Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

DrAlban3000 skrev (48 minutter siden):

Har du den 24kwt versjonen? 

Hva vil du si er et greit estimat for rekkevidde om vinteren der? 

Varierer nok endel med batteridegradering etc.

Vår gamle 2012 som har mistet 3 streker i displayet går ca. 7 mil på vinteren. Men den er nok i nedre del av skalaen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, DrAlban3000 said:

Har du den 24kwt versjonen? 

Hva vil du si er et greit estimat for rekkevidde om vinteren der? 

Har den ja. Rekkevidden kommer veldig ann på om varmepumpen klarer å starte eller ikke. Uten den i gang bruker varmeapparatet mye mere strøm som knekker rekkevidden en del. Er det -10 så klarer den ikke å starte og litt under det kan man være heldig eller ei etter dagsformen til bilen.

Også er jeg faktisk litt usikker da jeg sjelden bruker den mere enn til småturer på butikken og ikke legger så mye merke til rekkevidden. Men vil tro en 7-8 mil burde gå fint. Den blir innmari tørst om man kjører over 80km/t så motorvei er bare å glemme. 

Kjørte 120km med den i sommer og kom da hjem med 8% igjen. Sikkert en del buffer i bunnen og så ville kansje klart å kjøre en 140km med høy puls 😅

Bilen selv påstår den klarer 160km om sommeren..

Er en 2014 modell med 85% SOH som gir 12/12 streker.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Nummer 2 bil?

Nissan Leaf 24kWt er fin nummer 2 bil..

For prisen burde toyotan fint kunne være nummer 1 bil.

Leaf? Den har ikke høy bakkeklaring.

Trenger en bil som er høy under for dager med ubrøytede veier eller dype hjulspor.BMW en er helt fin 98% av bruken men høy snø og dype hjulspor takler den dårlig. 

En nummer to bil med 4 hjulstrekk og høy bakkeklaring hadde vert fint. Toyota bz4x er absolutt en kandidat. 

For langkjøring har den for lite batteri og for høyt drag areal.

Prisen er også helt ok selv om heg hadde håpet på større prisfall( En brukt 22 modell koster 100 000 mere enn en mg marvell som ikke har fullverdig 4 hjulstrekk.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det har akkurat kommet en livsløpsanalyse fra Volvo  som beregner det totale klimautslippet fra vugge til grav for de sammenliknbare modellene EX90, XC90 PHEV og XC90 mildhybrid.

Forskjellen i klimautslipp over 15 år og 200 000 km mellom helektrisk og PHEV er på ca 20%.  Det betyr at man oppnår veldig mye klimareduksjon med ladehybrid og at man må spørre seg hvor fornuftig det er å bruke mye mer ressurser på å fjerne de siste 20 prosentene. Tar man differansen i det samlede avgiftstrykket mellom ladehybrid og elektrisk og deler på CO2 spart så ender man opp med en kost på 30 - 40 000 per tonn, litt avhengig av hvordan man regner. Til sammenlikning er CO2-kvoteprisen 700 kroner per tonn.  Rensingen på Klemetsrud som allerede var dyrt,  og nå ser ut til å bli dobbelt så dyrt, kommer også mye billigere ut og der har vi faktisk mulighet til å opparbeide oss verdifull kompetanse som kan brukes andre steder.

Nå som de fleste land i verden må snu på krona for å få ting til å gå rundt så bør de tallene være til ettertanke.

Endret av uname -i
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Trestein skrev (53 minutter siden):

Leaf? Den har ikke høy bakkeklaring.

Trenger en bil som er høy under for dager med ubrøytede veier eller dype hjulspor.BMW en er helt fin 98% av bruken men høy snø og dype hjulspor takler den dårlig. 

En nummer to bil med 4 hjulstrekk og høy bakkeklaring hadde vert fint. Toyota bz4x er absolutt en kandidat. 

For langkjøring har den for lite batteri og for høyt drag areal.

Prisen er også helt ok selv om heg hadde håpet på større prisfall( En brukt 22 modell koster 100 000 mere enn en mg marvell som ikke har fullverdig 4 hjulstrekk.

Sett på EQB? ca 370 000 for 2023 modeller. +30 000 for en med alt utstyr.

Ser BZ4X koster litt mer for omtrent samme KM/årsmodell.

 

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Sett på EQB? ca 370 000 for 2023 modeller. +30 000 for en med alt utstyr.

Ser BZ4X koster litt mer for omtrent samme KM/årsmodell.

 

For ikke å snakke om at de har (eller hadde) kampanje på den iallefall i forrige måned. Ikke 100% sikker på startpris bz4x, men 500.000 for en godt utstyrt EQB ink vinterhjul og serviceavtale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, uname -i said:

Det har akkurat kommet en livsløpsanalyse fra Volvo  som beregner det totale klimautslippet fra vugge til grav for de sammenliknbare modellene EX90, XC90 PHEV og XC90 mildhybrid.

Forskjellen i klimautslipp over 15 år og 200 000 km mellom helektrisk og PHEV er på ca 20%.  Det betyr at man oppnår veldig mye klimareduksjon med ladehybrid og at man må spørre seg hvor fornuftig det er å bruke mye mer ressurser på å fjerne de siste 20 prosentene. Tar man differansen i det samlede avgiftstrykket mellom ladehybrid og elektrisk og deler på CO2 spart så ender man opp med en kost på 30 - 40 000 per tonn, litt avhengig av hvordan man regner. Til sammenlikning er CO2-kvoteprisen 700 kroner per tonn.  Rensingen på Klemetsrud som allerede var dyrt,  og nå ser ut til å bli dobbelt så dyrt, kommer også mye billigere ut og der har vi faktisk mulighet til å opparbeide oss verdifull kompetanse som kan brukes andre steder.

Nå som de fleste land i verden må snu på krona for å få ting til å gå rundt så bør de tallene være til ettertanke.

Hva bruker de som beregningsgrunnlag for energimiks for å produsere strømmen?

I et langsiktig perspektiv så bør man også se på hva som skjer når det blir tomt for olje?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (17 minutter siden):

Hva bruker de som beregningsgrunnlag for energimiks for å produsere strømmen?

Europeisk. Og de tar hensyn til at den skal bli renere under perioden livsløpsanalysen er foretatt.

bzzlink skrev (18 minutter siden):

I et langsiktig perspektiv så bør man også se på hva som skjer når det blir tomt for olje?

Helt klart. Mange ting vil endre seg, men akkurat nå og i overskuelig fremtid så vil ladehybrider være et klimamessig fornuftig innslag i bilparken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjørte elbil som leiebil i dag, og det ble en litt annen type rekkeviddeangst. Vil helst ikke betale ekstra for å levere bilen med for lite på batteriet, men var heller ikke så gira på et stopp rett ved flyplassen. Heldigvis trengte jeg ikke mer enn 79% ved innlevering, så da gikk det greit å hurtiglade i Trondheim og kjøre ut til Værnes.

Lenke til kommentar

Mulig besvart tidligere, men på dagsnytt 18 nå sier en taxieier i Oslo at på kalde vinterdager har hun 50% kapasitet på kjørelengde.

Betyr det at hun lader 100% og får ut 50% kjørelengde, eller får man kun ladet og brukt 50%?
 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Rusty said:

Mulig besvart tidligere, men på dagsnytt 18 nå sier en taxieier i Oslo at på kalde vinterdager har hun 50% kapasitet på kjørelengde.

Betyr det at hun lader 100% og får ut 50% kjørelengde, eller får man kun ladet og brukt 50%?
 

Bilen bruker mer strøm på oppvarming og på veldig kalde dager, batterivarme. Du får ladet opp alle kWh som bilen kan lagre, men bilen bruker mer strøm per kjørte KM.

En taxi åpner og lukker dørene oftere, så det forsvinner mer varme ut av bilen.

En annen faktor er at vinterføre koster mer energi. Glatte, isete og humpete veier på vinterdekk krever mer.

Hvis du kjører mange korte turer på kanskje 10km så "mister" du mer rekkevidde enn om du hadde kjørt en lang tur fordi å vedlikeholde temperaturen inni bilen koster mindre energi enn oppvarmingen som skjer de første minuttene. For eksempel viser min bil rundt 320km rekkevidde ved 100% nå når jeg kun pendler 10+10km daglig, men greier lett 400++km hvis jeg tar en lengre kjøretur. Om vinteren blir det mindre.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (10 timer siden):

Sett på EQB? ca 370 000 for 2023 modeller. +30 000 for en med alt utstyr.

Ser BZ4X koster litt mer for omtrent samme KM/årsmodell.

 

EQB har mye bra men også den er litt lav under 15.5cm. EQA er like lav. Bensin bilen jeg har i dag til slikt bruk har 13.5cm. Det er bare det at å ta nedi med eksosanlegg el på en fossilbil ikke er like kritisk som at batteriet slår ned i en stein. Det må være margin. Derfor helst over 18cm selv og det kan være knappt noen ganger. I dag kjører jeg ikke flere steder pga bakkeklaring er for lav på el bilen selv om sommeren (12.5cm). Akselavstand er også høy noe som ikke forbedrer saken.

Ser at ID4 kan ha bra klaring (21cm?) men litt stor. Volvo X30 er vel mere som toyota ca 180mm. Vil helst unngå Kinesisk bil

Endret av Trestein
Fra cm til mm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, uname -i said:

Europeisk. Og de tar hensyn til at den skal bli renere under perioden livsløpsanalysen er foretatt.

Helt klart. Mange ting vil endre seg, men akkurat nå og i overskuelig fremtid så vil ladehybrider være et klimamessig fornuftig innslag i bilparken.

Så lenge det blir geofence i alle tettbygde strøk, slik at man ikke kan slippe ut gasser. Så ser jeg ingen problemer med det jeg heller.

Globalt klimamessig så gir jeg flatt faen i utslipp fra persontransport.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (13 timer siden):

Forstod det! Bilen min kunne kjørt under 180 cm om det bare var bredt nok! Du skrev over 18 cm, så skjønte det bare var en skriveleif, men den var jo litt morsom den skriveleifen. :thumbup:

Greit å kunne kjøre over gamle damer uten at de merker det😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...