Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (1 time siden):

Ja blandt annet VW jeg tenker på. Der er jo personvern blitt så viktig at det er jo plage for eierne. Eller det som er størst plage er jo at appen ikke funker.. 😛

Vag og app kan ikke sies uten å blande inn et negativt beskrivende ord av noe slag..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hansien skrev (2 minutter siden):

Vag og app kan ikke sies uten å blande inn et negativt beskrivende ord av noe slag..

Nei den appen er ganske bedrøvelig. Så bedrøvelig at madammen ikke gidder å bruke den. Det har vært et problem i alle år siden hun fikk sin første e-Golf. 

Lenke til kommentar
6 hours ago, Bjerknez said:

"Ekstremt bra ingeniørarbeid" er vel å ta i når vi snakker om en bil som har hatt så mange problemer? Alle biler har hatt skne problemer, men for meg virker det som om Model X er værstingen av Tesla modellene? Model 3 har hatt problemer med lakk som flasser av etc. 

Husk at Tesla befinner seg i barndommen når det kommer til produksjon av biler. 

å være først ute med teknologi og andre krumspring betyr ikke at noe er "premium" i mine øyne. At det er noe nytt og noe spennende, ja. Men om det er premium kommer ann på om det fungerer som det skal over tid. 

Jeg har en filleonkel som viste meg lekasjen på sin Tesla X. Det dryppet ikke vann inn, det rant vann inn i bagasjerommet. Så ille at han hadde satt opp en provisorisk avskjært 4L plastkanne og festet den til gulvet med borrelås. Hele bakdøren måtte byttes og det krevde utallige turer på verksted. 

Glippen mellom panser og skjerm forran var også veldig skjev. Jeg skulle ønske jeg tok vare på bildene jeg tok av dette, men det er 2-3 år siden og dem forsvant når jeg byttet telefon tror jeg... 

Han har Teslaen enda da han aldri før solgt den uansett (hans ord) og han har sagt at han aldri skal ha Tesla igjen. 

Jeg har også en annen bekjent som har en Tesla X men denne er nyere. Jeg tror ikke den er mer enn 2 år gammel. Den lekker ikke vann, men man kan se skjevheter i glippene rundt karosseriet. Den har også hatt en del problemer med feilmeldinger i dashboard, dugg i lykter hvor et av baklyktene har blitt byttet, display som flimrer/blinker og mye problemer med noe dekksensor greier. 

Jeg har ikke engang hatt så mye problemer med alle bilene jeg har eid samlet de siste 20 årene. Ikke engang gamle biler jeg hatt. Selv ikke min mors eldgamle VW Boble lakk inn vann når ho hadde den. 

at man kan oppleve småproblemer med nye biler er helt innafor, men ikke grove feil. Det værste av alt er at begge de jeg snakket om som har Tesla X har dått dårlig kundebehandling. Dem må liksom kjempe en kamp hver gang. 

Kan godt være det finnes mange som ikke har opplevd noe som helst problemer med Tesla, men når det er kjent at bilen har lekket vann og panelene sitter skjevt på så er dette såpass grovt at det blir bare rart og kalle det "ekstremt bra ingeniørarbeid". Det er vertfall slik jeg ser det. 

Jada, jeg tror Tesla har blitt bedre og dem forbedrer seg stadig, men dem er nå uansett ferskinger i forhold til sine konkurrenter når det kommer til å bygge biler. Batteripakke og software er dem dog sikkert flinke til, men skal man kalle det Premium må dem liksom ha hele pakka mener jeg. 

Nei, det er merkelig noen ganger hvordan bilprodusenter feiler på selv de enkleste ting, som å lage bilen tett. Jeg mener, når det har blitt laget biler i ett århundre burde man kunne lene seg på erfaring.

Nå har jo Tesla en løsning på karosseriet med leddede måkevingedører som aldri har blitt serieprodusert før. Tror ikke det var det beste valget, når man ser hvor vanskelig det er å få en bil tett.

 

 

Screenshot 2024-11-06 at 09.34.31.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utfordringen er at produsentene hele tiden prøver å gjøre bilene billigere å produsere og trosser hundre års erfaring med varierende hell. Se på feil med biler i et historisk perspektiv så ser du knapt ett merke som IKKE har noe som går igjen.

Produsentene vet jo hva som skal til for å få lagd noe bra, men det koster. Alle spør: hvordan kan vi lage det billigere og samtidig balansere på den riktige siden av opplevd kvalitet?

Og ikke start med Volkswagen og apper. Fy fader DET er et sørgelig kapittel. Skoda sin funka bedre, og Audi sin har jeg hatt varierende hell med. Der er Tesla og BMW sine gode synes jeg så den malen kan alle andre godt la seg inspirere av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Premium er oppfunnet for folk som er opptatt av hvordan andre folk ser på de.

Dette gjelder både klær og bil. 

Jeg tror "hatet" mot Tesla kommer mye av misunnelse. Det blir veldig synlig hvem som har råd til å kjøpe ny bil eller ikke.

Når (historisk) de samme folka som har råd til å kjøpe en ny bil også får masse veldig synlige fordeler med kollektivfelt, parkering, bomring osv. som de som ikke har råd til å kjøpe ny bil ikke får tilgang til.

Så har det blitt et symbol på urettferdighet, "feeling entitled" (finner ikke noe godt norsk ord) og "klysete" 

Men dette er jo ikke tilfellet lenger. Tesla er for de samme folka som før kjøpte Skoda. Man vil ha funksjonen, men vil ikke flotte seg. Og de aller fleste ser ikke forskjell på en 6år gammel en, eller en helt ny

Endret av bzzlink
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (18 minutter siden):

Jeg har ikke hatt noe problemer med MySkoda appen, så da er den klart best i verden.

Jeg glemmer stadig av at Skoda tilhører vag-konsernet. Men jeg skylder på at Skoda som oftest bare fungerer. 

 

Spøkefullt sa man før at Audi fikk den nye teknologien og alle feilene dette bringer, Volkswagen fikk det når det verste barnesykdommene var borte og til slutt fikk Skoda det når dette begynte å bli utdatert og fungerende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (28 minutter siden):

Premium er oppfunnet for folk som er opptatt av hvordan andre folk ser på de.

Dette gjelder både klær og bil. 

Jeg tror "hatet" mot Tesla kommer mye av misunnelse. Det blir veldig synlig hvem som har råd til å kjøpe ny bil eller ikke.

Når (historisk) de samme folka som har råd til å kjøpe en ny bil også får masse veldig synlige fordeler med kollektivfelt, parkering, bomring osv. som de som ikke har råd til å kjøpe ny bil ikke får tilgang til.

Så har det blitt et symbol på urettferdighet, "feeling entitled" (finner ikke noe godt norsk ord) og "klysete" 

Men dette er jo ikke tilfellet lenger. Tesla er for de samme folka som før kjøpte Skoda. Man vil ha funksjonen, men vil ikke flotte seg. Og de aller fleste ser ikke forskjell på en 6år gammel en, eller en helt ny

Kan godt være at mye av hatet kommer av misunnelse. For min del handler det dog ikke om misunnelse i det hele tatt. Kanskje er det mange unge folk her som kanskje ikke har resurser til å kjøpe "drømmebilen". Ikke vet jeg. Jeg forholder meg uansett ikke til det...

Jeg har egentlig ikke noe særlig i mot Tesla i det hele tatt. Jeg liker dem, men på en annen måte. Det vi har diskutert de siste sidene i tråden er om Tesla er Premium eller ikke. Det blir en smakssak uansett da vi alle har forskjellige preferanser. 

Nå kjøpte ikke jeg BMW FORDI det er en premium bil. Jeg har aldri hatt eller eid en BMW før. Jeg kjøpte den fordi den ga meg størst kjøreglede og at jeg synes kvaliteten virket god i forhold til andre biler. 

Det handler ikke om å blære seg, men det handler kanskje mer om at man har sansen for kvalitet.

Lenke til kommentar

Er vi ikke alle opptatt av hvordan vi fremstår til en viss grad? Klokker, klær, sko, ferieturer på sosiale medier. For de som har mulighet og et ønske om noe mer ekslusivt enn ren bang-for-buck tankegang kjøper de jo dyrere merker. 

Jeg tipper mange av dere har klokker som kosta mer enn hva funksjonsverdien skulle tilsi. Likeså sko eller klær ellers som har et merke synlig som man ønsker å vise seg frem i. 

Men kjøper man en bil hvor de samme verdiene spiller inn er man klysete, det synes jeg er merkelig. Er man klyse om man kjøper en Taycan med skinntrukne luftventiler til egen glede? Eller skjer det i det øyeblikk man nevner det til personen på laderen vedsiden av - "Hey! Ser du disse ventsa? Skinn baby"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (3 minutter siden):

Er vi ikke alle opptatt av hvordan vi fremstår til en viss grad? Klokker, klær, sko, ferieturer på sosiale medier. For de som har mulighet og et ønske om noe mer ekslusivt enn ren bang-for-buck tankegang kjøper de jo dyrere merker. 

Jeg tipper mange av dere har klokker som kosta mer enn hva funksjonsverdien skulle tilsi. Likeså sko eller klær ellers som har et merke synlig som man ønsker å vise seg frem i. 

Men kjøper man en bil hvor de samme verdiene spiller inn er man klysete, det synes jeg er merkelig. Er man klyse om man kjøper en Taycan med skinntrukne luftventiler til egen glede? Eller skjer det i det øyeblikk man nevner det til personen på laderen vedsiden av - "Hey! Ser du disse ventsa? Skinn baby"

Har en litt morsom historie som skjedde for 4-5 år siden. En kompis har en Audi Q8 e-tron og jeg og en til satt på. Vi var gode og fulle vi to andre og når vi stoppet i et lyskryss så sto det en Suzuki Swift ved siden av oss. Det var sommer og føreren kjørte med sidevinduet nede. Det hadde passasjeren i Suzukien også. 

Kompisen lente seg ut noe føreren i suzukien så og han tittet tilbake. Da sa min kompis. "Jasså... du kjører SUV du å?" 🤣Skikkelig flåsete sagt, men det var så ironisk og morsomt at jeg holdt på og dævve av latter der og da. 

---------

Men ja, jeg er enig med deg. Hvorfor er man blærete så fort man kjøper seg noe man liker og som ser bra ut? Det være seg om det er dyre klokker, sko eller andre ting. Hvis man skal på date, så tar man vel ikke på seg joggebuksa?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (4 minutter siden):

Men ja, jeg er enig med deg. Hvorfor er man blærete så fort man kjøper seg noe man liker og som ser bra ut? Det være seg om det er dyre klokker, sko eller andre ting. Hvis man skal på date, så tar man vel ikke på seg joggebuksa?

Personlig tenker jeg det samme om dyre klokker eller dyre klær med store logoer som jeg gjør med enkelte biler. De får holde på med slikt de som liker det, selv har jeg nøyaktig null lyst til å profilere meg på den måten. Bruker selv en 4 år gammel billig Polar treningsklokke med masse riper på glasset, men den har nyttige funksjoner som jeg bruker som en dyr klokke til 300.000,- ikke har.  Dermed har den mye høyere verdi for meg enn en slik dyr klokke. 

Jeg kan godt kjøpe dyre ting om de har en viktig funksjon for meg. Å kjøpe dyre ting for å signalisere status er derimot helt fjernt for min del. Du skulle betalt meg mye for å kjøre rundt i en Ferrari. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 minutter siden):

Personlig tenker jeg det samme om dyre klokker eller dyre klær med store logoer som jeg gjør med enkelte biler. De får holde på med slikt de som liker det, selv har jeg nøyaktig null lyst til å profilere meg på den måten. Bruker selv en 4 år gammel billig Polar treningsklokke med masse riper på glasset, men den har nyttige funksjoner som jeg bruker som en dyr klokke til 300.000,- ikke har.  Dermed har den mye høyere verdi for meg enn en slik dyr klokke. 

Jeg kan godt kjøpe dyre ting om de har en viktig funksjon for meg. Å kjøpe dyre ting for å signalisere status er derimot helt fjernt for min del. Du skulle betalt meg mye for å kjøre rundt i en Ferrari. 

Bryr meg ikke så mye hva andre bruker penger på jeg da. Jeg føler meg ikke noe dårligere om det dukker opp noen med svindyr klokke liksom.

Selv har jeg ikke brukt klokke siden barneskolen. Klokke har jeg på mobilen. Jeg er heller ingen moteløve. Klær kjøper jeg i helt vanlige butikker som folk flest. 

Bil synes jeg dog er litt viktig da jeg liker å sitte godt når jeg kjører. Bilen jeg har bestillt koster vel 650.000,- Det er vel det de fleste gode familiebiler koster i dag og er ikke noe "over the top" mener nå jeg. 

Men klart, for en som sliter med å få samlet penger til en 5 år gammel Golf er det jo en flott bil. Men jeg kjøper ikke en slik bil kun for å disse slike mennesker. SÅ god råd har jeg ikke. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Personlig tenker jeg det samme om dyre klokker eller dyre klær med store logoer som jeg gjør med enkelte biler. De får holde på med slikt de som liker det, selv har jeg nøyaktig null lyst til å profilere meg på den måten. Bruker selv en 4 år gammel billig Polar treningsklokke med masse riper på glasset, men den har nyttige funksjoner som jeg bruker som en dyr klokke til 300.000,- ikke har.  Dermed har den mye høyere verdi for meg enn en slik dyr klokke. 

Jeg kan godt kjøpe dyre ting om de har en viktig funksjon for meg. Å kjøpe dyre ting for å signalisere status er derimot helt fjernt for min del. Du skulle betalt meg mye for å kjøre rundt i en Ferrari. 

Image is everything.

Jeg innrømmer at både klær og bil og motorsykkel har en komponent av at jeg ønsker å vise meg frem. 

Ikke _bare_ det, men det har en tilleggsverdi for meg, at det er riktig merke på klærne og utseende og motorstørrelsen på bilen. 

F.eks så kjører jeg rundt med skygge på hjelmen min på motorsykkel. Den har en veldig smal funksjon dersom det er lav sol, og jeg ikke kjører med sota briller. Eller de to gangene han foran meg har kasta opp masse grus, som jeg brukte skyggen til å ta i mot.

Men mesteparten av tiden så ser den kul og ut sier ifra om at "jeg kjører off-road". Og er skikkelig dritt i høye hastigheter på vei. :)

 

Screenshot 2024-11-06 at 11.19.20.png

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Premium er oppfunnet for folk som er opptatt av hvordan andre folk ser på de.

Dette gjelder både klær og bil. 

Jeg tror "hatet" mot Tesla kommer mye av misunnelse. Det blir veldig synlig hvem som har råd til å kjøpe ny bil eller ikke.

Når (historisk) de samme folka som har råd til å kjøpe en ny bil også får masse veldig synlige fordeler med kollektivfelt, parkering, bomring osv. som de som ikke har råd til å kjøpe ny bil ikke får tilgang til.

Så har det blitt et symbol på urettferdighet, "feeling entitled" (finner ikke noe godt norsk ord) og "klysete" 

Men dette er jo ikke tilfellet lenger. Tesla er for de samme folka som før kjøpte Skoda. Man vil ha funksjonen, men vil ikke flotte seg. Og de aller fleste ser ikke forskjell på en 6år gammel en, eller en helt ny

Det har jo litt med status å gjøre så klart, men også at man setter pris på kvalitet over kvantitet. Så er det ikke sånn at alle verken har råd eller prioriterer verken premium bil eller dyre merkeklær. Eller en av delene, mens andre gjør det. Ser man noen kjøre rundt i en Taycan eller en annen Porsche så tenker man jo ganske så kjapt at denne personen har penger. Sånn er det bare. Men ikke bare det, de har sansen for en veldig bra bil som både ser bra ut, har et tidløst design og er så premium som man får det. Det gjør også at man skiller seg litt ut på veien, noe man selvsagt ikke gjør så mye med en Tesla. 

Endret av Iterion
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Man kan ikke skryte av å eie en Tesla. Det triggere haterne totalt! Vi har 3 - 4 her på forumet også. De klikker i vinkel da.

Jeg vil minne om at det finnes en egen Tesla-tråd hvor man kan holde hverandre i hendene og være skjønt enige om at en bil med plastseter, dårlig byggekvalitet og mindre funksjonalitet enn en Toyota Corolla er premium.

Men her bør ulønnede Tesla-selgere tåle faktabaserte innvendinger uten å begynne med syting og personangrep.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Iterion said:

Det har jo litt med status å gjøre så klart, men også at man setter pris på kvalitet over kvantitet. Så er det ikke sånn at alle verken har råd eller prioriterer verken premium bil eller dyre merkeklær. Eller en av delene, mens andre gjør det. Ser man noen kjøre rundt i en Taycan eller en annen Porsche så tenker man jo ganske så kjapt at denne personen har penger. Sånn er det bare. Men ikke bare det, de har sansen for en veldig bra bil som både ser bra ut, har et tidløst design og er så premium som man får det. Det gjør også at man skiller seg litt ut på veien, noe man selvsagt ikke gjør så mye med en Tesla. 

Vil jo tippe at de fleste her inne har et annet forhold til bil, enn menigmann, fordi vi faktisk sitter i bil og motordelen av et forum å diskuterer.

Det er endel merker som aldri vil være på listen min når jeg skal kjøpe bil, bare fordi de ikke har noen, vet ikke helt hva jeg skal kalle det; «passion, eller kompromissløshet» når de lager produktene sine.

Jeg synes Alfa Romeo sin tagline uttrykker det bra; uten følelser er vi bare maskiner.

Tesla har en del ting de ikke er villig til å kompromisse på, som gjør at jeg respekterer de. Alt skal automatiseres sjåføren skal ikke behøve å forholde seg til innstilling av seter, varme osv. og egentlig ikke til å kjøre bilen i det hele tatt.

De leverer bevisst et dårligere produkt enn de kan på førerstøtte systemer fordi de har ståltro på at det lar de løse den ultimate automasjonen lenger fremme.

De har fokus på akselerasjon og toppfart. «‘Cus we can»

Ducati er et annet merke jeg har veldig respekt for
Motorsykler skal ha v-twin fordi det gir den smaleste sykkelen, med enklest måte å dosere ut kraft for sjåføren. Og den skal være så lett som mulig. Oj vi får store tunge stempler, ja det løser vi med å tvangsstyre ventilene. Oj det gir oss korte serviceintervall og høy feilrate. Ja det får bare være, for vi nekter å senke rødmerkinga på turtall.

I andre enden av skalaen er Opel. Jeg vil aldri kjøpe en Opel eller en Toyota (kanskje med unntak av hilux landcruiser. Eller til en viss grad mange av Stellantis merkene. De gir bare faen og lanserer en bøtte med kompromisser som er «godt nok»

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Duriello skrev (16 minutter siden):

Enig.

Synes "coupe linjen" slutter for brått, om det gir noen mening?

Ja det gir mening og jeg stussa veldig over det selv.. 

 

bzzlink skrev (15 minutter siden):

Vil jo tippe at de fleste her inne har et annet forhold til bil, enn menigmann, fordi vi faktisk sitter i bil og motordelen av et forum å diskuterer.

Det er endel merker som aldri vil være på listen min når jeg skal kjøpe bil, bare fordi de ikke har noen, vet ikke helt hva jeg skal kalle det; «passion, eller kompromissløshet» når de lager produktene sine.

Jeg synes Alfa Romeo sin tagline uttrykker det bra; uten følelser er vi bare maskiner.

Tesla har en del ting de ikke er villig til å kompromisse på, som gjør at jeg respekterer de. Alt skal automatiseres sjåføren skal ikke behøve å forholde seg til innstilling av seter, varme osv. og egentlig ikke til å kjøre bilen i det hele tatt.

De leverer bevisst et dårligere produkt enn de kan på førerstøtte systemer fordi de har ståltro på at det lar de løse den ultimate automasjonen lenger fremme.

De har fokus på akselerasjon og toppfart. «‘Cus we can»

Ducati er et annet merke jeg har veldig respekt for
Motorsykler skal ha v-twin fordi det gir den smaleste sykkelen, med enklest måte å dosere ut kraft for sjåføren. Og den skal være så lett som mulig. Oj vi får store tunge stempler, ja det løser vi med å tvangsstyre ventilene. Oj det gir oss korte serviceintervall og høy feilrate. Ja det får bare være, for vi nekter å senke rødmerkinga på turtall.

I andre enden av skalaen er Opel. Jeg vil aldri kjøpe en Opel eller en Toyota (kanskje med unntak av hilux landcruiser. Eller til en viss grad mange av Stellantis merkene. De gir bare faen og lanserer en bøtte med kompromisser som er «godt nok»

Det stemmer nok greit da. Regner med at de fleste som diskuterer her inne, er over gj.snittet intr i elbil/bil :D 
Jeg tenker på samme måte. Gjorde ikke det i starten av 20-åra, da passa det seg greit med en billig Avensis. Men ikke nå lenger. Nå setter jeg pris på kvalitet, helst litt over det ordinære. 

For å være ærlig er jeg litt bekymret over både Tesla og Musk om dagen. Greit at de har lansert dette "We Robot" prosjektet sitt, men jeg håper nå inderlig at dette ikke kommer til å gå utover videre produksjon av "vanlige biler med ratt". Vil ikke at det skal fokuseres for mye på selvkjøring og det greiene dere for å være ærlig.

Liker  å kjøre selv jeg, og har ingen planer om å investere i en bil jeg ikke kan kjøre/styre selv. Ja, de har fokus på aks. og toppfart. Men viktig at de bedrer kvaliteten på interiør, eksteriør og understellet på bilen og ikke bare toppfart/aks. Nå har jo Musk nettopp uttalt at det er "meningsløst" å bygge billigbil med ratt

Enig i det du sier om Toyota og Opel. Herregud for noen daue biler! Mange HK var det i nye eVitara? 135? Det er jo helt skammelig lite. Husker jeg hadde 116 HK på min Avensis. Var på grensen til patetisk. 

Endret av Iterion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (4 minutter siden):

Ja det gir mening og jeg stussa veldig over det selv.. 

Sånn bortsett fra det synes jeg den er strøken. 🙂

Får vente til Rune i elbilforeningen tester baksetet i den, før jeg gjør meg opp en skikkelig "yay or nay" mening. 😅

Endret av Duriello
Leif
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...