Gå til innhold

«Elbilsynssing med fossilbriller»


Anbefalte innlegg

 

 

 

Javel? Er det helt poengløst at i lange bratte nedoverbakker anbefales det å bruke motorbrems?

 

AtW

 

 

Nei det er ikke det jeg sier, men jeg har aldri kjørt en bil med motorbrems og jeg har kjørt en god del biler. Manuelle kan en jo gire om, og få litt effekt der. Men har aldri sett noen kjøre på den måten mens jeg har vært passasjer, foruten i tunneler og slikt. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Javel? Er det helt poengløst at i lange bratte nedoverbakker anbefales det å bruke motorbrems?

 

AtW

 

 

Nei det er ikke det jeg sier, men jeg har aldri kjørt en bil med motorbrems og jeg har kjørt en god del biler. Manuelle kan en jo gire om, og få litt effekt der. Men har aldri sett noen kjøre på den måten mens jeg har vært passasjer, foruten i tunneler og slikt. 

 

 

Du kan jo ikke ha kjørt en god del biler om du påstår at de ikke har motorbrems, eller så mener du annet med begrepet enn det som er vanlig. Du har aldri sett noen bremset ned med motoren inn mot kryss med bil mens du har vært passasjer? 

 

Det er en mengde artikler om hvordan man kjører økonomisk som anbefaler å bruke motorbremsen, se feks:

 

https://www.trafikkvideo.no/nyheter/okonomisk-og-miljovennlig-kjorestil

https://www.ladedekk.no/om-oss/bunnyheter/sikker-og-miljoevennlig-kjoering/

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Nei det er ikke det jeg sier, men jeg har aldri kjørt en bil med motorbrems og jeg har kjørt en god del biler. Manuelle kan en jo gire om, og få litt effekt der. Men har aldri sett noen kjøre på den måten mens jeg har vært passasjer, foruten i tunneler og slikt. 

 

Du kan jo ikke ha kjørt en god del biler om du påstår at de ikke har motorbrems, eller så mener du annet med begrepet enn det som er vanlig. Du har aldri sett noen bremset ned med motoren inn mot kryss med bil mens du har vært passasjer? 

 

Det er en mengde artikler om hvordan man kjører økonomisk som anbefaler å bruke motorbremsen, se feks:

 

https://www.trafikkvideo.no/nyheter/okonomisk-og-miljovennlig-kjorestil

https://www.ladedekk.no/om-oss/bunnyheter/sikker-og-miljoevennlig-kjoering/

 

AtW

 

 

Jo jeg sier jo det, altså at en kan bruke gir til å justere utvekslingen og kan derfor bremse, men med motorbrems tenker jeg på en ekstern enhet som lastebiler ofte har. 

 

Og jo en kan kjøre på en slik måte, men det er jo direkte farlig da en ikke viser at en bremser med lyssignal. Og mener du oppriktig at du aldri ser bremselys til biler foran deg så lenge de ikke skal stoppe helt opp? 

 

Det er sjeldent jeg ser en bil som ikke har aktive bremselys ved farts reduksjon, så lenge det ikke er endring av farts sone, da triller en gjerne ned. Selv om jeg ofte ser lys der også. I tillegg har du biler med automatkasse, de jeg er vant med triller jo som om de var i nøytral når en slipper gassen. 

Lenke til kommentar

Jeg bruker alltid motorbrems aktivt i vanlige biler, men bremseeffekten kan ikke måle seg med elektromagnetisk brems i elbiler. I praksis må man bruke mer friksjonsbrems i vanlige biler enn i elbil.

 

Alle biler har motorbrems, men noen tyngre kjøretøy har også eksosbrems.

 

Ja dette er mitt poeng også, altså at forskjellen er ekstremt stor og derfor er påstanden om at elbiler bremser mindre ganske plausibel. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Nei det er ikke det jeg sier, men jeg har aldri kjørt en bil med motorbrems og jeg har kjørt en god del biler. Manuelle kan en jo gire om, og få litt effekt der. Men har aldri sett noen kjøre på den måten mens jeg har vært passasjer, foruten i tunneler og slikt. 

 

Du kan jo ikke ha kjørt en god del biler om du påstår at de ikke har motorbrems, eller så mener du annet med begrepet enn det som er vanlig. Du har aldri sett noen bremset ned med motoren inn mot kryss med bil mens du har vært passasjer? 

 

Det er en mengde artikler om hvordan man kjører økonomisk som anbefaler å bruke motorbremsen, se feks:

 

https://www.trafikkvideo.no/nyheter/okonomisk-og-miljovennlig-kjorestil

https://www.ladedekk.no/om-oss/bunnyheter/sikker-og-miljoevennlig-kjoering/

 

AtW

 

 

Jo jeg sier jo det, altså at en kan bruke gir til å justere utvekslingen og kan derfor bremse, men med motorbrems tenker jeg på en ekstern enhet som lastebiler ofte har. 

 

Og jo en kan kjøre på en slik måte, men det er jo direkte farlig da en ikke viser at en bremser med lyssignal. Og mener du oppriktig at du aldri ser bremselys til biler foran deg så lenge de ikke skal stoppe helt opp? 

 

Det er sjeldent jeg ser en bil som ikke har aktive bremselys ved farts reduksjon, så lenge det ikke er endring av farts sone, da triller en gjerne ned. Selv om jeg ofte ser lys der også. I tillegg har du biler med automatkasse, de jeg er vant med triller jo som om de var i nøytral når en slipper gassen. 

 

 

Snakker ikke om ekstern lastebilenhet nei, snakker om normal motorbrems, man bruker motstanden i motoren til å bremse.

 

Det er du som bruker begrepet aldri, jeg har ikke sagt at folk aldri bremser vanlig, men du har sagt at du aldri har sett folk bruke motorbrems.

 

"Å trille ned" er å bruke motorbremsen, du bremser, tildels vesentlig, raskere enn om du var i fri.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Snakker ikke om ekstern lastebilenhet nei, snakker om normal motorbrems, man bruker motstanden i motoren til å bremse.

 

Det er du som bruker begrepet aldri, jeg har ikke sagt at folk aldri bremser vanlig, men du har sagt at du aldri har sett folk bruke motorbrems.

 

"Å trille ned" er å bruke motorbremsen, du bremser, tildels vesentlig, raskere enn om du var i fri.

 

AtW

 

 

Nei jeg sier jeg aldri har sett noen kjøre på den måten, altså i all hovedsak bruke motorbrems. Det er hele poenget, det er mer vanlig i en elbil. Thats all. 

Lenke til kommentar

Jeg må innrømme jeg humrer litt over at elbilforeningen av alle klager over at andre er ukritiske. Det er ikke akkurat objektivt og balansert det som kommer fra den kanten. (noe som forsåvidt er greit nok, det er en interesseorganiasjon, men det er ikke noen vits å late som de da ser på ting noenlunde nøytralt).

 

Har du noen eksempler på at de ikke er objektive og balanserte? 

Og som du påpeker, det er en forening, ikke en journalistisk publikasjon. En interesseorganisasjon kan være så partisk den bare vil og fortsatt kritisere journalister med god samvittighet fordi de to har helt ulike roller i samfunnet.

 

 

 

Vanlige biler har også motorbrems, og kan fint bremse med det, de "må" bruke vanlige bremser omtrent like mye/lite som elbiler.

 

Nå ble det vel også nevnt at elbiler ikke bruker bremsene selv om bremsepedalen trykkes inn noe. Bremsene aktiveres kun ved hardere bremsing, ble det jo sagt.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Det betyr nesten null bremse sltasje. For hybrider reduserer det i tillegg drivstoff forbruket som ville generert forbrenningspartikler og NOx.

Merkeverkstedet forteller at et viktig service punkt er å moe bremsene da de blir så lite brukt at de ruster fast (min bil har trommel bak).

Det er ikke nødvendigvis riktig at bremsene slites mindre jo mindre de brukes. Da jeg kjøpte EL-bil for noen mnd siden fikk jeg beskjed om å prøve å bremse nok til at "de konvensjonelle" bremsene ble brukt med gjevne mellomrom.

 

Dette for å unngå at det dannet seg rust på skivene, noe som kunne gi veldig stor bremseslitasje. Forsto selgeren slik at dette faktisk var et reelt problem med EL-biler.

Lenke til kommentar

Nei, bruker man ikke pigger blir det mindre støv. En gjennomsnittlig elbil generer derfor mindre støv.

 

En elbil kjører gjerne i kollektivfeltet. I kollektivfeltet kan man kjøre raskere, det er mindre kø. Kjører man raskere, genereres mere svevestøv. Ergo genererer elbiler mer svevestøv. Dette argumentet og piggdekkargumentet, er falske argumenter. Vi benytter begge en tilfeldig korrelasjon som en egenskap tilhørende elbilen. Det kalles på fint "en spuriøs sammenheng". Så nei, elbilen genererer ikke mindre støv pga piggdekk, ei heller mer pga kollektivfelt.

 

Det er også helt feilaktig myte at elbilen brukes i by. Den brukes til pendling til og fra by. Det er vi på landet nær byen som kjører elbil. (uten pigg)

Nå er det påpekt i flere undersøkelser at også bremseklosser generer støv og det er dette støvet man snakker om. Slitasjen på selve dekket er dessuten en komplisert affære. Det er ikke nødvendigvis ved middels belastning det slites mest. Dekk slites også mye når man mister marktrykk. 

En forhjulsdreven bil sliter altså relativt lite på fram dekkene når den regnererer/bremser på motor mens en bakhjulsdreven bil som bremser på gir og bremser fort kan få en del slitasje på bakhjulene.

 

Vekt fremheves ofte som en negativ faktor selv om det også kan diskuteres. Likevel fint at som du påpeker er jo elbilene stort sett mindre biler, selv om de i liten grad fungerer som rene bybiler når det kommer til praktisk bruk. Min elbil veier 400kg mindre enn min forrige bil. Legg til at den har sykkeldekk (155 og 175 dekk) og støvgenereringen er jo nødvendigvis minimal. 

 

 

Vi er enige i vekt, vi er enige i dekkslitasje, vi er uenige i at bremseklossen genererer støv i nærheten av relevant for svevestøvargumentet. Der har jeg postet min kilde, folkehelseinstituttet, du må gjerne backe opp ditt argument før jeg velger kommentere.

 

Hva angår elbiler til bybruk, størrelse og slik, jeg tok meg den frihet av å teste litt: På Finn.no ses tydelig at av 674 elbiler med to hjulsett til salgs som bruktbil så er 582 i "kombi 5-dørs"-klassen, mens for kombinert bensin og diesel så er den mest solgte klassen "stasjonsvogn" med 13324 av 43570. I tillegg kommer klasser som ikke gjør seg kjent i det hele tatt i el-markedet, f.eks SUV og pickup, men man skal ikke ta denne metaanalysen for langt.

 

Så ja, elbiler *er* i større grad mindre bybiler enn bensin og diesel.

Lenke til kommentar

Ta en bremsekloss i hånden og se hvor mye bremse belegg det er på den. Skal vi tippe : 70 gram? Disse grammene blir slitt vekk over 2 år?. Så selv om en kan påvise teoretiske forskjeller så blir den praktiske effekten neglisjerbar. Imidlertid så ruster bremseskivene neste umiddelbart etter kjøring og det forutsatt at de skal rengjøres av bremseklossene. Så rådet om å bruke bremsene for å holde skivene i god stand er helt relevant. Ellers så har moderne dieselbiler partikkelfilter på eksosen så den er helt ren. De verste "synderene" av moderne biler er bensinbiler med direkte bensin innsprøytning i sylinderen, såkalte TFSI motorer. Gatestøvet ser ikke forskjell på framdrift metoden så el-biler og moderne dieselbiler er nok omtrent identiske i så henseende.

Lenke til kommentar

 

 

 

 Alle analyser jeg har sett viser at all slitasje kommer av de tunge bilene, null fra privatbiler, sier Harald Tune Larsen ved Transportøkonomisk institutt 

 

Altså kan ikke vektøkning gi en økning i slitasje i fjerde potens, i så tilfelle er slitasjen så enormt mikroskopisk sik at vekt må øke noe helt ENORMT før vi i det hele tatt merker forskjell. Da er det uansett ikke noe å snakke om. 

 

 

Det utsagnet handler om dypere veilag, ikke overflateslitasje, som er det som skaper støv.

 

AtW

For en debatt. Deise el fantastene påstår at dekkprodusenter ikke kjører massive tester i sine laboratorium, at man ikke har biltelle systemer, og att der ikke blir kjørt ut asfalt med hundrevis av båtlass.

"Fordi 0 utsleppsbilen" er feilfri, slik Jesus var det. For en gjeng.

Lenke til kommentar

 

For en debatt. Deise el fantastene påstår at dekkprodusenter ikke kjører massive tester i sine laboratorium, at man ikke har biltelle systemer, og att der ikke blir kjørt ut asfalt med hundrevis av båtlass.

"Fordi 0 utsleppsbilen" er feilfri, slik Jesus var det. For en gjeng.

 

 

Det er bare du som påstår at noe er feilfritt her. For en type. 

Lenke til kommentar

Ta en bremsekloss i hånden og se hvor mye bremse belegg det er på den. Skal vi tippe : 70 gram? Disse grammene blir slitt vekk over 2 år?. Så selv om en kan påvise teoretiske forskjeller så blir den praktiske effekten neglisjerbar. Imidlertid så ruster bremseskivene neste umiddelbart etter kjøring og det forutsatt at de skal rengjøres av bremseklossene. Så rådet om å bruke bremsene for å holde skivene i god stand er helt relevant. Ellers så har moderne dieselbiler partikkelfilter på eksosen så den er helt ren. De verste "synderene" av moderne biler er bensinbiler med direkte bensin innsprøytning i sylinderen, såkalte TFSI motorer. Gatestøvet ser ikke forskjell på framdrift metoden så el-biler og moderne dieselbiler er nok omtrent identiske i så henseende.

Bil med pigger sliter vekk flere titalls kilo med asfalt i året. Det er åpenbart som du sier at klossene er ganske lite vesentlige. At eksosen er helt ren på dieselbiler er i beste fall en sterkt misvisende påstand. AtW

Lenke til kommentar

En elbil kjører gjerne i kollektivfeltet. I kollektivfeltet kan man kjøre raskere, det er mindre kø. Kjører man raskere, genereres mere svevestøv. Ergo genererer elbiler mer svevestøv.

Fantastisk logikk. Selv etter at det er påvist at privatbiler skaper kun en ørliten andel av svevestøvet. Det er tungtransporten som er nøkkelen her, ikke personbiler. Dessuten handler det fortsatt også om hvordan bilen er utformet (aerodynamikk m.m.).

Lenke til kommentar

 

En elbil kjører gjerne i kollektivfeltet. I kollektivfeltet kan man kjøre raskere, det er mindre kø. Kjører man raskere, genereres mere svevestøv. Ergo genererer elbiler mer svevestøv.

Fantastisk logikk. Selv etter at det er påvist at privatbiler skaper kun en ørliten andel av svevestøvet. Det er tungtransporten som er nøkkelen her, ikke personbiler. Dessuten handler det fortsatt også om hvordan bilen er utformet (aerodynamikk m.m.).

Med alt dette som Du synest er bevist, så vil Du gjøre tungtransporten tyngre.

 

Det er jo fint lite som er ubevist her i komentarfeltet. Enkle forstålege taller og tabeller, komm an. Proklamer bevisene !

 

Slutt med organisatorisk innavl.

Lenke til kommentar

 

 Ellers så har moderne dieselbiler partikkelfilter på eksosen så den er helt ren. 

 

Helt ren? Tror du virkelig på det der selv? Renere enn uten, ja men langt i fra helt ren. 

TØI gjorde målinger og de så svært bra ut for moderne dieselmotorer. Dette gjelder jo omtrent all yrkes trafikk. Europeiske storbyer er derfor svært "på hugget" på dette området så det blir nøye fulgt opp. Mye mer enn "drivstoff jukset"

Lenke til kommentar

Ellers så har moderne dieselbiler partikkelfilter på eksosen så den er helt ren.

TØI gjorde målinger og de så svært bra ut for moderne dieselmotorer. Dette gjelder jo omtrent all yrkes trafikk. Europeiske storbyer er derfor svært "på hugget" på dette området så det blir nøye fulgt opp. Mye mer enn "drivstoff jukset"

Men så ble det vel også avslørt at de aller fleste bilprodusentene slår av partikkelfilteret dersom temperaturen kryper under en viss grense, og denne grensen lå i mange tilfeller så høyt som 10 varmegrader. Da hjelper det lite på lufta i byen på de kaldeste dagene.

 

Jeg har hørt at det stiller seg annerledes for tungtransporten som har store nok motorer til å produsere nok varme for å forbrenne partiklene.

Lenke til kommentar

 

En elbil kjører gjerne i kollektivfeltet. I kollektivfeltet kan man kjøre raskere, det er mindre kø. Kjører man raskere, genereres mere svevestøv. Ergo genererer elbiler mer svevestøv.

Fantastisk logikk. Selv etter at det er påvist at privatbiler skaper kun en ørliten andel av svevestøvet. Det er tungtransporten som er nøkkelen her, ikke personbiler. Dessuten handler det fortsatt også om hvordan bilen er utformet (aerodynamikk m.m.).

Leser du ofte bare bruddstykker, er dette et leseproblem eller et skriveproblem? Skal jeg hjelpe deg å lime inn hele avsnittet du klipper fra?

 

"En elbil kjører gjerne i kollektivfeltet. I kollektivfeltet kan man kjøre raskere, det er mindre kø. Kjører man raskere, genereres mere svevestøv. Ergo genererer elbiler mer svevestøv. Dette argumentet og piggdekkargumentet, er falske argumenter. Vi benytter begge en tilfeldig korrelasjon som en egenskap tilhørende elbilen. Det kalles på fint "en spuriøs sammenheng". Så nei, elbilen genererer ikke mindre støv pga piggdekk, ei heller mer pga kollektivfelt."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...