AnonymDiskusjon Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Hei, De siste dagene de to siste ukene har jeg hatt elendig døgnrytme. De fleste dager har jeg lagt meg kl. 14:00 på dagen, våknet i 17:00-tiden, sovnet igjen til kl. 20:00, til jeg våkner i 23:00 - 00:00 delvis uthvilt, men sliten. Jeg har ikke spist fra 14:00-23/00:00. I dag er intet unntak. Jeg har mye å tenke på for tiden, har eksamen i dag, og jeg har mange andre ting som må ordnes. Jeg føler meg elendig. Hodet er varmt og jeg har lite energi. Kjenner meg litt deprimert. Noen som har noen innspill på hva jeg skal gjøre? Jeg føler meg som sagt elendig, og har ikke den toppformen som jeg savner. Nå er alt et ork. Takk for svar. Anonymous poster hash: d4571...dd9 Lenke til kommentar
b-real Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Sørg for å dekke dine grunnbehov, ernæring. Prøv også ut og gå deg en tur, vi trenger stimulanse som ikke bare kommer fra bøker og en skjerm. 2 Lenke til kommentar
aomt Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Jeg jobber natt. 1 uke på, 1 uke av. Så døgnrytmen min er ganske f@cka også.Det som hjelper er å ikke legge seg midt på dagen, i ditt tilfelle blir det kl 20.00. Vent til klokka er i alle fall 22-23.Når du våkner - ikke stå opp. Sov videre. Etter 1-2 dager så får du en normal døgnrytme. Ja, du mister den ene dagen med lesing (men hvor mye får du med deg, når du er så trøtt?), men se på det store bildet - du tjener VELDIG mye på det.2-3 glass vin før du legger deg kan også hjelpe. Evt. litt cognac, liten glass... Lenke til kommentar
Loverdose Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Lykke til med eksamen! Kan det være stress rundt siste innspurt på eksamener osv som gjør at du har snudd døgnet og føler deg elendig? Du har trolig lite energi pga du ikke har noen rutiner lenger og sover på dagen fremfor natten, merker selv at energien er ikke eksisterende når jeg sover mer på dagen enn jeg gjør på natta. Blir vanskelig å få ting gjort og man får ikke spist ordentlig. Når du vet hva som er roten til problemet blir det litt enklere å snu om på det. Mitt råd er å holde seg våken til kvelden kommer og finne senga i 22-23:00 tiden, alt etter når du vanligvis ville lagt deg på kveldene. Noen våkner midt på natta og er lysvåkne resten av morgenen om de legger seg så tidlig som 22:00 (meg inkludert). Du kan prøve deg på meditasjon, yoga, gå deg en tur utpå kvelden (ikke rett før du skal legge deg), lese en bok, se en interessant dokumentar eller film før du legger deg i køya for å slappe av. Å legge seg anspent og med tankekaos gjør det vanskelig å sovne, så om du greier å slappe av på forhånd vil det være en fordel. Skriv ned alt du tenker på og alt som må gjøres, sorter det og prioriter i rekkefølgen du føler er riktig. Holder på med samme prosjekt selv, tusen ting som må gjøres men alt har blitt satt på vent fordi jeg har lekt zombie i en liten evighet. Merker det hjelper litt på stresset å ha en oversikt over hva som må gjøres. Håper det ordner seg for deg! Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Rådgivning på studieplassen din. De har også psykologer. Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 26. mai 2016 Del Skrevet 26. mai 2016 Når du ikke spiser på 9-10 timer så er det ikke rart at du føler deg elendig. Enig med b-real her, ernæring er viktig. I tillegg forstår jeg det som at du sover på dag tid, og er våken hele natten, og da sier det seg selv at du ikke vil funkere på skolen. Men få i deg litt mat er første regel, du skal ikke forvente at kroppen klarer å holde energien opp om du ikke spiser. At psykolog blir nevnt over er tull og vås, ingen fungerer stabilt når man er utsultet med en døgnrytme som ikke henger på greip. Det er ingenting med psykisk lidelse å gjøre, det har kun med at kroppen er brutt ned. Det cefey sier om å tvinge deg selv til å være våken på dagen frem til 23:00, slik at det blir lettere å sove på natta og snu døgnrytmen er et godt tips. Mister kanskje en dag med lesing, men heller det enn å ha den døgnrytmen du har nå. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 At psykolog blir nevnt over er tull og vås, ingen fungerer stabilt når man er utsultet med en døgnrytme som ikke henger på greip. Det er ingenting med psykisk lidelse å gjøre, det har kun med at kroppen er brutt ned.Psykiske tilstander påvirker matlyst og søvnbehov, så det er slettes ikke vås. Det er heller problematisk at du spekulerer deg frem til å fraråde noen å søke helsehjelp. 1 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 (endret) Dropp sovingen på dagtid, gå ut og gå rundt noen timer så du holder deg våken. Kjøp litt mat mens ud er ute. Ikke dump ned i sofaen og få lyst å sove med en gang du kommer hjem, gå ut igjen. En halvmørk leilighet hjelper ingenting hvertfall. Bor du i en større by, gå rundt tilfeldig og "utforsk" byen. Se ting du ikke har lagt merke til før. Klarer du dette noen dager blir det mere naturlig å sovne på kvelden istedet for på dagen. Og for all del, ikke drøy det til 22-23 før du legger deg. Da stresser du med at du skal "snart" opp igjen og vil ikke få sove. Tenk deg nøye om, hva gjør du egentlig når du er oppe på natta? Surfer på nett og spiller spill? Det kan jo like godt gjøres på dagtid. Endret 27. mai 2016 av Bytex Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 2-3 glass vin før du legger deg kan også hjelpe. Evt. litt cognac, liten glass... Alkohol før leggetid er ingen god ide. Man føler seg gjerne trøtt etter et par glass og kanskje sovner man også lettere (som ikke er en unaturlig følge av å være trøtt), men søvnkvaliteten blir dårligere fordi kroppen produserer adrenalin for å motvirke alkoholen. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 2-3 glass vin før du legger deg kan også hjelpe. Evt. litt cognac, liten glass... Alkohol før leggetid er ingen god ide. Man føler seg gjerne trøtt etter et par glass og kanskje sovner man også lettere (som ikke er en unaturlig følge av å være trøtt), men søvnkvaliteten blir dårligere fordi kroppen produserer adrenalin for å motvirke alkoholen. Jeg vil si teori og praksis er nokså ulikt. Det er veldig sjeldent jeg drikker i det hele tatt. Men ein gong anna kvar månad kan jeg tar par glass vin til maten. Og jeg sover fantaaastisk. Sovner med en gang, sover i 8 timer uten å våkne en eneste gang og er meget utkvilt når jeg våkner. Jeg trur det kommer ann på kor mye ein drikke? Det blir vel ikke så mye adrenalin av 2 glass vin? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 Mat! Spis og drikk nok. Kom deg ut og beveg deg. Om det ikke hjelper, proff hjelp. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Jeg vil si teori og praksis er nokså ulikt. Det er veldig sjeldent jeg drikker i det hele tatt. Men ein gong anna kvar månad kan jeg tar par glass vin til maten. Og jeg sover fantaaastisk. Sovner med en gang, sover i 8 timer uten å våkne en eneste gang og er meget utkvilt når jeg våkner. Jeg trur det kommer ann på kor mye ein drikke? Det blir vel ikke så mye adrenalin av 2 glass vin? Det kan nok stemme. Jeg vet ikke noe om hvilken mengde som skal til før søvnen forstyrres. Vet bare av egen erfaring at selv om jeg sover 9-10t etter å ha drukket noen halvlitere så føler jeg at jeg har sovet som en stein, men våkner gretten og har ofte kort lunte resten av den dagen. Lenke til kommentar
VampireLord Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 (endret) Når ting går helt ut av kontroll så kan rutiner redde livet ditt. Personer som er fucka på alle områder, f.eks en fucka døgnrytme, uregelmessige spisevaner, tretthet, ork, så kan rutiner som sagt redde livet ditt. Men ikke med bare noen få ting, hoved poenget med å lage rutiner (som du ikke bør følge til punkt og prikke), er å organisere hjernen din og trene den opp. Dvs, lag rutiner med bagatellmessige ting i hverdagen som ikke har noe med problemet ditt å gjøre til å begynne med. F.eks rydde huset, ta oppvasken, skift på senga, vask klærne dine, støvsuge, rengjør bilen din, puss tennene, vask hendene, rengjør kaffekanna, kok ny kaffe, spis mat fordi du behøver det, men ikke for smakens skyld. Gjør alle disse små tingene, så får du se at det har effekt på hjernen din og til syvende og sist også psyken din. Situasjonen rundt deg kan hjelpe på å redde situasjonen inni deg, for det blir lettere å organisere tankene når alt annet er ryddig og rutinemessig. Endret 1. juni 2016 av VampireLord 1 Lenke til kommentar
Vulpes Vulpes Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 Når ting går helt ut av kontroll så kan rutiner redde livet ditt. Personer som er fucka på alle områder, f.eks en fucka døgnrytme, uregelmessige spisevaner, tretthet, ork, så kan rutiner som sagt redde livet ditt. Men ikke med bare noen få ting, hoved poenget med å lage rutiner (som du ikke bør følge til punkt og prikke), er å organisere hjernen din og trene den opp. Dvs, lag rutiner med bagatellmessige ting i hverdagen som ikke har noe med problemet ditt å gjøre til å begynne med. F.eks rydde huset, ta oppvasken, skift på senga, vask klærne dine, støvsuge, rengjør bilen din, puss tennene, vask hendene, rengjør kaffekanna, kok ny kaffe, spis mat fordi du behøver det, men ikke for smakens skyld. Gjør alle disse små tingene, så får du se at det har effekt på hjernen din og til syvende og sist også psyken din. Situasjonen rundt deg kan hjelpe på å redde situasjonen inni deg, for det blir lettere å organisere tankene når alt annet er ryddig og rutinemessig. dette her begynner jeg å erfare i disse dager, så anbefaler også TS dette. Jeg har følt at jeg ikke har hatt tid til å gjøre annet enn å jobbe med skole, og bruker det som unnskyldning til å la alt annet ligge. I det siste har jeg prioritert døgnrytmen og å rydde i leiligheten, ikke la oppvasken hope seg opp, osv., og det hjelper! Rengjorde kaffekanna også i går faktisk. Vi mennesker klarer ikke å konsentrere oss om en og samme ting over lengre tid har jeg funnet ut, så da er det like greit å dele dagen i mindre deler, en til å sove (til fast tid), en til trening, en til fritid/daglige gjøremål/sosialt, og en til effektiv studering. Dette er min erfaring. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 1. juni 2016 Del Skrevet 1. juni 2016 (endret) Ja, det er viktig å få på plass rutiner for å komme gjennom det en skal ha gjort, gjerne i form av oppdeling i bolker. Det stemmer ikke at mennesker ikke kan konsentrere seg om én og samme ting over lang tid, men da blir man nødt til å fjerne det som er av distraksjoner. For de som ikke har godt innøvd fokus er det vanskeligere å holde folkus i dagens samfunn enn det var på 50-80-tallet på grunn av elektronisk utstyr som tar imot en konstant strøm av nyheter og underholdning. På toppen av det hele kommer sosiale nettverk. Mennesker blir ikke født med even til å disponere tiden fornuftig og holde fokus på det som er vesentlig, det må læres. Endret 1. juni 2016 av BadCat Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå