Salvesen. Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Gamle biler ja, men teknologien har kommet mye lengre nå og det har blitt omvendt Nei jeg tenker på nyere biler. Hvilke eksakte motorer er det du tenker på ? 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Gamle biler ja, men teknologien har kommet mye lengre nå og det har blitt omvendt Nei jeg tenker på nyere biler. Hvilke eksakte motorer er det du tenker på ? Det kan vel ikke jeg vite? Men det har vært flere artikler om emnet og det er litt "common sense" Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Det kan vel ikke jeg vite? Men det har vært flere artikler om emnet og det er litt "common sense" Rart å påstå noe uten å vite noe om det. Tok en kjapp tur innom bmw sine sider for å se på 3 serie(siden de kommer med ganske små motorer), sammenlignet minste og største motor(ikke m), det viste det motsatte. altså mer utslipp. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Det kan vel ikke jeg vite? Men det har vært flere artikler om emnet og det er litt "common sense" Rart å påstå noe uten å vite noe om det. Tok en kjapp tur innom bmw sine sider for å se på 3 serie(siden de kommer med ganske små motorer), sammenlignet minste og største motor(ikke m), det viste det motsatte. altså mer utslipp. Vi snakker ikke utslipp, men forbruk og forbruket på bilene er testet under de beste omstendigheter, på flat vei, uten last Blir noe helt annet når en kommer til Norge hvor det knapt finnes en flat vei og en sjelden kjører uten last Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Vi snakker ikke utslipp, men forbruk og forbruket på bilene er testet under de beste omstendigheter, på flat vei, uten last Blir noe helt annet når en kommer til Norge hvor det knapt finnes en flat vei og en sjelden kjører uten last Forbruket er også oppgitt høyere, så det du mener er at dette endres totalt når en kjører i bakker og utenfor slikt test miljø slik at de med liten motor overgår de med stor motor i forbruk? Jeg sier ikke at det er feil, men det er litt søkt å bare si det liksom. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Vi snakker ikke utslipp, men forbruk og forbruket på bilene er testet under de beste omstendigheter, på flat vei, uten last Blir noe helt annet når en kommer til Norge hvor det knapt finnes en flat vei og en sjelden kjører uten last Forbruket er også oppgitt høyere, så det du mener er at dette endres totalt når en kjører i bakker og utenfor slikt test miljø slik at de med liten motor overgår de med stor motor i forbruk? Jeg sier ikke at det er feil, men det er litt søkt å bare si det liksom. Det har vært bevist i årevis at tester på forbruk fra fabrikk aldri stemmer med daglig kjøring Så når du drar på oppover en bakke med en bil med 100hk så vil du tyne ut alt av krefter og bruke deretter, mens en bil med f.eks 300 HK ikke trenger å bruke like mye for å komme seg like fort fram og dermed bruke mindre drivstoff + at biler med større motor stort sett ligger på et lavere turtall Firmaet har en Tahoe, som jeg tipper har rundt 300 HK, bensin, 2000 modell, samme forbruk og samme turtall som på min 2015 Hilux 3 liter diesel, 170 HK 1 Lenke til kommentar
m0en Skrevet 25. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2016 Hilsen student som kjører rundt i usikker og slitt bil pga norske bilpriser. I mange land er det helt uhørt å ha bil som student.. Ja men da er det fint jeg får det til da, som går på skole fra 8:15 til 14:30 og jobber fra 15:00 til 23:30. Norske studenter jobber veldig ofte ved siden av skole, noe andre land ikke gjør så mye. Men ville gjerne hatt litt mer bil for pengene mine 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Det har vært bevist i årevis at tester på forbruk fra fabrikk aldri stemmer med daglig kjøring Så når du drar på oppover en bakke med en bil