Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Jotun skrev (Akkurat nå):

Haha dette er hvertfall totaaaaaaaalt motsatt av min opplevelse etter en uke med bz4x som leiebil. 

Kjørte til og fra jakt og måtte nesten lade på turen, kom hjem med under ti prosent. Med min bil kommer jeg hjem med godt over 40 prosent. 

Du må gjerne hevde at rekkevidde og forbruk er bedre på bz4x enn model y. Det står du fritt til. 👍

Jeg kjørte ingen av dem. Bare observerte. Teslaen var nok den med bakhjulstrekk og lite batteri.
 

Forøvrig kan man  lett få store utslag av brukefeil. Spesielt klima kan man bruke mye strøm ned ved å kjøre på med oppvarming av seter som ikke er i bruk,høy luftgjennomstrømming osv 

Feil bruk av regenerering kan også bidra. 

Ser man på tester er ikke bz4 veldig dårlig. Aner ikke hvordan de gjør kjøling/heating 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde en bz4x i litt over 3 uker i fjor etter at Cupraen min prøvde seg på rådyjakt. Kjørte en langtur på de ukene, Stavanger - Oslo og så hjem noen dager senere. 
 

Til Oslo kjørte jeg rundt sørlandet, det var ganske grei tempratur og forbruk/rekkevidde var ganske bra sammenlignet med Cupraen. Hjem kjørte jeg over fjellet (E134, Dalen og Suleskar). Det var blitt en del kaldere, godt under 10 grader. Forbruket var vesentlig høyere en det jeg har hatt på Cupraen på samme rute under lignende forhold. Synes egentlig mine observasjoner stemmer bra med de testene jeg har sett av bz4x.

Jeg hadde ikke noe problemer med hurtiglading av den, fikk omtrent oppgitt hastighet hver gang, men slet litt med AC lading. Det var umulig å bruke smartlading via Tibber på den bilen da den feilet umiddelbart hvis den ikke fikk strøm fra laderen, så lading startet ikke når strømmen ble slått på

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Trestein said:

Forøvrig kan man  lett få store utslag av brukefeil. Spesielt klima kan man bruke mye strøm ned ved å kjøre på med oppvarming av seter som ikke er i bruk

Seter er vel sånn 100W per stk. Det er neppe det mest utslagsgivende å glemme setevarmen på under kjøreturen.. 

Man må forøvrig manuelt slå dem på og da så blir en litt rar ting å glemme. Har bare mine på Auto som oftest så regulerer den setevarmen selv.

Leafen min har fysisk vippebryter for setevarmen og da kan man jo lettere glemme dem på.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
12 hours ago, sverreb said:

Det ender bare i ordssalat og korruperer språket, så nei takk. Forklar gjerne hva du gjør om du mener det er viktig, men å lage nyord er mer med å å skjule og dekke til hva du gjør. Min erfaring er at selskaper som markedsfører seg på denne måten vet at om de simpelten forklarer i rene ord hva de gjør så vil alle innse at det var egentlig ikke noe nytt likevel. (Som det da oftest ikke er)  Dette er etter mitt syn karakteristisk for selskaper som lener seg mer på hype enn objektive kriterier i markedsføringen.

Det du beskriver her er et egentlig et ganske stort problem. 

Toyota / Lexus ble felt av forbrukermyndigheter, men fortsetter med «selvladende» markedsføring. Varianter av slike strategier som kun er laget for å villede og manipulere skulle pressen gjort jobben sin mye bedre på å avkle.

Isteden løper journalistene kun etter klikk, og gjør ikke faktasjekker som ødelegger en innbringende sak.

Å gå ut å si at solid state batterier og robot taxier er rett rundt hjørnet for på den måten å påvirke både publikum, investorer, politikere og lovgivere til å gjøre valg på feil premisser kommer de unna med litt for lett.

Nå ser det heldigvis ut som det kan bli fengselsstraff på VW folk som bevisst manipulerte, men det tilhører sjeldenhetene.

https://elbil.no/lexus-felt-for-villedning-om-selvladende-hybrider/

Toyota sier at Solid state batterier er rett rundt hjørnet i 2017, og forventer at det er klart tidlig på 2020 tallet.

https://www.forbes.com/sites/bertelschmitt/2017/07/25/ultrafast-charging-solid-state-ev-batteries-around-the-corner-toyota-confirms/

Tesla sier at alle biler blir selvkjørende innen 2017, og så 2020 og så 2023 osv.

https://www.consumerreports.org/cars/autonomous-driving/timeline-of-tesla-self-driving-aspirations-a9686689375/

IMG_1490.jpeg

IMG_1491.jpeg

IMG_1492.jpeg

Lenke til kommentar
3 hours ago, Selle said:

Hadde en bz4x i litt over 3 uker i fjor etter at Cupraen min prøvde seg på rådyjakt. Kjørte en langtur på de ukene, Stavanger - Oslo og så hjem noen dager senere. 
 

Til Oslo kjørte jeg rundt sørlandet, det var ganske grei tempratur og forbruk/rekkevidde var ganske bra sammenlignet med Cupraen. Hjem kjørte jeg over fjellet (E134, Dalen og Suleskar). Det var blitt en del kaldere, godt under 10 grader. Forbruket var vesentlig høyere en det jeg har hatt på Cupraen på samme rute under lignende forhold. Synes egentlig mine observasjoner stemmer bra med de testene jeg har sett av bz4x.

Jeg hadde ikke noe problemer med hurtiglading av den, fikk omtrent oppgitt hastighet hver gang, men slet litt med AC lading. Det var umulig å bruke smartlading via Tibber på den bilen da den feilet umiddelbart hvis den ikke fikk strøm fra laderen, så lading startet ikke når strømmen ble slått på

Det er bare å begynne å følge Toyota Bz4X gruppen på Facebook i disse tider og ta frem popcornet. https://m.facebook.com/groups/222876866193560/?ref=share

Den er litt under middels elbil på sommeren. Når det er kaldt ute er den helt katastrofe.

Men de som sjelden kjører over 20 mil på en dag er veldig fornøyd. Så virker som en god bil, men rævva elbil.

Lenke til kommentar

Begrepet "selvladende" er et godt og beskrivende begrep. Problemet er egentlig navnet "Hybrid". Det skaper forvirring, for så mange tror det er både en elbil og en bensinbil pakka inn i samme drivlinja. Og for en plugin hybrid så er jo det riktig. Men for en selvladende hybrid, så er det ikke det. Det er en bensinbil med et lite batteri og en del elektriske komponenter for å optimalisere virkningsgraden til en bensinbil. Noe det gjør betydelig (til rundt 40-45% virkningsgrad).

Så hva er det egentlig forbrukerene bryr seg om, de som ikke kan/er interresert i bil?

"Må den plugges inn?"

Selvladende vs plugin beskriver det på en måte folk forstår intuitivt.

Lenke til kommentar
9 hours ago, Snowleopard said:

Dette gjør Tesla sitt system godt, ihvertfall nå etter å ha luket bort noen barnesykdommer. Det andre er at de som nevnt over av andre, har kunne fjerne PTC-elementet/elementene.

PTC elementer er enkle og inherent trygge varmekilder. Det er veldig lite* verdi i å eliminere de.

Man må uansett ha en varmekilde om bord siden bilen må tåle bruk i temperaturer som er så lave at varmepumpen ikke fungerer. Om de har fjernet PTC varmeelementer så er det presumptivtfordi de erstattet de med å kortslutte motoren, og dermed vil måtte flytte varmen derfra til der den trengs istedet for å ha et PTC element direkte koplet til varmeveksleren eller komponenten som trenger varmen (for motoren trenger den ikke)

Som sagt er ikke det å ha et integrert varmevekslingssystem noe spesiellt, å kutte ut varmeelementer er en noe merkelig beslutning, men alt for å skrape bort noen småpenger i BOM antar jeg. Noen fordel for deg som bruker gir det ikke.

En custom integrert ventilkropp er heller ingen spesiell fordel for deg som bruker, det gjør service dyrere siden en defekt ventil betyr at hele ventilkroppen med alle ventilene må byttes, og denne kan bare skaffes fra OEM, ingen standarddeler.

*) Eller t.o.m. negativ verdi. At man erstatter noe som er inherent trygt med noe som krever aktiv regulering for å være trygt er ikke spesiellt bra.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Det er bare å begynne å følge Toyota Bz4X gruppen på Facebook i disse tider og ta frem popcornet. https://m.facebook.com/groups/222876866193560/?ref=share

Den er litt under middels elbil på sommeren. Når det er kaldt ute er den helt katastrofe.

Men de som sjelden kjører over 20 mil på en dag er veldig fornøyd. Så virker som en god bil, men rævva elbil.

I rekkevidde testen 2023 til Naf gikk Toyota bx4x ca 5 km kortere enn tesla Y. Det er ca 1% forskjell. Vil ikke påstå at det er voldsom forskjell.

Husk at slike forum er fulle av nye uvitende elbil eiere som ikke har noen anelse om hva rekkevidde bilene deres har. De ser ofte på bilens gjetning som ofte er basert på småkjøring til butikken. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (39 minutter siden):

PTC elementer er enkle og inherent trygge varmekilder. Det er veldig lite* verdi i å eliminere de.

Man må uansett ha en varmekilde om bord siden bilen må tåle bruk i temperaturer som er så lave at varmepumpen ikke fungerer. Om de har fjernet PTC varmeelementer så er det presumptivtfordi de erstattet de med å kortslutte motoren, og dermed vil måtte flytte varmen derfra til der den trengs istedet for å ha et PTC element direkte koplet til varmeveksleren eller komponenten som trenger varmen (for motoren trenger den ikke)

Som sagt er ikke det å ha et integrert varmevekslingssystem noe spesiellt, å kutte ut varmeelementer er en noe merkelig beslutning, men alt for å skrape bort noen småpenger i BOM antar jeg. Noen fordel for deg som bruker gir det ikke.

En custom integrert ventilkropp er heller ingen spesiell fordel for deg som bruker, det gjør service dyrere siden en defekt ventil betyr at hele ventilkroppen med alle ventilene må byttes, og denne kan bare skaffes fra OEM, ingen standarddeler.

*) Eller t.o.m. negativ verdi. At man erstatter noe som er inherent trygt med noe som krever aktiv regulering for å være trygt er ikke spesiellt bra.

Fjerning av ptc elementet har vel gitt frostskader på eierne når varmepumpa sluttet å virke på mange.

Når man ser på hva en hårføner på 2KW koster er det helt utrolig at de har fjernet dette. Er veldig glad jeg har begge deler i min bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Trestein said:

Fjerning av ptc elementet har vel gitt frostskader på eierne når varmepumpa sluttet å virke på mange.

Når man ser på hva en hårføner på 2KW koster er det helt utrolig at de har fjernet dette. Er veldig glad jeg har begge deler i min bil.

En hårføner på 2kW går vel ikke på 400V DC.. Bare kablene til en PTC heater i en bil koster nok en del.

 

236d9484fa4a537fdefce2582b17c08a.webp

Også er de vel gjerne en del flere kilowatt enn 2..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Complexity said:

En hårføner på 2kW går vel ikke på 400V DC.. Bare kablene til en PTC heater i en bil koster nok en del.

230V AC, forskjellen er ikke fryktelig stor. Å doble spenningen en kabel skal tåle betyr veldig lite. 

Aner ikke hva du mener å illustrere med det bildet, det later til å vise en varmeveksler. Presumptivt med et PTC element integrert ett sted.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, sverreb said:

230V AC, forskjellen er ikke fryktelig stor. Å doble spenningen en kabel skal tåle betyr veldig lite. 

Doble spenningen og 3-4 dobble effekten. Samt gange kostnaden med alle biler som blir produsert.
Forstår godt at de skipper det når de alikevell har en varmepumpe som kan gjøre samme jobben.

Har forøvrig ødelagt både hårfønere og varmluftpistoler bare av vanlig bruk da de knapt tåler det engang.. 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
10 minutes ago, sverreb said:

Aner ikke hva du mener å illustrere med det bildet, det later til å vise en varmeveksler. Presumptivt med et PTC element integrert ett sted.

Er kia ev6 sin PTC heater.

Her er Tesla model 3 sin om det illustrerer bedre..?

 

Screenshot_20241004_105750_eBay.jpg

Er jo ikke noe småtteri. Skal jo støtte to soner også.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Just now, Complexity said:

Doble spenningen og 3-4 dobble effekten. Samt gange kostnaden med alle biler som blir produsert.
Forstår godt at de skipper det når de alikevell har en varmepumpe som kan gjøre samme jobben.

Det fine med å doble spenningen er at da halverer man strømmen, og det er strømmen som er dimensjonerende for en kabel.

Det er ikke varmepumpe som ev. har erstattet PTC elementene, det er motorene som er varmekildene. (I.e. de korttsluttes og blir varmet opp) dette er naturlig nok ikke uten konsekvens. Da må varmen flyttes fra motoren til der varmen trengs noe som endrer dimensjonering av varmevekslere og kjølekanaler.

Det er en del enklere å flytte elektrisitet enn vann rundt om i en bil.

Så kan man si at biler med permanentmagnetmotorer uansett trenger kraftig dimensjonert kjøling til motorene siden disse er temperatursensitive, men arbeidstemperaturene til alt i kretsen er ikke nødvendigvis de samme så man drar på med diverse varmevekslere blanderegulatorer o.l.

Nå tviler jeg ikke på at tesla har valgt den absolutt billigste løsningen for de de har klart å komme til, så i deres tilfelle er det nok billigere for de å ikke ha et PTC element, men som jeg sier dette er ikke nødvendigvis noen vesentlig fordel for deg som kunde. Og andre avveininger f.eks motorer som tåler høyere temperatur gir andre utfall når man gjør optimeringene av systemet.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Complexity said:

Er kia ev6 sin PTC heater.

Her er Tesla model 3 sin om det illustrerer bedre..?

 

Screenshot_20241004_105750_eBay.jpg

Fremdeles en varmeveksler. Du ser det på finnene. Selve PTC elementet er simpelten en leder lagd i et matriale som har en ikkelineær positiv temperaturkoeffisient (Derav navnet) Det gunstige med de er at de er inherent trygge. Gitt en systemspenning vil de selvregulere til en maksimal temperatur siden resistansen øker markant når temperaturen stiger, dermed begrenses strømmen og temperaturen kan ikke stige mer. Veldig elegant og enkelt.

Selve PTC elementet her ligger sansynligvis loddet fast inne i de stammene du ser mellom kjøleribbene. En varmeveksler mot vann vil se veldig lik ut, men PTC elementet erstattes med et vannrør, og kontrolldelen estatter en power-fet med en ventil.

Varmevekselern du viser later til å være for å varme opp luft, sannsynligvis kabinluft, men en PTC kan fint brukes andre steder. Man kan kople de i vannkretsen, eller kjølemediekretsen til varmepumpen, direktevarme til batteriet o.s.v.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Jeg synes det er artig at en enkel resistor blir fremstilt som noe som ofte går i stykker, mens komplisert maskineri som en varmepumpe er stabiliteten selv. Særlig når det kommer fra personer som kjører et bilmerke som i 3 vintre på rad har hatt en haug tilfeller hvor varmepumpen har sviktet og varmeapparatet blåser kaldluft i 20 minus.

Endret av uname -i
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Trestein said:

I rekkevidde testen 2023 til Naf gikk Toyota bx4x ca 5 km kortere enn tesla Y. Det er ca 1% forskjell. Vil ikke påstå at det er voldsom forskjell.

Husk at slike forum er fulle av nye uvitende elbil eiere som ikke har noen anelse om hva rekkevidde bilene deres har. De ser ofte på bilens gjetning som ofte er basert på småkjøring til butikken. 

 

Er du bevisst villedende her nå? Eller er det jeg som har huller i min informasjon om bilene som var med i testen?

Bz4X 2wd har mye (nesten 30%) høyere batterikapasitet enn Model Y standard range.

Når den da i tillegg går kortere så sier det sitt.

IMG_1495.thumb.jpeg.ca3b203b28ac44678b1760fe9fdaa1ca.jpeg

 

IMG_1494.thumb.jpeg.947b51f332699cad57dacf74e3c9119a.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
14 minutes ago, sverreb said:

Fremdeles en varmeveksler. Du ser det på finnene. Selve PTC elementet er simpelten en leder lagd i et matriale som har en ikkelineær positiv temperaturkoeffisient (Derav navnet) Det gunstige med de er at de er inherent trygge. Gitt en systemspenning vil de selvregulere til en maksimal temperatur siden resistansen øker markant når temperaturen stiger, dermed begrenses strømmen og temperaturen kan ikke stige mer. Veldig elegant og enkelt.

Selve PTC elementet her ligger sansynligvis loddet fast inne i de stammene du ser mellom kjøleribbene. En varmeveksler mot vann vil se veldig lik ut, men PTC elementet erstattes med et vannrør, og kontrolldelen estatter en power-fet med en ventil.

Varmevekselern du viser later til å være for å varme opp luft, sannsynligvis kabinluft, men en PTC kan fint brukes andre steder. Man kan kople de i vannkretsen, eller kjølemediekretsen til varmepumpen, direktevarme til batteriet o.s.v.

Den står rett etter filteret på innsuget til kabinluften og varmer opp den ja. Hvordan skulle det ellers fungert? 

Biler som har både varmepumpe og PTC må jo ha dette i tillegg til varmeveksler fra varmepumpen.

Varmeelementene er loddet inni der ja og laget av noe keramisk som sprekker en vakker dag på de fleste biler grunnet de høye temperaturforsjellene og vibrasjoner fra bilen.

Tesla sitt varer gjerne ikke mere enn 5 år før det tar kveld. Kansje de var ekstra dårlige på å designe PTC elementer eller noe men det bidro nok og til at de sluttet å bruke dem.

På eldre leaf med varmepumpe og PTC element er det som ofte sistnevnte som ryker først..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 minutter siden):

Er du bevisst villedende her nå? Eller er det jeg som har huller i min informasjon om bilene som var med i testen?

Bz4X 2wd har mye (nesten 30%) høyere batterikapasitet enn Model Y standard range.

Når den da i tillegg går kortere så sier det sitt.

IMG_1495.thumb.jpeg.ca3b203b28ac44678b1760fe9fdaa1ca.jpeg

 

IMG_1494.thumb.jpeg.947b51f332699cad57dacf74e3c9119a.jpeg

Den har altså et som er ca 15% over hva Model Y har.

Synes det var en overraskende liten forskjell her i vinterøvelsen som skal være akilleshælen til Toyota. Resultatene fra sommertesten har omtrent samme forskjellen. 

"Så virker som en god bil, men rævva elbil."

Om Toyotaen er ræva og Y er 15% bedre, hvordan skal vi katigorisere RWD Y?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...