Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor er biler så dyre i Norge?


Anbefalte innlegg

Prøv å komme deg forbi eksemplene med den bratte bakken, eller den ene akselerasjonen fra 60 til 90. Hvordan ting blir testet er også revnende likegyldig, så lenge de blir testet LIKT.

 

Her er poenget: En 100 hestekrefters motor vil ha et lavere GJENNOMSNITTLIG forbruk enn en ellers lik 200 hestekrefters motor. Så fryktelig enkelt er det faktisk. Høyere GJENNOMSNITTLIG forbruk fører til høyere CO2-utslipp i en gitt test (om det er vei-test eller laboratorium er igjen likegyldig så lenge testene er like), og dermed høyere avgifter. Noe høyere vekt med tilhørende avgifter (og marginalt høyere utslipp pga økt vekt) også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å komme deg forbi eksemplene med den bratte bakken, eller den ene akselerasjonen fra 60 til 90. Hvordan ting blir testet er også revnende likegyldig, så lenge de blir testet LIKT.

 

Her er poenget: En 100 hestekrefters motor vil ha et lavere GJENNOMSNITTLIG forbruk enn en ellers lik 200 hestekrefters motor. Så fryktelig enkelt er det faktisk. Høyere GJENNOMSNITTLIG forbruk fører til høyere CO2-utslipp i en gitt test (om det er vei-test eller laboratorium er igjen likegyldig så lenge testene er like), og dermed høyere avgifter. Noe høyere vekt med tilhørende avgifter (og marginalt høyere utslipp pga økt vekt) også.

Høres ut som du vet hva du snakker om. Kunne du lenket til en dokumentasjon på akkurat dette?

 

Mener du at bilen med svak motor vil ha et lavere gjennomsnittlig forbruk i en by som f.ex Tromsø, der en dagpendler ofte vil måtte klatre 2 ganger 50++ høydemeter hver gang fra og til jobb?

 

Også vil jeg påpeke at uttalelsen din KUN refererer til motoren, og dermed sikrer du deg i aller bauger og kanter med formuleringen i tilfelle senere påstander om det motsatte.

For gjennomsnittlig forbruk for en MOTOR er helt uinteressant når du fjerner den andre variabelen, nemlig bilen. For en motor med ytelse 100 hk 'ish sitter gjerne i et mindre kjøretøy enn en motor på 200 hk 'ish. Derfor er utspillet ditt sikkert statistisk korrekt, men tatt ut av sammenheng.

 

En korrekt måling vil måtte forutsette mange identiske kjøretøy med ulik motorefekt, testet over lang tid og under identiske klimatiske og traffikale forhold (sikkert nevnt før i tråden).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig mener jeg i den samme bilen. Og selvfølgelig hadde det vært flott å kunne teste mange identiske biler med ulik motoreffekt, men identiske sjåfører og helt samtidig. Det er imidlertid ikke praktisk mulig. På en test-bane, derimot...

Lenke til kommentar

I den artikkelen står det faktisk ikke ETT ORD om hvilke bilmodeller som er testet overhode. Ei heller om effekt.

 

Det eneste jeg ville ha tatt med fra den artikkelen, er at bensinforbruket øker med motorstørrelse (sylindervolum), MED UNNTAK av motorstørrelser under 1 liter. Med så små motorer blir bilene faktisk så undermotoriserte at all kjøring i høyere hastigheter går dramatisk ut over snittforbruket.

 

Og forskjellen er liten, men det er 1-2 liters motorer som bruker minst drivstoff i følge den artikkelen. Ikke 2-3.

Lenke til kommentar

Når en bil har FOR liten motor blir den gjerne tørst ja.

Men hvis bilen har stor nok men fortsatt lite motor vil det være noe helt annet.

En bil som min bruker mer bensin med V8 enn med V6 på halve størrelsen.

 

E240 (2,597 liter V6 på 177hk)

Forbruk per 10 km

-bykjøring 1,52 liter

-langkjøring 0,83 liter

-snitt 1,09 liter

 

E320 (3,199 liter V6 på 224hk)

Forbruk per 10 km

-bykjøring 1,54 liter

-langkjøring 0,82 liter

-snitt 1,06 liter

 

E500 (4,966 liter V8 på 306hk)

Forbruk per 10 km

-bykjøring 1,82 liter

-langkjøring 0,92 liter

-snitt 1,23 liter

 

240 og 320 har samme motor (M112) men med ulik slaglengde.

