Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

En av tiltakene kan jo være og deaktivere alle knapper og funksjoner som ikke skal brukes mens man kjører når bilen er i bevegelse. Da MÅ man stoppe for å justere det. 

Feks. legge inn destinasjon på GPS. Eller justere speilene etc. Samr generelle innstillinger som ikke er prekære. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er et sitat fra:
https://bilimportorene.no/nyheter/interaktive-skjermer-og-trafikksikkerhet-bils-policy/

Sitat

Trafikksikkerhetsforeningen og Gjensidige gjennomfører årlige undersøkelser om problematikken, og i 2021 svarer bilistene følgende:

Halvparten av sjåførene har opplevd at interaktive skjermer stjeler oppmerksomhet under kjøring

30 prosent av de mannlige og 21 prosent av de kvinnelige sjåførene, har opplevd at dette har ført til ubehagelige eller farlige situasjoner.

Ca 100.000 bilførere har opplevd trafikkuhell grunnet skjermbruk

Tre prosent av alle ulykker kan kobles til skjermbruk.

Tallene fra Norge gjenfinnes også i internasjonale undersøkelser, bl.a. fra Sverige og Tyskland. Internasjonal forskning viser at gammeldagse funksjonsknapper på dashbordet kan være tryggere enn berøringsskjermer, men også at hvor skjermene plasseres i kupeen har stor betydning. Videre vil fysiske knapper ikke gi samme muligheter for oppdateringer og det er ikke knapper nok til alle funksjoner i moderne biler.

Det som synes klart er at jo mindre sjåføren må flytte blikket for å se skjermen, jo bedre. Det kan være bedre å bruke stemmestyring/voice-meldinger fremfor berøring.

Trygg Trafikk (og flere andre) har tatt til orde for å forby bruk av berøringsskjermer som ikke kan styres fra rattet så lenge bilen er i fart. De etterlyser en bedre lovregulering på feltet, og peker på at bruk av mobiltelefon i bil har vært lovregulert i mer enn 20 år.

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, uname -i said:

Tesla har stemmestyring, men hvor mange er det som faktisk bruker den? Mitt inntrykk er at stemmekontrollens primære bruksområde er i debatter som dette hvor man prøver å unnskylde de store UX-defektene i Teslas skjermløsning.

Jeg lurer litt på hva disse UX defektene er? Gjerne sammelignet med en BMW i4 f.eks. ?

Tenker du på at det er mindre trafikkfarlig å legge inn en adresse i navigasjonen på en BMW enn på en Tesla? 

 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Jeg lurer litt på hva disse UX defektene er? Gjerne sammelignet med en BMW i4 f.eks. ?

Tenker du på at det er mindre trafikkfarlig å legge inn en adresse i navigasjonen på en BMW enn på en Tesla? 

 

Denne var ikke til meg, men merk at jeg ikke mener at BMW eller noen andre gjør alt riktig her. Jeg sier bare at enkelte biler har bedre løsninger vedrørende effektiv bruk av nødvendige funksjoner i bilen enn biler som har KUN en skjerm. 

Hvis man må legge inn en adresse i feks. BMW i4, så gjør man dette ved å fri amt tryykke på et hjul i midtkonsollen. Man må fortsatt følge med på skjermen, noe som ikke er bra, men man trenger ikke å fokusere like mye på skjermen da man slipper å "sikte" på knappene man skal trykke på. 

Så ingen av løsningene er optimale, men jeg mener i dette tillfelet at i4 sin løsning er noe bedre. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (48 minutter siden):

Denne var ikke til meg, men merk at jeg ikke mener at BMW eller noen andre gjør alt riktig her. Jeg sier bare at enkelte biler har bedre løsninger vedrørende effektiv bruk av nødvendige funksjoner i bilen enn biler som har KUN en skjerm. 

Hvis man må legge inn en adresse i feks. BMW i4, så gjør man dette ved å fri amt tryykke på et hjul i midtkonsollen. Man må fortsatt følge med på skjermen, noe som ikke er bra, men man trenger ikke å fokusere like mye på skjermen da man slipper å "sikte" på knappene man skal trykke på. 

Så ingen av løsningene er optimale, men jeg mener i dette tillfelet at i4 sin løsning er noe bedre. 

I4M50 har headup display projisert i frontruta. Og man kan sette modus til redusert for å få mindre men fremdeles relevante data som track/spor info , radiokanaler osv med betjening på rattet.

Et tips til destinasjoner er å ha de lagret i favoritter og gjøre dette mens man er stillestående og før man er ute på motorveien . Da kan man raskt endre/legge inn disse kun med iDrive hjulet og trenger ikke trykke/skrive inn adresser. 
 

Eller man kan spørre Siri eller Google via telefon (CarPlay /AA) naviger til …

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (6 minutter siden):

I4M50 har headup display projisert i frontruta. Og man kan sette modus til redusert for å få mindre men fremdeles relevante data som track/spor info , radiokanaler osv med betjening på rattet.

Et tips til destinasjoner er å ha de lagret i favoritter og gjøre dette mens man er stillestående og før man er ute på motorveien . Da kan man raskt endre/legge inn disse kun med iDrive hjulet og trenger ikke trykke/skrive inn adresser. 
 

Eller man kan spørre Siri eller Google via telefon (CarPlay /AA) naviger til …

Godt poeng. Det gjør jo navigeringen enda mer effektiv. Det tenkte jeg ikke på :)

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (33 minutter siden):

I4M50 har headup display projisert i frontruta. Og man kan sette modus til redusert for å få mindre men fremdeles relevante data som track/spor info , radiokanaler osv med betjening på rattet.

Et tips til destinasjoner er å ha de lagret i favoritter og gjøre dette mens man er stillestående og før man er ute på motorveien . Da kan man raskt endre/legge inn disse kun med iDrive hjulet og trenger ikke trykke/skrive inn adresser. 
 

Eller man kan spørre Siri eller Google via telefon (CarPlay /AA) naviger til …

Husk at du også kan skrive bokstaver oppå IDrive hjulet. Har gjort det noen ganger . Man trenger ikke S i skjønnskrift for at bilen forstår 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Bjerknez said:

Denne var ikke til meg, men merk at jeg ikke mener at BMW eller noen andre gjør alt riktig her. Jeg sier bare at enkelte biler har bedre løsninger vedrørende effektiv bruk av nødvendige funksjoner i bilen enn biler som har KUN en skjerm. 

Hvis man må legge inn en adresse i feks. BMW i4, så gjør man dette ved å fri amt tryykke på et hjul i midtkonsollen. Man må fortsatt følge med på skjermen, noe som ikke er bra, men man trenger ikke å fokusere like mye på skjermen da man slipper å "sikte" på knappene man skal trykke på. 

Så ingen av løsningene er optimale, men jeg mener i dette tillfelet at i4 sin løsning er noe bedre. 

Forutsatt at det hjulet fungerer på samme måte som M8 jeg akkurat kjørte, så er jeg uenig.

En kombinasjon av hjul som skal styre en markør på skjerm, er ganske håpløst når man fortsatt skal følge med på veien. Videre var den prediktive inputen på internavien veldig ofte på viddene, og man måtte finne frem til spesialtegn (tysk dobbel s, eller z eller hva det er) for å få opp forslag. 

En av grunnene til at jeg ikke fikk til å bruke internavien, og Google Maps over CarPlay måtte jeg kjøre alt på skjermen på. For den er ikke laget for sånn rullehjulinput i hvert fall var det en dårlig implementasjon.

Jeg fremholder at god stemmestyring eller å stoppe for å legge inn destinasjon er det eneste trafikksikre. 

Jeg er ikke med på argumentasjonen om headup heller. Jeg synes det er forstyrrende og jeg må refokusere blikket på samme måte som å få med meg øverste venstre hjørne av en midtmontert skjerm. 

Bare det å zoome ut og gjøre en rask panorering for å få oversikt over hvor jeg var, og hvor ruten min gikk hen, fremsto som en helt håpløs oppgave på Google Maps over CarPlay. Mulig jeg gjorde noe feil. 

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 minutter siden):

Forutsatt at det hjulet fungerer på samme måte som M8 jeg akkurat kjørte, så er jeg uenig.

En kombinasjon av hjul som skal styre en markør på skjerm, er ganske håpløst når man fortsatt skal følge med på veien. Videre var den prediktive inputen på internavien veldig ofte på viddene, og man måtte finne frem til spesialtegn (tysk dobbel s, eller z eller hva det er) for å få opp forslag. 

En av grunnene til at jeg ikke fikk til å bruke internavien, og Google Maps over CarPlay måtte jeg kjøre alt på skjermen på. For den er ikke laget for sånn rullehjulinput i hvert fall var det en dårlig implementasjon.

Jeg fremholder at god stemmestyring eller å stoppe for å legge inn destinasjon er det eneste trafikksikre. 

Jeg er ikke med på argumentasjonen om headup heller. Jeg synes det er forstyrrende og jeg må refokusere blikket på samme måte som å få med meg øverste venstre hjørne av en midtmontert skjerm. 

Som nevnt... BMW er heller ikke perfekt. Men bedre, mener jeg. 

Refokusere blikket? Du trenger da ikke refokusere blikket for å se hastigheten man kjører i? Da har man enten juster HUD feil eller man har brukt for sterk belysning etc. 

HUD er uansett bedre med tanke på trafikksikkerhet kontra og følge med på hastigheten på en skjerm som er midt i bilen. Men nå ar jo BMW også hastighetsviser rett bak rattet i tillegg så man har den muligheten også. 

Ingen av disse mulighetene har man på Tesla eller andre biler med kun EN skjerm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

BMW har jo Google Maps / Apple maps (?) i HUD om man bruker Android Auto eller Carplay. Den funksjonen er rett og slett genial, for ikke å snakke om mer trafikksikker enn å se på et midtstilt kart. Om man må refokusere for å se hastighet i frontruta må man vel refokusere noe ekstremt for å veksle imellom en midtstilt skjerm i bilen og et fokuspunkt 250m foran bilen.

Det kjekkeste er talestyring, men ergonomisk sett er det kjekt å ha alle knapper der hånden uansett hviler om man kjører med en hånd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (2 minutter siden):

BMW har jo Google Maps / Apple maps (?) i HUD om man bruker Android Auto eller Carplay. Den funksjonen er rett og slett genial, for ikke å snakke om mer trafikksikker enn å se på et midtstilt kart. Om man må refokusere for å se hastighet i frontruta må man vel refokusere noe ekstremt for å veksle imellom en midtstilt skjerm i bilen og et fokuspunkt 250m foran bilen.

Det kjekkeste er talestyring, men ergonomisk sett er det kjekt å ha alle knapper der hånden uansett hviler om man kjører med en hånd. 

Enig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...