Gå til innhold

Jordet stikkkotakt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jordingen er der for å beskytte deg mot støt visst det skulle skje en kortslutning, så er ikke noe problem å koble PC og annet utstyr på en ujordet kontakt. De vil ikke ta noen skade av det altså.

Endret av TheKims
Lenke til kommentar

Man får ikke støt av kortslutning.

Det refereres til som isolasjonsfeil når en utsatt ledende del (f.eks chassis) blir spenningsførende, og jording kan beskytte mot dette. Jordfeilbryter vil også beskytte, uavhengig om kontakten er jordet eller ikke.

Lenke til kommentar

Ja, problemet er særlig på bad, da det er langt mere fuktighet, vått.

Men på soverom etc går det greit.

Problemet er nok større å ha 2000 watt PSU, maskin som trekker så mye med en tynn EU kabel. Beregnet for laptop\mindre utstyr under 500 watt.

2293515_d334e8f138fd.jpg

Lenke til kommentar

Så det er 100% trygt å ha pcen koblet til en ujordet kontakt?

100% trygt er det ikke. Var det det hadde man ikke hatt behov for jordete stikkontakter. Ei heller hadde det vært et krav i nye installasjoner. Som Twinflower skrev så vil en feil i datamaskinen kunne gjøre deler av metall, som ikke skal være det, strømførende (som f. eks kabinettet). Hensikten med en jordet stikkontakt er at denne strømmen skal ledes vekk fra den strømførende gjenstanden og utlignes slik at du ikke får strøm gjennom deg om du kommer borti kabinettet. 

Lenke til kommentar

Jordingen er der for å beskytte deg mot støt visst det skulle skje en kortslutning, så er ikke noe problem å koble PC og annet utstyr på en ujordet kontakt. De vil ikke ta noen skade av det altså.

Jordingen har ingenting å gjøre med kortslutning. 

Så det er 100% trygt å ha pcen koblet til en ujordet kontakt?

Nei, jord er for å beskytte mot en feil i komponenten, og i dette tilfelle da strømforsyningen. 

Ved en (stor) feil på strømforsyningen (dette kan komme over tid også), så kan en av fasene komme i kontakt med dekselet til strømforsyningen, som da spenningssetter kabinettet igjen. Så når du da tar i kabinettet og noe annet, vil du få strømgjennomgang, og en berøringsspenning på 130V. 

Over 50V regnes som farlig, og du vil kunne få forstyrrelser på hjertet (hjerteflimmer f.eks), og i verst fall kunne dø. 

Ja, problemet er særlig på bad, da det er langt mere fuktighet, vått.

Men på soverom etc går det greit.

Problemet er nok større å ha 2000 watt PSU, maskin som trekker så mye med en tynn EU kabel. Beregnet for laptop\mindre utstyr under 500 watt.

Hvis du ikke har peiling, så er det ikke noe poeng å svare. Du viser tydelig her at du ikke vet hva du snakker om. 

Endret av Bjonness406
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Eneste problemet jeg kan se i forhold til fare for mennesker er hvis man har flere kabinetter tilkoblet ujordet kontakt, hvor hvert kabinett da har en feil som leder henholdsvis hver sin fase til chassie.  Da vil du kunne få strømgjennomgang om du tar på begge kabinettene samtidig.

Dog så er sjansen for at dette skjer minimal ;)

Lenke til kommentar

Eneste problemet jeg kan se i forhold til fare for mennesker er hvis man har flere kabinetter tilkoblet ujordet kontakt, hvor hvert kabinett da har en feil som leder henholdsvis hver sin fase til chassie.  Da vil du kunne få strømgjennomgang om du tar på begge kabinettene samtidig.

Dog så er sjansen for at dette skjer minimal ;)

Det stemmer bare hvis man har IT-nett.

Ved TN-nett vil berøring av første jordfeil være nok til å få en kavring.

Lenke til kommentar

Problemet blir at man får jord i et rom hvor annet utstyr ikke er jordet. Det kan i verste fall være direkte livsfarlig, da en overledning i annet utstyr kan medføre at man tar på noe spenningsførende og jord samtidig. Når man ikke har jord får man nok et støt, men det er ikke nødvendigvis livsfarlig.

Det må sies at man alltid kan få et støt av en PC som ikke er koblet til jordet kontakt. Det er mange som har vært innom forumet med den problemstillingen. Men dette er ikke farlig, det er bare utladning av en liten kondensator.

Lenke til kommentar

Krever det mye jobb og jorde en stikkontakt? Hvor mye tror dere det vil koste hvis jeg leier en elektriker? 

Er det nødvendig å jorde eller burde jeg ikke bry meg om det? Skal ha den skjøteledning med flere skjermer, pc og ladere tilkoblet. 

Endret av Casper S
Lenke til kommentar

Det er sjelden spesielt mye jobb. Er du heldig så ligger jordingen klar og det er bare å koble den på, men man må bytte stikkontakt. Det er ikke mulig å gjøre om en ujordet til jordet. Er du ikke fullt så heldig må det legges ny kabel fra nærmeste punkt med jord. Dette fordyrer prosessen litt pga meterpris på kabel og at det tar litt lenger tid.

I tillegg kan man ikke ha en jordet stikkontakt i et rom. Jordes en må resten jordes også. 

Jeg tror ikke man kan bli påkrevet å jorde et sted utenom bad og kjøkken, men reglene endrer seg stadig så jeg skal ikke si noe for sikkert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...