H?rselsvern Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Hei. Styret i borettslaget byttet for en stund tilbake låsen ned til boden min da denne var gått i vranglås. Dette er en systemlås med tilhørende nøkkel som alle bodeierne skal ha tilgang til. Jeg finner nå ut at låsen som har blitt satt inn ikke tilhører samme serie som nøkkelen jeg har - ergo så er jeg utestengt av min egen bod. Jeg har forsøkt og kontakte styret, første gang kom svaret raskt, hvor det stod at nøkkelen min skulle passe. Fikk imidlertid bekreftet av vaktmesteren at låsen og nøkkelen min ikke passer samme. Nå har jeg kontaktet de igjen uten hell. Jeg har eiendeler jeg trenger i boden, og jeg trenger de raskt. Hva er mine juridiske rettigheter her? Jeg vurderer å skaffe en låsesmed som kan bytte ut hele låsen og sende regningen til borettslaget. Evt. få låsesmeden til å fjerne låsen, da det er 2 låsbare dører ned til bodene. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Det spørs litt på omstendigheitene. Det er sjølvsagt heilt klart at du har rett til å både få beholde og skaffe rask adgang til din bod. Slik du framstiller saka så høyres det ut som at rette tjenestevegen er at du må ta kontakt med styret, og at styret igjen må ta kontakt med dei som har montert låsen. Her har det enten blitt satt inn feil lås, eller det er ein svikt i utlevering av ny nøkkel (det kan være at det enten ikkje var mulig, eller at det var uforholdsmessig dyrt å bruke samme systemlås). Så er også spørsmålet korleis du har kontakta styret andre gong? Er det styreledaren som du har kontakta direkte? Har du prøvd fleire gongar og på forskjellige tidspunkt? Husk at burettslagets styre ikkje har plikt på seg til å være tilgjengelig 24/7, dei fleste har nok både jobb og fritidsaktivitetar, så det er ikkje gitt at du får svar umiddelbart om du ringer på ugunstige tidspunkt. Eit tips kan være å prøve å få kontakt med nokon av dei andre i styret. Eller du kan ta kontakt med boligbyggarlaget for å høyre om konsulenten til ditt burettslag har noke meir informasjon, eller kan få kontakt med styreleder. Du kan sjølvsagt skaffe ein låsesmed til å hjelpe deg med å få adgang til boda, men det er ikkje gitt at du automatisk kan vidaresende rekninga til burettslaget. Her vil det være eit spørsmål om kva som er rimelig tid som styret må få til å kunne fikse opp i feilen. Husk at du også vil kunne få eit erstattningsanvar retta mot deg for f.eks. å ha øydelagt dei nye låsane og kanskje også latt dei andre bodene stå ulåste, særlig dersom styret ikkje er enig i at du har gitt dei rimelig tid til å ordne opp. Jo lenger tid det har tatt å få styret til å ordne opp, og jo viktigare grunn du har til å få rask adgang til boda, jo sterkare står du når du krever at styret/burettslaget tek rekninga fordi det har tatt urimelig lenge. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Hva mener du med at du kontaktet de igjen uten hell? Jeg forstår ikke hvorfor du vil lage konflikt av dette? Styret og vaktmester bor vel i samme borettslag og kan vel låse deg inn hvis det er noe som haster. 1 Lenke til kommentar
H?rselsvern Skrevet 24. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2016 Det spørs litt på omstendigheitene. Det er sjølvsagt heilt klart at du har rett til å både få beholde og skaffe rask adgang til din bod. Slik du framstiller saka så høyres det ut som at rette tjenestevegen er at du må ta kontakt med styret, og at styret igjen må ta kontakt med dei som har montert låsen. Her har det enten blitt satt inn feil lås, eller det er ein svikt i utlevering av ny nøkkel (det kan være at det enten ikkje var mulig, eller at det var uforholdsmessig dyrt å bruke samme systemlås). Så er også spørsmålet korleis du har kontakta styret andre gong? Er det styreledaren som du har kontakta direkte? Har du prøvd fleire gongar og på forskjellige tidspunkt? Husk at burettslagets styre ikkje har plikt på seg til å være tilgjengelig 24/7, dei fleste har nok både jobb og fritidsaktivitetar, så det er ikkje gitt at du får svar umiddelbart om du ringer på ugunstige tidspunkt. Eit tips kan være å prøve å få kontakt med nokon av dei andre i styret. Eller du kan ta kontakt med boligbyggarlaget for å høyre om konsulenten til ditt burettslag har noke meir informasjon, eller kan få kontakt med styreleder. Du kan sjølvsagt skaffe ein låsesmed til å hjelpe deg med å få adgang til boda, men det er ikkje gitt at du automatisk kan vidaresende rekninga til burettslaget. Her vil det være eit spørsmål om kva som er rimelig tid som styret må få til å kunne fikse opp i feilen. Husk at du også vil kunne få eit erstattningsanvar retta mot deg for f.eks. å ha øydelagt dei nye låsane og kanskje også latt dei andre bodene stå ulåste, særlig dersom styret ikkje er enig i at du har gitt dei rimelig tid til å ordne opp. Jo lenger tid det har tatt å få styret til å ordne opp, og jo viktigare grunn du har til å få rask adgang til boda, jo sterkare står du når du krever at styret/burettslaget tek rekninga fordi det har tatt urimelig lenge. Takk for svar, vet du hvor jeg kan finne gehør for dette innen jussen? Det er låsen som er feil, det har jeg fått bekreftet av vaktmesteren som har tilgang til boden, det er satt inn en feil systemlås som kun fungerer for styret og vaktmesteren. Det er kun en måte vi kan ta kontakt med styret med og det er gjennom en fellesmail, ingen telefonnummer etc. evt. kan jeg oppsøke en av personene i styret på døren, men siden de ikke har publisert telefonnummer/email til hver enkelt antar jeg at de foretrekker å bruke fellesmailen. Urimelig tid er jo et definisjonsspørsmål, men føler jeg gir styret tilstrekkelig tid på å gi meg en tilbakemelding på hva som skal skje videre hvis jeg gir de 10 virkedager Lenke til kommentar
H?rselsvern Skrevet 24. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2016 Hva mener du med at du kontaktet de igjen uten hell? Jeg forstår ikke hvorfor du vil lage konflikt av dette? Styret og vaktmester bor vel i samme borettslag og kan vel låse deg inn hvis det er noe som haster. jeg prøver absolutt ikke lage noen konflikt, men jeg må ha tak i tingene mine jeg har i boden, skulle ut å reise i helgen og plutselig hadde jeg ikke koffert. Vaktmesteren kommer fra et eksternt firma og kommer på tilsyn på dagtid. Jeg har fremmet forslag tilet styremedlem om at jeg evt. kunne få låne nøkkelen som passer frem til de fikser en ny nøkkel til meg, men dette har de ikke svart på. Han jeg snakket med var bare opptatt av at nøkkelen min skulle passe, når jeg fikk bekreftet at låsen var feil så sluttet han å svare. Jeg forstår at de har andre plikter utenom styret, men å få et svar føler jeg at jeg kan forvente. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Du vet antakelig navnet på de i styret, finn nummeret til styrelder, ring si at det nå haster for deg, og hva som er alternativet (låsesmed), styret ønsker neppe at borettslaget påføres unødvendige utgifter. AtW Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Du vet antakelig navnet på de i styret, finn nummeret til styrelder, ring si at det nå haster for deg, og hva som er alternativet (låsesmed), styret ønsker neppe at borettslaget påføres unødvendige utgifter. AtW Kanskje eit sleivspark frå min side, men mange av dei styra som eg har kjennskap til vil nok mykje heller bruke fellesskapets pengar på å ordne opp på den måten som innebærer minst mas for styret. Ellers når det gjeld sjølve saka så er det ingen klare lovbrudd her som du kan peike på. Du har sjølvsagt rett til å ha tilgang til din bod, men det vil alltid måtte være ei avvegning mellom dine behov og burettslaget/styrets behov som bestemmer kor hardt du går til verks. Du vil sjølvsagt kunne ha eit krav på erstatning for dei tap som du har blitt påført som følge av dette, men det er ganske begrensa kor mykje det hjelper deg. Når du seier at du gir styret 10 virkedager (to uker) på å svare deg på fellesmailen så synest eg at du gir dei alt for god tid. Det er stor forskjell på å kreve utbetring i løpet av ettermiddagen, og det å gi dei eit par daga. Dersom styret meiner at din nøkkel skal passe så er nok dette ein reklamasjonssak ovanfor låsesmeden som har montert ein anna lås enn det som er bestilt. Akkurat det hjelp sjølvsagt ikkje deg noke, men det vil være med å forklare kvar feilen ligger. Er du sikker på at du ikkje har eit vakttelefonnummer eller liknande nokon plass? Eg forstår at styret ikkje ønsker å bli kontakta i tider og utider, men det virker rart at dei kun er tilgjengelige per epost. Har dei ikkje ei ordning for å ordne opp i for eksempel vannlekasjer, heisstans, utelåsingar og liknande plutselige hendingar som må fiksast fort? Om ikkje anna så kan du vell ringe OBOS (eller kva no ditt lokale boligbyggarlag heiter) for å be om hjelp med å komme i kontakt med styret? Lenke til kommentar
H?rselsvern Skrevet 24. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2016 Jeg føler selv jeg prøver å være flexibel og finne løsninger, men det blir for dumt når de ikke engang svarer meg. Hører jeg ikke noe før slutten av uken får jeg rett og slett møte opp på døren til et av styremedlemmene. Føler face2face kommunikasjon alltid er bedre en mailkorrespondanse..Tilgang må jeg ha til boden og om de ikke tar affere må jeg nesten gjøre det selv, men føler jeg må informere de godt slik at jeg har god ryggdekning. Ved nødsituasjoner har vi egen vaktmestersentral og et "krise"nummer dit. Styret er ikke involvert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå