Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Har selv bare en god grunn til 4x4 og det er at det er morsommere å drive med på vinteren. Men pga kjerringa må vi ha 4x4 pga bakken i innkjørselen vår opp til huset. Går fint å kjøre opp med litt fart, men det er hun ikke helt komfortabel med når det er isdannelser der om våren. Og den ser jeg. Hun er litt mer forsiktig enn meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kremt skrev (11 timer siden):

En bil som er konstruert for bakhjulsdrift er som regel bedre å kjøre enn tilsvarende biler. Det går på vektfordeling, balanse, styrefølelse etc. Men det er helt ekstremt mange som tror de er nødt til å ha trekk på alle fire, samt selvsagt piggdekk. Ellers kommer de ikke av flekken på flat mark visstnok....Men flere burde tatt noen timer i fysikk og lært seg grunnleggende regler. Med trekk på alle hjul kan de visstnok plutselig holde dobbel fart i mange av svingene enn de andre bilistene, selv om totalt veggrep er akkurat likt. 

Kjører en Model 3 RWD selv og du har noen gode poenger der, samtidig så merker jeg jo at jeg av og til sliter på vinterføre, da spesielt på glatt is.  Derfor har jeg nå bestemt meg for å gå over til piggdekk, i håp om å kontre det. Så er det jo ingen tvil om at fremkommeligheten er bedre med firehjulsdrift om man skal opp kronglete bakker osv. Sliter selv med å komme opp bakken hjemme(gammel og ganske så ødelagt bakke riktignok),  mens andre pickuper/arbeidsbiler med AWD har kommet seg opp forholdvis lett. 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Har "gnagd" mye på viktigheten av å vaske dekkene innimellom og. Kjører alltid med dekkvask liggende i bilen, og dersom forholdene er ekstra glatte, så er jeg raskt på med å spraye dekkene med dekkvask. Det hjelper veldig å få vekk salt og annen skitt som legger seg på dekkene.

Da jeg kjøpte Carismaen (bodde et annet sted uten store, bratte og glatte bakker), fikk jeg den utlevert når den første snøen var kommet. Med gammel lærdom om at det var flere seipinger på vinterdekkene, så trodde jeg det var det som satt på bilen ved utlevering. Stor var derfor min overraskelse da jeg kjørte for å bytte til sommerdekkene, og fikk beskjed om at de allerede stod på bilen fra før. 🫢

Der hadde jeg altså kjørt en hel vinter med sommerdekk på, og måtte bruke dekkvask så snart det kom snøvær for å komme meg løs! Og jeg som hadde forbannet de dekkene for å være verdens dårligste vinterdekk, og hadde planer for å kjøpe nye til neste vinter! Den utgiften sparte jeg meg, og fant ut at det som faktisk var vinterdekkene, var ganske OK likevel! :thumbs:

Har aldri brukt frostvæske for å smelte unna is/snø før, men det funker nok gull bare snøen ikke er for dyp og man bare kommer enda lengere ned. Men skvetter man litt ekstra så man får bar asfalt helt til man er på veien igjen, så hjelper nok det veldig godt på. Godt tips det!

Hehe morsom historie😄👍. En skvett kjølevæske er et tjyvtriks fra maskinførermiljøet, det øker friksjonen mot snø å is selv uten smelteeffekten, men er jo nesten ikke noen som tør å nevne det i disse miljøtider😄

Lenke til kommentar
Iterion skrev (49 minutter siden):

Kjører en Model 3 RWD selv og du har noen gode poenger der, samtidig så merker jeg jo at jeg av og til sliter på vinterføre, da spesielt på glatt is.  Derfor har jeg nå bestemt meg for å gå over til piggdekk, i håp om å kontre det. Så er det jo ingen tvil om at fremkommeligheten er bedre med firehjulsdrift om man skal opp kronglete bakker osv. Sliter selv med å komme opp bakken hjemme(gammel og ganske så ødelagt bakke riktignok),  mens andre pickuper/arbeidsbiler med AWD har kommet seg opp forholdvis lett. 

Jeg kjørte piggfritt i mange år når det var stabile kalde vintre. I de siste årene har jeg måttet gå over til piggdekk igjen pga det ustabile været.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (4 minutter siden):

Jeg kjørte piggfritt i mange år når det var stabile kalde vintre. I de siste årene har jeg måttet gå over til piggdekk igjen pga det ustabile været.

Samme her. Forrige vinter var det dekt med is i hele gata der jeg bor, og inn til garasjen. Var helt forjævlig. Type piggdekk har du? Jeg har kjøpt Michelin X-Ice North 4 hvertfall, top 3 fra Motor sin test, og vesentlig mindre dekkstøy ift Nokian HP10. 

Endret av Iterion
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (2 timer siden):

Jeg kjørte piggfritt i mange år når det var stabile kalde vintre. I de siste årene har jeg måttet gå over til piggdekk igjen pga det ustabile været.

Her på nordvestlandet har det ALLTID ustabilt vintervær (også), så her har jeg kjørt piggfritt i over 30 år, og har ingen planer om å slutte med det. Men kanskje bytte vinterdekk litt oftere enn jeg har gjort på Leaf'en (7 år gamle dekk der nå).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, onkel_jon said:

«Alle» skal ha awd hvordan ellers skal vi klare å komme oss til hytta om vinteren 🤣

personlig vil jeg si at scenic e-tech er bedre og er rimeligere men ja går noen mil kortere.

Det er en selvforsterkende ting som spiller inn også tror jeg. 70% pluss av nybilsalget er 4wd. Marginalkosten for å kjøpe 4wd når man kjøper nybil er ikke super høy. 

Så man kan fort ha et høyere verditap på en 2wd bil, siden de fleste bilene har 4wd. Så kosten for å kjøpe 4 hjulstrekk i realiteten blir enda mindre enn det man ser på papiret

15 hours ago, Trestein said:

Har kjørt bakhjulstrekk i over 30år uten problemer. Firehjulstrekk må man ha fordi forhjulstrekk virker dårlig

4wd er en nice to have, men de få gangene man virkelig trenger det, så er det verdt veldig mye.

Bare Peace of mind når man skal på en fjelltur, eller at brøytebilen ikke kommer om morgenen, og man skal rekke det jobbmøtet. Det å vite at man har 4 hjulstrekk, selv om man egentlig ikke trenger det, er verdt endel penger.

Som er grunnen til at 70% av nybilsalget et 4wd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...