Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

On 6.10.2024 at 3:21 PM, afixy said:

Betaler 360 ;- for elbil ladding i borettslaget mitt, da kan jeg lade ubegrenset. Montering og boks var en engangssum på 1000 ;-

Ladesum på 360 kr, hvordan er denne iht folk som hjemmelader? Kommer selvfølgelig ann hvor mye man kjører og tidspunkt man lader, men sånn cirka da jeg ønsker å sammenligne. 

Er helt ny i elbil verden! :) 

I et borettslag er du låst til løsningen styret velger, og den der er ekstremt mye bedre enn de fleste. Jeg betaler 569kr/mnd for 270 kWt. Så strømmen koster godt over 2kr/kWt, sommer som vinter, og det er med en "bra" avtale. Hvis man velger en av de mindre pakkene koster det like mye som å hurtiglade hos Tesla med ladeavtale. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, Lord Britishface said:

Prisliste for e-3008 long range er offentliggjort. 700 km WLTP for 479k (før vinterhjul og ekstrautstyr). Hvis man kan leve uten firehjulstrekk (og det kan vel egentlig nesten alle) er dette en ekstremt bra pakke. 

«Alle» skal ha awd hvordan ellers skal vi klare å komme oss til hytta om vinteren 🤣

personlig vil jeg si at scenic e-tech er bedre og er rimeligere men ja går noen mil kortere.

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (4 minutter siden):

«Alle» skal ha awd hvordan ellers skal vi klare å komme oss til hytta om vinteren 🤣

personlig vil jeg si at scenic e-tech er bedre og er rimeligere men ja går noen mil kortere.

Har kjørt bakhjulstrekk i over 30år uten problemer. Firehjulstrekk må man ha fordi forhjulstrekk virker dårlig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lord Britishface skrev (2 minutter siden):

På elbiler er det noe fordelaktig med bakhjulstrekk, men det er bare tøv å si at det er en fordel på fossilbiler (for annet enn morofaktor). Mye av grunnen til at det har blitt så utbredt er jo nettopp at det er både tryggere og gir bedre fremkommelighet på vinterstid. 

På 70 og 80 tallet var det korrekt når 60% av vekta på en bil var der motoren var. Som regel fremme.

VW boble hadde vert håpløs med forhjulstrekk. Her var motoren/drivhjula bak og den hadde fantastisk fremkommelighet

Så ble bilene tyngre og motorene lettere. Plutselig ble forhjulsdrevne biler baktunge (Fullastet på vei til hytte) Umulig å komme frem til hytta. Bakhjulsdrevne biler ble bedre og lastet  ble de også baktunge men det gikk bra når drivhjula var der.

At firhjulsdrevne biler er tryggere tror jeg er en myte. All statistikk sier at de krasjer oftere

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En bil som er konstruert for bakhjulsdrift er som regel bedre å kjøre enn tilsvarende biler. Det går på vektfordeling, balanse, styrefølelse etc. Men det er helt ekstremt mange som tror de er nødt til å ha trekk på alle fire, samt selvsagt piggdekk. Ellers kommer de ikke av flekken på flat mark visstnok....Men flere burde tatt noen timer i fysikk og lært seg grunnleggende regler. Med trekk på alle hjul kan de visstnok plutselig holde dobbel fart i mange av svingene enn de andre bilistene, selv om totalt veggrep er akkurat likt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Lord Britishface skrev (4 timer siden):

I et borettslag er du låst til løsningen styret velger, og den der er ekstremt mye bedre enn de fleste. Jeg betaler 569kr/mnd for 270 kWt. Så strømmen koster godt over 2kr/kWt, sommer som vinter, og det er med en "bra" avtale. Hvis man velger en av de mindre pakkene koster det like mye som å hurtiglade hos Tesla med ladeavtale. 

F.eks en blokk har normalt en hovedfordeling, som før elbilenes tid ble fordelt til hver leilighet, som så hadde hver sin måler der hver beboer betalte rett til kraftselskapet.

I dag har vi elbil ladeanlegg der hver ladeboks har innebygde målere, men likevel måles og faktureres strømmen på ett målepunkt i hovedtavla. Så sitter borettslaget som mellommann og fakturerer hva de vil ut til hver beboer. Borettslaget kan grovt utnytte sitt lokale monopol på disse laderne.

Det er jo egentlig ganske hårreisende. Det ville aldri i verden blitt godtatt om et borettslag hadde foreslått samme metode for leiligheter. Det er ingen tekniske grunner til at strøm bør faktureres kun via måleren i hovedtavla. Lastfordelingen skjer i hver enkelt lader, som kommuniserer seg i mellom. Det er heller ingen logikk i at hvis hver husstand har to målere (en til leiligheta og en ladeboks) så må det bli to stk nettleier med hvert sitt kapasitetsledd osv. Jeg ser ingen grunner til å at ikke kraftselskapet bare summerer tallene fra to målere og fakturerer for det.

Hele dette opplegget har kommet ganske skjevt ut fordi teknologien har løpt fra lovverk og reguleringer.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Simen1 said:

F.eks en blokk har normalt en hovedfordeling, som før elbilenes tid ble fordelt til hver leilighet, som så hadde hver sin måler der hver beboer betalte rett til kraftselskapet.

I dag har vi elbil ladeanlegg der hver ladeboks har innebygde målere, men likevel måles og faktureres strømmen på ett målepunkt i hovedtavla. Så sitter borettslaget som mellommann og fakturerer hva de vil ut til hver beboer. Borettslaget kan grovt utnytte sitt lokale monopol på disse laderne.

Det er jo egentlig ganske hårreisende. Det ville aldri i verden blitt godtatt om et borettslag hadde foreslått samme metode for leiligheter. Det er ingen tekniske grunner til at strøm bør faktureres kun via måleren i hovedtavla. Lastfordelingen skjer i hver enkelt lader, som kommuniserer seg i mellom. Det er heller ingen logikk i at hvis hver husstand har to målere (en til leiligheta og en ladeboks) så må det bli to stk nettleier med hvert sitt kapasitetsledd osv. Jeg ser ingen grunner til å at ikke kraftselskapet bare summerer tallene fra to målere og fakturerer for det.

Hele dette opplegget har kommet ganske skjevt ut fordi teknologien har løpt fra lovverk og reguleringer.

Opplegget hos oss kom etter endringen av borettslagsloven som gir rett til å sette opp elbillader, og styret valgte da å leie en totalløsning, hvor leverandøren dekker alle tilknyttede kostnader, så borettslaget betaler så vidt jeg forstår det ikke en krone, men til gjengjeld må alle som ønsker å lade betale blodpris for et abonnement. I praksis er det en måte å sno seg unna problemstillingen på, fordi dette skulle egentlig vært en fellesutgift, men i stedet blir kostnadene lagt utelukkende på elbileierne, bare gjemt bak en avtale med, i dette tilfellet, Aneo. 

 

Det er en løsning som fremstår utrolig gunstig der og da, men etter hvert som årene går (og elbilandelen øker) vil borettslaget tape mer og mer penger sammenlignet med å ha installert anlegget selv. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (2 timer siden):

«Alle» skal ha awd hvordan ellers skal vi klare å komme oss til hytta om vinteren 🤣

Personlig var det kun en grunn for at eg "måtte" ha awd. Hytta.

En dryg bakke. En stor bekymring mindre hver gang vi skal på hytta vinterstid. Alltid hatt forhjulstrekk. Aldri satt meg fast :p

Så det handler lite om å komme frem, og vel så mye å slippe bekymringen. Hadde vi ikke kjøpt den hytta hadde eg aldri tenkt4x4.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flere fordeler med AWD enn å bare komme seg opp bakker.

Jeg har bil med AWD og en med FWD, og sistnevnte kan jeg bli stående lenge med i kryss før jeg kommer meg ut.

Jess en luke! (Spinne på ett hjul i 5 sekund og flytte seg 20cm) nei det gikk ikke..

Mye vinter her jeg bor da. Og Nissan leaf sin antispinn/tracktion control er ikke blandt de beste. Men AWD gjør hverdagskjøringen om vintere mye smoothere.

Samt fint å ha akselerasjon hele året og ikke bare om sommeren.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Firehjulstrekk gir ofte høyere tillatt hengervekt også, som er kurant for mange.

Firehjulstrekk gir også langt bedre fremkommelighet hvis en kjører utfor brøytet veier, slik som veien inn til hytta. Det er ofte det er 50/50 om det har blitt brøytet på vinterstid (heldigvis begynt å bli bedre) og jeg har kjørt meg fast en god del ganger med forhjulstrekk med nye Nokian vinterdekk. Er du uheldig treffer du på motgående trafikk i bakken, da hjelper firehjulstrekk godt.

 

Endret av Fantomtegningen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (7 minutter siden):

Firehjulstrekk gir ofte høyere tillatt hengervekt også, som er kurant for mange.

Firehjulstrekk gir også langt bedre fremkommelighet hvis en kjører utfor brøytet veier, slik som veien inn til hytta. Det er ofte det er 50/50 om det har blitt brøytet på vinterstid (heldigvis begynt å bli bedre) og jeg har kjørt meg fast en god del ganger med forhjulstrekk med nye Nokian vinterdekk. Er du uheldig treffer du på motgående trafikk i bakken, da hjelper firehjulstrekk godt.

 

Har jeg hatt økonomi til det så har bil nr.2 også vært firehjulstrekk. Det er en helt annen hverdag, her i nord med dårlig brøyting og ekle bakker opp til bolighuset er det rein lotto om man kommer seg hjem etter endt arbeidsdag.

Lenke til kommentar

Vi har en Model Y med AWD, mest p.g.a. at madammen føler seg tryggere med det.

Vi har også en aldrende Leaf med framhjulstrekk, og sist vinter kom det et snøfall mens jeg var på jobb, og vi har en oppoverbakke fra jobb opp til hovedveien. og jeg slet i over en time med å komme meg opp. Prøvde utallige ganger å rygge opp, men kom bare nesten opp. Helt til jeg hentet "løpefart" helt nederst på kaia og bånnet wattpedalen i baklengskjøring. Totalt uforsvarlig, men jeg kom meg opp med et nødskrik.

Så jeg har litt forståelse med folk som vil ha 4wd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (16 minutter siden):

Har jeg hatt økonomi til det så har bil nr.2 også vært firehjulstrekk. Det er en helt annen hverdag, her i nord med dårlig brøyting og ekle bakker opp til bolighuset er det rein lotto om man kommer seg hjem etter endt arbeidsdag.

Det er helt klart de som har behovet. Men det er jammen meg endel som burde få refresh på glattkjøringskurset, og da gjerne en spesialtime som omhandler det å starte kjøring på glatt før.

Tidligere hadde jeg en Mitsubishi Carisma. Bilen var vel rundt 14 år, og dekka var ikke helt ny for å si det sånn. Gårdsplassen var lett skrånende, og så hadde vi en passelig bratt oppoverbakke for å komme til hovedveien.

Naboen i en relativt ny BMW x3 eller X5 (husker ikke nå) sleit noe grusomt med å komme seg av flekken, for sjåføren trodde det hjalp å spinne seg løs, men det var ikke myk snø den dagen. Heller temmelig hard, og litt våt is! Da ber man om problemer.

Jeg med min gamle bil gikk opp uten alt for store problemer bare jeg fikk bygd opp litt fart, mens de i BMW'en tror jeg ikke kom seg avgårde den dagen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Men det er jammen meg endel som burde få refresh på glattkjøringskurset, og da gjerne en spesialtime som omhandler det å starte kjøring på glatt før.

Hjelper lite med kurs, det trengs mer mengdetrening. For oss på sørvestlandet er det knapt nok mulig. Vi opplever knapt snø for det er så mildt. Det vi opplever er at våte veier fryser til gjennom natten og vi våkner til islagte veier. "Heldigvis" saltes det til den store gullmedaljen så alt av hovedveier er good to go.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (Akkurat nå):

Hjelper lite med kurs, det trengs mer mengdetrening. For oss på sørvestlandet er det knapt nok mulig. Vi opplever knapt snø for det er så mildt. Det vi opplever er at våte veier fryser til gjennom natten og vi våkner til islagte veier. "Heldigvis" saltes det til den store gullmedaljen så alt av hovedveier er good to go.

Vel, nå hjelper det i første omgang å skjønne prinsippet om friksjon. Det bør ikke ta mere enn 5-10 minutter av den spesialtimen. Resten blir da å prøve å få inn litt trening. Da kommer man langt lengre enn å insistere på å være hard på gassen,  som man fort lærer at er det dummeste man gjør.

Så må man selvsagt finne egnede steder å trene mer, for når man kommer i situasjoner der man har bruk for kunnskapen, så hjelper definitivt treningen på å se hvordan man angriper situasjonen og de spesifikke forholdene man har der og da. F.eks. hva kan man utnytte for å få bedre grep.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Det er helt klart de som har behovet. Men det er jammen meg endel som burde få refresh på glattkjøringskurset, og da gjerne en spesialtime som omhandler det å starte kjøring på glatt før.

Tidligere hadde jeg en Mitsubishi Carisma. Bilen var vel rundt 14 år, og dekka var ikke helt ny for å si det sånn. Gårdsplassen var lett skrånende, og så hadde vi en passelig bratt oppoverbakke for å komme til hovedveien.

Naboen i en relativt ny BMW x3 eller X5 (husker ikke nå) sleit noe grusomt med å komme seg av flekken, for sjåføren trodde det hjalp å spinne seg løs, men det var ikke myk snø den dagen. Heller temmelig hard, og litt våt is! Da ber man om problemer.

Jeg med min gamle bil gikk opp uten alt for store problemer bare jeg fikk bygd opp litt fart, mens de i BMW'en tror jeg ikke kom seg avgårde den dagen. 

Ja det er nok mange som trenger grunnleggende kunnskaper hva lite friksjon er og hvordan det oppstår med tanke på bilkjøring. Det er heller ikke så mange som vet hva en skvett kjølevæske kan gjøre med friksjonen mellom gummi og snø/is.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (33 minutter siden):

Ja det er nok mange som trenger grunnleggende kunnskaper hva lite friksjon er og hvordan det oppstår med tanke på bilkjøring. Det er heller ikke så mange som vet hva en skvett kjølevæske kan gjøre med friksjonen mellom gummi og snø/is.

Har "gnagd" mye på viktigheten av å vaske dekkene innimellom og. Kjører alltid med dekkvask liggende i bilen, og dersom forholdene er ekstra glatte, så er jeg raskt på med å spraye dekkene med dekkvask. Det hjelper veldig å få vekk salt og annen skitt som legger seg på dekkene.

Da jeg kjøpte Carismaen (bodde et annet sted uten store, bratte og glatte bakker), fikk jeg den utlevert når den første snøen var kommet. Med gammel lærdom om at det var flere seipinger på vinterdekkene, så trodde jeg det var det som satt på bilen ved utlevering. Stor var derfor min overraskelse da jeg kjørte for å bytte til sommerdekkene, og fikk beskjed om at de allerede stod på bilen fra før. 🫢

Der hadde jeg altså kjørt en hel vinter med sommerdekk på, og måtte bruke dekkvask så snart det kom snøvær for å komme meg løs! Og jeg som hadde forbannet de dekkene for å være verdens dårligste vinterdekk, og hadde planer for å kjøpe nye til neste vinter! Den utgiften sparte jeg meg, og fant ut at det som faktisk var vinterdekkene, var ganske OK likevel! :thumbs:

Har aldri brukt frostvæske for å smelte unna is/snø før, men det funker nok gull bare snøen ikke er for dyp og man bare kommer enda lengere ned. Men skvetter man litt ekstra så man får bar asfalt helt til man er på veien igjen, så hjelper nok det veldig godt på. Godt tips det!

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...