Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

43 minutes ago, Simen1 said:

I 2012 kostet den aller mest populære elbilen, Nissan Leaf, fra 255 000 kr. De som selges i dag går for rundt 30k. Da sier matematikken at verditapet har vært 15% hvert år helt fra de var nye. Vi kan jo også ta med inflasjon om vi vil. 255 000 kr i januar 2012 tilsvarer 365 000 kr i september 2024. Da sier matematikken meg at det årlige verditapet har vært hele 20%.

Legger jeg inn 7,5% verditap så får jeg en bruktverdi på 93 000 kr nå. Det er jo åpenbart helt på bærtur.

Har du et eksempel på en elbil som har holdt seg så godt som 7,5% over 8-10 år? (Reelt salg eller blant de laveste prisene på finn, ikke noen ønskepriser selgere aldri klarer å ro i land)

Kansje litt bedre å regne på 2014+ modellen av leaf for det var jo først da den ble skikkelig bra og de utgavne holder seg bedre i verdi enn de aller første som ingen vil ha.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ganske enig i dette, vet om folk som har kjøpt biler til 600-700 tusen, lånefinansiert, for å spare på drivstoffet. Spørs om det svarer seg...

Men noen eksempler her viser jo svært lavt verditap, eks kirkebø sin tesla 3 som kanskje har tapt seg bare 100 tusen på 5 år. Ny pris på 3 i dag er ca 350 tusen, og det er en vesentlig bedre bil enn den gamle, går lenger, mer komfortabel, lader raskere. Så at den gamle har tapt seg bare omkring 30 % er jo oppsiktsvekkende lavt. Nå var den vel riktignok gått svart lite, men likevel. Tapet må jo komme her før eller siden også, og etter 5 år er jo ordinær garanti ute, bare batteri/drivverk garantien igjen på 3 år ekstra. 20 tusen i året i tap for å eie en bil fra 0 til 5 år gammel må sies å være svært bra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden):

Bare hvis du bytter bil i hytt og pine. For oss som gjerne beholder bilene i 8-10 år så er verditapet nærmere halvparten av den prosenten der. 

Enig der!
Biler har omtrent samme levetid samme hva de koster. Så velger man en dyr bil, så blir jo kostnaden med bilholdet pr. år høyere...
Og jo tidligere man selger, jo mer "taper" man!
Men kjører man bilen i 20 år(?) til den er oppbrukt, så har man jo både tapt alt, og samtidig ingenting!
For man har jo bare betalt det det koster å kjøre bil hver dag i 20 år😉
Derfor synes jeg fokuset på "verditap" blir helt feil... like dumt som å snakke om verditapet på den tomme kartongen rødvin...
I begge tilfeller betaler man med åpne øyne det man er villig til, og det det koster for å nyte en vare.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (22 minutter siden):

Kansje litt bedre å regne på 2014+ modellen av leaf for det var jo først da den ble skikkelig bra og de utgavne holder seg bedre i verdi enn de aller første som ingen vil ha.

Vi kan ta et alle-mot-1 spørsmål: Hvis du cherrypicker den elbilen og årsmodellen du vil, hvilken som helst, kommer du da nærmest mine 15% eller Kirkebø sine 7,5%?

Lenke til kommentar
Iterion skrev (4 timer siden):

Bare det i seg selv gjør verditapet på en nyere bil verdt det imo. Pluss du har garanti i mange år og slipper å tenke på sånne ting også. Nå f.eks har jeg igjen fått dugg/kondens i baklyktene på bilen min for 3-4 gang, dvs at det lekker i baklyktene som kommer til å bli tatt på garantien igjen til uka. Sykt chill med garanti må jeg si! :D 

Hva tror du en remse med gjengangerfeil gjør med bruktverdien? Ingenting? Bilmodeller og enkeltbiler som blir kjent som mandagsbiler og problembiler skys som pesten.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Vi kan ta et alle-mot-1 spørsmål: Hvis du cherrypicker den elbilen og årsmodellen du vil, hvilken som helst, kommer du da nærmest mine 15% eller Kirkebø sine 7,5%?

Nei det orker jeg ikke å regne på. Men den aller første modellen av leaf (2011 til mid 2013) var ikke så gode og det forklarer litt hvorfor de bare koster 30tusen pluss på finn i dag.
Det elektriske handbrekket (de heldigvis tok bort i 2013) blandt annet feiler jo på omtrent alle og koster ganske mye å fikse.
Samt de er mye mindre effektive enn de nyere utgavene da de mangler varmepumpe (bruker noe vannbåren innefektivt varmesystem) og har en annen giring på motoren som ikke er i dens favør.
Også er batteriene dårlige og har mistet mye kapasitet på samtlige. Hjelper ikke når bilene bare har 24kWt å rutte med i utganspunktet..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (10 timer siden):

 

@Evil-Duck var det nye Highland du fikk? Hva synes du om oppgraderingene ellers?

Nei er en lettere herjet 2021 modell som ett lokalt firma bruker som utlånsbil, så noen hakk ned fra BMWen i komfort og byggekvalitet, mye knirking i både det ene og det andre. Men som nevnt er det en godt brukt bil som har rullet 100k+ så ikke så veldig representativt. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

I 2012 kostet den aller mest populære elbilen, Nissan Leaf, fra 255 000 kr. De som selges i dag går for rundt 30k. Da sier matematikken at verditapet har vært 15% hvert år helt fra de var nye. Vi kan jo også ta med inflasjon om vi vil. 255 000 kr i januar 2012 tilsvarer 365 000 kr i september 2024. Da sier matematikken meg at det årlige verditapet har vært hele 20%.

Ah, skjønner. Du regnet prosent av foregående års verdi, jeg trodde du mente fra original verdi. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...