RolfErik95 Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Når jeg skulle starte bilen i dag så fikk jeg først ikke startet den, men den kom seg etterhvert og jeg fikk til slutt start.Men den fuska greit når jeg lå på mellom 1500 - 3000 rpm og for det meste i første og andre, og tildels tredje gir. Jeg så på batteriet at det snart er utskiftings klart, og jeg regner med at det kanskje ikke har noe å gjøre med den. Jeg hadde forøvrig bilen inn på verksted for tre måneder siden hvor jeg hadde total service og skiftet blant annet termostaten. Har dere noen tips for hva jeg kan eventuelt kan gjøre? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Hmm...Velkommen som Forum bruker! Tror bilen er for gammel for diagnose. Hvilken motor? Km? Automat? Antar bensin: Generelt, så trenger en bensinmotor 1. Luft med riktig mengde bensin 2. Kompresjon 3. Tenning Nr 3 er veldig rask å sjekke ut med tenningslampe. Husk at selv nye plugger kan feile. Cooler feiler og. Dårlig kontakt. Nr 2 Antar at komp er ok. Skjelden kom plutselig blir dårlig. Og da gjenstår bare nr 1: Du kan ha vann i tanken (merkes ofte om vintern og vannet fryser med tett filter full i is, defekt bensinpumpe, tett drivstoff-filter, feil på injection system, osv. Eksos og Co måler avslører mye. Lenke til kommentar
RolfErik95 Skrevet 23. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2016 Det glemte jeg å skriveDet er 1,6 l, 74 kW motor, km stand er 129 000 og er manuellTenningen tror jeg det ikke er noe problem med. Jeg venter som regel alltid med å starte bilen til jeg har hørt det "klikket" som kommer etter et par sekunder.Har som regel gått bra, og jeg hadde ikke noe problemer etter jeg startet bilen etter jeg hadde vært på en kjøretur.Gikk litt sånn å hoppet før det plutselig gikk helt fintFor å hørtes helt dum ut så, kan det komme av at jeg muligens ikke har hatt full tank på bilen på en god stund kanskje? Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 23. mai 2016 Del Skrevet 23. mai 2016 Kjører du med tom tank, vil bilen fuske, ja. Vinterstid kan det dannes kondens, altså vann i tanken, dersom du ikke fyller opp på en stund. Lenke til kommentar
RolfErik95 Skrevet 23. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2016 Kjører du med tom tank, vil bilen fuske, ja. Vinterstid kan det dannes kondens, altså vann i tanken, dersom du ikke fyller opp på en stund. Den ligger ikke på tom tank, men den har ligget på halv tank og mindre over en lang periode, men som jeg forstår, så mulig når jeg får fylt full tank igjen så er det mulig at bilen slutter å fuske? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Kjør på en ladning med kondensfjerning også 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 24. mai 2016 Del Skrevet 24. mai 2016 Regner med at pluggene ble byttet på service, selv om det er en mulig feilkilde: De kan ha feiljustert åpning. Er pluggledninger byttet? Når de blir gamle og dårlige, kan det, spesielt i fuktig vær, gi problemer med tenningen. Denne motoren er vel så gammel at den har bare en coil, og "gammeldags" fordeler, og da vil feil på coil vanligvis gjøre at motoren ikke går i det hele tatt. På motorer med flere coiler (og uten fordeler) kan det oppstå periodisk feil ved at en eller flere sylindre ikke tenner som de skal av og til, men at motoren ikke stopper helt. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 25. mai 2016 Del Skrevet 25. mai 2016 Er det nok kjølevæske på den? Skulle tro de sjekket gummislangene til/fra termostathuset og ikke bare remonterte de gamle og dårlige slangene etter termostatskiftet. Men hvis de ikke gjorde dette kan det ha lekt ut kjølevann fra en sprukket slange og motoren har gått varm, med mulig sprukken topp som resultat. Da er tenningsfusket bare en indikator på at noe er alvorlig galt. Hvis eksosfargen er hvitaktig eller motoroljen ser ut som lysebrunt skum er dette gode indikatorer på et forestående (dyrt) topplokkskifte. Hvis kjølevæskenivået er åkei kan tenningsfusket skyldes dårlige tennplugger, dårlige tennpluggkabler (de er faktisk ikke evigvarende), eller generelt skittent motorrom (som kan føre til krypstrømmer, det vil si at tenningspulsene kommer på avveie i stedet for å komme fram til én eller flere tennplugger). Lenke til kommentar
RolfErik95 Skrevet 27. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2016 Er det nok kjølevæske på den? Skulle tro de sjekket gummislangene til/fra termostathuset og ikke bare remonterte de gamle og dårlige slangene etter termostatskiftet. Men hvis de ikke gjorde dette kan det ha lekt ut kjølevann fra en sprukket slange og motoren har gått varm, med mulig sprukken topp som resultat. Da er tenningsfusket bare en indikator på at noe er alvorlig galt. Hvis eksosfargen er hvitaktig eller motoroljen ser ut som lysebrunt skum er dette gode indikatorer på et forestående (dyrt) topplokkskifte. Hvis kjølevæskenivået er åkei kan tenningsfusket skyldes dårlige tennplugger, dårlige tennpluggkabler (de er faktisk ikke evigvarende), eller generelt skittent motorrom (som kan føre til krypstrømmer, det vil si at tenningspulsene kommer på avveie i stedet for å komme fram til én eller flere tennplugger). kjølevæskenivået er okei. Mye mulig det er møkk som kan skylde det og, har ikke blitt vasket i motorrom siden i fjor. Har ikke vært noe problem de siste dagene etter jeg laget tråden, sånn generelt men mye mulig det kan komme tilbake Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 (endret) Kjør på en ladning med kondensfjerning også Kondensfjerner bør ikke benyttes i biler med innsprøytingsmotorer. Alle bensinbiler med katalysator (unntatt noen eldre USA-biler) har innsprøytingsmotor, og katalysator ble påbudt i Norge i 1987. På biler nyere enn 1986 bør vann i bensintanken derfor fjernes ved drenering av tanken. Endret 27. mai 2016 av SeaLion Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 (endret) OT: Katalysator kom på de fleste biler i løpet av 1988, og er "påbudt" ved førstegangsregistrering fra 01.01.1989 (gjelder personbiler). "Påbudt" fordi det ikke er katalysatoren i seg selv som er påbudt, men kravene til avgassrensing kan ikke oppnås på annen måte. Mye diskusjon om utvikling av "lean-burn" motorteknologi fra midten av 70-tallet, men valget i Europa falt på samme som i USA fra ca 1973: catalytic converter. Endret 27. mai 2016 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 Det stemmer forsåvidt. Hondas leanburnmotorer lå langt under alle avgasskrav, unntatt ett, nitrogenoksyder, der lå de over. Leanburn og katalysator fungerer ikke sammen, så vi fikk aldri Hondas veldig lovende leanburnteknologi. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 27. mai 2016 Del Skrevet 27. mai 2016 OT fortsatt: Veldig synd, egentlig. Med lean burn ville vi ikke hatt noen CO2-problematikk i samme grad som i dag. Lean burn er/var rene kinderegget: lavere forbruk, lavere utslipp og lavere driftsutgifter. Katalysator gir oss bare lavere utslipp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå