Evil-Duck Skrevet 6 timer siden Rapporter Del Skrevet 6 timer siden Complexity skrev (2 minutter siden): Aha! Men det betyr at de også har gammeldags låsemekanisme? Usikker på hva du mener med gammeldags låsemekanisme? Men der er en låsemekanisme som fysisk låser dørene ja med en nødnøkkel innebygd i keyfoben som gjør at en kan åpne døren selv om batteriet skulle være dødt. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 6 timer siden Rapporter Del Skrevet 6 timer siden (endret) 21 minutes ago, Evil-Duck said: Usikker på hva du mener med gammeldags låsemekanisme? Men der er en låsemekanisme som fysisk låser dørene ja med en nødnøkkel innebygd i keyfoben som gjør at en kan åpne døren selv om batteriet skulle være dødt. Jess var sånt jeg tenkte på. Forhåpentligvis er de stillegående da. Husker jeg skvatt når jeg kjørte Skoda Enyaq og den låste dørene 😅 men det har nok og litt med at man ikke er vandt med den lyden. Endret 6 timer siden av Complexity Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 6 timer siden Rapporter Del Skrevet 6 timer siden VW corrado hadde vel luftstyrt sentrallås i sin tid. Husker de var helt stille når dørene låste. På svært svært tynn is nå........ :S Blir vel hudflettet av eliten hvis det er feil Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 5 timer siden Rapporter Del Skrevet 5 timer siden (endret) 5 minutes ago, Jotun said: VW corrado hadde vel luftstyrt sentrallås i sin tid. Husker de var helt stille når dørene låste. På svært svært tynn is nå........ :S Blir vel hudflettet av eliten hvis det er feil Ja er ikke bare franskmenna som er skyldige i dette. En gammel Merce jeg hadde vakumstyrt sentrallås og høydejustering av frontlykter…. Da får man forumposter som dette Endret 5 timer siden av bzzlink Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 5 timer siden Rapporter Del Skrevet 5 timer siden Min A4 B5 (95 modell) jeg hadde som 18-20 åring hadde og vakumstyrt sentrallås, så det var vel en periode hvor dette var all the rage. For info så fungerte aldri sentrallåsen slik den skulle på den bilen 🙈 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 5 timer siden Rapporter Del Skrevet 5 timer siden (endret) Jotun skrev (31 minutter siden): VW corrado hadde vel luftstyrt sentrallås i sin tid. Husker de var helt stille når dørene låste. På svært svært tynn is nå........ :S Blir vel hudflettet av eliten hvis det er feil Det er en hel vanlig sentrallåse «lyd» i bmw i4. Lyd på denne er noe jeg ikke har tenkt over engang før det blir skrevet om her. Nå brukes elekronisk styrte elektriske aktuatorer i sentrallåsesystemet og til bilens låsekasse. Vakum/pumpe styrte aktuatorer for låsesylindere var noe man benyttet før dette. Dør utløseren på innside i bmw i4 er mekanisk spak som også har mikrobryter som umiddelbart senker vinduet de nødvendige mm fra pakningen. Døren kan alikevel være låst av sentrallåsesystemet slik at passasjerer ikke får åpnet dørene. I en ulykke (slik denne i Canada som kolliderte først) skal sentrallåsesystemet automatisk låse opp dørene når bilens g-meter og sensorer ikke lenger detekterer at bilen er i bevegelse (er stasjonær). Da ska de inne i bilen og de utenfor åpne dørene med å bare dra i håndtakene for å få opp dørene. Sensorer skal også påse at dører er låst mens f.eks en bil ruller rundt for at passasjerer ikke kan kastes ut av kjøretøyet i fart. I4 låses automatisk når man starter å kjøre og hastighet overstiger 10km/t eller noe og låses opp når turen avsluttes med å trykke stop, eller setter «girvelgeren» i park eller at føreren åpner sin dør med hendelen. Mange av disse «låsefunksjonene» er regulert av sikkerhetshensyn i diverse eu direktiv. Endret 5 timer siden av Syar-2003 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 5 timer siden Rapporter Del Skrevet 5 timer siden På den nevnte corradoen så funket 2 av fire tror eg Lenke til kommentar
Grubleruble124 Skrevet 3 timer siden Rapporter Del Skrevet 3 timer siden bzzlink skrev (På 8.11.2024 den 9:05 AM): Jeg vet ikke hva som er god nok bakkeklaring og ikke. Men du kan få kjøpe min mars 2023 Model Y 21000km. for 420.000,- Kliss lik som denne https://www.finn.no/mobility/item/378871807 Er nok flere Y i denne prisklassen også med realistisk pruting, og jeg vil si det er det beste kjøpet for den summen penger. Naturlig nok, siden det var bilen jeg valgte. Pass på at de har Ryzen prosessor (ses på en av bildene i annonsen der i servicemenyen) Andre biler å se på kan være MG4, da får du en ny en omtrent. Denne er kun aktuell om du bare trenger AWD når du kjører fremover. EDIT: Jeg tror Toyota Bz4x kan være bilen for deg. Det høres ikke ut som du bryr deg om rekkevidde eller ladehastighet. Da er den perfekt. Høy bakkeklaring, og etter det jeg har sett av de bedre på AWD programvare. https://www.finn.no/mobility/item/377977643 Har sett på MG4 Xpower, og vurderer prøvekjøring. Vet du hvordan MG4 håndterer vinterfjellet? Derav at jeg ikke ønsker en bakkeklaring på nivå med Tesla M3, som jeg har eid tidligere. Kan legge til at jeg ikke har barn, er 194 cm høy og bagasjerommet skal i all hovedsak bestå av snowboard og langrennsski. Har beslutningsvegring, også er det så mange faktorer å ta stilling til, politisk også. Bz4x ble relativt dyr synes jeg. Tok en titt på MB EQB, som noen nevnte her i tråden. Begynner å dras mot nybil da jeg egentlig ikke orker å forholde meg til bruktbilselgere. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 3 timer siden Rapporter Del Skrevet 3 timer siden Det som er verdt å merke seg med MG4 Xpower er at den har en enveiskobling på fremhjulene så putter du bilen i revers så har du bare bakhjulstrekk. Så for meg er det litt meningsløst med firehjulstrekk når du mister det når du virkelig virkelig trenger det (les, setter seg fast og må prøve å rygge ut). Ellers er det nok gode artige biler som kommer seg greit opp og frem sålenge du holder bilen i drive og ikke revers. 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 3 timer siden Rapporter Del Skrevet 3 timer siden Ja det der greiene fatter eg ikke at de holder på med.... Ubrukelig i revers. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 1 time siden Rapporter Del Skrevet 1 time siden DrAlban3000 skrev (9 timer siden): Da kjører du ikke i henhold til gitte instruks og må ta 20 armhevinger. Personlig leser jeg alltid manualen perm til perm og setter små fargemerker på de kapitlene som kan ende opp med å være livsfarlige. Jeg er någet ironisk, skal sies. Jeg synes ikke det var veldig enkelt å forstå at man skal pelle ut et gummibelegg, flippe en rød liten spak nedi dørlomma og dra. Dette gjelder baksetet, så da måtte jeg kanskje krabbet over bevistløse folk i fremsetene for å flippe meg til kapittelet om dører. Er det ikke helt vanlig at alle passasjerer i bilen må lese manualen slik at de vet at det finnes en nødåpning under gummimatta i dørhåndtaket? Løsningen er livsfarlig. Det er visst vanskelig å åpne dørene utifra også om det brenner i bilen. Men de blir som den amerikanske guvenøren som ble spurt om han ville forby bilkjøring på islagte vann? Nei det ville han ikke. Naturen måtte få gå sin gang Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 1 time siden Rapporter Del Skrevet 1 time siden 6 hours ago, Complexity said: Elektroniske dører derimot gjør at produsentene slipper mekaniske låser. Desktiverer bare elektronikken på døren som skal være låst og man får færre feilkilder. Man trenger fortsatt å kunne komme inn i en bil uten strøm, så en mekanisk lås trenger fortsatt å være der. Man kan naturligvis ha en mulighet til å forsyne spenning utenfra for å få liv i den elektroniske låsen, men det fungerer bare om det er batteriet som er dødt. Om det er en kortslutning ett sted er du like langt. Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 28 minutter siden Rapporter Del Skrevet 28 minutter siden Trestein skrev (1 time siden): Er det ikke helt vanlig at alle passasjerer i bilen må lese manualen slik at de vet at det finnes en nødåpning under gummimatta i dørhåndtaket? Løsningen er livsfarlig. Det er visst vanskelig å åpne dørene utifra også om det brenner i bilen. Men de blir som den amerikanske guvenøren som ble spurt om han ville forby bilkjøring på islagte vann? Nei det ville han ikke. Naturen måtte få gå sin gang Det var nok et noe ironisk innlegg. Jeg har barnesikring på dørene bak, så det er i grunn samme problem for mine passasjerer. Det sagt så synes jeg ikke akkurat løsningen er veldig åpenbart, at man er en idiot som ikke forstår dette automatisk. Så må man jo vurdere totalpakken. Hvilken bil vil du helst havne i ulykke i? Alle Teslaer som er laget er veldig trygge når alt går til helvete - når ulykken er et faktum. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 21 minutter siden Rapporter Del Skrevet 21 minutter siden Jeg er skeptisk til disse rammeløse vinduene på BMW i4 M50 på vinteren skal sies. Dører med rammer bidrar vel litt til stivheten i karosseriet også når dem er lukket? Men ja, det har en viss estetisk effekt i positiv grad når man åpner dørene med vinduet nede synes jeg. Men at det er noen sensasjon kan jeg vel ikke akkurat mene.... Nå regner jeg med at BMW har tenkt på noe så simpelt som isdannelse og hvordan dette påvirker åpning av dører av den typen hvis ikke vinduet dras ned når man drar i håndtaket? Ikke spesielt elegant og stå der med hårføner eller isspray for å åpne dørene etter en kald vinternatt.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå