Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

ozone skrev (1 time siden):

Greit å kunne kjøre over gamle damer uten at de merker det😉

Klarer nok å kjøre over meg og... 170 cm, så 10 cm og gå på!

Bare så synd man sliter så mye ellers, da selve bilen fort er 150 cm til, og den da havner på ca 330 cm. Kan bli problematisk å komme seg inn i og gjennom tunneler, samt under diverse overganger etc. Flere av de har jo begrensning godt under 300 cm! :thumbs:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
22 hours ago, uname -i said:

Europeisk. Og de tar hensyn til at den skal bli renere under perioden livsløpsanalysen er foretatt.

Helt klart. Mange ting vil endre seg, men akkurat nå og i overskuelig fremtid så vil ladehybrider være et klimamessig fornuftig innslag i bilparken.

Jeg klarte ikke å finne ut om de tok med fremstillingen av bensin, eller om det materealiserte seg rett i pumpa.

Men et argument for å gå for elbil er i hvert fall energien det tar å kjøre en mil. Den er halvparten på en EV ift. En PHEV.

Ser at rapporten dems er laget for å regne ut klimagasser, som jeg ikke er sånn super redd for. (Andre steder å starte enn personbiler der)

Men å halvere energibruken det tar å frakte folk 1 mil, er verdt å jobbe for.

 

IMG_1499.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (19 minutter siden):

Jeg klarte ikke å finne ut om de tok med fremstillingen av bensin, eller om det materealiserte seg rett i pumpa.

Det ville vært en tabbe om de ikke gjorde det. Jeg regnet på XC90 bensin-versjonen med tallene for bruksutslipp, km-lengde og bensinforbruk per mil(0.91) og fant ut at de hadde gjort et 26% påslag. Noe som burde stemme bra.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 9.10.2024 den 9:42 PM):

EQB har mye bra men også den er litt lav under 15.5cm. EQA er like lav. Bensin bilen jeg har i dag til slikt bruk har 13.5cm. Det er bare det at å ta nedi med eksosanlegg el på en fossilbil ikke er like kritisk som at batteriet slår ned i en stein. Det må være margin. Derfor helst over 18cm selv og det kan være knappt noen ganger. I dag kjører jeg ikke flere steder pga bakkeklaring er for lav på el bilen selv om sommeren (12.5cm). Akselavstand er også høy noe som ikke forbedrer saken.

Ser at ID4 kan ha bra klaring (21cm?) men litt stor. Volvo X30 er vel mere som toyota ca 180mm. Vil helst unngå Kinesisk bil

X30 har 16,5 cm bakkeklaring, ID4 har 16,3 cm, Model Y 16,4 cm og BZ4X har 21 cm. Du er inne på rett spor ifht firhjulstrekk og bakkeklaring på elbil. Her skiller BZ4X (og Solterra) seg veldig ut fra konkurrentene (så sant man ikke går opp i prisklassene med luftfjæring og regulerbar høyde).

SUVer pleide nesten aldri å være så lave før. Dette er noe som har skjedd med elbilinntoget, pga luftmotstand. Før var 18-22 cm normalt på SUV.

Og ja, 2 cm forskjell er mye!

Endret av Elgen-Hansi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (1 time siden):

X30 har 16,5 cm bakkeklaring, ID4 har 16,3 cm, Model Y 16,4 cm og BZ4X har 21 cm. Du er inne på rett spor ifht firhjulstrekk og bakkeklaring på elbil. Her skiller BZ4X (og Solterra) seg veldig ut fra konkurrentene (så sant man ikke går opp i prisklassene med luftfjæring og regulerbar høyde).

SUVer pleide nesten aldri å være så lave før. Dette er noe som har skjedd med elbilinntoget, pga luftmotstand. Før var 18-22 cm normalt på SUV.

Og ja, 2 cm forskjell er mye!

Ja det er dessverre sant. Man kan nesten ikke kalle en bil med 16cm bakkeklaring en SUV. Som sagt så gjør stor akselavstand (Maksimere batteripakke) problemet større. Min kan finne på å ta nedi når jeg kjører opp en bratt bakke som flater ut på toppen. 

Som du og jeg vet: Høy bakkeklaring koster øket luftmotstand og det var det mange som ikke har fått med seg.

Så at Toyota bz4x og Subaru solterra bruker litt mere er forventet!

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 timer siden):

Ja det er dessverre sant. Man kan nesten ikke kalle en bil med 16cm bakkeklaring en SUV. Som sagt så gjør stor akselavstand (Maksimere batteripakke) problemet større. Min kan finne på å ta nedi når jeg kjører opp en bratt bakke som flater ut på toppen. 

Som du og jeg vet: Høy bakkeklaring koster øket luftmotstand og det var det mange som ikke har fått med seg.

Så at Toyota bz4x og Subaru solterra bruker litt mere er forventet!

Du har jo kjøpt deg en gran coupe bmw med lavere bakkeklaring enn Tesla model 3 og kun med RWD. Om bakkeklaring er er tema for deg kunne du kjøpt deg en bmw IX3 , denne er innenfor grensa di med såvidt 18cm bakkeklaring (17.9cm). Og viser seg å være effektiv ut fra egne og andres erfaringer, samt tester.

Endret av Syar-2003
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (33 minutter siden):

Du har jo kjøpt deg en gran coupe bmw med lavere bakkeklaring enn Tesla model 3 og kun med RWD. Om bakkeklaring er er tema for deg kunne du kjøpt deg en bmw IX3 , denne er innenfor grensa di med såvidt 18cm bakkeklaring (17.9cm). Og viser seg å være effektiv ut fra egne og andres erfaringer, samt tester.

Hadde nok kjøpt den om den var laget i europa. Bilen er fint til mitt bruk da jeg hadde behov for en bil som kunne gå over 400km uten å lade om vinteren. (For å unngå ev ladekø i helgene)Til og fra jobb er den også helt ok

Men den er lav under og det hadde vert fint med en bil nummer to som hadde bedre klaring. I dag bruker jeg bensin bilen til slik kjøring men den må også bytes ut. Da vil jeg ha en med mere bakkeklaring, spesielt om det blir en batteribil. Hybrid hadde dekket behovet men de er jo ekstremt dyre og komplekse

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Hadde nok kjøpt den om den var laget i europa. Bilen er fint til mitt bruk da jeg hadde behov for en bil som kunne gå over 400km uten å lade om vinteren.

Til info så er både IX1 og IX2 er lagd i Europa (hvis du skal ha bmw) og begge har over 16cm bakkeklaring.

Endret av Syar-2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (12 timer siden):

I minus 35° ved småkjøring kanskje.

IX1 eDrive20 (uten panorama tak ,med 17" hjul) har ~460km WLTP.
8 minutter hpc lading gir 100km.

Jepp. Norsk elbilforening kjørte den i 20 minus, de endte på 31 mil med sine estimater. NAF fikk 33 mil i sin vintertest, testet bil hadde 42 mil med testspec.

Om man ikke trenger fremkommeligheten, men ønsker en høyere bil er iX3 et godt valg. Den gikk 10 mil lenger enn WLTP i sommertest. Over 400km rekkevidde på vinteren med grei margin, den hadde nesten ikke rekkeviddetap i NAF testen. Hadde en selv og kjørte langt over WLTP på sommerferie i Norge.

 

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (51 minutter siden):

Jepp. Norsk elbilforening kjørte den i 20 minus, de endte på 31 mil med sine estimater. NAF fikk 33 mil i sin vintertest, testet bil hadde 42 mil med testspec.

Om man ikke trenger fremkommeligheten, men ønsker en høyere bil er iX3 et godt valg. Den gikk 10 mil lenger enn WLTP i sommertest. Over 400km rekkevidde på vinteren med grei margin, den hadde nesten ikke rekkeviddetap i NAF testen. Hadde en selv og kjørte langt over WLTP på sommerferie i Norge.

 

Jeg hadde IX3 i to år (inkl to vintere) :) 
Hadde problemer kun en gang (i Oslo) i en bakke hvor jeg måtte snu, dette var når det var speilholke uten at det ble saltet/strøddog biler og sporveis busser sto overalt (store media oppslag).

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tesla Model Y 7-seter er endelig lansert i Norge/Europa!

Spekulativ overskrift på broom.no fikk meg til å tro det var Juniper som plutselig var lansert!

For all del, flott at den endelig kommer, men skulle gjerne sett det var i forbindelse med Juniper-lanseringen, da den der er forventet å bli noe lengre enn en vanlig TMY, noe den visstnok trenger skal man tro de som har testet en TMY 7-seater!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...