Terris1973 Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Hei Jeg plages også med Melin. Min lege nekter meg behandling pga utestående betailng sier han. I 3 dager spurte jeg om jeg på lege kontoret i Herøy Kommune. Fradags kveld kl 20.00 sender legen følgende beskjed til meg : Tag kontakt med Melin collectors mhp ubetalte regninger. Ingen resepter eller legetimer herfra, før regninger er betalt mvh ...... ...... MVH Herøy legesenter. Blei oppfordret til og logge meg inn på Pasient Sky men fungerer ikke Kan virkelig en lege drive inkasso virksomhet? Er veldig skuffet over denn legen som skulle bli min fastlege. Men på min kanter er det få som har fastlege for tiden pga legemangel Har hatt ca 5 såkalte fastleger på 2-3 år nå. Men de har flytter ettter hvert og da er de ikke enkelt og bygge opp et tillits forhold til en ny lege så ofte. Sliete med en sykdom og trenger oppfølging av lege ofte men det har vist seg og vere veldig vanskelig under slike forhold. MVH Skuffet pasient Lenke til kommentar
sogndal94 Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Hei Jeg plages også med Melin. Min lege nekter meg behandling pga utestående betailng sier han. I 3 dager spurte jeg om jeg på lege kontoret i Herøy Kommune. Fradags kveld kl 20.00 sender legen følgende beskjed til meg : Tag kontakt med Melin collectors mhp ubetalte regninger. Ingen resepter eller legetimer herfra, før regninger er betalt mvh ...... ...... MVH Herøy legesenter. Blei oppfordret til og logge meg inn på Pasient Sky men fungerer ikke Slite litt med å skjønne kva problemet er, har du ikkje betalt? Reknar med at kommunen vil ha inn pengar til å drifte legesenteret, og dermed ikkje kan drive veldedigheit(Går sikkert ann å høyre med NAV om hjelp). sidan innlogging ikkje fungerar, har du tatt kontakt med Melin? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Du går vel ikke på apoteket uten penger heller. Eller i butikken og handler og ber dem sende regning. 3 Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Hei. Fastlege kan i utgangspunktet ikke nekte deg behandling fordi du har utestående krav, dette følger av fastlegeforskriften: Fastlegens listeansvar dekker alle allmennlegeoppgaver innen somatikk, psykisk helse og rus for innbyggerne på listen dersom ikke annet er presisert i lov eller forskrift. Fastlegen skal prioritere personene på sin liste foran andre, med unntak av lovpålagte øyeblikkelig hjelp-henvendelser eller andre forpliktelser som er pålagt i medhold av lov, forskrift eller som er avtalt med kommunen. Det skal med andre ord omfattende og langvarige betalingsmislighold til før du blir nektet legetime, og selv om det skulle foreligge en omfattende og langvarig betalingsmislighold må legen uansett foreta en konkret vurdering fra gang til gang. Etter helsepersonelloven §4 skal fastlege utøve sin virksomhet faglig forsvarlig. Hvis behandlingsnekten får helsemessige konsekvenser, selv om det er pga. betalingsmislighold, kan det få konsekvenser for fastlegen. Det skal også nevnes at beløpet opp til frikortgrensen i utgangspunktet ikke er så høyt. En løsning for din situasjon er at det ikke ytes kreditt, det vil si at du enten forhåndsbetaler eller betaler umiddelbart etter behandling med f.eks. kort. På siden av dette hjemler helsepersonelloven §7 en hjelpeplikt når hjelpen antas å være påtrengende nødvendig: Helsepersonell skal straks gi den helsehjelp de evner når det må antas at hjelpen er påtrengende nødvendig. Med de begrensninger som følger av pasient- og brukerrettighetsloven § 4-9, skal nødvendig helsehjelp gis selv om pasienten ikke er i stand til å samtykke, og selv om pasienten motsetter seg helsehjelpen. Hvis du skulle skifte lege vil jeg også peke på pasientjournalloven §15 som hjemler plikt for lege å sende kopi av joruanl til ny behandlende lege: Ved skifte av fastlege kan pasienten kreve at pasientjournalen overføres til den nye fastlegen. Tilsvarende gjelder ved skifte av annet helsepersonell. Legen kan mao. ikke holde journalen din som "gissel". 4 Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Dete mener legeforening: http://legeforeningen.no/Arbeidsliv-og-jus/naringsdrivende/Naringsinntekt/HELFO/Pasienters-betalingsmislighold/ Oppsummert: "Betalingsmislighold fra pasientens side gir ikke legen grunnlag for å avslutte lege-pasientforholdet. Retten til å stå på liste hos fastlege følger av § 3 i forskrift om fastlegeordning i kommunene, og betalingsmislighold hos pasient gir ikke fastlegen noen rett til å få pasienten fjernet fra sin liste." 2 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Om det er lov eller ikke så veit jeg dette er standard praksis flere steder. Har selv fått min journal "holdt gissel" pga. utestående krav. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Hvis helsepersonell nekter å utlevere pasientjournalen, hva kan man da gjøre? Anonymous poster hash: 01253...ab0 Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Hvis helsepersonell nekter å utlevere pasientjournalen, hva kan man da gjøre? Da ringer man Helsetilsynet i det fylket der journalen befinner seg, forklarer situasjonen, og så får man råd om hva man skal gjøre videre. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 (endret) Hei Jeg plages også med Melin. Min lege nekter meg behandling pga utestående betailng sier han. I 3 dager spurte jeg om jeg på lege kontoret i Herøy Kommune. Fradags kveld kl 20.00 sender legen følgende beskjed til meg : Tag kontakt med Melin collectors mhp ubetalte regninger. Ingen resepter eller legetimer herfra, før regninger er betalt mvh ...... ...... MVH Herøy legesenter. Blei oppfordret til og logge meg inn på Pasient Sky men fungerer ikke Kan virkelig en lege drive inkasso virksomhet? Er veldig skuffet over denn legen som skulle bli min fastlege. Men på min kanter er det få som har fastlege for tiden pga legemangel Har hatt ca 5 såkalte fastleger på 2-3 år nå. Men de har flytter ettter hvert og da er de ikke enkelt og bygge opp et tillits forhold til en ny lege så ofte. Sliete med en sykdom og trenger oppfølging av lege ofte men det har vist seg og vere veldig vanskelig under slike forhold. MVH Skuffet pasient Betal så snart det lar seg gjøre. Du kan jo vurdere om det er på sin plass å melde i fra til kommunelegen/fylkeslegen, om behandlingsnekt som du opplever. Gå til legevakten i mens, og fortell dem at fastlegen nekter å behandle deg. Noen legevaktskontor har dataløsninger, som gjør at fastlegen din får oversendt melding om hva du har vært hos legevakten for. Det skulle jo gi en oppvekker dersom det skulle bli journalført at fastlegen nekter deg behandling. Det er ikke sikkert det er legen sin skyld, men surrehoder som arbeider på legekontorets resepsjon. Mest sannsynlig så er det en legesekretær som har ordnet med den meldingen om behandlingsnekt som du forteller om. Det er likevel legen sitt ansvar. Endret 26. mai 2016 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 (endret) Hvis helsepersonell nekter å utlevere pasientjournalen, hva kan man da gjøre? Anonymous poster hash: 01253...ab0 Vet ikke helt. Meddel det skriftlig at du ønsker utskrift av pasientjournalen mot fastsatt vederlag. 80 kroner-ish. Lever så kopi av den skriftlige henvendelsen til rette klageinnstans, du trenger vel strengt tatt ikke noe skriftlig svar fra legekontoret. For du har da ordnet et skriftlig bevis for hvilken dato du leverte pasienthenvendelsen om journalutskrift. Du kan også bytte fastlege, og fortelle det gamle legekontoret at du svært gjerne ønsker at den nye fastlegen får pasientjournalen. Da kan du vel be den nye fastlegen om å få innsyn (kopi) av den gamle fastlegens pasientjournal i etterkant. Legene er pålagt å bevare pasientjournaler i årevis etter at du er sluttet som pasient. Hvis de feiler der, så kan det bli reaksjoner fra myndighetene. Endret 26. mai 2016 av G Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 Om det er lov eller ikke så veit jeg dette er standard praksis flere steder. Har selv fått min journal "holdt gissel" pga. utestående krav. De har plikt å sende kopi til ny behandler Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 De har plikt å sende kopi til ny behandlerYes. Men det hjelper lite når de nekter å gjøre det. Dessverre er det sånn at ikke alle velger å følge plikta si. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 Da må du sende en skriftlig henvendelse, nekter man fortsatt vil,e jeg klaget til tilsynsmyndigheten. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 28. mai 2016 Del Skrevet 28. mai 2016 Send en skriftlig klage og be om behandling. Gjør oppmerksom på helsepersonelloven paragraf 4 og 7: http://lovdata.no/lov/1999-07-02-64/§4 http://lovdata.no/lov/1999-07-02-64/§7 Gjør også oppmerksom på paragraf 57 og 67 http://lovdata.no/lov/1999-07-02-64/§57 http://lovdata.no/lov/1999-07-02-64/§67 Gi han en uke eller noe slik på å starte opp behandling eller å sende klagen videre til fylkesmannan. Send kopi av klagen til fylkesmannen hvis det ikke har skjedd noe i løpet av et par dager. Ellers litt info: https://helsenorge.no/rettigheter/klageordninger#Send-klagen-til-den-du-skal-klage-på Tenker doktoren kommer til å friskne til ganske fort. Lenke til kommentar
Justitiarius Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 Send en skriftlig klage og be om behandling. Gjør oppmerksom på helsepersonelloven paragraf 4 og 7: http://lovdata.no/lov/1999-07-02-64/§4 http://lovdata.no/lov/1999-07-02-64/§7 Gjør også oppmerksom på paragraf 57 og 67 http://lovdata.no/lov/1999-07-02-64/§57 http://lovdata.no/lov/1999-07-02-64/§67 Gi han en uke eller noe slik på å starte opp behandling eller å sende klagen videre til fylkesmannan. Send kopi av klagen til fylkesmannen hvis det ikke har skjedd noe i løpet av et par dager. Ellers litt info: https://helsenorge.no/rettigheter/klageordninger#Send-klagen-til-den-du-skal-klage-på Tenker doktoren kommer til å friskne til ganske fort. Hvorfor peker du på disse bestemmelsene? Hva er det som gjør at doktoren "kommer til å friskne til ganske fort"? Helsepersonelloven § 7 om krav på øyeblikkelig hjelp knytter seg til situasjoner som krever livreddende innsats, eller innsats for å avverge alvorlig helseskade for å hjelpe pasienten ut av en akutt situasjon. Dersom fastlegen (og helsepersonell for øvrig) nekter øyeblikkelig hjelp i en akutt situasjon på bakgrunn av utestående betaling, vil det fort bryte med forsvarlighetskravet i helsepersonelloven § 4. I dette tilfellet tviler jeg på at TS har hatt behov for øyeblikkelig hjelp. Fastlegekontor må ha en viss rett til å kunne kreve betaling, dersom pasient aldri gjør opp for seg. Dersom man absolutt trenger medisiner, men mangler resept, kan det foretas nødekspedisjon på apoteket etter Forskrift om legemidler fra apotek § 7-3. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 29. mai 2016 Del Skrevet 29. mai 2016 (endret) Det sentrale er vel sant nok brudd på vilkårene for å være fastlege. Hvorvidt "metoden" virker eller ikke det vet man vel ikke før man har prøvd. Så får man se. Endret 29. mai 2016 av arne22 Lenke til kommentar
tvv Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Skjønner ikke helt problemet - er det ikke bare å betale????? Om du ikke har penger - må du jo gjøre noe med dette - og da er stedet NAV - så får de hjelpe deg videre. Det er vel ingen som bare kan la være og betale og tro man har alle mulige rettigheter....... 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Hva om han er betalingsvillig. Kan da legekontoret nekte han å gjøre opp med kontanter, eller må han følge legekontorets ønsker om at oppgjøret skal skje via Melin Collectors? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Skjønner ikke helt problemet - er det ikke bare å betale????? Han får ikke vite hva han skylder, ei heller hvor han skal betale det. Fordi han henvises til å logge inn på en side som ikke fungerer. Ring firmaet og be dem oppgi hva du skylder og hvor det skal betales, og betal det. 3 Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 31. mai 2016 Del Skrevet 31. mai 2016 Hva om han er betalingsvillig. Kan da legekontoret nekte han å gjøre opp med kontanter, eller må han følge legekontorets ønsker om at oppgjøret skal skje via Melin Collectors? Melin collectors har ansvaret for de fleste betalinger hos fastleger i norge. Dersom TS ikke betalte på legekontoret så vil de sende ut faktura på vegne av legen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå