Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Nå må vel dette tema etter ørten sider være utdebatert?

Her kommer forslag til tema som er mye viktigere enn nøkler, koppholdere, lading av mobil etc. Her kan det stå om liv og død.

Ny rapport om berøringsskjerm i bil: – Du kjører i praksis i blinde.

Å bruke berøringsskjerm i bil er en stor oppmerksomhetstyv og kan være svært trafikkfarlig, er konklusjonen i en ny rapport laget for Trygg Trafikk.

Førerne i studien hadde blikket på berøringsskjermen, og ikke på veien, mellom 10–11 sekunder for å bytte radiokanal eller velge musikk. For å taste inn en adresse så førerne på skjermen i overkant av 15 sekunder.

Ny rapport om berøringsskjerm i bil: – Du kjører i praksis i blinde – Dagsavisen

 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jalla21 skrev (9 minutter siden):

Nå må vel dette tema etter ørten sider være utdebatert?

Her kommer forslag til tema som er mye viktigere enn nøkler, koppholdere, lading av mobil etc. Her kan det stå om liv og død.

Ny rapport om berøringsskjerm i bil: – Du kjører i praksis i blinde.

Å bruke berøringsskjerm i bil er en stor oppmerksomhetstyv og kan være svært trafikkfarlig, er konklusjonen i en ny rapport laget for Trygg Trafikk.

Førerne i studien hadde blikket på berøringsskjermen, og ikke på veien, mellom 10–11 sekunder for å bytte radiokanal eller velge musikk. For å taste inn en adresse så førerne på skjermen i overkant av 15 sekunder.

Ny rapport om berøringsskjerm i bil: – Du kjører i praksis i blinde – Dagsavisen

 

Poenget er at du ALDRI vil få Tesla eiere etc. som har en slik skjerm og KUN en slik skjerm til å inrømme at dette er farligere. Uansett hvor mange rapporter man kommer med. 

Men jeg har jo merket det selv hvor mye mer effektivt det er uten skjerm.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Bjerknez said:

Poenget er at du ALDRI vil få Tesla eiere etc. som har en slik skjerm og KUN en slik skjerm til å inrømme at dette er farligere. Uansett hvor mange rapporter man kommer med. 

Men jeg har jo merket det selv hvor mye mer effektivt det er uten skjerm.

Så flere skjermer å se på er bedre? 😛

Var jo det å søke opp adresser som var storsynderen her og om man ikke bruker stemmestyring til det så er det vel ikke helt enkelt å gjøre uten å se på skjerm på noen biler.

 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
3 hours ago, Bjerknez said:

Poenget er at du ALDRI vil få Tesla eiere etc. som har en slik skjerm og KUN en slik skjerm til å inrømme at dette er farligere. Uansett hvor mange rapporter man kommer med. 

Men jeg har jo merket det selv hvor mye mer effektivt det er uten skjerm.

Det er uhyre sjelden jeg trykker på skjermen når jeg kjører. Bruker kun stemmestyring og rattknapper.

Kun når stemmestyringen en sjelden gang feiler, eller når jeg skal kikke på hvor neste ladestasjon er om jeg ikke liker den som har kommet opp som default eller trenger et oversiktsbilde på kartet over hvor jeg er.

Innimellom bruker jeg også nettleseren i bilen til å Google ett eller annet jeg lurer på om destinasjonen, hvordan bompenger fungerer i en gitt by o.l.

Stemmestyringen åpner nettleseren og gjør søket, men må klikke på skjermen for å velge Google søkeresultat og så lese det. Vet jeg bør stoppe for å gjøre dette, men setter bilen på autopilot. Føles tryggere enn å gjøre det på telefonen.

3 skjermsløsning
Jeg har fått ganske mange tusen km i BMW siste året. 2023 X5, 2024 M8 og 2024 Z4.

Jeg må si at jeg absolutt ikke foretrekker løsningen med å ha informasjon spredt på 3 skjermer. Headup, fører display og høyreskjerm.

Prøvde å bruke native integrasjonen i alle disse bilene, men gikk raskt tilbake til å bruke carplay. Men da er det super irriterende at den hopper ut av carplay når man klikker på en knapp i bilen. Og man vet ikke helt hvilke knapper som sparker deg ut. Og så er det å lete etter menyen for å komme seg tilbake i carplay. Det føltes ikke trafikksikkert.

Skal legges til at jeg disse ca. 4 tusen km i BMW kjørte på totalt ukjente veier, og tildels veldig stressende (NYC) så jeg måtte lene meg veldig på navigasjonen. Synes løsningen var dårlig og trafikkfarlig.

Endret av bzzlink
z4 skulle det være
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (19 minutter siden):

Poenget er at du ALDRI vil få Tesla eiere etc. som har en slik skjerm og KUN en slik skjerm til å inrømme at dette er farligere. Uansett hvor mange rapporter man kommer med. 

Men jeg har jo merket det selv hvor mye mer effektivt det er uten skjerm.

Hva er det du røler om? Tesla-eiere sitter ikke og knoter på skjermen mens man kjører. Bilen er da MYE smartere konfigurert enn som så.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (8 minutter siden):
Jalla21 skrev (18 minutter siden):

Nå må vel dette tema etter ørten sider være utdebatert?

Her kommer forslag til tema som er mye viktigere enn nøkler, koppholdere, lading av mobil etc. Her kan det stå om liv og død.

Ny rapport om berøringsskjerm i bil: – Du kjører i praksis i blinde.

Å bruke berøringsskjerm i bil er en stor oppmerksomhetstyv og kan være svært trafikkfarlig, er konklusjonen i en ny rapport laget for Trygg Trafikk.

Førerne i studien hadde blikket på berøringsskjermen, og ikke på veien, mellom 10–11 sekunder for å bytte radiokanal eller velge musikk. For å taste inn en adresse så førerne på skjermen i overkant av 15 sekunder.

Ny rapport om berøringsskjerm i bil: – Du kjører i praksis i blinde – Dagsavisen

 

Ekspander  

Poenget er at du ALDRI vil få Tesla eiere etc. som har en slik skjerm og KUN en slik skjerm til å inrømme at dette er farligere. Uansett hvor mange rapporter man kommer med. 

Men jeg har jo merket det selv hvor mye mer effektivt det er uten skjerm.

Er dette nok en test/undersøkelse, der man blir nødt til å lete etter radiokanal på "utdødd" måte med manuelt søk?

Forrige rapport om "problemet" var jo av det kaliberet. Men jeg vet ikke om det i det hele tatt er noen som gjør det slik. De fleste har latt radioen søke opp kanaler via automatisk søk, lagret oppsettet og sortert så ut favoritt-kanalene. Dermed er de tilgjengelig fra hurtigtilgang ev. og fra talekommando. dermed er ett av hovedproblemene løst!

Manuelt taste inn navn for å søke person å ringe? Gjøres mye enklere og sikrere ved å ha satt opp talestyring via google/iPhone, og dermed er det tilgjengelig via talekommando (siri f.eks.). Nok et problem bortimot eliminert.

Så inntasting av adresse. Ja, det er mulig å gjøre i fart. Betyr ikke at man må nistirre i skjerm til man er ferdig. Men igjen, løses mye enklere ved å bruke de same talekommandoene. Tredje problem dermed bortimot eliminert.

Dog, må sies at noen brukere bør få assistanse til å sette opp dette på telefonene sine, og samtidig få hjelp til å koble telefonen til handsfree. Blir oppgitt når jeg ser folk man trodde var "litt" oppegående, fremdeles sitte og knote manuelt, og da på telefonen.

Det er forøvrig ulovlig, men når enkelte ikke fatter eller gidder sette opp telefonen, så må de gjerne bli stoppa i kontroll og bøtelagt heftig for det. Det er dessverre det eneste som får de til å ta tak i problemet, for jeg tipper den bota svir, selv om man skulle hete Stordalen og eie et hotell-kompleks. Ikke nødvendigvis pga prisen, men fordi det alltids er sure penger å betale. Ikke om jeg vet han har fått bøter for dette, men fordi han er et godt eksempel på en som har meget god råd til bota, men fremdeles vil mene den svir unødvendig hardt!

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (27 minutter siden):

Hva er det du røler om? Tesla-eiere sitter ikke og knoter på skjermen mens man kjører. Bilen er da MYE smartere konfigurert enn som så.

Jeg røler ikke. Jeg har sett uendelig mange Tesla eiere (og andre) med en slik skjerm i bilen som har sittet å trykket mens dem har kjørt. Problemet er at man må se på skjermen mens man trykker for å treffe riktig knapp. 

Med fysisk knapp så kan man lettere føle seg frem mens man har øynene på veien. 

Jeg sier ikke at ALLE Tesla eiere eller andre med slik skjerm som eneste mulighet for å endre instillinger etc. er et problem, men mange er det. 

Når "ekspertene" også mener det samme så kan man liksom vanskelig motsi dette, selv om man selv selvsagt bruker skjermen KUN når bilen står rolig og eller bruker talestyring som ALLTID fungerer etc. 

Jeg er fullt klar over at en Tesla kan og lignende biler kan kjøres uten å måtte trykke på skjermen. Det er ikke poenget. Poenget er at den skjermen brukes av enkelte også mens man kjører. 

Det er ikke bare unge hightech freaker som kjører tesla. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (54 minutter siden):

Poenget er at du ALDRI vil få Tesla eiere etc. som har en slik skjerm og KUN en slik skjerm til å inrømme at dette er farligere. Uansett hvor mange rapporter man kommer med. 

Men jeg har jo merket det selv hvor mye mer effektivt det er uten skjerm.

Tja, vi får se fremover. 

Fra og med 2026 må alle biler ha fysiske knapper om de skal få full pott i Euro NCAP sine sikkerhetstester.

Lenke til kommentar

Det er knotete å søke opp adresser på skjermen. Spesielt i fart hvor hånda hopper opp å ned når man prøver å skrive. Selv passasjerer sliter jo med det.

Men jeg søker som oftest opp hvor jeg skal på forhånd med telefonen og sender det til bilen så det ligger inne neste gang jeg kjører. Til kjente plasser så ser jo bilen hvilken retning jeg er på vei og forslår destinasjoner basert på det som også reduserer skjermtiden.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (2 minutter siden):

Tja, vi får se fremover. 

Fra og med 2026 må alle biler ha fysiske knapper om de skal få full pott i Euro NCAP sine sikkerhetstester.

Dette gjelder kun fysiske knapper på ting som man bruker ofte. Ikke ALLE knapper. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (11 minutter siden):

Det ER fysisk knapp for å bruke blinklys, ikke noe haptisk touch-greier, som VW bl.a. klarer å overbevise om at funker dårlig. Så den artikkelen bommer jo med kritikken, mener jeg.

Men klart, det er mer knot når rattet er vridd rundt, og man ikke har orket å sette seg inn i hvordan man skal treffe riktig knapp. Selv jeg som bare har testa TM3H en gang, var temmelig komfortabel med å bruke knapp for blinklys, også i rundkjøringer.

Ryktes forøvrig at TMYJ "Juniper"-utgaven kan få "steer-by-wire", og da vil jo alltid venstrehånda være der knappene er, og dermed er det potensielle problemet muligens i ferd med å bli implementert.  Tenker TM3H vil få "steer-by-wire" relativt raskt etter det, dersom det skjer altså!

Endret av Snowleopard
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tesla har stemmestyring, men hvor mange er det som faktisk bruker den? Mitt inntrykk er at stemmekontrollens primære bruksområde er i debatter som dette hvor man prøver å unnskylde de store UX-defektene i Teslas skjermløsning.

Endret av uname -i
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (14 minutter siden):

Jeg røler ikke. Jeg har sett uendelig mange Tesla eiere (og andre) med en slik skjerm i bilen som har sittet å trykket mens dem har kjørt. Problemet er at man må se på skjermen mens man trykker for å treffe riktig knapp. 

Jeg bare svarer for å si at jeg ser mye av det samme selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (24 minutter siden):

Jeg røler ikke. Jeg har sett uendelig mange Tesla eiere (og andre) med en slik skjerm i bilen som har sittet å trykket mens dem har kjørt. Problemet er at man må se på skjermen mens man trykker for å treffe riktig knapp. 

Med fysisk knapp så kan man lettere føle seg frem mens man har øynene på veien. 

Jeg sier ikke at ALLE Tesla eiere eller andre med slik skjerm som eneste mulighet for å endre instillinger etc. er et problem, men mange er det. 

Når "ekspertene" også mener det samme så kan man liksom vanskelig motsi dette, selv om man selv selvsagt bruker skjermen KUN når bilen står rolig og eller bruker talestyring som ALLTID fungerer etc. 

Jeg er fullt klar over at en Tesla kan og lignende biler kan kjøres uten å måtte trykke på skjermen. Det er ikke poenget. Poenget er at den skjermen brukes av enkelte også mens man kjører. 

Det er ikke bare unge hightech freaker som kjører tesla. 

Jo du røler så definitivt, side opp og side ned.

Eksperter? Mener du bil-skribentene som får låne en bil og tar seg en tur før de skriver "testen" sin? De har jo ikke peiling? De tar seg jo slett ikke tid til å sette seg inn i ting og tang. Jeg har omtrent sluttet å lese slike tester, for snakk om å blottlegge sin kunnskapsløshet og ofte fordommer også.

Nei, sett deg inn i saker og ting før du røler (synser) ivei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
27 minutes ago, uname -i said:

Tesla har stemmestyring, men hvor mange er det som faktisk bruker den? Mitt inntrykk er at stemmekontrollens primære bruksområde er i debatter som dette hvor man prøver å unnskylde de store UX-defektene i Teslas skjermløsning.

Bruker det nesten hver kjøretur for å sende tekstmeldinger. Litt ymse hvor korrekt meldingene blir men er som oftest bare "har hentet i barnehagen ordner middag" type meldinger så går greit.

Ville nok brukt det mere om jeg ikke hadde trådløse programerbare knapper for å åpne hanskerom eller folde speil. Får jo kjøpt alt mulig til Tesla så kan få det som man vil.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liten tvil om at skjermer er trafikkfarlig, hvis de brukes under kjøring. Er sjåføren flink og rutinert, og holder konsentrasjonen på veien uansett hva han driver med (feks ved å bruke stemmestyring), så går det jo fint. Men da forsvinner jo også mye av poenget med disse skjermene. Hva skal man egentlig med en stor skjerm hvis man aldri interagerer med den når bilen er i fart?

Jeg kjører selv bil med stor skjerm altså, og er veldig glad i den! Men sliter ikke med å se ulempene ifht trafikksikkerhet, spesielt med gjennomsnittsjåføren.

Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (23 minutter siden):

Hele rapporten finnes her for de som vil lese.

 

SINTEF Open: Infotainmentsystemer og oppmerksomhetsfordeling i bil

Lest!

Virker som de bare tester reelt i en bilmodell, selv om det er oppført flere testbiler. Er ikke, eller jeg så ikke hvor det var spesifisert andre modeller, og om det påvirket resultatene.

Ser jo og at de har gjort oppgavene i situasjoner som er enklere for de enkleste situasjonene, og i "vanskelige" forhold for de vanskeligere oppgavene. Altså bevisst for å få de dårligste resultatene slik de ønsket. Det er jo tildels forståelig, men mener nå de burde testet mer forskjellig, for bl.a. å få frem om det var store forskjeller ved forskjellige trafikale forhold.

Så er det selvsagt og at oppgaven "forlanger" at de tafser på skjermen, og ikke bruker en bil der de har satt denne opp på forhånd, slik at de som er ukjent med akkurat den bilmodellen har et handicap mot de som kanskje har kjørt den eller tilsvarende modell flere ganger før. Dermed kan de heller ikke bruke de alternativene som ville vært bedre, og konkluderer derfor heller på hvor fælt det gikk!

Slitsomt å se hvordan man skal "tvinges" til å bruke den dårligste metoden for å løse problemet, og ikke støtter muligheten for "ut-av-boksen"-tankeganger! Så intet nytt egentlig, og derved står min kritikk.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...