500 har M113 som i utgangspunktet er veldig lik, slaglengden er lik som på 320 mens borringen er ca 8 mm større.

 

E240 er helt i grenseland for hva jeg mener er ok motormessig, særlig med 4Matic som disse tallene er hentet fra.

E320 er derimot ganske greit motorisert, og som man kan se er forbruket tilnærmet helt identisk på disse.. E320 går faktisk billigere på langkjøring.

Lenke til kommentar

Biler er dyre i Norge hvis du har en typisk østeuropeisk eller asiatisk inntekt.

 

Har du en typisk norsk inntekt, er ikke bil dyrt i det hele tatt i Norge :)

Si det til alle som kjører i biler uten nyere sikkerhetsutstyr da de ikke har råd til å kjøpe ny bil og de som ikke vil sponse staten med 200k for å få lov til å sette inn bakseter i bilen sin

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Biler er dyre i Norge hvis du har en typisk østeuropeisk eller asiatisk inntekt.

 

Har du en typisk norsk inntekt, er ikke bil dyrt i det hele tatt i Norge :)

 

Riktig svar :)

 

Dersom vi skulle endre avgiftspolitikken for nybil f.eks. tilsvarende Sverige eller Tyskland, ville alle de som har kjøpt bil til "gamle" avgiftsregler bli svært sinte/frustrerte.

(I langt større grad enn da FrP endret avgiftene for MC i 2015).

Og for en fattig student (trådstarter) er det en gammel bruktbil/"vrak" som gjelder uansett=spiller ingen rolle.

:)

Nå har jo avgifts-systemet blitt endret etter at vi fikk ny regjering, så jeg vil påstå at det går i "riktig" retning sånn sett.

:)

Lenke til kommentar

Biler er dyrt også med en vanlig norsk inntekt.

At man må ut med flere årslønner for en ålreit familiebil er helt sprøtt.

 

Avgiftene bør slik jeg ser det reduseres, men reduksjonen bør skje over tid.. En kraftig reduksjon over natta vil medføre for store konsekvenser for mange bileiere.

 

En ålreit familiebil må man jo fort ut med over en halv million i engangsavgift for å kjøpe..

Lenke til kommentar

Hei,

 

Trenger litt informasjon om hvorfor verdens rikeste land har den dårligste bilparken.

Er litt sykt at man kan få 1 bil for samme pris av 2 i Tyskland f.eks.

 

Hilsen student som kjører rundt i usikker og slitt bil pga norske bilpriser.

 

Det er på grunn av statens utgifter, for at regnestykket skal gå opp må du betale så mye skatt og avgift som mulig, da også på bil.

 

Staten har en enorm utgift gjennom byråkratisk sløsing. En byråkrat kan gjerne skifte en lyspære, men først må det brukes millioner av kroner på konsulenter for å finne riktig lyspære.

 

Samtidig så mangler staten evnen til å redusere egen størrelse eller si opp ansatte, det hele vil fortsette å ese ut.

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Biler er dyrt også med en vanlig norsk inntekt.

At man må ut med flere årslønner for en ålreit familiebil er helt sprøtt.

 

Avgiftene bør slik jeg ser det reduseres, men reduksjonen bør skje over tid.. En kraftig reduksjon over natta vil medføre for store konsekvenser for mange bileiere.

 

En ålreit familiebil må man jo fort ut med over en halv million i engangsavgift for å kjøpe..

 

Dette er vel å overdrive?

Du får da en helt grei familiebil for en årslønn.

Var slik da jeg var ung og tjente dårlig og jeg får fint to-tre greie biler (nye) for nåværende årslønn.

Og jeg er definitivt ikke blant "elite" når det gjelder inntekt.

Mulig jeg har lave krav til bil :)

 

Dersom minstekravet er en "feit" SUV/"premium-bil" med motor på 400hk++ stemmer det sikkert med en pris på flere årslønner.

:)

Lenke til kommentar

En god bil koster fort over 400k i Norge og det er ikke så mange som tjener så mye etter at skatt er trukket og ikke minst alt av andre utgifter (huslån etc.)

Joda, det finnes billigere biler, men de er ikke alltid verdt det de skal ha for de (i mine øyne) og skal du kanskje selge bilen igjen senere så bør den ha litt utstyr, ergo, over 400k

Er vel bare i Danmark biler er dyrere?

Lenke til kommentar

Dette er vel å overdrive?

Du får da en helt grei familiebil for en årslønn.

Var slik da jeg var ung og tjente dårlig og jeg får fint to-tre greie biler (nye) for nåværende årslønn.

Og jeg er definitivt ikke blant "elite" når det gjelder inntekt.

Mulig jeg har lave krav til bil :)

 

Dersom minstekravet er en "feit" SUV/"premium-bil" med motor på 400hk++ stemmer det sikkert med en pris på flere årslønner.

:)

Grei familiebil for en normal årslønn? Jepp, så lenge man tar til takke med en flere år gammel bruktbil.

Lenke til kommentar

Om man sammenligner feks en ny Mustang eller Camaro, så koster de ca 300-400k i Sverige, og I Norge koster de langt over millionen.. Ikke fortell meg at vi gjennomsnitlig tjener 500k mer enn svensker.. De har dyre avgifter fordi de kan tjene masse penger der. Førstår at en bil med høyere CO2 utslipp burde være dyrere, MEN den er så latterlig høy i Norge at det er ikke artig å engang kjøpe noe morsomt. 

 

Går helt fint å kjøpe normale familiebiler, men enkelte har jo lyst på det ikke alle andre har, og jeg synes at det er latterlig at vi er blant verdens rikeste land, men har en av den kjipeste bilkulturen. HVOR mange råe nyere biler finner man utenfor storbyene? I Sverige ser jeg stadig vekk både corvetter, Porscher, ferrarier og sånne type biler på plasser som er normal/små i størrelse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

En muskelbil er da ingen familiebil i den forstand.
Disse koster uforholdsmessig mye i Norge pga gjeldende avgiftssystem.

Nå finnes det etterhvert el-biler (les:Tesla) som *banker* disse "muskelbilene" fra US ned i støvlene og som koster det samme som det noen her anser som ett minstekrav til en god familiebil.
Nye Tesla blir jo klart billigere.

Men lyden av en feit V8'er blir jo ett savn. :(

 

Selv får jeg dekket slike "behov" på en sprek "muskel-sykkel".
Bil blir for dyrt dersom den skal ha tilsvarende ytelser.

:)

 

Edit:

Jeg bor på ett lite "fislested" og det er ett par Cayenne Turbo'er her.

Folk har generelt (for) god råd her til lands.

:)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Tesla banker ikke noe som helst ned i støvlene på andre felt enn elendige seter og finish.

Det er ganske beskrivende når finishen er på nivå med de fleste amerikanske biler, og i en del sammenhenger påstås det også at den er dårligere enn de fleste der borte.

 

Faktum er at Tesla Model S har såpass mange svakheter at den for mange ikke er noe reelt alternativ.

 

En ålreit ny familiebil er det mulig å få fra snaue millionen i dag ser jeg, med mine krav ser jeg det er mulig å finne en relativt ny bruktbil til under millionen.

Nå skal det sies at mine prioriteringer taler for å heller kjøre en eldre bil til en lavere pris, uten å gå på kompromiss med hva jeg forventer av utstyr mm.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Tesla banker ikke noe som helst ned i støvlene på andre felt enn elendige seter og finish.

 

Hmmm..jaja.. kvaliteten er nok ikke på høyde med "premium-merkene".

Men ytelsene (akselerasjon) er da på høyde med og ofte bedre enn rene sportsbiler.

Og så er jo prisen (i Norge) nærmest "billig". :)

Lenke til kommentar

 

Dette er vel å overdrive?

Du får da en helt grei familiebil for en årslønn.

Var slik da jeg var ung og tjente dårlig og jeg får fint to-tre greie biler (nye) for nåværende årslønn.

Og jeg er definitivt ikke blant "elite" når det gjelder inntekt.

Mulig jeg har lave krav til bil :)

 

Dersom minstekravet er en "feit" SUV/"premium-bil" med motor på 400hk++ stemmer det sikkert med en pris på flere årslønner.

:)

Grei familiebil for en normal årslønn? Jepp, så lenge man tar til takke med en flere år gammel bruktbil.

 

Okay, hva er galt med min til 312K, er ikke mange som ikke har det i årslønn.(auris HSD 2015)

Men enig at bil er dyrt, betalte ca 150k i avgifter ++

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...