Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

13 minutes ago, Complexity said:

Den står rett etter filteret på innsuget til kabinluften og varmer opp den ja. Hvordan skulle det ellers fungert? 

Biler som har både varmepumpe og PTC må jo ha dette i tillegg til varmeveksler fra varmepumpen.

Varmeelementene er loddet inni der ja og laget av noe keramisk som sprekker en vakker dag på de fleste biler grunnet de høye temperaturforsjellene og vibrasjoner fra bilen.

Tesla sitt varer gjerne ikke mere enn 5 år før det tar kveld. Kansje de var ekstra dårlige på å designe PTC elementer eller noe men det bidro nok og til at de sluttet å bruke dem.

Og biler uten PTC må ha en annen varmekilde. Much sameness.

PTC elementer kan lages av mange matrialer, noen er kjeramiske som bariumtitanat andre er polymere (PDMS, silikongummi). Jeg kjøper ikke at PTC elementer er dømt til å feile, da ville man bare brukt et enkel nichrome varmeelement og bitt i seg at man også må ha en ASIL B eller C kontroller for å styre den. Så vidt meg bekjent er PTC elementer robuste og pålitelige.

Det er som sagt mange steder man kan legge inn varmeelementet. Å ha den i varmeveksleren til innluften er bra om man prioriterer å få varm kabinluft umiddelbart, og siden de er billige kan man også ha flere f.eks i batteriet for å direktevarme det samt gi en god kopling til kjølekretsen slik at man ta temperere den raskt.

Man kan også bare ha den i kjølekretsen, da blir det veldig likt slik tesla gjør det med motorene som resistive varmeelementer (men med enklere kopling til kjølekretsen). Da kan man enten varme kabinluft med en varmeveksler mot kjølekretsen eller man bruker kjølekretsen på kald side av varmepumpen som så varmer opp en varmeveksler for kabinluft.

Mer enn ett svar her med forskjellige aveininger. Nye biler kan gjerne styre dette dynamisk etter forholdene med diverse ventiler for å kople eller isolere ulige kjølekretser.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, DrAlban3000 said:

Den har altså et som er ca 15% over hva Model Y har.

Synes det var en overraskende liten forskjell her i vinterøvelsen som skal være akilleshælen til Toyota. Resultatene fra sommertesten har omtrent samme forskjellen. 

"Så virker som en god bil, men rævva elbil."

Om Toyotaen er ræva og Y er 15% bedre, hvordan skal vi katigorisere RWD Y?

Nå mista jeg deg i prosentregningene.

Toyotaen har batteri på 71 kWh 
Teslaen har batteri på 55 kWh

Toyotaen går kortere….

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Trestein said:

I rekkevidde testen 2023 til Naf gikk Toyota bx4x ca 5 km kortere enn tesla Y. Det er ca 1% forskjell. Vil ikke påstå at det er voldsom forskjell.

Husk at slike forum er fulle av nye uvitende elbil eiere som ikke har noen anelse om hva rekkevidde bilene deres har. De ser ofte på bilens gjetning som ofte er basert på småkjøring til butikken. 

 

Hvilke data er det du ser på?

Når jeg ser på sommertesten '23 ser jeg 15km lenger rekkevidde på Model YPastedimage(3).png.4d147bbe2ca3ea2cda868c50b6941a10.png

 

Pastedimage(4).png.de0ad17066562a8960b824857bb5a536.png

 

På vintertesten ser jeg 14km bedre rekkevidde på model Y

 

Pastedimage(2).png.a2939cdb10895a4ffdc5811478a35fcd.pngPastedimage.png.acf00fd50473b5d0180daece11d55da2.png

 

 

Lenke til kommentar
36 minutes ago, sverreb said:

Og biler uten PTC må ha en annen varmekilde. Much sameness.

PTC elementer kan lages av mange matrialer, noen er kjeramiske som bariumtitanat andre er polymere (PDMS, silikongummi). Jeg kjøper ikke at PTC elementer er dømt til å feile, da ville man bare brukt et enkel nichrome varmeelement og bitt i seg at man også må ha en ASIL B eller C kontroller for å styre den. Så vidt meg bekjent er PTC elementer robuste og pålitelige.

Det er som sagt mange steder man kan legge inn varmeelementet. Å ha den i varmeveksleren til innluften er bra om man prioriterer å få varm kabinluft umiddelbart, og siden de er billige kan man også ha flere f.eks i batteriet for å direktevarme det samt gi en god kopling til kjølekretsen slik at man ta temperere den raskt.

Man kan også bare ha den i kjølekretsen, da blir det veldig likt slik tesla gjør det med motorene som resistive varmeelementer (men med enklere kopling til kjølekretsen). Da kan man enten varme kabinluft med en varmeveksler mot kjølekretsen eller man bruker kjølekretsen på kald side av varmepumpen som så varmer opp en varmeveksler for kabinluft.

Mer enn ett svar her med forskjellige aveininger. Nye biler kan gjerne styre dette dynamisk etter forholdene med diverse ventiler for å kople eller isolere ulige kjølekretser.

Robuste å pålitelig når de står rolig på garagegulvet ja..

Man kan sikkert bruke mye tid å penger på å utvikle mye bedre PTC elementer som varer lengere, eller bare heller bruke pengene på å utvikle varmepumpen så man ikke trenger den lenger.

En iskald Tesla bruker kansje ett minutt på å pøse ut varme istedefor 15 sekunder men det er vel eneste praktiske forsjellen.

Bilen min må sikkert snart ha ny PTC da jeg har av typen som ryker etter noen år.  Ka heldigvis sjekke status på den på menyen i bilen.

 

ptc-heater-failing-v0-f58qz4iwh1ld1.jpeg

Edit: tok en sjekk på min egen bil nå. Tilsynelatende er alt bra der enda..

20241004_120224.thumb.jpg.db5241d3174127717575eed24249394f.jpg

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Complexity said:

Robuste å pålitelig når de står rolig på garagegulvet ja..

Man kan sikkert bruke mye tid å penger på å utvikle mye bedre PTC elementer som varer lengere, eller bare heller bruke pengene på å utvikle varmepumpen så man ikke trenger den lenger.

En iskald Tesla bruker kansje ett minutt på å pøse ut varme istedefor 15 sekunder men det er vel eneste praktiske forsjellen.

Bilen min må sikkert snart ha ny PTC da jeg har av typen som ryker etter noen år.  Ka heldigvis sjekke status på den på menyen i bilen.

 

ptc-heater-failing-v0-f58qz4iwh1ld1.jpeg

Igjen: PTC elementet er ikke til erstatning for varmepumpe (eller omvendt). Dette er en totalt misforstått motsetning. Du må ha en varmekilde (varmepumpen er ikke en varmekilde) i bilen uansett. Uansett hvordan man implementerer varmepumpen kommer du ikke unna å ha en varmekilde.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Locrin said:

Hvilke data er det du ser på?

Når jeg ser på sommertesten '23 ser jeg 15km lenger rekkevidde på Model YPastedimage(3).png.4d147bbe2ca3ea2cda868c50b6941a10.png

 

Pastedimage(4).png.de0ad17066562a8960b824857bb5a536.png

 

På vintertesten ser jeg 14km bedre rekkevidde på model Y

 

Pastedimage(2).png.a2939cdb10895a4ffdc5811478a35fcd.pngPastedimage.png.acf00fd50473b5d0180daece11d55da2.png

 

 

Ja, vi ser på samme tall ser det ut til.

Toyotaen har betydelig større batteri. Så den burde gå betydelig lengre enn Model Y.

Isteden går den kortere. Derfor er den rævva.

Hvis du ikke tar mitt ord på det, så er det andre som mener det samme.

https://www.motor.no/bil/bz4x-skjonner-hvorfor-toyota-ikke-vil-vaere-med/264898

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
Locrin skrev (20 minutter siden):

Hvilke data er det du ser på?

Når jeg ser på sommertesten '23 ser jeg 15km lenger rekkevidde på Model YPastedimage(3).png.4d147bbe2ca3ea2cda868c50b6941a10.png

 

Pastedimage(4).png.de0ad17066562a8960b824857bb5a536.png

 

På vintertesten ser jeg 14km bedre rekkevidde på model Y

 

Pastedimage(2).png.a2939cdb10895a4ffdc5811478a35fcd.pngPastedimage.png.acf00fd50473b5d0180daece11d55da2.png

 

 

Mulig at jeg så feil. Poenget var at om Toyota har håpløs rekkevidde så er det mange andre som også har det. Tesla Y går som sagt og målt kun få km lenger både om sommeren og vinteren.

Dette i følge Naf sin test. Og akkurat her er den ikke helt feil(Når man sammenligner biler som går like langt)

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (6 minutter siden):

Ja, vi ser på samme tall ser det ut til.

Toyotaen har betydelig større batteri. Så den burde gå betydelig lengre enn Model Y.

Isteden går den kortere. Derfor er den rævva.

Hvor finner man netto kapasitet på teslas batteri? Har du kilde?

Toyota oppgir 64kwh netto

Dessuten det var rekkevidde vi snakket om. Effektivitet er noe annet. Mange vil nok betale noen øre mere pr km for en bil som ikke skraper nedi. Dessuten har tesla y  ikke 4 hjulstrekk

Endret av Trestein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Trestein said:

Hvor finner man netto kapasitet på teslas batteri? Har du kilde?

Dessuten det var rekkevidde vi snakket om. Effektivitet er noe annet. Mange vil nok betale noen øre mere pr km for en bil som ikke skraper nedi. Dessuten har tesla y  ikke 4 hjulstrekk

Toyotaen i testen har heller ikke 4 hjulstrekk.

Mulig vi snakket forbi hverandre, men jeg snakket om at Toyota var en middels god elbil på sommeren.

På vinteren er den en rævva bli fordi den mister veldig mye rekkevidde i kaldt vær.

 

Screenshot 2024-10-04 at 12.08.23.png

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (39 minutter siden):

Nå mista jeg deg i prosentregningene.

Toyotaen har batteri på 71 kWh 
Teslaen har batteri på 55 kWh

Toyotaen går kortere….

Beklager, skal være litt tydeligere.

 

Men for forbrukeren er det jo ikke det som teller? Føler det skapes et ganske uriktig bilde når forbruket (merket i rødt) er 15% høyere på Toyotaen. Du har jo elbil selv. Hadde du klikka om den hadde 7kWh større batteribuffer? Det hadde tippet den over til en ræva bil? Mest sannsynlig ikke.

Forbruket er 15% høyere, rekkevidden på vinter er lik. For en som kjører bilen er altså forskjellen på disse feltene veldig liten, og du kalte den ene av de en ræva elbil. Var bare det jeg reagerte på, at det var så likt. 

BZ4x har en mye større buffer, om du ser under.  

Toyota 71.4/64

Tesla 60.5/57.5

Jeg synes det er rart du mener disse relativt små forskjellene er ræva/kjempebra.

image.png.b6feb4fb70b4be05bf1c472eba57d315.png

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, DrAlban3000 said:

Beklager, skal være litt tydeligere.

 

Men for forbrukeren er det jo ikke det som teller? Føler det skapes et ganske uriktig bilde når forbruket (merket i rødt) er 15% høyere på Toyotaen. 

Forbruket er 15% høyere, rekkevidden på vinter er lik. For en som kjører bilen er altså forskjellen på disse feltene veldig liten, og du kalte den ene av de en ræva elbil. Var bare det jeg reagerte på, at det var så likt. 

BZ4x har en mye større buffer, om du ser under.  

Toyota 71.4/64

Tesla 60.5/57.5

Jeg synes det er rart du mener disse relativt små forskjellene er ræva/kjempebra.

image.png.b6feb4fb70b4be05bf1c472eba57d315.png

Det er avviket her som er problemet. 

Alle vet at elbilers paradegren ikke er langkjøring på vinter. 

Det er nå veldig mange 1. gangskjøpere av elbil som har valgt en Toyota fordi de liker Toyota. De sitter nå igjen med at elbil er enda dårligere på vinteren enn det de virkelig er.

Hadde de kjøpt et nesten hvilket som helst annet merke, så hadde de ikke møtt på vinterproblemene i like stor grad.

Altså når man ikke kommer seg Oslo - Trysil (22 mil) uten å lade, og bilen lader på 32kW når man plugger den i, så har man kjøpt seg en rævva elbil. 

 

Screenshot 2024-10-04 at 12.14.36.png

Screenshot 2024-10-04 at 12.14.17.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (4 minutter siden):

Det er avviket her som er problemet. 

Sjekket for moro skyld, på datoen for innlegget var det -18 / -25 grader. Det er nok utslagsgivende for en bil som sliter med kulde, men også en temperatur man sjelden ser (her på østlandet, dont kill me nordlendinger)

Skjønner. Ja vinteravviket er virkelig stort. Men det er ikke "nesten 30%" større batteri i Toyotaen som du opprinnelig skrev. Det er ca 17% Bruker tester som grunnlag, ikke facebook innlegg.

Grunnen til at jeg reagerer er at folk ser ut til å overdrive endel rundt akkurat den bilen. Spesielt folk som ikke har den. Norsk Elbilforening testet oppdatert versjon på sommeren ifjor og fikk helt OK ladetall. 

Stats er som følger:

Rekkevidde vinter er omtrent lik

Rekkevidde sommer er omtrent lik

Forbruket er 10-15% lavere på Y, uansett sesong.

Lading vinter er langt bedre på Y

Lading på sommer er knepen seier til BZ4X

Det er fortsatt vanskelig for meg å forstå at dette er helt på trynet. Det er selvfølgelig ikke bra at den sliter med hurtiglading i kulda, det er et minus. Men ræva?

Spoiler

1.thumb.png.66b5301468a6b0594d030e573a17ee03.png3.thumb.png.031763fa96101892f22e0a1ce56f3253.png

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...