Gå til innhold

Sukk... (Forsvaret klarer ingenting!)

Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/norge/Den-nye-etaten-skulle-spare-Forsvaret-for-millioner---i-stedet-fikk-de-pa-50-millioner-ekstra-68671b.html

Jeg er jo sosialist, og mot enhver statlig utflagging eller privatisering (i teorien altså), men dere liberalister og privatisører... Hvor mye skal dere ha for et stykk ferdig utrustet millitært operativt forsvar med stab og utstyr? Jeg tror faen ta meg det er den eneste løsningen her!

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.aftenposten.no/norge/Den-nye-etaten-skulle-spare-Forsvaret-for-millioner---i-stedet-fikk-de-pa-50-millioner-ekstra-68671b.html

Jeg er jo sosialist, og mot enhver statlig utflagging eller privatisering (i teorien altså), men dere liberalister og privatisører... Hvor mye skal dere ha for et stykk ferdig utrustet millitært operativt forsvar med stab og utstyr? Jeg tror faen ta meg det er den eneste løsningen her!

Tja, etter vanlig statlig praksis kan man kanskje få tilbake 10-20% av innkjøpspris forutsatt at utstyret nesten er ubrukt, som for F35.

Resten kan du vel forvente langt mindre for.

På den positive siden kan man sikkert også gi Norge en bedre forsvarsevene ved å sette hele bruket ut på anbud til under 10% av dagets budsjett, forutsatt at man også deler ut våpen, ammunisjon og litt C4 til alle nordmenn i en ny heimevernsordning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ett privat forsvar med samme slagkraft (eller bedre) som det norske skal jeg ikke ha problemer med å levere for under halvparten av dagens kostnad (og tjene meg søkkrik i samme slengen i løpet av første måneden).

Problemet er vel at samme slagkraft er vel ikke stort verdt.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Tror at Norge må starte forsvaret fra begynnelsen og bygge seg oppover til en militærmakt. Håper bare det går igjennom i stortinget med 2% av bnp til forsvar, da får de litt mer å rutte med.

Endret av Slettet-aj7hPT
Lenke til kommentar

Privat hær er en elendig idé, bare se hvordan amerikanerne driver på. Forøvrig er jeg like lite imponert som deg over forsvaret vårt, som ikke virker å ha ambisjoner utover å være en skvadron i US Air Force. Misbruket av afrikanske soldater er et grelt bilde på hva realistiske arbeidsvilkår uten reguleringer medfører – stikk i strid med det liberalistene vil ha oss til å tro.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sambandsutstyret broren min brukte seinest i april var produsert på 60-tallet.

Men en ny byråkratisk etat, DET trenger vi!

At sambandsutstyret (eller hvilketsomhelst annet utstyr) er gammelt er utenfor poenget til de grader. Har du hørt "hvis det funker ikke fiks det"? At vi trenger en ny etat kan diskuteres og antagelig konkluderes med et ravende nei :p

PS; Jeg vet ikke hvor fungerende utstyret var så hvis det var dårlige greier så er det selvfølgelig et godt poeng ;):)

Lenke til kommentar

At sambandsutstyret (eller hvilketsomhelst annet utstyr) er gammelt er utenfor poenget til de grader. Har du hørt "hvis det funker ikke fiks det"? At vi trenger en ny etat kan diskuteres og antagelig konkluderes med et ravende nei :p

PS; Jeg vet ikke hvor fungerende utstyret var så hvis det var dårlige greier så er det selvfølgelig et godt poeng ;):)

Har du hørt ordet "informasjonssikkerhet" før? 

Lenke til kommentar

Det er også utenfor poenget da Lars ikke sa noe om det, han bare påpekte alderen på utstyret. En artig sak er egentlig at gammelt utstyr i visse tilfeller er sikrere da ingen prøver å "snike rundt" på de sikkerhetsmekanismene gamle ting har :p

Så dra deg baklengs ned i lenestolen og prøv igjen :) Jeg nevnte ingenting om sikkerhet bare at alderen på ting ikke er et relevant argument i denne saken.

Lenke til kommentar

Det er også utenfor poenget da Lars ikke sa noe om det, han bare påpekte alderen på utstyret. En artig sak er egentlig at gammelt utstyr i visse tilfeller er sikrere da ingen prøver å "snike rundt" på de sikkerhetsmekanismene gamle ting har :p

Så dra deg baklengs ned i lenestolen og prøv igjen :) Jeg nevnte ingenting om sikkerhet bare at alderen på ting ikke er et relevant argument i denne saken.

Jo, alderen ER et relevant poeng. Gammelt utstyr er analogt, og vil dermed la seg avlytte mye enklere. Du kan heller ikke utkjempe en effektig krig med artilleri fra 1400-tallet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...