fandenivoldsk Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 (endret) Hei! Jeg kan absolutt ingen ting om el (her visste jeg engang ikke hva jeg skulle kalle det: elektronikk, elektro, elektrikerarbeid...), men nå skal jeg altså henge opp et par lamper. I taket mitt er det tre ledninger som kommer ut (de to "vanlige": en blå og en brun) og en uisolert en jeg har forstått er jordingskabelen. Men i lampen er det bare rom for de to vanlige kablene og ikke til jordingskabelen. Lampa mi er merket med en firkant med en firkant inni - som jeg har forstått betyr at lampen er dobbeltisolert (eller noe i den duren) og dermed ikke trenger jording. Men jordningskabelen stikker jo ut av taket, så spørsmålet mitt til dere er hva gjør jeg med den? Kan den bare henge fritt og skjules av koppen? Uten at det utgjør noen fare? Og helt overordnet: Hva er egentlig en jordingskabel? Kjære forum, hjelp meg med å få lys i mitt første egne hjem. Hilsen håpløse Nora Endret 24. mai 2016 av fandenivoldsk Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Ja, den blanke lederen er jordingsleder, eller om man vil være helt teknisk så heter den beskyttelsesleder. Den er der for å jorde alt "gods", altså metalliske ting som kan bli strømførende ved feil. Strømmen er da meninga at skal gå til jord, og ikke gjennom mennesker/dyr. Det er helt uproblematisk at denne ligger oppi koppen, bare pass på at den ikke ligger i nærheten av tilkoblingspunktene på de strømførende lederne, altså at den blanke lederen ikke kan stikke borti noe som er tilkoblet strøm. Når du skal gjøre dette så er det viktig å skru av sikringen, og ikke bare bryteren. Bryteren bryter bare ene fasen, og den andre er fortsatt strømførende. La lampene stå på, og kikk i kursfortegnelsen i skapet ditt. Skru av den sikringen som står at skal gå til lampene og dobbeltsjekk at de blir mørke. Dersom du har skrusikringer så husk på at det er 2 patroner som må skrus ut, ikke bare 1. De står som regel ovenfor hverandre. (1 oppe og 1 nede, per kurs). 2 Lenke til kommentar
fandenivoldsk Skrevet 24. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2016 (endret) Ja, den blanke lederen er jordingsleder, eller om man vil være helt teknisk så heter den beskyttelsesleder. Den er der for å jorde alt "gods", altså metalliske ting som kan bli strømførende ved feil. Strømmen er da meninga at skal gå til jord, og ikke gjennom mennesker/dyr. Det er helt uproblematisk at denne ligger oppi koppen, bare pass på at den ikke ligger i nærheten av tilkoblingspunktene på de strømførende lederne, altså at den blanke lederen ikke kan stikke borti noe som er tilkoblet strøm. Når du skal gjøre dette så er det viktig å skru av sikringen, og ikke bare bryteren. Bryteren bryter bare ene fasen, og den andre er fortsatt strømførende. La lampene stå på, og kikk i kursfortegnelsen i skapet ditt. Skru av den sikringen som står at skal gå til lampene og dobbeltsjekk at de blir mørke. Dersom du har skrusikringer så husk på at det er 2 patroner som må skrus ut, ikke bare 1. De står som regel ovenfor hverandre. (1 oppe og 1 nede, per kurs). Tusen takk for informativt svar! Da skal jeg nok klare dette om jeg bare får godt nok feste i taket. Men kanskje jeg er så heldig at du har noen vettuge innspill til det også? Boret et hull til den ene av to plugger som fulgte med lampa nå, men festet er dårlig. Kun en tynn sponplate virker det som. Vil det da holde med to skruer + plugg eller må jeg på med noe ekspanderende skruer eller andre greier jeg ikke vet eksisterer? Fjernet en krok som var der fra før og den var ikke sikret på noe vis, men så virket den ikke akkurat solid heller! Lampa er forøvrig ikke mer enn to kilo + en pære tung. Endret 24. mai 2016 av fandenivoldsk Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Ikke mer enn to kilo? Synes det hørtes tungt nok ut jeg, for en lampe. Er det skjult anlegg, altså kommer tilførselskabelen i en takboks? I så fall får man tak i kroksett som passer i disse, med forbehold om at boksen i seg selv er festet skikkelig. Dersom du må feste direkte i taket kommer det an på hva slags tak du har. Når du borret, var støvet hvitt? I så fall er det gips og ikke treverk. (Dersom det var treverk hadde det sittet som pokker med bare et par skruer, uten behov for plugg.) Dersom det er gips så må du bruke noen solide gipsankere. Denne her for eksempel. Lenke til kommentar
fandenivoldsk Skrevet 24. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2016 Ikke mer enn to kilo? Synes det hørtes tungt nok ut jeg, for en lampe. Er det skjult anlegg, altså kommer tilførselskabelen i en takboks? I så fall får man tak i kroksett som passer i disse, med forbehold om at boksen i seg selv er festet skikkelig. Dersom du må feste direkte i taket kommer det an på hva slags tak du har. Når du borret, var støvet hvitt? I så fall er det gips og ikke treverk. (Dersom det var treverk hadde det sittet som pokker med bare et par skruer, uten behov for plugg.) Dersom det er gips så må du bruke noen solide gipsankere. Denne her for eksempel. Hehe, i det minste lettere enn ei lysekrone! Ikke skjult anlegg, her gitt, så må feste rett i taket. Og tja, støvet var sponfarget. Og jeg tror derfor det er en tynn sponplate. Svikter litt når jeg presser på det. Antar at det ikke er helt ideelt, men når de som har bodd her før meg har belaget seg på én enkelt skrue, så håper jeg det er håp for meg og. Men antar gipsanker er tingen enten det er spon eller gips! Takk for hjelp, er ikke måte på hvilke kunnskaper man må tilegne seg når man flytter i egen leilighet Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 En ganske kjapp og enkel test, med mindre man ser det helt tydelig; ta en tynn skrutrekker og dytt den opp i taket der lampa skal henge, med litt vrikking frem og tilbake. Dersom den går tvers igjennom etter et par omganger så er det gips. Hvis ikke så er det treverk. Eventuelt gips med treverk bak. Men ja, et gipsanker av denne typen jeg linket til for eksempel fungerer uansett om det er gips eller treverk. Man forborrer hull, og pluggen dyttes helt gjennom plata slik at man får hold fra oversiden av plata (de to blå mothakene i den jeg linket til). Jepp, man slutter aldri å være lærling, spesielt når man må klare seg litt selv i egen bolig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå