Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nissan Ariya burde sjekkes ut ja. De har forhjulsdrift som gjør bilen litt mindre nervøs om vinteren. Det gir dog dårligere framkommelighet og da.

AWD utgaven prioriterer også forhjulsdrift der i motsetning til de fleste andre elbiler i samme klasse.

Om du skal ha Ioniq 5 så kjøp den aller nyeste utgaven. Veldig mye feil med de forrige som de forhåpentligvis har fikset i de nye. Hyundai har og veldig dyr service som er greit å ha i bakhodet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Nissan Ariya burde sjekkes ut ja. De har forhjulsdrift som gjør bilen litt mindre nervøs om vinteren. Det gir dog dårligere framkommelighet og da.

AWD utgaven prioriterer også forhjulsdrift der i motsetning til de fleste andre elbiler i samme klasse.

 

Må påpeke at AWD utgaven kutter en del på bagasjeplass. Husker ikke hvor mye sånn i farta, men det er merkbart.

Har ikke prøvekjørt bilen selv, setene var såpass gode (prolaps i korsrygg da jeg prøvesatt) at den kom på instant shortlist nært av den grunn alene. 😅

Lenke til kommentar
1 hour ago, Aldrack said:

Vurderer å bytte over til første elbil. Har forsøkt å lese meg opp litt, men nå lurer jeg på om dere kan hjelpe meg med alternativer til Lexus RZ300e basert på noen hovedkriterier: 

- Komfort (selve kjøreopplevelsen, og innvendig støy)

- Opptil 600.000

- Rekkevidde, ikke mindre enn Lexusen i alle fall 😄

Synes selv BMW i4xDrive40 virker som et godt (bedre) alternativ, men BMW er dessverre uaktuelt for fruen. Tesla og kinesisk-eide merker er også uaktuelle. Hvilke andre modeller tror dere da kan passe? 

Opel Grandland? Så er man sikker på å ikke være klessetryne

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (50 minutter siden):

Opel Grandland? Så er man sikker på å ikke være klessetryne

Jeg fikk en forsmak på Grandland for ikke så altfor lenge siden. Noe som aldri kan sies nok: Opel lager stillegående langveimaskiner for motorvei. Støynivået i både elektrisk Astra og Grandland må være klasseledende. Synd at så mange ikke engang setter seg inn i en Opel og prøver den - tror mange ville blitt positivt overrasket. I samme åndedrag prøvde jeg 5008 og det var markant forskjell på filosofi og fokus.

Dessverre er ikke dette biler for folk med behov for høy ladefart. Smått utrolig at Stellantis ligger så langt bak på noe så elementært.

Endret av Auto Asmodeus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Auto Asmodeus said:

Jeg fikk en forsmak på Grandland for ikke så altfor lenge siden. Noe som aldri kan sies nok: Opel lager stillegående langveimaskiner for motorvei. Støynivået i både elektrisk Astra og Grandland må være klasseledende. Synd at så mange ikke engang setter seg inn i en Opel og prøver den - tror mange ville blitt positivt overrasket. I samme åndedrag prøvde jeg 5008 og det var markant forskjell på filosofi og fokus.

Dessverre er ikke dette biler for folk med behov for høy ladefart. Smått utrolig at Stellantis ligger så langt bak på noe så elementært.

Skal innrømme at jeg er farget av å ha eid en Astra tilbake på tidlig 00-tall, for en jævlig bil. 

De mister meg på 9,0 sek 0-100, jeg mener, få det ned på 6 tallet i hvert fall da.

Og FWD. (men skal visst komme en 4x4, men da håper jeg de slenger i et større batteri, for rekkevidden er allerede heeeelt i grenseland.)

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (12 minutter siden):

Skal innrømme at jeg er farget av å ha eid en Astra tilbake på tidlig 00-tall, for en jævlig bil. 

De mister meg på 9,0 sek 0-100, jeg mener, få det ned på 6 tallet i hvert fall da.

Og FWD. (men skal visst komme en 4x4, men da håper jeg de slenger i et større batteri, for rekkevidden er allerede heeeelt i grenseland.)

Ja, litt samma. En slektning hadde en Astra - var bare driten..

Kunne lagt til at ytelsene også er i god Stellantis-ånd. Drar ikke skinnet av pølsa, men man har godt av 5-6 til 100. Kommer nok avarter av LR og 4WD på Grandland også siden den er på STLA Medium. Isåfall snakker man 0-100 på 7.

PS. Det gikk rykter i fjor om at Peugeot hadde mulighet til, men ikke utførte, kombinasjonen stort batteri og AWD på STLA Medium. Muligens interne diskusjoner om hvem av merkene som skal ha hva - men så stilnet ryktene..

Endret av Auto Asmodeus
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (11 minutter siden):

Skal innrømme at jeg er farget av å ha eid en Astra tilbake på tidlig 00-tall, for en jævlig bil.

This!

Men hadde en 96 mod Omega B, det var noe helt annet. Angrer egentlig på at jeg solgte den. 94 mod vectra og, shitty på alle måter, men morsom som åkerbil til tross for 0 4wd.

Ikke all opel er astra. 😅

 

Kun fwd er dealbreaker, så får se hvordan 4x4 blir.

 

 

Endret av Duriello
Lenke til kommentar

Hvis du er allergisk mot BMW og Tesla som jeg mener er to ganske opplagte biler og vurdere når man skal ha elbil, så ville jeg tatt en titt på Volvo EX30/EX40 og Hyundai ioniq 5. Kanskje spesielt sistnevnte. Ioniq 5 overrasket meg veldig i positiv grad. Bedre seter en de du finner i den bilen skal du lete lenge etter. 

Endret av Bjerknez
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, uname -i said:

Hyundai Is Bringing Back Buttons Because Touchscreens Are ‘Annoying’

Flere eksempler på at den verste skjerm-hypen er over. Hyundai skriver selv at de lot seg rive med av "wow"-faktoren når Tesla kom med bare skjerm, men etter tilbakemeldinger og kanskje også NCAPs krav om knapper fra 2026 så går de tilbake på det. 

Så de slutter også med touch knapper? Det er jo nesten værre. Spesielt de som endrer hva de gjør så man må bøye seg ned å se på dem.

 

Screenshot_20241111_181259_Chrome.jpg

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (3 timer siden):

Hvis du er allergisk mot BMW og Tesla som jeg mener er to ganske opplagte biler og vurdere når man skal ha elbil, så ville jeg tatt en titt på Volvo EX30/EX40 og Hyundai ioniq 5. Kanskje spesielt sistnevnte. Ioniq 5 overrasket meg veldig i positiv grad. Bedre seter en de du finner i den bilen skal du lete lenge etter. 

Kanskje Hyundai putter gull i setene også? For det må de gjøre i frontruten på Ionic 5. Den koster 43.000 kroner før moms, og så kommer selvsagt arbeid, lim og kalibrering i tillegg. Det tilsvarer prisen for en frontrute til en Bentley, men forskjeller er at der forventer du faktisk at ruten er dyr ettersom bilen koster 2,5 til 4 mill.

Poenget er at flere merker fra Asia har delepriser som ikke ligner grisen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (3 timer siden):

Hvis du er allergisk mot BMW og Tesla som jeg mener er to ganske opplagte biler og vurdere når man skal ha elbil, så ville jeg tatt en titt på Volvo EX30/EX40 og Hyundai ioniq 5. Kanskje spesielt sistnevnte. Ioniq 5 overrasket meg veldig i positiv grad. Bedre seter en de du finner i den bilen skal du lete lenge etter. 

Viktig med noen prinsipper også :D

Godt mulig vi utsetter det en stund til ennå, I håp om at Toyota/lexus får på plass bedre batterier om et år eller to! Fikk en 11 år gammel Auris i retur fra pkk i dag, uten anmerkninger. På en måte bra, men betyr også at det blir vanskelig å argumentere for ny bil :D

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (5 minutter siden):

Kanskje Hyundai putter gull i setene også? For det må de gjøre i frontruten på Ionic 5. Den koster 43.000 kroner før moms, og så kommer selvsagt arbeid, lim og kalibrering i tillegg. Det tilsvarer prisen for en frontrute til en Bentley, men forskjeller er at der forventer du faktisk at ruten er dyr ettersom bilen koster 2,5 til 4 mill.

Poenget er at flere merker fra Asia har delepriser som ikke ligner grisen.

dette er vel ikke bare asiatiske biler. Får inntrykk at norske importører skrur opp deleprisene til ekstreme nivåer. Det er jo lønnsomt i mange tilfeller å selv dra ned til Tyskland eller andre Europeiske land, og frakte delene hjem selv.

Så kommer selvsagt poenget med dyrt utsyr i front på bilene, men og her virker det som om prisene er kunstig høye! Og at fabrikantene/importørene krever skifte til fabrikknye deler for å "godkjenne" garanti og/eller forsikringsskader, gir et monopol som på ingen måter hjelper å holde deleprisene nede.

Å benytte brukte deler eller ikke-originale deler burde vært "tillat" og få godkjent-stempel, men det vil vel ikke importørene tillate. Da går det i siste instans ut over oss kjøperne. Kjøp av deler privat blir kompliserende og dyrt, og det samme blir både forsikring og reparasjonsarbeid selv om man gjør det selv.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hørte en historie om en som skulle ha ny lykt til en avensis. Norsk forhandler skulle ha 10 tusen. Så han ringte en svensk forhandler rett over grensa og det ble ca 3 tusen. På eska til lykta stod det at den ble levert fra lageret i Norge.... Så deler og service er nok det de skal overleve på fremover når nybiler selges med tap. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Jalla21 said:

Kanskje Hyundai putter gull i setene også? For det må de gjøre i frontruten på Ionic 5. Den koster 43.000 kroner før moms, og så kommer selvsagt arbeid, lim og kalibrering i tillegg. Det tilsvarer prisen for en frontrute til en Bentley, men forskjeller er at der forventer du faktisk at ruten er dyr ettersom bilen koster 2,5 til 4 mill.

Poenget er at flere merker fra Asia har delepriser som ikke ligner grisen.

Damn..

Er vel ca 25 tusen for rute til en Tesla Model X og det er jo en stor og dyr rute siden den bøyer seg over taket.

 

TeslaX_FrontWindshield.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I momsfritak på ekstrutstyrs tiden var Hyundai verstinger i klassen.

Husker kona kom jo i tre varianter. Bensin, hybrid og el. 

Ekstrautstyr takluke på bensin og hybrid 5600 kroner.

Ekstrautstyr takluke på el varianten 10200 eks mva.

Rein svindel......

Skjermen på Nissan leaf, 84000 skulle de ha for en slik i 2017 på en bil som kostet rundt 250k på den tiden.

Endret av Jotun
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (1 minutt siden):

I momsfritak på ekstrutstyrs tiden var Hyundai verstinger i klassen.

Husker kona kom jo i tre varianter. Bensin, hybrid og el. 

Ekstrautstyr takluke på bensin og hybrid 5600 kroner.

Ekstrautstyr takluke på el varianten 10200 eks mva.

Rein svindel......

Grunnmodellen av Kona hadde tilvalg på lakk (rundt 7K mener jeg å huske), og ellers teknikkpakken til 20K, skinnpakke til 10K og takluke 10K, og får å få takluke, måtte man jo ha begge de andre pakkene.

Nå er det ventilerte skinnseter med varme og kjøling, og stoffseter vil jeg ikke ha, så det var jo greit nok for min del. Men vet det var noe murring hos flere, som gjerne ville ha soltak, men ikke skinn-seter!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...