Gå til innhold

Skattetrekk

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg gikk opp i lønn ifra 400.000 til 450.000. Tidligere har jeg hatt tabell 7105 og blitt trekt ca 9700 i skatt i mnden. (28,4%). Når jeg nå søkte om nytt skattekort oppga jeg at jeg ville tjene ca 435.000 ila av dette året. Jeg har nå fått nytt skattekort med 36% trekk. Lønnsøkningen min utga da ca 163 kr i mnden. 

Jeg har ingen fradrag etc. 

Har noe blitt feil her og jeg vil få igjen masse nesteår eller går faktisk 48.000 av mine 50.000 i skatt? Koselig å bidra litt isåfall :) 

Hva er forresten forskjell på tabelltrekk og prosenttrekk? 

Anonymous poster hash: 522c1...e72
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse tabelltrekkene er bare forskuddsskatt og påvirker ikke hvor mye du må betale i reell skatt. Ellers er det slik at den siste tjente kronen beskattes hardere enn den første. Trur maks skatt på siste tjente krone ligger på rundt 50%. Betaler du barnebidrag så kan du bikke over til en høyere bidragssandel og således ende opp med over 60% i samlet trekk.

Lenke til kommentar

Betaler ikke barnebidrag, har ikke lån etc. 

Ser det står jeg har betalt 29.000 i skatt ifølge skattekortet, men det er 9000,- feil før denne mnden. Mulig det har noe med saken å gjøre. Når jeg skal endre skattekortet - hvor fører jeg inn hva jeg alt har skattet? 

Lenke til kommentar

Slapp av, du vil få riktig kort til neste år. Husk du får god rente på det du innbetaler for mye i forskuddsskatt.

Hvilken stein bor du under? Du låner i praksis ut penger til staten gratis fra januar til juli, for så å få ca 0,375% rente fra juli til juni. Det er ikke spesielt god business.

Rente på skattepenger til gode er satt til 25% under styringsrenta

Endret av newman221
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Betaler ikke barnebidrag, har ikke lån etc. 

Ser det står jeg har betalt 29.000 i skatt ifølge skattekortet, men det er 9000,- feil før denne mnden. Mulig det har noe med saken å gjøre. Når jeg skal endre skattekortet - hvor fører jeg inn hva jeg alt har skattet? 

Når du går inn for å endre skattekortet ditt så spør de øverste boksene deg om hvor mye du har tjent hittil i år, hvor mye du har skattet hittil i år og fra hvilken måned du ønsker at endringen skal gjelde fra. Har du fått lønn i mai oppgir du at endringen skal gjelde fra juni. 

Uansett høres det, som tidligere påpekt, rart ut at du skal ha fått prosenttrekk nå. Dette må man søke spesielt om og uansett så er 36% høyt for en med din inntekt. 

OK da, legger meg flat. FØR var det god rente på utlån til staten. Siv Jensen er ei veldig kjip dame  :-(

Renta var grei før mens styringsrenta var på et langt høyere nivå, men også den gang ville du nok fått bedre avkastning på en høyrentekonto. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...