Gå til innhold

Nå skal naboene skal få kjenne på støyen fra F-35


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til tross for at en hel verden lærte å ikke ha alle jagerfly på en flyplass i henhold til erfaringene man fikk etter seksdagerskrigen i 1967 mellom Israel og Egypt(m.f), hvorpå Egypt ble tatt på sengen med ALLE fly på samme flyplass og så og si samtlige ble destruert i et angrep...

 

Til tross for denne erfaringen, hvilke man skulle tro også det Norske forsvaret har fått med seg SKAL det Norske forsvaret ha alle eggen i en kurv.

 

Som om ikke valget av fly er kontroversiellt nok, skal de altså plasseres optimalt for ummidelbar destruering i et angrep.

 

Heia Norge liksom... Grrrr

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Som om ikke valget av fly er kontroversiellt nok, skal de altså plasseres optimalt for ummidelbar destruering i et angrep.

Det "nye" forsvaret er vel strengt tatt mer politiske anlagt enn militært (militært som i "forsvare landet" taktisk).
Lenke til kommentar

 

Som om ikke valget av fly er kontroversiellt nok, skal de altså plasseres optimalt for ummidelbar destruering i et angrep.

Det "nye" forsvaret er vel strengt tatt mer politiske anlagt enn militært (militært som i "forsvare landet" taktisk).

Hovedoppgaven til dette flyet er todelt:

1) At vasallstaten Norge skal sende penger til det anglo-amerikanske militære komplekset.

2) At vasallstaten Norge skal være med å bombe diverse land som måtte motsette seg det anglo-saksiske globale verdens tyranni.

 

Dette er alt dette flyet har som oppgave. Det er ikke laget for å forsvare landet. Det er forresten også for sent å forsvare landet mot fiendtlige krefter, da fienden har allerede tatt over.

 

Visste du f.eks at Norge i dag i praksis er i krig med Syria? Vi sender idag soldater til å trene opp islamister som skal nedkjempe Assad. Akkurat som vi var med å nedkjempet Gadaffi. Norge har med andre ord blitt en støtte for en imperialistisk terrorstat, død og fordervelse følger i vårt kjølvann, slik det har gjort i Afghanistan, Libya, og nå Syria. Den norske befolkning har nå mye blod og fordervelse på hendene.

 

Den norske befolkning ville gjerne hatt noe å si om dette, men dessverre var de for øyeblikket litt for travelt opptatt med å spise Grandiosa og følge med på Idol.

Det styrte løgnmedia styrer også greit unna noen negative kommentarer om dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Rent teknisk, så er støy og alt rundt dette en kompleks utfordring. En har vel et stramt budsjett på ørlandet, men ser en bort fra det og ser på ulike tekniske støy dempende løsninger, så finnes det mye å velge i. En ting en kunne gjort, var å bygge en støyvoll. Nå er jo flystripe lang, men ved de punktene hvor flyet generer mest støy, kunne en bygd en støyvoll. For å ha en funksjon, så måtte den blitt bygd rimelig høy. Bygd riktig, så vil noe av støyen fra flyet bli reflektert opp (og noe vil bli absorbert)

Her er et eksempel på en støyvegg;

http://architizer.com/projects/sound-barrier-schiphol-airport/

Andre løsninger kan være å plante trær og busker i en gitt avstand fra flystripa. Er usikker på om det er akseptabelt på en militær flyplass.

Eller en kan angripe støykilde direkte.

Her er en løsning;

http://www.gizmag.com/noise-sponge/22411/

Det er klart, å installere slik demping i jet motoren til F-35 vil kunne påvirke ytelsen

I ytterste konsekvens, så kan en tenke seg en motor løsning hvor en har en "dempet" motor i freds tid med noe redusert ytelse, og en løsning for å fjerne dempe materiale på få minutter ved behov. Å bygge en helt ny motor, med både bedre ytelse og mindre støy er nok noe som vil bli utviklet. F-35

https://en.wikipedia.org/wiki/Adaptive_Versatile_Engine_Technology

Etter det jeg har lest, så er en slik "adaptive" jet motor til F-35 under testing. Det kan nok fort gå en 10-15 år før en slik motor finner veien inn i F-35. Foruten muligheten for mindre støy, så vil en slik motor gi mer skyvkraft, og mindre drivstoff forbruk. En snakker vel om ytelses forbedringer omkring 5-15 %. Så lenger rekkevidde, bedre akselerasjon, topp fart osv. Hvis kostnader og vekt utfordringer blir løst, så vil nok en slik forbedring komme.

For de som bor i området, så er støy demping av huset viktig. Utenfor huset, kan alt fra trær til busker gi en effekt. En støy vegg kan også være nødvendig å sette opp. I veggen på huset kan en bygge ut isolasjonen med mineral ull. (som jeg tror er den rimeligste løsningen.) Innvendig, så kan en bruke fiber gips plater. De demper bedre enn vanlig gips. Støy vindu, med laminert herdet glass er vel et "must" I soverom, eller oppholds rom, så kan en også lage en støy himling i taket. (men da må en ha tilstrekkelig høyde i taket) Det finnes mye litteratur når det kommer til støy.

Et grunn prinsipp, er at en bør ha løsning både for lyd absorpsjon og lyd reflektering. Ofte er det mye fokus på lyd dempende materialer. Lufte ventiler i et hus, er ofte et "svakt" punkt når det kommer til lyd demping av et hus for en ytre støy kilde. Her finnes det også løsninger. Støy er ofte undervurdert, det straffer seg som regel. Selv har jeg lagd støydempende materialer og har noe erfaring med støy demping. Ser en bort fra støy problematikken, så er F-35 et fantastisk fint fly.

Lenke til kommentar

Støyskjermer er lite effektivt, fordi flyene stort sett er i lufta, og tror neppe det er særlig ønskelig flyteknisk heller. Vegatasjon gjør lite om det ikke er et svært bredt belte, og har samme problem med høyden. Motorlyden tipper jeg det er større muligheter til å gjøre noe med, men der er det jo ikke så mye kjøperene får gjort.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...