Gå til innhold

Apple sin SWAP-ordning


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Er det noen som kjenner til gjeldende rettspraksis angående ombytte ved reklamasjon? Er en nødt til å akseptere en SWAP-enhet ved ombytte av iPhone eller kan en kreve fabrikkny? Begynner å bli lei av å motta reparert iPhone som får ny feil innen kort tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn sett bort i fra at den ikke er det?

Spiller det virkelig en SÅ stor rolle for deg da? 

 

Anyway, jeg ville ikke "krevd" det, men spurte fint i butikken. Om du får nei, så er det like greit å ta swap?

Du kan jo alltids kreve, skrive og sende klage til forb-rådet osv. Er det verdt det?

Lenke til kommentar

 

Hvorfor omtaler Apple selv da SWAP-enhetene som "tilnærmet nye"?

 

Sikkert fordi man kun får telefonen, ingen lader, eske eller andre medfølgende ting. kun tlf.

 

 

Da ville vel fortsatt selve telefonen fint kunne omtales som ny?

 

Eplehuset sier dette om telefonene: 

 

 

En erstatningsenhet er en tilnærmet ny iPhone. Forskjellen som sådan er at den kan inneholde mindre komponenter som tidligere har vært i bruk.

Lenke til kommentar

Hva bryr det deg egentlig om telefonen har et brukt hovedkort i seg, så lenge det verken har estetiske eller funksjonelle følger, og du har samme garanti?

Her skriver da TS at han har svært dårlig erfaring med tidligere swap enheter.

 

Disse delene som er i swap enheter er jo tatt ut fra telefoner som er levert inn. Disse vil jo ha blitt påvirket av fukt og andre ting som er vanlig i hverdagen. Pluss evt skader som gjorde at telefonen ble levert inn i utgangspunktet.

 

Ifølge forbr.kjøpsloven kan du kreve reparasjon av produktet. Da skal du ha din mobil tilbake, reparert. Alternativt kan de omlevere. Da må du argumentere for at en swap har deler som er dårligere enn din, som du leverte inn.

Lenke til kommentar

Hva er argumentene for at swap-telefonen har dårligere komponenter enn hans?

Apple bruker ikke deler som har vært utsatt for fukt. Så lenge fukt-indikatorene ikke slår ut, er telefonen under grensen for hva den skal tåle.

De fuktmålerne slår jo ut bare du har litt fuktig bukselomme.

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

Hva er argumentene for at swap-telefonen har dårligere komponenter enn hans?

Apple bruker ikke deler som har vært utsatt for fukt. Så lenge fukt-indikatorene ikke slår ut, er telefonen under grensen for hva den skal tåle.

De fuktmålerne slår jo ut bare du har litt fuktig bukselomme.

Nøyaktighet på fuktmålerne har variert mye. Og telefonen kan over tid skades av fukt under målernes nøyaktighet. Uansett sjekker de for fukt på noen få punkter. Hvis kondens dannes andre steder i telefonen, så vil det kunne påvirke elektronikken over tid. Swap enheten kan også være betydelig gamlere, og elektronikk aldres ikke som vin..

 

Uansett, jeg ser at det blir vanskelig å argumentere for min tankegang. Men her burde jo Apple se at de har et problem etter å ha levert swap enheter med skade til en kunde.

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

Jeg vil nå si at dersom du har et defekt produkt, og mottar et fungerende produkt, så er komponentene i det nye produktet bedre.

Omlevering fordrer ikke et helt nytt tilsvarende produkt, bare et tilsvarende produkt. Dersom det er problemer med swap-telefonen vil denne også bli byttet. Jeg har selv vært på forhandler-siden til Apple's mobilservice, og av et par 100 saker kan jeg telle på én hånd hvor mange swap-telefoner vi fikk inn igjen grunnet feil.

 

Dersom du skal komme noen vei med at swap-enheten har vært utsatt for mer fukt enn den du sender inn, så må du nesten få mer omfattende fukt-analyser selv av begge enhetene, slik at du har noe å slå i bordet med.

 

 

Uansett, jeg ser at det blir vanskelig å argumentere for min tankegang. Men her burde jo Apple se at de har et problem etter å ha levert swap enheter med skade til en kunde.

 

De har vel ikke levert produkt med en skade, slik jeg forstår det og definerer ordet. Men de har levert et produkt med en mangel ved siste swap. Det er selvfølgelig uheldig, men dette kan også skje med helt nye produkter. For alt vi vet kan feilen ha oppstått etter en eventuell reparasjon hos Apple.

 

Generelt vil jeg si at swap er en bedre ordning enn reparasjon, da man slipper å vente på selve reparasjonen og sparer således mye tid.

De aller fleste kunder er meget fornøyde med å få en telefon som ser helt ny ut (deksler osv. rundt hele telefonen).

Lenke til kommentar

[...]

Generelt vil jeg si at swap er en bedre ordning enn reparasjon, da man slipper å vente på selve reparasjonen og sparer således mye tid.

 

Og jeg er enig. I de aller fleste tilfeller vil swap være overlegent. Og å bevise noe annet vil være svært vanskelig.

 

Det er kun i dette tilfellet at TS har vært uheldig med flere telefoner. Og når apple ikke tar tak i det, så er spørsmålet om han kan argumentere for å få en helt ny enhet. Men jeg sliter med å finne vettuge argument, som du kanskje merket :p

 

Det jeg har mest tro på, er å spørre apple pent om problemet. Først i butikken, også evt lengre opp i selskapet. Kanskje på facebook-sidene. De vil vel gjerne løse saker på facebook på en pen måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...