Gå til innhold

Hjelp med lekser til sønn


Anbefalte innlegg

Hei god kveld! Jeg er en pappa som prøver så best jeg kan og hjelpe sønnen min som går på elektro å finne ut hvordan han skal finne den rette sikringen formelen og utrekning, jeg mener selv at du bare bestemmer en sikring som kobler ut litt før strømføringsevnen til kabelen har nådd sitt maksimale, men han er ikke overbevist. 

 

Så jeg lurte på om noen av dere kunne hjelpe meg med en formel for hvordan dere regner ut sikringer på jobb eller hjemme. Ta gjerne med et eksempel med utregning visst det blir lettere å forklare!

 

Tusen takk for hjelpen og ha en fin kveld! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står i tabeller hvor mye de forskjellige typene og størrelsene tåler. Samt i forskriftene hva som er maks tillatt til hver kabel/sikring.

Les i læreboken til sønnen din så står det der, henvist til NEK 400 som er Bibelen.

Det er ikke bare å følge "vettet" da forskriftene er presise på hva som er tillatt og ikke.

 

Grovt sagt:
Belastningen skal vare mindre eller lik Vernet som skal vare mindre eller lik hva ledningen tåler.

Men selv om 1,5mm^2 kobberkabel tåler 16A under visse kriterier,  har du ikke lov å bruke 1,5 i 16A kurser.

 

Videre er det spørsmål om lengden på kursen (spenningsfall) 
Selektivitet
Hvilken type sikring/ klasse etc, etc

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom sønnen din går elektro er montørhåndboka en fin start.

Den er bygd opp rundt normen NEK 400 med enkle eksempler og utdrag fra det viktigste.

Det er viktig å vite at dette kun er en håndbok og veileder basert på NEK 400, men den er veldig interessant spesiellt hvis han tenker elektro i retning husinstallasjon.

 

Det er dessverre (heldigvis) ikke bare en enkel formel for å regne ut "sikringen" du beskriver.

I montørhåndboka finner du en "smørbrødliste" på 7 steg for å koordinere kabler og vern sammen med lasten. Det er også utdrag fra tabeller i NEK 400 for å holde oversikten over alle faktorene som spiller inn.

Jeg har 2010-versjonen der kapittel 6.2.5 omhandler dette.

 

Link til håndboka:

http://butikken.nelfo.no/visProdukt.asp?produktID=6291

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...