Star!!! Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Skal vi ha mer skatt eller mindre skatt??? Det går så mye penger til staten kan ikke vi beholde litt mer selv!!Siden det vi betaler i skatt går jo til de som ikke trenger så mye penger, og de rike må betale mer skatt en de som ikke er så rike!!!!! Lenke til kommentar
Kristian Pedersen Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Det er tydelig at vi trenger å forsterke den Norske velferdsstaten. Dette kan vi blant annet gjøre med å heve forbruksskatten. Da konkluderer jeg med at skatten må øke kraftig. Lenke til kommentar
bird and cloud Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Hverken mer eller mindre. Vi kan slanke litt på byråkratiet, slik at vi ikke trenger 10 saksbehandlere i hver kommune. Norge trenger leger, lærere, hjelpepleiere og alt annet, men offentlig sektor i Norge er for stor. Vi kunne sikkert lett sagt opp 50 000 og spart store lønnskostnader (skulle vært gjort for mange år siden). Sikkert mange grep vi kan gjøre for å drive Norge på en mer praktisk og enklere måte. Man er i dag altfor opptatt av strukturer. Bare se til NTNU som skal bruke 250 millioner på om omorganisere og strukturere. 250 millioner !!! Kunne sikkert bygd forskningslabber og andre fasiliteter som kunne drevet med innovasjon og utvikling for fremtidens Norge. Dessverre er vi altfor glad i å betale mennesker for å flytte på tabeller og papir. Høyere skatter fører nødvendigvis ikke til bedre tilbud eller ordninger. Skal like å se hva de klarer å få til i Oslo kommune med tanke på eiendomsskatten. Tipper pengene forsvinner i et hull av økt ineffektivitet og dumme påfunn. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 (endret) Selv om jeg stemmer høyre, vil jeg mene mere skatt til de som er rike? 40% skatt til de som har over 1 millon kr årslønn. Kun 1% formueskatt til de som har 1.4 milioner på bankkonto? Men BSU ordningen bør økes, 300 000 er umulig å få hytte med dagens priser. Må si de slipper ganske billig unna. Finnes jo folk i norge som ikke har mat en gang bor på gaten. De får knapt småpenger for å dekke matbehovet sitt. Men så er bolig, transport og bredbånd ganske dyrt i norge. Men så burde vi spare på utleninger, de bor på luksus hotell. Hva å bruke nav sine lokaler til asylmottak, de brukes ikke på kveldstid. Da nav åpner ofte mellom kl 08-15. Uten for åpningstid kan være asylmottak for flykninger. Hvis et ikke finnes andre alternativer. Endret 25. mai 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Jeg mener de rike bør betale mindre, og de fattigste bør betale mer ettersom det er de som koster samfunnet mest. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Hverken mer eller mindre. Vi kan slanke litt på byråkratiet, slik at vi ikke trenger 10 saksbehandlere i hver kommune. Norge trenger leger, lærere, hjelpepleiere og alt annet, men offentlig sektor i Norge er for stor. Vi kunne sikkert lett sagt opp 50 000 og spart store lønnskostnader (skulle vært gjort for mange år siden). Sikkert mange grep vi kan gjøre for å drive Norge på en mer praktisk og enklere måte. Man er i dag altfor opptatt av strukturer. Bare se til NTNU som skal bruke 250 millioner på om omorganisere og strukturere. 250 millioner !!! Kunne sikkert bygd forskningslabber og andre fasiliteter som kunne drevet med innovasjon og utvikling for fremtidens Norge. Dessverre er vi altfor glad i å betale mennesker for å flytte på tabeller og papir. Høyere skatter fører nødvendigvis ikke til bedre tilbud eller ordninger. Skal like å se hva de klarer å få til i Oslo kommune med tanke på eiendomsskatten. Tipper pengene forsvinner i et hull av økt ineffektivitet og dumme påfunn. Og selv om staten har altfor mange ansatte, så tør ingen av dem å ta en beslutning før ting har vært innom konsulenter for utredning, og ting har vært ute på høring. "Skal vi ha gule eller rosa post-it lapper?", lei inn en konsulent for å utrede. Lenke til kommentar
Clarus Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Mer eller mindre skatt er valgkampsnakk. Det som er viktig er å finne en mest økonomisk fornuftig fordeling der man får mest for skattepengene. Mente jeg leste ett sted at man får 6 ganger igjen skattepenga i snitt med alle utgifter kontra hvis alt var privat. Fikk en tusing mindre skatt med blå-blått Merka det så jævlig lite at jeg har ikke ord.. Ellers er det ikke noe snakk om skatter og avgifter med de blå på "tronen". Så om du ikke slipper lisens slipper man i hvert fall mas om det. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Jeg mener de rike bør betale mindre, og de fattigste bør betale mer ettersom det er de som koster samfunnet mest. Hvorfor koster de fattige samfunnet mest mener du? 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Jeg mener de rike bør betale mindre, og de fattigste bør betale mer ettersom det er de som koster samfunnet mest. Så du mener i samme slengen tigger\narkomane og uteliggere\tyver bør havne i fengesel. Tjene like dårlig som en kinesier? Samtidig betale formuen sinn som skatt. Tror fleste hadde ønsket det om anders bedring bredvik han måtte betale hele formuen sin som skatt. Praksis talt har vel han ikke nålen i veggen en gang i dag. Da han allerede skylder staten milliarder. Lenke til kommentar
sungun Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Mer skatt for dere og mindre for meg! 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Jeg mener de rike bør betale mindre, og de fattigste bør betale mer ettersom det er de som koster samfunnet mest. Hvorfor koster de fattige samfunnet mest mener du? De koster samfunnet kanskje mest med tanke på skole\utdanning\nav\sykehus etc. De rike kan gå for privat skoler\sykehus etc, uten prisen er særlig problem. Men det blir langt mere utrettferdighet i landet med en slik holding. Det jeg mener med skatt er å rette ut urettferdighet i landet slik at de rike ikke blir så rike. Mens fattige ikke blir fattigere. Men nå mener jeg ikke narkomane skal få 1 milion kr årlig uten å sette betingelser. Det er jo slik med nav man må jo forsøke å skaffe jobb, ikke forvente jobbmarkedet kommet til deg å gi deg en jobb uten krav. Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Fikk en tusing mindre skatt med blå-blått Merka det så jævlig lite at jeg har ikke ord.. Ellers er det ikke noe snakk om skatter og avgifter med de blå på "tronen". Så om du ikke slipper lisens slipper man i hvert fall mas om det. Arveavgiften er fjernet, formuesskatten er redusert, skatt på kapitalinntekt er redusert, selskapsskatt er redusert, omregistreringsavgift er redusert, kringkastingsavgiften blir forhåpentligvis endret og følgelig redusert. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Mer skatt for dere og mindre for meg! Hvorfor mener du skal få særbehandling? Fordi du har lite penger fra før? Da fleste vil helst slippe å betale skatt, men blir det slik blir det ingen penger til skoler\sykehus etc. Men det er jo feil hvis noen skal få mere en andre. Tenk hvis en skole får gaming laptop til 20 000 kr per elev, en annen skole må ha utstyr fra 1995 med windows 95. Eller blir tvunget å bruke linux. Lenke til kommentar
Mr. O'Boy Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Kutt i skatt! Vi øser ut med penger til helt unødvendige ting, som for eksempel bistand der minst 5 milliarder går til korrupte og totalitære ledere. Vi kan kutte i offentlig støtte til en rekke unødvendige ting og privatisere ting også. Kutt i offentlig byråkrati. Kutt i pressestøtten eller fjern den totalt. 1 Lenke til kommentar
sungun Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Mer skatt for dere og mindre for meg! Hvorfor mener du skal få særbehandling? Fordi du har lite penger fra før?Da fleste vil helst slippe å betale skatt, men blir det slik blir det ingen penger til skoler\sykehus etc. Men det er jo feil hvis noen skal få mere en andre. Tenk hvis en skole får gaming laptop til 20 000 kr per elev, en annen skole må ha utstyr fra 1995 med windows 95. Eller blir tvunget å bruke linux. Det var mer et stikk til de som klager over skattenivået og fordelingen. Jeg er ganske fornøyd med dagens ordning og ville kun gjort små justeringer. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 For all del til dels er jeg enig: https://www.slf.dep.no/no/tilskuddsbase Men problemet hvis man kutter det blir det vanskeligere å få jobb og man må importere mere fra utlandet. Da de ikke er lønnsomt å drive gård og samtidig tjene penger. Da vil nok norske produkter Fjordland\Tine\stabburet øke voldsomt i pris eller avvikles. Man ser jo på flyavgiften siden det har blitt økning i seteavgift vil moss flyplass legges ned http://www.ryg.no/ Så det er ikke så bra. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Jeg mener de rike bør betale mindre, og de fattigste bør betale mer ettersom det er de som koster samfunnet mest. Hvorfor koster de fattige samfunnet mest mener du? De koster samfunnet kanskje mest med tanke på skole\utdanning\nav\sykehus etc. De rike kan gå for privat skoler\sykehus etc, uten prisen er særlig problem. Men det blir langt mere utrettferdighet i landet med en slik holding. Det jeg mener med skatt er å rette ut urettferdighet i landet slik at de rike ikke blir så rike. Mens fattige ikke blir fattigere. Men nå mener jeg ikke narkomane skal få 1 milion kr årlig uten å sette betingelser. Det er jo slik med nav man må jo forsøke å skaffe jobb, ikke forvente jobbmarkedet kommet til deg å gi deg en jobb uten krav. de rike kan gå, de har uansett samme mulighet. Mange velger offentlig det er iallefall mitt inntrykk. Hvordan skal en uansett definere dette, da må en jo betale hver gang en bruker disse tjenestene og da er jo poenget vekke.. Lenke til kommentar
Clarus Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Fikk en tusing mindre skatt med blå-blått Merka det så jævlig lite at jeg har ikke ord.. Ellers er det ikke noe snakk om skatter og avgifter med de blå på "tronen". Så om du ikke slipper lisens slipper man i hvert fall mas om det. Arveavgiften er fjernet, formuesskatten er redusert, skatt på kapitalinntekt er redusert, selskapsskatt er redusert, omregistreringsavgift er redusert, kringkastingsavgiften blir forhåpentligvis endret og følgelig redusert. Flott...Fjerne arveavgiften... Vil egentlig ha 100% skatt på arv (er ikke så jævlig bastant her) men poenget er at i mitt tilfelle blir jeg nok 50-70 før jeg arver foreldra mine. Da trenger jeg de ikke. Jeg og mange andre unge med ambisjoner trenger penga på et tidligere tidspunkt (kanskje ca 25) for å starte en egen bedrift f.eks. i stedet for å jobbe i et stort svensk selskap. Drømmesituasjonen er for meg et slags arvefond for unge som vil utvikle egne ting å gjøre det så attraktivt at man ikke velger god lønn og trygghet i mitt tilfelle i stedet for å gutse på. Dessuten er jeg induvidualist. Foreldra mine er jeg stolt av. Ikke penga jeg arver av de. De har jeg ikke en dritt med og gjør at pappas liv er viktigere en egne bragder. I USA nå er man tilbake på forskjeller fra 20-tallet med en latterlig politikk siden Reagan og 19 av 20 rike arver. Et dårlig system men så innarbeida at jeg ikke gidder å ta kampen for å si det mildt.. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Ser jo problemet, du er jo fritt mulighet å donere pengene til rødekors eller noen andre som trenger de. Egentlig er jeg i mot 100% skatt på arv. Men er enig når man er 50-60 år i normale tilfeller har man nedbetalt boligen så da er vel kanskje hytte i så fall hvis man vurder det. Husk når du starter bedrift kan dette gå begge veier, ikke sikkert man tjener penger hvertfall på de første 5 årene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå