anna1997 Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Vi skal jo også blande inn forskjellige ting når det kommer til skillelinjene/konfliktdimensjonene, og komme med både argumenter for og mot. F.eks global - nasjonal-dimensjonen så kan man ta inn EU og komme med argumenter for og i mot. Men regner med at en deloppgave blir ganske kort hvor man skal snakke om det faglige, mens på den andre deloppgaven så får man kanskje i oppgave om å drøfte? Lenke til kommentar
Visningsnavn1234 Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Konkret tema? Hva mener du med det? Hva tenker du oppgaven vil handle om? Og hva er det lurest å øve på? Altså tema er jo om valgatferd, det er ikke mulig å blande inn så mye annet enn det som står på politikk boka kap 7 om nettopp dette. Hvorfor stemmer folk på de partiene de gjør osv? Det er altså litt vanskelig å skive mye og godt om et lite tema. Første oppgave kan være: drøft faktorer som påvirker valgatferd En annen: drøft hvordan politiske skillelinjer blir tydelig i en eller flere konflikter og hvordan det påvirker valgatferden Lenke til kommentar
anna1997 Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Noen som har noen artikler som kan være til hjelp? Kan også være lurt å se igjennom aftenpostens side om innenriks politikk: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/ Lenke til kommentar
dank69 Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Vi skal jo også blande inn forskjellige ting når det kommer til skillelinjene/konfliktdimensjonene, og komme med både argumenter for og mot. F.eks global - nasjonal-dimensjonen så kan man ta inn EU og komme med argumenter for og i mot. Men regner med at en deloppgave blir ganske kort hvor man skal snakke om det faglige, mens på den andre deloppgaven så får man kanskje i oppgave om å drøfte? Forberedelsesteksten presiserer vel at det er én oppgave, eller misforstår jeg her? Lenke til kommentar
anna1997 Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 (endret) Vi skal jo også blande inn forskjellige ting når det kommer til skillelinjene/konfliktdimensjonene, og komme med både argumenter for og mot. F.eks global - nasjonal-dimensjonen så kan man ta inn EU og komme med argumenter for og i mot. Men regner med at en deloppgave blir ganske kort hvor man skal snakke om det faglige, mens på den andre deloppgaven så får man kanskje i oppgave om å drøfte? Forberedelsesteksten presiserer vel at det er én oppgave, eller misforstår jeg her? Deeet gjør den ja, jeg leste litt fort over det. men jeg tok utgangspunkt i slik det har vært på de forrige eksamene. men kan jo mene en oppgave som en hel oppgave i stedet for kun en oppgave, hvis du skjønner? det står jo "en oppgave" ikke "én oppgave". Endret 1. juni 2016 av anna1997 Lenke til kommentar
haaaa96 Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Det er vel slik at det er et pluss hvis man trekke inn andre deler av kompetansemålene enn den vi blir testet. Hvilke andre deler av pensum kan man knytte inn her tenker dere? Lenke til kommentar
Visningsnavn1234 Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Det er vel slik at det er et pluss hvis man trekke inn andre deler av kompetansemålene enn den vi blir testet. Hvilke andre deler av pensum kan man knytte inn her tenker dere? Jeg tenker med en gang mediemakt med tanke på påvirkning på velgerne. I tillegg kan man kanskje diskutere de demokratiske/ikke-demokratiske sidene ved tema? Kanskje kan man kan trekke inn skillelinjene ved for eksempel EU-debatten og dermed trekke inn litt internasjonal politikk? Hvis man velger flyktningskrisen som en konfliktsdebatt kan man presse inn menneskerettighetene og om man hjelper til fordi "det ser bra ut når andre nasjoner hjelper til" altså maktkamp. Lenke til kommentar
Pome Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Tenker dere å begynne og skrive i dag, og håpe at man får brukt det i morgen? Jeg tror jeg skal begynne å skrive litt Lenke til kommentar
Tacobossen Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Tenker dere å begynne og skrive i dag, og håpe at man får brukt det i morgen? Jeg tror jeg skal begynne å skrive litt Jeg tenker bare å finne en god del kilder jeg mener er relevante, lage tankekart, samt lese over aktuelle kapitler i boken. Tror ikke jeg gidder å skrive en sammenhengende tekst om emnet. For det er fortsatt litt uforutsigbart hvordan ordlyden i oppgaven i morgen kommer til å bli. Lenke til kommentar
Pome Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Tenker dere å begynne og skrive i dag, og håpe at man får brukt det i morgen? Jeg tror jeg skal begynne å skrive litt Jeg tenker bare å finne en god del kilder jeg mener er relevante, lage tankekart, samt lese over aktuelle kapitler i boken. Tror ikke jeg gidder å skrive en sammenhengende tekst om emnet. For det er fortsatt litt uforutsigbart hvordan ordlyden i oppgaven i morgen kommer til å bli. Greit, jeg skal i dag i hvert fall forklare skillelinjene innen norsk politikk, dra inn Stein Rokkan og forklare hva som menes med valgatferd Lenke til kommentar
Tacobossen Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Jeg har politikk og menneskeretter-boken.. Men finner vell noe nyttig i den også! Læreren vår ba oss om å iallfall se på kapittel 1 og 2. Og eventuelt kap. 4 og 5 Lenke til kommentar
Tacobossen Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 (endret) Tenker dere å begynne og skrive i dag, og håpe at man får brukt det i morgen? Jeg tror jeg skal begynne å skrive littJeg tenker bare å finne en god del kilder jeg mener er relevante, lage tankekart, samt lese over aktuelle kapitler i boken. Tror ikke jeg gidder å skrive en sammenhengende tekst om emnet. For det er fortsatt litt uforutsigbart hvordan ordlyden i oppgaven i morgen kommer til å bli. Greit, jeg skal i dag i hvert fall forklare skillelinjene innen norsk politikk, dra inn Stein Rokkan og forklare hva som menes med valgatferd Hørtes som en god plan, tenkte selv å finne en god del fakta om Rokkan og skillelinjene i norsk politikk, samt definere valgadferd. I tilegg se på norske stemmevaner/adverd og nye skillelinjer. For det tror jeg kan være veldig aktuelt Endret 1. juni 2016 av Tacobossen Lenke til kommentar
Pome Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Tenker dere å begynne og skrive i dag, og håpe at man får brukt det i morgen? Jeg tror jeg skal begynne å skrive litt Jeg tenker bare å finne en god del kilder jeg mener er relevante, lage tankekart, samt lese over aktuelle kapitler i boken. Tror ikke jeg gidder å skrive en sammenhengende tekst om emnet. For det er fortsatt litt uforutsigbart hvordan ordlyden i oppgaven i morgen kommer til å bli. Greit, jeg skal i dag i hvert fall forklare skillelinjene innen norsk politikk, dra inn Stein Rokkan og forklare hva som menes med valgatferd Hørtes som en god plan, tenkte selv å finne en god del fakta om Rokkan og skillelinjene i norsk politikk, samt definere valgadferd. I tilegg se på norske stemmevaner/adverd og nye skillelinjer.For det tror jeg kan være veldig aktuelt Enig Lenke til kommentar
Tacobossen Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Hva tenker folk om parlamentarismestriden, og trekke det inn mot høyre-venstredimensjonen? 1 Lenke til kommentar
Martelmarstein Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Hvordan vil dere forklare skillelinjene i norsk politikk? Hva nevner dere? Lenke til kommentar
Visningsnavn1234 Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Hva tenker dere skrive om Stein Rokkan? Mye fakta om han liksom? Eller bare nevne han? Lenke til kommentar
Tacobossen Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Hva tenker dere skrive om Stein Rokkan? Mye fakta om han liksom? Eller bare nevne han? Jeg tenker å bruke han som en refererende kilde i teksten Lenke til kommentar
rb123 Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Tenker dere å begynne og skrive i dag, og håpe at man får brukt det i morgen? Jeg tror jeg skal begynne å skrive littJeg tenker bare å finne en god del kilder jeg mener er relevante, lage tankekart, samt lese over aktuelle kapitler i boken. Tror ikke jeg gidder å skrive en sammenhengende tekst om emnet. For det er fortsatt litt uforutsigbart hvordan ordlyden i oppgaven i morgen kommer til å bli. Greit, jeg skal i dag i hvert fall forklare skillelinjene innen norsk politikk, dra inn Stein Rokkan og forklare hva som menes med valgatferd kan du utdype mer hvordan du skal gjøre dette? har du en god forklaring på hva skillelinjer er og hva valgatferd er? Lenke til kommentar
rb123 Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Tenker dere å begynne og skrive i dag, og håpe at man får brukt det i morgen? Jeg tror jeg skal begynne å skrive littJeg tenker bare å finne en god del kilder jeg mener er relevante, lage tankekart, samt lese over aktuelle kapitler i boken. Tror ikke jeg gidder å skrive en sammenhengende tekst om emnet. For det er fortsatt litt uforutsigbart hvordan ordlyden i oppgaven i morgen kommer til å bli. Greit, jeg skal i dag i hvert fall forklare skillelinjene innen norsk politikk, dra inn Stein Rokkan og forklare hva som menes med valgatferd Hørtes som en god plan, tenkte selv å finne en god del fakta om Rokkan og skillelinjene i norsk politikk, samt definere valgadferd. I tilegg se på norske stemmevaner/adverd og nye skillelinjer. For det tror jeg kan være veldig aktuelt Hvem er Rokkan? Lenke til kommentar
Pome Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Tenker dere å begynne og skrive i dag, og håpe at man får brukt det i morgen? Jeg tror jeg skal begynne å skrive litt Jeg tenker bare å finne en god del kilder jeg mener er relevante, lage tankekart, samt lese over aktuelle kapitler i boken. Tror ikke jeg gidder å skrive en sammenhengende tekst om emnet. For det er fortsatt litt uforutsigbart hvordan ordlyden i oppgaven i morgen kommer til å bli. Greit, jeg skal i dag i hvert fall forklare skillelinjene innen norsk politikk, dra inn Stein Rokkan og forklare hva som menes med valgatferd Hørtes som en god plan, tenkte selv å finne en god del fakta om Rokkan og skillelinjene i norsk politikk, samt definere valgadferd. I tilegg se på norske stemmevaner/adverd og nye skillelinjer.For det tror jeg kan være veldig aktuelt Hvem er Rokkan? Les her https://no.m.wikipedia.org/wiki/Konfliktlinje Stein Rokkan er en tidligere statsviter. Hans modell/teori om skillelinjer vil bli relevant for denne oppgaven, selv om han lagde det for mange år siden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå