hekomo Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 En elbil kjører gjerne i kollektivfeltet. I kollektivfeltet kan man kjøre raskere, det er mindre kø. Kjører man raskere, genereres mere svevestøv. Ergo genererer elbiler mer svevestøv.Fantastisk logikk. Selv etter at det er påvist at privatbiler skaper kun en ørliten andel av svevestøvet. Det er tungtransporten som er nøkkelen her, ikke personbiler. Dessuten handler det fortsatt også om hvordan bilen er utformet (aerodynamikk m.m.). Med alt dette som Du synest er bevist, så vil Du gjøre tungtransporten tyngre. Det er jo fint lite som er ubevist her i komentarfeltet. Enkle forstålege taller og tabeller, komm an. Proklamer bevisene ! Slutt med organisatorisk innavl. Jeg skjønner jo at det er nytteløst å snakke rasjonelt til deg. Kommentaren din om at jeg vil gjøre tungtransport tyngre sier sitt. Takk til deg. Lenke til kommentar
I2TEJMNO Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 En elbil kjører gjerne i kollektivfeltet. I kollektivfeltet kan man kjøre raskere, det er mindre kø. Kjører man raskere, genereres mere svevestøv. Ergo genererer elbiler mer svevestøv. Dette argumentet og piggdekkargumentet, er falske argumenter. Vi benytter begge en tilfeldig korrelasjon som en egenskap tilhørende elbilen. Det kalles på fint "en spuriøs sammenheng". Så nei, elbilen genererer ikke mindre støv pga piggdekk, ei heller mer pga kollektivfelt.Du må skille mellom å virvle opp stør og det å generere støv. Ekstremt høy vekt og pigger genererer mye støv. Fiffig den med kollektivfeltet men den forutsetter ganske mye, bla at ICE bilene ikke genererer støv der de står i køen. Sist jeg sjekket gjorde de det. Faktisk er det vanligere og riktigere å argumentere for at det er dieselbilene som burde kjøre i kollektivfeltet for da står de ikke timesvis og forurenser. Det er også helt feilaktig myte at elbilen brukes i by. Den brukes til pendling til og fra by. Det er vi på landet nær byen som kjører elbil. (uten pigg) Nå er det påpekt i flere undersøkelser at også bremseklosser generer støv og det er dette støvet man snakker om. Slitasjen på selve dekket er dessuten en komplisert affære. Det er ikke nødvendigvis ved middels belastning det slites mest. Dekk slites også mye når man mister marktrykk. En forhjulsdreven bil sliter altså relativt lite på fram dekkene når den regnererer/bremser på motor mens en bakhjulsdreven bil som bremser på gir og bremser fort kan få en del slitasje på bakhjulene. Vekt fremheves ofte som en negativ faktor selv om det også kan diskuteres. Likevel fint at som du påpeker er jo elbilene stort sett mindre biler, selv om de i liten grad fungerer som rene bybiler når det kommer til praktisk bruk. Min elbil veier 400kg mindre enn min forrige bil. Legg til at den har sykkeldekk (155 og 175 dekk) og støvgenereringen er jo nødvendigvis minimal. Vi er enige i vekt, vi er enige i dekkslitasje, vi er uenige i at bremseklossen genererer støv i nærheten av relevant for svevestøvargumentet. Der har jeg postet min kilde, folkehelseinstituttet, du må gjerne backe opp ditt argument før jeg velger kommentere. Jeg pekte bare på at når det gjaldt bremsing så var det snakk om støv fra bremseklosser. Hvor mye eller lite relevant det er aner jeg ikke og har ikke tatt stilling til hverken før eller nå. Hva angår elbiler til bybruk, størrelse og slik, jeg tok meg den frihet av å teste litt: På Finn.no ses tydelig at av 674 elbiler med to hjulsett til salgs som bruktbil så er 582 i "kombi 5-dørs"-klassen, mens for kombinert bensin og diesel så er den mest solgte klassen "stasjonsvogn" med 13324 av 43570. I tillegg kommer klasser som ikke gjør seg kjent i det hele tatt i el-markedet, f.eks SUV og pickup, men man skal ikke ta denne metaanalysen for langt.Hele poenget mitt var at selv om de defineres som bybil og også markedsføres som bybil (utenfor norge) så er ikke det ensbetydende med at de brukes som bybil. Disse bilene kjøres langt, mye lenger enn snittet til besninbiler. De brukes til jobbpending gjerne i avsander på 20-80km fra arbeidsplass. Årsaken er selvsagt at de som kjører mye er de som virkelig har mye å spare på elektrisitet som drivstoff. Lenke til kommentar
Knut Bråtane Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Som påpekt i kommentarfeltet under en annen artikkel så øker veislitasjen som akseltrykk i 4. potens. Det betyr at drøyt 10% vektøkning gir 50% økning i veislitasje. Det med 4. potens virker da helt urimelig! Et vogntog som veier 20 ganger en personbil ville da ha en veislitasje på 20^4 = 160.000 ganger så mye. En artikkel i Aftenposten indikerte en faktor på 50, det gir en potens på 1,3 - det vil si at en 10% tyngre bil vil slite 13% mer på vegen. Se: http://www.aftenposten.no/norge/Bare-de-tunge-kjoretoyene-odelegger-norske-veier-106401b.html Lenke til kommentar
Gollum1 Skrevet 5. august 2016 Del Skrevet 5. august 2016 Jeg bruker alltid motorbrems aktivt i vanlige biler, men bremseeffekten kan ikke måle seg med elektromagnetisk brems i elbiler. I praksis må man bruke mer friksjonsbrems i vanlige biler enn i elbil. Alle biler har motorbrems, men noen tyngre kjøretøy har også eksosbrems. https://no.wikipedia.org/wiki/Eksosbrems Alle tunge kjøretøy har eksosbrems.Og de fleste vogntog har i tillegg en retarder,oljetrykk som blir strupet ned slik at en bremser ganske kraftig.Kan justeres med en en hendel på rattet.En kan kjøre et vogntog uten å bruke fotbremsen i det hele tatt med en slik retarder. Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 Jeg må innrømme jeg humrer litt over at elbilforeningen av alle klager over at andre er ukritiske. Det er ikke akkurat objektivt og balansert det som kommer fra den kanten. (noe som forsåvidt er greit nok, det er en interesseorganiasjon, men det er ikke noen vits å late som de da ser på ting noenlunde nøytralt). Forøvrig antar jeg det bare er en klomsete formulering fra forfatteren som får det til å virke som vedkommende tror det ikke er motorbrems på vanlige biler. AtW Vanlige biler har motorbrems, men den forhindrer ikke i like stor grad bruk av bremser, selv om det hjelper godt å planlegge kjøringen mht slitasje på bremser. Dernest, så er det vel bare hybrider og elbiler som regenererer energien under oppbremsing. Hva mener du har kommet fram av ukritiske uttalelser fra Elbilforeningen ?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå