Tsukeo Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Jeg driver å lærer meg selv programmering for øyeblikket, typ Python/Django, og begynte å tenke på hvilke programmeringsspråk som får flest jobber i Norge? Er det en plass jeg kan sjekke det? Er det noe særlig marked for Python/Django eller Ruby/RoR her i Norge, eller går det mest i JS eller ASP.NET/C#? Jeg er veldig interessert i programmering, og vil gjerne jobbe med det så greit å vite hvilke språk det er størst marked for. Takk! Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Det er nok Java og .NET som er de dominerende språkene på arbeidsmarkedet om man ser på den generelle oversikten. Men språk avhenger veldig av hvilken jobb du ser etter, og i hvilken industri. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 (endret) Hvis man vil jobbe i Microsoft\Apple Kanskje fordel med C programmering? C#\C++ etc? Nå er det postivt å kunne mest mulig, men generielt tror jeg java faller utenom. Man kan muligens få jobb hos microsoft med .net \virtual basic hvis man kan det godt. PHP\.Net\Html5 etc er fint å kunne hvis man vil drifte websider etc. Endret 24. mai 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Det er særdeles lite marked for Django og Rails. Om du ynskje å jobbe med dei teknologiane så er det best å starte sitt eige selskap. Lenke til kommentar
Tsukeo Skrevet 24. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2016 Jeg liker Python/Ruby veldig godt, men er mer enn villig til å lære meg ett nytt språk etter hvert. Ville bare se hvilke typer språk som er mest brukt i Norge, og som lettest kan skaffe meg jobb. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 (endret) Etter min begrensede erfaring så er Python sjeldent noe som brukes primært i industrien. Det er derimot veldig populært som et ekstra scriptingspråk til diverse andre ting. Skal du sikte mot det største blinket så er det nok Java du bør lære deg. Endret 24. mai 2016 av Gavekort Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Ja uten tvil Java. Du har eit rammeverk til Java som heiter Grails, det er veldig likt Django og Rails. Du vil kjenne deg igjen ganske fort. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 I tillegg til det som har vært nevnt over: rammeverk for web applikasjoner. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Ville også sagt Java, det er i tillegg greit å gå over fra python til Java. Lærte meg selv python på fritiden mens jeg nå har java på skolen, det er mye likheter og jeg er glad jeg brukte tid på python i forveien. 1 Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Jeg jobber med Ruby/Rails, så det er absolutt muligheter.. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 men generielt tror jeg java faller utenom. Tips: Sjekk fakta, ikke gå rundt og "tro" ting... http://www.tiobe.com/tiobe_index Lenke til kommentar
quantum Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 I tillegg til det som har vært nevnt over: rammeverk for web applikasjoner. Jepp, Angular2 eller React er to rammeverk med solid backing som sikkert kommer til å holde koken en stund. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 8. juni 2016 Del Skrevet 8. juni 2016 (endret) Er det en plass jeg kan sjekke det? Ja; finn.no. Stillinger med java i: 165 Stillinger med .net i: 247 Stillinger med ruby: 21 Stillinger med groovy: 2 Stillinger med C++: 137 osv .. Endret 8. juni 2016 av quantum 1 Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 11. juni 2016 Del Skrevet 11. juni 2016 Er ingen grunn til å forkaste Django selv om det er liten etterspørsel for det. Konseptene i Django er overførbare til andre (MVC) web rammeverk. Python er ett bra programmeringspråk å lære i. Python er også ett typisk "andrespråk" for mange utviklere. Det er blant annet fordi det er: Tilgjengelig ut av boksen i alle Linux distribusjoner, Mac og tilgjengelig som nedlasting til Windows. Det har "batteries included", dvs. ganske funksjonsrikt standardbibliotek. Brukes innen ett bredt spekter av nisjer, har ett modent tredjepartsøkosystem. Brukes gjerne i informatikkfag på universitet, så mange har i det minste vært borti det. Ett trygt valg med tanke på tilgjengelige jobber er C# og .NET. Å kunne bruke Python i tillegg er ingen ulempe da det er fint å ha ett lettere verktøy og dynamisk språk i verktøykassen ved siden av. Mange starter også karrieren sin med PHP. Der er det gode muligheter, og også klar fordel, å kunne bruke Python i tillegg for automatisering (DevOps). Mange populære DevOps rammeverk er skrevet i enten Ruby eller Python, pluss man skriver gjerne shell skript i dynamiske språk som Python. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 14. juni 2016 Del Skrevet 14. juni 2016 >shell script >i python top kek Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 14. juni 2016 Del Skrevet 14. juni 2016 Tja, det GÅR jo an å sette Python som shell.. Ikke at det er noe særlig behagelig... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå