m0en Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Hei,Trenger litt informasjon om hvorfor verdens rikeste land har den dårligste bilparken. Er litt sykt at man kan få 1 bil for samme pris av 2 i Tyskland f.eks. Hilsen student som kjører rundt i usikker og slitt bil pga norske bilpriser. 3 Lenke til kommentar
lesles Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Hei, Trenger litt informasjon om hvorfor verdens rikeste land har den dårligste bilparken. Er litt sykt at man kan få 1 bil for samme pris av 2 i Tyskland f.eks. Hilsen student som kjører rundt i usikker og slitt bil pga norske bilpriser. Avgifter... 5 Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Hestekrefter og motorvolum koster, det gir høye avgifter.. Ellers er det jo 25% moms.. Derimot har vi jo Elbiler som er helt avgiftsfri og billigst her i Norge fremfor andre land.. 2 Lenke til kommentar
m0en Skrevet 24. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2016 Hei, Trenger litt informasjon om hvorfor verdens rikeste land har den dårligste bilparken. Er litt sykt at man kan få 1 bil for samme pris av 2 i Tyskland f.eks. Hilsen student som kjører rundt i usikker og slitt bil pga norske bilpriser. Avgifter... Hestekrefter og motorvolum koster, det gir høye avgifter.. Ellers er det jo 25% moms.. Derimot har vi jo Elbiler som er helt avgiftsfri og billigst her i Norge fremfor andre land.. Ja, jeg er klar over avgiftene. Men hvorfor? blir veldig dyrt jo større motorene er. Akkurat som Norges befolkning på 5 millioner gjør så veldig stor forskjell på utslippet i verden, da et nabolag i andre land har flere innbyggere.. USA brommer vel ikke avgårde med noe annet en store big block bensin slukere.. For å ikke nevne hvor mange liv som kan/kunne ha blitt spart i trafikken hvis alle hadde hatt nye sikre biler! En evig irritasjon, som man sikkert ikke får gjort noe med! Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Hei, Trenger litt informasjon om hvorfor verdens rikeste land har den dårligste bilparken. Er litt sykt at man kan få 1 bil for samme pris av 2 i Tyskland f.eks. Hilsen student som kjører rundt i usikker og slitt bil pga norske bilpriser. Avgifter... Hestekrefter og motorvolum koster, det gir høye avgifter.. Ellers er det jo 25% moms.. Derimot har vi jo Elbiler som er helt avgiftsfri og billigst her i Norge fremfor andre land.. Ja, jeg er klar over avgiftene. Men hvorfor? blir veldig dyrt jo større motorene er. Akkurat som Norges befolkning på 5 millioner gjør så veldig stor forskjell på utslippet i verden, da et nabolag i andre land har flere innbyggere.. USA brommer vel ikke avgårde med noe annet en store big block bensin slukere.. For å ikke nevne hvor mange liv som kan/kunne ha blitt spart i trafikken hvis alle hadde hatt nye sikre biler! En evig irritasjon, som man sikkert ikke får gjort noe med! "Spare miljøet" men i realiteten for å tjene penger... Lenke til kommentar
Populært innlegg L4r5 Skrevet 24. mai 2016 Populært innlegg Del Skrevet 24. mai 2016 Det paradoksale er at den eldgamle bilparken vi har i Norge pga. avgiftene på nybiler fører til at vi slipper ut mye mer enn vi hadde trengt å gjøre. 14 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 En annen ting er at en typisk norsk økonomisk bil er utstyrt med svak motor fordi man antok dette ville gjøre miljøutslippene mindre (*). Det man ikke har hensyntatt med motoravgiften er det faktum at det på en bil med svakere motor oftere er nødvendig med oppmot fullt gasspådrag for å holde en normal hastighet opp over en typisk fjellovergang. Resultatet er økte utslipp, kontra en kraftigere motor. * antar normal (rolig) kjørestil. 3 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Hei, Trenger litt informasjon om hvorfor verdens rikeste land har den dårligste bilparken. Er litt sykt at man kan få 1 bil for samme pris av 2 i Tyskland f.eks. Hilsen student som kjører rundt i usikker og slitt bil pga norske bilpriser. Jo er enig at det er dyrt, men er også en prioriteringssak. Hilsen en som bruker 2047kr i md på nye bil. Alt er dyrt i norge. Beste eksempelet på det er vinmonopolet. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Jeg har inntrykk av at bilparken i Qatar er relativt ny og bilene er ganske fine.. Tar jeg feil? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 (endret) Hestekrefter og motorvolum koster, det gir høye avgifter.. [...] Ikke så mye nå lenger. Regjeringen har tatt til fornuft og har begynt å flytte avgift over på CO2- og NOX-komponentene. Endret 24. mai 2016 av Gavekort Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Jeg har inntrykk av at bilparken i Qatar er relativt ny og bilene er ganske fine.. Tar jeg feil?Nei, du tar ikke feil. Men det er bygget på brukne rygger av dissidenter og fattige indere. Så nicket ditt passer ganske bra. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Motor avgift er idioti og kun der for å skaffe penger til staten Det har blitt bevisst at en BMW? med stor motor brukte mindre drivstoff enn en Prius De har "heldigvis" startet å gå bort ifra HK avgift og over på CO2 istede, bare de kunne vært litt kjappere Men, i mitt tilfelle så er ikke motoravgiften det verste, men bakseteavgiften!!!!!!!!! Det vil koste meg 160+K å sette inn bakseter, kun i avgifter, så derfor går det maks 2 personer inn i bilen min og en må da kjøre flere biler Vil tippe at minst 50% av bilene i Norge er varebiler da bakseteavgiften er sinnsyk 2 Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 De aller fleste avgifter er vel for å skaffe inntekter til staten... 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 De aller fleste avgifter er vel for å skaffe inntekter til staten... Moms er inntektskilden til staten, alt annet er avgifter for å begrense bruk etc. Motoravgiften straffer de som vil kjøre miljøvennlig, men som ikke vil ha el-bil Biler med 300Hk er stort sett bedre for miljøet enn biler med 100HK Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Hilsen student som kjører rundt i usikker og slitt bil pga norske bilpriser. I mange land er det helt uhørt å ha bil som student.. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Biler med 300Hk er stort sett bedre for miljøet enn biler med 100HK Denne må du utdype 1 Lenke til kommentar
Alest96 Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Biler med 300Hk er stort sett bedre for miljøet enn biler med 100HK Denne må du utdype En bil med 100hk vil være mye mer belastet, og må som regel ha høyere turtall og lavere gir for å kunne komme opp bakker. Finnes svært effektive motorerer med over 300hk. Blant annet er det endel nye v8ere som kutter 2-4 sylindere når den belastes lett. Så hestekrefter er langt ifra svaret på hvor mye bilen forurenser. I tillegg så vil deler på bilen slites mindre(under normalt bruk), på grunn av belastningen. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 En bil med 100hk vil være mye mer belastet, og må som regel ha høyere turtall og lavere gir for å kunne komme opp bakker. Finnes svært effektive motorerer med over 300hk. Blant annet er det endel nye v8ere som kutter 2-4 sylindere når den belastes lett. Så hestekrefter er langt ifra svaret på hvor mye bilen forurenser. I tillegg så vil deler på bilen slites mindre(under normalt bruk), på grunn av belastningen. Min erfaring er at biler med høyere motorkraft har høyere forbruk, sett bort i fra elbil da. Hvilke motorer med slik kraft er det som har lite forbruk? 1 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Motor avgift er idioti og kun der for å skaffe penger til staten Det har blitt bevisst at en BMW? med stor motor brukte mindre drivstoff enn en Prius De har "heldigvis" startet å gå bort ifra HK avgift og over på CO2 istede, bare de kunne vært litt kjappere Men, i mitt tilfelle så er ikke motoravgiften det verste, men bakseteavgiften!!!!!!!!! Det vil koste meg 160+K å sette inn bakseter, kun i avgifter, så derfor går det maks 2 personer inn i bilen min og en må da kjøre flere biler Vil tippe at minst 50% av bilene i Norge er varebiler da bakseteavgiften er sinnsyk Tenker du på M3 versus Prius på TG? Det gjaldt kun banekjøring. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 En bil med 100hk vil være mye mer belastet, og må som regel ha høyere turtall og lavere gir for å kunne komme opp bakker. Finnes svært effektive motorerer med over 300hk. Blant annet er det endel nye v8ere som kutter 2-4 sylindere når den belastes lett. Så hestekrefter er langt ifra svaret på hvor mye bilen forurenser. I tillegg så vil deler på bilen slites mindre(under normalt bruk), på grunn av belastningen. Min erfaring er at biler med høyere motorkraft har høyere forbruk, sett bort i fra elbil da. Hvilke motorer med slik kraft er det som har lite forbruk? Gamle biler ja, men teknologien har kommet mye lengre nå og det har blitt omvendt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå