Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Elgen-Hansi skrev (1 minutt siden):

Liten tvil om at skjermer er trafikkfarlig, hvis de brukes under kjøring. Er sjåføren flink og rutinert, og holder konsentrasjonen på veien uansett hva han driver med (feks ved å bruke stemmestyring), så går det jo fint. Men da forsvinner jo også mye av poenget med disse skjermene. Hva skal man egentlig med en stor skjerm hvis man aldri interagerer med den når bilen er i fart?

Jeg kjører selv bil med stor skjerm altså, og er veldig glad i den! Men sliter ikke med å se ulempene ifht trafikksikkerhet, spesielt med gjennomsnittsjåføren.

Skjermen brukes for min del mest til å ha fremme kartet, selv om jeg ikke navigerer noe sted. Synes det er mest behagelig når jeg kan se om veiene stemmer med "terrenget" jeg oppfatter gjennom bilvinduet.

Og når jeg ev. ønsker å gjøre noe annet, er det flott om valgene kommer opp i store bokser med "rett" tekst, slik at det er enkelt å se valgene med bare ett kort blikk, og lett å flakke øynene bort til skjermen rett før jeg trykker, så jeg ser jeg treffer rett.

Jeg bruker generelt veldig liten energi på å trykke meg rundt på skjermen når bilen er i bevegelse, og de få gangene jeg "må" gjøre noe, så liker jeg at valgene ikke forsvinner så raskt, så jeg kan konse på trafikken når det kreves, og bruker minst mulig tid på å se på skjermen, og da kun for å se valgene jeg har, og kan trykke når det er roligere rundt med.

Altså har det å se ut vinduet aller høyest prioritet, og jeg fikler ikke med skjermen annet enn når det er tilrådelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Elgen-Hansi skrev (5 minutter siden):

Liten tvil om at skjermer er trafikkfarlig, hvis de brukes under kjøring. Er sjåføren flink og rutinert, og holder konsentrasjonen på veien uansett hva han driver med (feks ved å bruke stemmestyring), så går det jo fint. Men da forsvinner jo også mye av poenget med disse skjermene. Hva skal man egentlig med en stor skjerm hvis man aldri interagerer med den når bilen er i fart?

Jeg bruker den når bilen står stille. F.eks. ombord på ferger som vi har nok av her på vestlandet. Ser da gjerne film etc.

Man kikker litt bort på skjermen mens man kjører, hvis man bruker navigasjon for å finne fram til en adresse f.eks.

Å bare anta at brukermassen ikke bryr seg med å sjekke hvordan man skal bruke bilen, og bare skjære alle over en kam, basert på egne (eller andres) fordommer blir for dumt.

Elgen-Hansi skrev (6 minutter siden):

Jeg kjører selv bil med stor skjerm altså, og er veldig glad i den! Men sliter ikke med å se ulempene ifht trafikksikkerhet, spesielt med gjennomsnittsjåføren.

Må innrømme at jeg sliter litt med den kommentaren der. Er den kun basert på fordommer, eller vil du vise til noen undersøkelser som tilsier dette?

Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (1 time siden):

Nå må vel dette tema etter ørten sider være utdebatert?

Her kommer forslag til tema som er mye viktigere enn nøkler, koppholdere, lading av mobil etc. Her kan det stå om liv og død.

Ny rapport om berøringsskjerm i bil: – Du kjører i praksis i blinde.

Å bruke berøringsskjerm i bil er en stor oppmerksomhetstyv og kan være svært trafikkfarlig, er konklusjonen i en ny rapport laget for Trygg Trafikk.

Førerne i studien hadde blikket på berøringsskjermen, og ikke på veien, mellom 10–11 sekunder for å bytte radiokanal eller velge musikk. For å taste inn en adresse så førerne på skjermen i overkant av 15 sekunder.

Ny rapport om berøringsskjerm i bil: – Du kjører i praksis i blinde – Dagsavisen

 

Jeg mistenker at vi har hatt denne diskusjonen mangfoldige ganger også, men ok. Har kjørt Tesla i straks 3 år nå jeg. Bruker ikke skjermen under kjøring, annet enn til å bytte sang f.eks. Hvor mange tror du ikke bruker mobilen sin under kjøring? Det er jo mye farligere for du må holde den i tillegg til å se ned gjerne. 

Skal jeg til et visst sted, skriver jeg det inn å på skjermen før jeg begynne å kjøre, ikke mens jeg kjører. Så nei, jeg går ikke med på den. Se heller på hvor farlig det er med folk som kjører gamle biler og som bruker telefon mens de kjører. Har vært en av de selv…

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (8 minutter siden):

Jeg mistenker at vi har hatt denne diskusjonen mangfoldige ganger også, men ok. Har kjørt Tesla i straks 3 år nå jeg. Bruker ikke skjermen under kjøring, annet enn til å bytte sang f.eks. Hvor mange tror du ikke bruker mobilen sin under kjøring? Det er jo mye farligere for du må holde den i tillegg til å se ned gjerne. 

Skal jeg til et visst sted, skriver jeg det inn å på skjermen før jeg begynne å kjøre, ikke mens jeg kjører. Så nei, jeg går ikke med på den. Se heller på hvor farlig det er med folk som kjører gamle biler og som bruker telefon mens de kjører. Har vært en av de selv…

Bra at du ikke bruker skjermen. Men dette gjelder definitivt ikke alle. Virker som om det kun dem som er i denne tråden som aldri bruker skjermen under kjøring :) 

Jeg ser det HELE tiden, hver eneste dag når jeg går til jobb. Det handler dog ikke bare om Tesla, men biler generelt med slike skjermer. Så problemet vil nok alltid mer eller mindre være der uansett bil, men poenget må jo være å redusere faren ved å gjøre ting litt mer "effektivt". 

 

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (12 minutter siden):

Jeg bruker den når bilen står stille. F.eks. ombord på ferger som vi har nok av her på vestlandet. Ser da gjerne film etc.

Man kikker litt bort på skjermen mens man kjører, hvis man bruker navigasjon for å finne fram til en adresse f.eks.

Å bare anta at brukermassen ikke bryr seg med å sjekke hvordan man skal bruke bilen, og bare skjære alle over en kam, basert på egne (eller andres) fordommer blir for dumt.

Må innrømme at jeg sliter litt med den kommentaren der. Er den kun basert på fordommer, eller vil du vise til noen undersøkelser som tilsier dette?

Det er anekdotisk, på godt og vondt. Basert på erfaringer i trafikken. Kjører man mye ser man det svært ofte i min erfaring; sjåfører som er ekstremt uoppmerksomme på resten av trafikkbildet.

Forskning finnes det også noe av, men som omtalt flere runder i denne tråden, så er det ikke allverden enda. Men det som er er skeptisk til sikkerheten.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (Akkurat nå):

Bra at du ikke bruker skjermen. Men dette gjelder definitivt ikke alle. Virker som om det kun dem som er i denne tråden som aldri bruker skjermen under kjøring :) 

Jeg ser det HELE tiden, hver eneste dag når jeg går til jobb. Det handler dog ikke bare om Tesla, men biler generelt med slike skjermer. Så problemet vil nok alltid mer eller mindre være der uansett bil, men poenget må jo være å redusere faren ved å gjøre ting litt mer "effektivt". 

 

Greit nok, men hvor mange ulykker ser du hver dag da? Det går helt fint å bruke skjermen litt si på en lang strekning og man slår på CC. Ville dog ikke gjort det f.eks i en rush trafikk med mange rundkjøringer. Så jeg ser fortsatt ikke helt problemet. 

Ellers enig ja. Tesla har dog gjort sitt UI utrolig effektivt og er jo klasse ledende vil jeg påstå der. Veldig kjekt å kunne programmere knappen på rattet også for å f.eks bytte sang. Det er vel egt sånn jeg bytter sang når jeg tenker meg om. Trenger ikke bruke skjermen for det en gang!  Hehe.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (2 minutter siden):

Greit nok, men hvor mange ulykker ser du hver dag da? Det går helt fint å bruke skjermen litt si på en lang strekning og man slår på CC. Ville dog ikke gjort det f.eks i en rush trafikk med mange rundkjøringer. Så jeg ser fortsatt ikke helt problemet. 

Ellers enig ja. Tesla har dog gjort sitt UI utrolig effektivt og er jo klasse ledende vil jeg påstå der. Veldig kjekt å kunne programmere knappen på rattet også for å f.eks bytte sang. Det er vel egt sånn jeg bytter sang når jeg tenker meg om. Trenger ikke bruke skjermen for det en gang!  Hehe.

Det er ikke sikkert ulykkene skjer akkurat der jeg er. kan være at en evt. ulykke skjer lenger borti gaten eller flere uker etterpå. Å når ulykken er ute, så inrømmer neppe sjåføren at han knotet med skjermen og sier heller at han måtte svinge unna elg eller finner andre unskyldninger. Så ikke lett og lage statiustikk på slikt. 

Men jo mindre man har øynene på veien jo mer øker sjansen for ulykker. DET er vel en ganske bankers påstand vil jeg tro... 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (32 minutter siden):

Bruker det nesten hver kjøretur for å sende tekstmeldinger. Litt ymse hvor korrekt meldingene blir men er som oftest bare "har hentet i barnehagen ordner middag" type meldinger så går greit.

Greit nok. Grunnen til at jeg tror stemmestyring er lite utbredt hos Tesla-sjåfører er at jeg ser veldig lite snakk om det. Sånn som at håper det blir mer man kan kontrollere og det virker dårlig og det virker bra, satser på at det fikses i ny OTA etc. Folk er ikke opptatt av det fordi det veldig sjelden brukes. Temaet dukker stort sett bare opp når Teslas trafikkfarlige UX kommer opp i diskusjonen. "Bare å bruke stemmestyring da".

 

Complexity skrev (36 minutter siden):

Ville nok brukt det mere om jeg ikke hadde trådløse programerbare knapper for å åpne hanskerom eller folde speil. Får jo kjøpt alt mulig til Tesla så kan få det som man vil.

At man må på AliExpress for å få det som andre biler har må nesten sees på som at du synes Teslas default UX er utilstrekkelig.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (12 minutter siden):

Det er ikke sikkert ulykkene skjer akkurat der jeg er. kan være at en evt. ulykke skjer lenger borti gaten eller flere uker etterpå. Å når ulykken er ute, så inrømmer neppe sjåføren at han knotet med skjermen og sier heller at han måtte svinge unna elg eller finner andre unskyldninger. Så ikke lett og lage statiustikk på slikt. 

Men jo mindre man har øynene på veien jo mer øker sjansen for ulykker. DET er vel en ganske bankers påstand vil jeg tro... 

You get my point I think 😋Da hadde det jo selvsagt kommet opp store avisoppslag m.m. 

Sjåføren hadde heller ikke trengt å innrømme det, er jo kameraer på innsiden av bilen også som nok kunne blitt brukt som «bevis» på hva som egt skjedde. Uten at jeg vet med sikkerhet hvor aktivt det kameraet er sånn til vanlig. 

Og klart det, øynene bør og skal holdes på veien. Det er det absolutt tryggeste. Er vel ingen som er uenige i akkurat det.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

Det er knotete å søke opp adresser på skjermen. Spesielt i fart hvor hånda hopper opp å ned når man prøver å skrive. Selv passasjerer sliter jo med det.

Men jeg søker som oftest opp hvor jeg skal på forhånd med telefonen og sender det til bilen så det ligger inne neste gang jeg kjører. Til kjente plasser så ser jo bilen hvilken retning jeg er på vei og forslår destinasjoner basert på det som også reduserer skjermtiden.

Synes ikke det er så ille. Men man må starte med gatenummer, og vis du er heldig så må du ikke skrive mer enn gatenummer <mellom> 2-3 først bokstavene.
 

16 minutes ago, uname -i said:

 jeg tror stemmestyring er lite utbredt hos Tesla-sjåfører

Og du tror nok rett. Brukt det litt i starten, men veldig knotete med at den sliter med å velge norsk vs engelsk. Eller bestemmer seg for mishøre/hallusinere 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig vil all oppmerksomhet et annet sted enn trafikken rundt bilen, være "dumt"... Men "trafikken" er tross alt 360 grader rundt bilen, og man bare se i én retning av gangen. Så det vil alltid være store dele av trafikkbildet man ikke ser på til en hver tid, uansett hvilke knapper man har.

Og når man så tar blikket vekk fra trafikken; er det virkelig så mye verre om speedometeret er på en skjerm eller på dashbordet?
Er det virkelig så mye verre om klimakontrollen er fordelt på 8 vri, slide, og trykknapper, eller er på en skjerm?

Nå har faktisk myndighetene typegodkjent disse bilene og dermed all funksjonalitet i dem, og skjermen er fastmontert!

Så når Trygg Trafikk nå kommer med trusler om paragraf 3 når førerne bruker bilens eneste kontrollmulighet slik alle bilførere har brukt dashbord, midtkonsoll, bilstereo, osv i hundre år, så er det både en sterkt overdrevet "fare", og uten hjemmel i loven, og uten noe reelt alternativ for de som har slike biler.

EDIT: For det er jo ikke slik at med en gang man har en skjerm så sitter man å nistirrer på den, eller skriver ned en roman man plutselig kom på... Vi velger jo alle det rette tidspunktet ut i fra trafikkbildet å kaste et blikk på speedometeret, eller kjapt trykke temperaturen opp en grad, slik vi jo har gjort i alle år tidligere i alle bilene vi har hatt.
Og det har jo gått bra! Fordi dette er også en del av hele pakka man må lære seg for å kjøre trygt.

Endret av ozone
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (20 minutter siden):

Greit nok. Grunnen til at jeg tror stemmestyring er lite utbredt hos Tesla-sjåfører er at jeg ser veldig lite snakk om det. Sånn som at håper det blir mer man kan kontrollere og det virker dårlig og det virker bra, satser på at det fikses i ny OTA etc. Folk er ikke opptatt av det fordi det veldig sjelden brukes. Temaet dukker stort sett bare opp når Teslas trafikkfarlige UX kommer opp i diskusjonen. "Bare å bruke stemmestyring da".

 

At man må på AliExpress for å få det som andre biler har må nesten sees på som at du synes Teslas default UX er utilstrekkelig.

Skal være ærlig å si at jeg knapt har brukt stemmestyringa på de 3 åra jeg har kjørt Tesla. Hvorfor? Fordi jeg sikkert ikke har hatt bruk for det da. Hva er det som er så utilstrekkelig med Teslas UX(UI)? 

Trenger ikke handle noe som helst mer hos verken AliExpress eller andre for at UX skal være tilstrekkelig. 

Ellers enig med @ozone over. 

Endret av Iterion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (44 minutter siden):

Det er anekdotisk, på godt og vondt. Basert på erfaringer i trafikken. Kjører man mye ser man det svært ofte i min erfaring; sjåfører som er ekstremt uoppmerksomme på resten av trafikkbildet.

Ja det ser jeg også mye av. Jeg bor i 2. etasje ganske tett på en trafikkert vei, og ser mye ned inn i bilene som passerer, og det er ikke skjermen jeg ser folk fikle med, men mobilen. Og det er nok derfor at det er der myndighetene har sitt hovedfokus når det gjelder trafikksikkerhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
40 minutes ago, uname -i said:

At man må på AliExpress for å få det som andre biler har må nesten sees på som at du synes Teslas default UX er utilstrekkelig.

Hehe må ikke på Aliexpress nei. Bilkomponenter er norsk forhandler som selger disse. Og de utvikles vel i Bulgaria om jeg ikke tar helt feil.

Også kjøpte jeg de i hovesak for å få mulighet til å tvinge forvarming av batteri on demand, samt få offroad og drift mode på min Long Range som ikke har det som standard. Men de programmerbare knappene er en fin bonus.

De har og en liten oled skjerm som man kan sette ved koppholderne om man ønsker en skruknott å fikle med som på BMW.

89f894835efb1b1de0ae6158e73aa3b6_750x.webp.e0675fd00bf92b27e19d7f8bf2895a25.webp

 

Slike skjermer og dill man får kjøpt på Aliexpress må man holde seg unna, for Tesla endrer hele tiden på bilens signalering og om selskapet ikke følger opp med OTA oppdateringer til dingsene sine så er de plutselig ubrukelig, og det skjer ofte med sånn kinajall.
 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (20 minutter siden):

Og du tror nok rett. Brukt det litt i starten, men veldig knotete med at den sliter med å velge norsk vs engelsk. Eller bestemmer seg for mishøre/hallusinere 

Bruker stemmestyring hver dag, uten nevneverdige problemer. Snakker man tydelig så går det stort sett helt fint. Men jeg er kanskje unntaket...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 minutter siden):

Bruker stemmestyring hver dag, uten nevneverdige problemer. Snakker man tydelig så går det stort sett helt fint. Men jeg er kanskje unntaket...

Sett noen videoer av folk som skal vise hvor dårlig stemmestyring er, og tilnærmet uten unntak er det folk med veldig særegen breial dialekt, der de samtidig "snøvler" veldig eller har generelt veldig dårlig og uklar tale. Skjønner godt at de folkene sliter! :thumbs:

Lenke til kommentar
ozone skrev (26 minutter siden):

Nå har faktisk myndighetene typegodkjent disse bilene og dermed all funksjonalitet i dem, og skjermen er fastmontert!

Nå kan sikkert noen eksperter på typegodkjenning melde seg på, men jeg mistenker at enten så henger typegodkjenningen etter den teknologiske utviklingen eller så er det områder som typegodkjenningen ikke dekker. NCAP vil for eksempel ha krav om knapper og hendler for å få full score fra 2026.

Jeg stoler mer på følgende to observasjoner. Det ene er de nå veldig mange testene som viser at skjermbruk er trafikkfarlig samt det at omtrent alle bilprodusenter har kommet seg over toppen av skjermhypen og designer dashbord med større innslag av knapper og hendler. Med unntak av Tesla da for der er det alltids en krone eller to å spare på å fjerne et aller annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...