med 100hk så vil du tyne ut alt av krefter og bruke deretter, mens en bil med f.eks 300 HK ikke trenger å bruke like mye for å komme seg like fort fram og dermed bruke mindre drivstoff + at biler med større motor stort sett ligger på et lavere turtall Firmaet har en Tahoe, som jeg tipper har rundt 300 HK, bensin, 2000 modell, samme forbruk og samme turtall som på min 2015 Hilux 3 liter diesel, 170 HK Jeg er klar over at det ikke stemmer, jeg kjører trossalt elbil, de har jo de værste testene som aldri kan oppfylles ved vanlig kjøring. Men at store motorer bruker mindre drivstoff enn mindre, det har jeg aldri opplevd. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Ja men da er det fint jeg får det til da, som går på skole fra 8:15 til 14:30 og jobber fra 15:00 til 23:30. Norske studenter jobber veldig ofte ved siden av skole, noe andre land ikke gjør så mye. Men ville gjerne hatt litt mer bil for pengene mine Jeg gjør omvendt av deg, jeg kjører tesla. Det er ikke umulig. I andre land må en gjerne bruke pengene på skolen, da det ikke er gratis. 1 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Nå ble det plutselig mye snakk om studenter og arbeid ved siden av skolen - hvor ble det av utslippene? Skulle heller likt å sett en faktisk test av disse påstandene - ikke bare en hel masse synsinger og antakelser som tilpasses hver enkelte forumsdeltakers politiske ståsted 1 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 De aller fleste avgifter er vel for å skaffe inntekter til staten... Moms er inntektskilden til staten, alt annet er avgifter for å begrense bruk etc. Motoravgiften straffer de som vil kjøre miljøvennlig, men som ikke vil ha el-bil Biler med 300Hk er stort sett bedre for miljøet enn biler med 100HK Hæ? Hva er avgifter da. En utgift. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Vi snakker ikke utslipp, men forbruk og forbruket på bilene er testet under de beste omstendigheter, på flat vei, uten last Blir noe helt annet når en kommer til Norge hvor det knapt finnes en flat vei og en sjelden kjører uten last Forbruket er også oppgitt høyere, så det du mener er at dette endres totalt når en kjører i bakker og utenfor slikt test miljø slik at de med liten motor overgår de med stor motor i forbruk? Jeg sier ikke at det er feil, men det er litt søkt å bare si det liksom. Det har vært bevist i årevis at tester på forbruk fra fabrikk aldri stemmer med daglig kjøring Så når du drar på oppover en bakke med en bil med 100hk så vil du tyne ut alt av krefter og bruke deretter, mens en bil med f.eks 300 HK ikke trenger å bruke like mye for å komme seg like fort fram og dermed bruke mindre drivstoff + at biler med større motor stort sett ligger på et lavere turtall Firmaet har en Tahoe, som jeg tipper har rundt 300 HK, bensin, 2000 modell, samme forbruk og samme turtall som på min 2015 Hilux 3 liter diesel, 170 HK Sant, men min bil er oppgitt til 0,35. Men ligger på ca 20km pr liter. Lenke til kommentar
Furyon Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Ja men da er det fint jeg får det til da, som går på skole fra 8:15 til 14:30 og jobber fra 15:00 til 23:30. Norske studenter jobber veldig ofte ved siden av skole, noe andre land ikke gjør så mye. Men ville gjerne hatt litt mer bil for pengene mine Jeg gjør omvendt av deg, jeg kjører tesla. Det er ikke umulig. I andre land må en gjerne bruke pengene på skolen, da det ikke er gratis. Skjønner ikke helt at du ikke førstår logikken.. Om du skal dytte en handlevogn opp en bakke, da må du kanskje bruke alt du har for å få den opp, men om du legger til en ekstra person som rent hypotetisk er like sterk som deg, så vil belastningen pr.person bli betydelig lavere. Så resultatet vil være at du blir mindre sliten og bruker mindre energi, dermed trenger mindre mat.. Det samme gjelder jo også på biler. Om du har en 1L motor på 100hk, også skal du opp en bratt bakke. Da vil denne motoren kanskje bruke full kraft, dermed vil denne få en laaangt høyere utslippstall en det produsenten oppgir. Men når du plutselig legger på en diesel på 200hk og 3L. Denne vil ha et mye større moment, og vil da kunne flytte bilen mye lettere. Kanskje denne motoren bare yter 50%? også kan du jo også legge til at mange biler i dag har en eller flere turboer, for å hindre at motoren skal jobbe så hardt, Dette er for å få ned utslippet og forbruket. Blir litt som at noen står bak deg å dytter. De tallene du kommer med i fra bilprodusenten sin side er egentlig veldig uaktell, fordi disse tallene stammer ifra tester de har gjort på autobahn, eller i verste fall gjort på en dynobenk. Her får motoren svært lite motstand, og på dynoen er det nesten ingen motstand. Dette er ikke veldig aktuelt i Norge. Ikke vet man heller hvilken fart, turtall, gir, osv dette er testet i. Så lever du en plass med flate veier, så er det nokk sannsynlig at bilen med en 1L motor vil vinne denne utslippskonkuransen, men her i Norge er jeg omtrent sikker på at 3Leren blir å oppnå lavest utslipp og forbruk. Det her er bare mine egne teorier, så dette er langt ifra en profesjonell teori, men heller en mer logisk teori. Kan sikkert finne kilder til lignende, men håper at jeg slipper. 1 Lenke til kommentar
Lilac1 Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 (endret) Effekt og Co2-komponenten i engangsavgiften er nå en ting, de har om enn vikarierende argumenter til sin fordel. Vekt og seteavgift derimot gir ingen mening overhodet all den tid man betaler veiavgift, en skulle tro at flere seter skulle føre til fratrekk i og med at det faktisk sparer miljøet å reise flere samtidig. Men dette understreker det en skrev før meg, "hensikten er hverken å spare miljøet eller fremme trafikksikkerhet, hensikten er å tjene penger" Endret 25. mai 2016 av Lilac1 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Ja men da er det fint jeg får det til da, som går på skole fra 8:15 til 14:30 og jobber fra 15:00 til 23:30. Norske studenter jobber veldig ofte ved siden av skole, noe andre land ikke gjør så mye. Men ville gjerne hatt litt mer bil for pengene mine Jeg gjør omvendt av deg, jeg kjører tesla. Det er ikke umulig. I andre land må en gjerne bruke pengene på skolen, da det ikke er gratis. Skjønner ikke helt at du ikke førstår logikken.. Om du skal dytte en handlevogn opp en bakke, da må du kanskje bruke alt du har for å få den opp, men om du legger til en ekstra person som rent hypotetisk er like sterk som deg, så vil belastningen pr.person bli betydelig lavere. Så resultatet vil være at du blir mindre sliten og bruker mindre energi, dermed trenger mindre mat.. Det samme gjelder jo også på biler. Om du har en 1L motor på 100hk, også skal du opp en bratt bakke. Da vil denne motoren kanskje bruke full kraft, dermed vil denne få en laaangt høyere utslippstall en det produsenten oppgir. Men når du plutselig legger på en diesel på 200hk og 3L. Denne vil ha et mye større moment, og vil da kunne flytte bilen mye lettere. Kanskje denne motoren bare yter 50%? også kan du jo også legge til at mange biler i dag har en eller flere turboer, for å hindre at motoren skal jobbe så hardt, Dette er for å få ned utslippet og forbruket. Blir litt som at noen står bak deg å dytter. De tallene du kommer med i fra bilprodusenten sin side er egentlig veldig uaktell, fordi disse tallene stammer ifra tester de har gjort på autobahn, eller i verste fall gjort på en dynobenk. Her får motoren svært lite motstand, og på dynoen er det nesten ingen motstand. Dette er ikke veldig aktuelt i Norge. Ikke vet man heller hvilken fart, turtall, gir, osv dette er testet i. Så lever du en plass med flate veier, så er det nokk sannsynlig at bilen med en 1L motor vil vinne denne utslippskonkuransen, men her i Norge er jeg omtrent sikker på at 3Leren blir å oppnå lavest utslipp og forbruk. Det her er bare mine egne teorier, så dette er langt ifra en profesjonell teori, men heller en mer logisk teori. Kan sikkert finne kilder til lignende, men håper at jeg slipper. Problemet er at vi ikke alltid kjører i bakker, derfor får vi ett problem når man kjører der hvor den lille bilen oppfører seg som "normalt". Da gir den store bilen høyere utslipp. Som du sier selv, det er bare teorier. Det er egentlig bare til å sette seg inn i neste bil med stor motor å lese av forbruket, og neste gang en ser samme bil med liten motor gjør en det samme, jeg er ganske sikker på at den første vill ha høyere forbruk. Det er min erfaring. 1 Lenke til kommentar
Furyon Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Hadde selv en 3L diesel BMW. Denne brukte bare 0,4 på langkjøring, og under HARD kjøring kom den bare opp i 0.7 og 0.8. Dette er faktisk ganske lave tall med tanke på at dette er en 2001 modell. Hvor ofte kjører du på Heeeelt strake veier? Ofte er det mye svinger, mye småe bakker, osv.. iallefall alle de plassene jeg har vært i Norge (Ikke sååå mange da). Og uansett, om en bil med større motor bruker LITT mer enn den med mindre, hvorfor skal det da være så sinnsyke avgifter på den med stor motor? Forskjellene er ofte ikke særlig stor... Ny moderne motorer er langt mer effektiv en tidligere, så syntes virkelig dem burde fornye disse enda mer enn de har gjort. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Ja men da er det fint jeg får det til da, som går på skole fra 8:15 til 14:30 og jobber fra 15:00 til 23:30. Norske studenter jobber veldig ofte ved siden av skole, noe andre land ikke gjør så mye. Men ville gjerne hatt litt mer bil for pengene mine Jeg gjør omvendt av deg, jeg kjører tesla. Det er ikke umulig. I andre land må en gjerne bruke pengene på skolen, da det ikke er gratis. Skjønner ikke helt at du ikke førstår logikken.. Om du skal dytte en handlevogn opp en bakke, da må du kanskje bruke alt du har for å få den opp, men om du legger til en ekstra person som rent hypotetisk er like sterk som deg, så vil belastningen pr.person bli betydelig lavere. Så resultatet vil være at du blir mindre sliten og bruker mindre energi, dermed trenger mindre mat.. Det samme gjelder jo også på biler. Om du har en 1L motor på 100hk, også skal du opp en bratt bakke. Da vil denne motoren kanskje bruke full kraft, dermed vil denne få en laaangt høyere utslippstall en det produsenten oppgir. Men når du plutselig legger på en diesel på 200hk og 3L. Denne vil ha et mye større moment, og vil da kunne flytte bilen mye lettere. Kanskje denne motoren bare yter 50%? også kan du jo også legge til at mange biler i dag har en eller flere turboer, for å hindre at motoren skal jobbe så hardt, Dette er for å få ned utslippet og forbruket. Blir litt som at noen står bak deg å dytter. De tallene du kommer med i fra bilprodusenten sin side er egentlig veldig uaktell, fordi disse tallene stammer ifra tester de har gjort på autobahn, eller i verste fall gjort på en dynobenk. Her får motoren svært lite motstand, og på dynoen er det nesten ingen motstand. Dette er ikke veldig aktuelt i Norge. Ikke vet man heller hvilken fart, turtall, gir, osv dette er testet i. Så lever du en plass med flate veier, så er det nokk sannsynlig at bilen med en 1L motor vil vinne denne utslippskonkuransen, men her i Norge er jeg omtrent sikker på at 3Leren blir å oppnå lavest utslipp og forbruk. Det her er bare mine egne teorier, så dette er langt ifra en profesjonell teori, men heller en mer logisk teori. Kan sikkert finne kilder til lignende, men håper at jeg slipper. Problemet er at vi ikke alltid kjører i bakker, derfor får vi ett problem når man kjører der hvor den lille bilen oppfører seg som "normalt". Da gir den store bilen høyere utslipp. Som du sier selv, det er bare teorier. Det er egentlig bare til å sette seg inn i neste bil med stor motor å lese av forbruket, og neste gang en ser samme bil med liten motor gjør en det samme, jeg er ganske sikker på at den første vill ha høyere forbruk. Det er min erfaring. En bil med større motor vil ikke bruke mer, uansett om det er flatt Det blir helt opp til føreren av bilen, hvor hardt en trykker på pedalen Selv Top Gear har kjørt biler tom på testbanen, ved å ha pedalen i bånn, mens på veien klarer de ikke å tømme tankene Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 En bil med større motor vil ikke bruke mer, uansett om det er flatt Det blir helt opp til føreren av bilen, hvor hardt en trykker på pedalen Selv Top Gear har kjørt biler tom på testbanen, ved å ha pedalen i bånn, mens på veien klarer de ikke å tømme tankene Så det du sier er at eneste forskjellen på testene som BMW og andre utfører etter visse standarder er føreren, og hvordan han kjører? Siden det er helt opp til føreren men det er en differanse i testene som skal utføres likt. Rare greier det her. Men for all del, jeg sier ikke at jeg er enig med avgifter og slikt, hvordan de er lagt opp. det er ikke poenget mitt. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 http://www.dailymail.co.uk/news/article-2784592/Why-big-car-best-comes-fuel-economy-Research-finds-vehicle-makers-tests-not-reflect-reality-car-driven-road.html Lenke til kommentar
Furyon Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 (endret) Skjønner jo poenget ditt.. Men saken bak BMW, og alle andre sine tester er at de viser tall i fra beste scenario, ikke fra scenarioer som er veldig reelt, spesielt i Norge. Tror heller ikke de tester med førere, men med maskiner som har nøyaktig presisjon. La oss ta BMW, pluss to forskjellige motorer (2L og 3L diesel). Detter er motorer som er populær. Når BMW lager en motor, så vet de jo ganske mye om denne, og da vet de at denne 2L motoren opererer best på 1800 omdreninger i 6 gir. For å oppnå dette turtallet så må den ha 5% gasspådrag. Dette er ofte gjort på en dynobenk, fordi her er det lettest å få best resultat. INGEN svinger, bakker, stopper, andre biler, osv. For å oppnå et nøyaktig resultat kan de jo ikke bruke en menneskelig person, fordi han greier umulig å holde nøyaktig 5% gasspådrag og 1800 omdreninger i 1time. Derfor tyr de til maskinkraft, denne blir da stilt inn på å holde disse tallene som er beskrevet. Disse tallene er bare et eksempel. Alle disse tallene som man ser på bilprodusentene sine sider, det er egentlig baaare vas. Har du prøvd å få bilen din ned i det oppgitte forbruket som produsenten oppgir? Her er det også viktig at du ser på det faktiske forbruket, og IKKE det bilen forteller deg, fordi det er bare en beregning bilen gjør, du kan godt bruke langt mer i virkeligheten. I virkeligheten vil det være maaaange flere faktorer som spiller inn. Og mange ganger kan ikke du som sjåfør engang påvirke dette. Hva hvis den personen forran deg sakker skikkelig ned, også skal opp i fart igjen? Da må jo du også gasse på. Eller at han skal svinge av en plass, osv.. MANGE faktorer spiller inn her. Andre ting sånn som dekk, felger, veikvalitet, føre, osv spiller også en stor rolle. Dette er også lett å manipulere på resultatene, det betyr ikke at dem er feil, men er ofte veldig vanskelig å oppnå under realistiske forhold. Så jeg spør deg et spørsmål, hadde du valgt en bil med 100hk eller 200hk? Om du skulle tenkt økonomisk (Ikke tenk på innkjøpspris, men drivstoffkostnad) og miljøvennlig? Og for all del, husk at dette bare er et eksempel! Ingen av tallene er fakta, og dette gjelder også de fleste produsenter.. Endret 25. mai 2016 av Furyon 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå