Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Jotun skrev (På 2.10.2024 den 4:49 PM):

Det er jo akkurat dette. Fatter ikke hvordan dette skal fungere med ryggekamera fullstendig tildekt av snø på vei til hytta. 

Men da skifter eg til uss 🤷

Når det er snø eller is på sensorene fungerer ikke de heller. Jeg slet konstant med dette på min gamle X. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ozone skrev (5 minutter siden):

(EDIT: Er det ikke det hele bilbransjen har tuftet hele sin eksistens på i hundre år da???😂)

Kanskje de burde gjøre det, så vi kan lære noe og applaudere dem også?
Jeg gidder i alle fall ikke bruke energi på å disse én innovatør fordi det kanskje finnes andre like gode som ikke er kjent enda...
Alle bidrag til fremskritt er like velkommen i min verden. Få dem frem i lyset!

All info er konge,. Men ikke om Tesla i elbil tråden.....

Innlegget ditt var helt konge. Du sier ikke noe om at Tesla er noe bedre eller unikt. Du sier jo faktisk motsatt. Så veldig unødvendig kommentar du fikk på den syns eg.... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (Akkurat nå):

Når det er snø eller is på sensorene fungerer ikke de heller. Jeg slet konstant med dette på min gamle X. 

Når eg kommer til hytta og ikke ser en dritt ut ryggekamera så virker fortsatt sensorene. 

En gang her eg opplevd konstant piping når eg rygger på plass foran hytta. Da var det 3cm tykt islag rundt bakenden. 
Uss funker MYE bedre med dritt og snø etc enn ryggekameraet mitt hvertfall..... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (6 minutter siden):

Når eg kommer til hytta og ikke ser en dritt ut ryggekamera så virker fortsatt sensorene. 

En gang her eg opplevd konstant piping når eg rygger på plass foran hytta. Da var det 3cm tykt islag rundt bakenden. 
Uss funker MYE bedre med dritt og snø etc enn ryggekameraet mitt hvertfall..... 

Min erfaring var at sensorene koblet ut så snart det var en cm med is eller snø på de, noe som skjedde ganske ofte. Og det er håpløst å fjerne is fra alle sensorene. Mye jobb, og lett å skade bilen (eller så må man til med føner). Ryggekameraet renser jeg med en finger på noen få sekunder. 

Problemet er nok mindre for de som parkerer innendørs. Min bil sto ute, og med stadige snøfall, tining på dagen i sola og kaldt igjen på natten var den til tider ganske godt dekket av is. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (8 timer siden):

Det er vel forskjellen mellom de kalde og de varme delene av bilen som trengs å utnyttes fullt ut for å få ned forbruket i enten veldig varmt vær, eller veldig kaldt vær. En varmepumpe er overlegen til det formålet.

Hvis man hopper over å gjenbruke energien, enten overskuddsvarme eller kulde, så påvirker det forbruket. Her er hvordan min bil løser det. 

(om jeg har lyst til å eie denne bilen når den er 15 år gammel. Nei ikke spesielt :))

Screenshot2024-10-03at13_07_14.thumb.png.457ec3489b09c92dd9df9f55a9f1b5f1.png

 

Thermal management system

The i4 has a fairly elaborate thermal management system, combining waste heat recovery, circulation heaters and a heat pump to improve efficiency and cold-weather performance. Using coolant control valves and dedicated control units for the eDrive and HVAC systems, the i4 can heat, cool or recover energy using any combination of the three circuits and expansion tank. It predicts and responds to spirited driving (especially in sport mode) to condition the battery for prolonged hooliganism.

In cold weather, the i4 will recover heat from the motor and power electronics to heat the battery and (with the heat pump’s assistance) the cabin. The heat pump itself uses 75% less energy than the one fitted to the i3. In temperatures past the heat pump’s capability, dual 9 kW circulation heaters will kick in, including to automatically pre-condition the battery for fast charging. 18 kW of heating power seems like overkill, but perhaps BMW found that getting the eDrive and cabin to operating temperature quickly yields better overall efficiency.

Speaking of the cabin, iDrive’s intelligent nature will make sure you butt and hands are warm based on your habits. The climate control system controls seat heating/ventilation in unison with desired temperature, automatically adjusting based on the preferences of each passenger and where they are sitting in the vehicle.

 

Tror ikke at teslas heat recovery er unikt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (9 minutter siden):

Thermal management system

The i4 has a fairly elaborate thermal management system, combining waste heat recovery, circulation heaters and a heat pump to improve efficiency and cold-weather performance. Using coolant control valves and dedicated control units for the eDrive and HVAC systems, the i4 can heat, cool or recover energy using any combination of the three circuits and expansion tank. It predicts and responds to spirited driving (especially in sport mode) to condition the battery for prolonged hooliganism.

In cold weather, the i4 will recover heat from the motor and power electronics to heat the battery and (with the heat pump’s assistance) the cabin. The heat pump itself uses 75% less energy than the one fitted to the i3. In temperatures past the heat pump’s capability, dual 9 kW circulation heaters will kick in, including to automatically pre-condition the battery for fast charging. 18 kW of heating power seems like overkill, but perhaps BMW found that getting the eDrive and cabin to operating temperature quickly yields better overall efficiency.

Speaking of the cabin, iDrive’s intelligent nature will make sure you butt and hands are warm based on your habits. The climate control system controls seat heating/ventilation in unison with desired temperature, automatically adjusting based on the preferences of each passenger and where they are sitting in the vehicle.

 

Tror ikke at teslas heat recovery er unikt

Nei det er det ikke, men selve integreringen er meget kompakt i forhold til både BMW og Porsche. Regner med disse bilene som leveres uten varmepumpe også leveres uten Aircondition da det faktisk er en varmepumpe. Derfor er jo i grunn å levere en varmepumpe som kan gå andre veien nesten gratis for produsenten. Spesielt om de kan ta ut et PTC element i samme slengen. Vedlikehold av av varmepumpe er derfor ikke noe mer problematisk enn av et Aircondition anlegg. Å ikke høste rest varme på en ny bil i 2024 er faktisk en god grunn til å ikke kjøpe bilen i Norge og noe importøren faktisk bare bør takke høflig nei til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Magnus Rydningen skrev (10 minutter siden):

Nei det er det ikke, men selve integreringen er meget kompakt i forhold til både BMW og Porsche. Regner med disse bilene som leveres uten varmepumpe også leveres uten Aircondition da det faktisk er en varmepumpe. Derfor er jo i grunn å levere en varmepumpe som kan gå andre veien nesten gratis for produsenten. Spesielt om de kan ta ut et PTC element i samme slengen. Vedlikehold av av varmepumpe er derfor ikke noe mer problematisk enn av et Aircondition anlegg. Å ikke høste rest varme på en ny bil i 2024 er faktisk en god grunn til å ikke kjøpe bilen i Norge og noe importøren faktisk bare bør takke høflig nei til.

Heldigvis så tar ikke BMW ut PTC elementet

Å ja varmepumpe i bil er ikke noe nytt og har eksistert ann mass siden 60 og 70tallet i biler

Varmepumper som ga varme før motoren ble varm fantes også. Mercedes hadde dette på noen biler på 90tallet

Er ikke motstander av vp i bil men små areal/kraftige vifter/ høy effekt kan gi dårlig cop selv om selve pumpa er effektiv.

Dessuten er det ofte dyrt å reparere.

Flere tester viser også at i praksis er ikke forskjellen så stor. TB sine tester og flere sammenligning på youtube viser at rekkevidde ikke er veldig forskjellig med og uten varmepumpe. 

Spillvarme kan man ofte bruke selv om ikke man har varmepumpe. Motoren i min bil ligger ofte på 30 grader. Det kan fint brukes til å varme både batteri og kupe

Det jeg ikke har sett er at fabrikantene gjenvinner energien i ventilasjons lufta som forlater kupeen. Men de gjør det gjerne uten å vise det skjematisk?

 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Trestein said:

Heldigvis så tar ikke BMW ut PTC elementet

Hvorfor synes du det er så heldigvis?
PTC elementer er noe drit som går i stykker før eller siden da det blir glovarmt å kaldt hele tiden og står i en bil som rister å humper som får elementene til å sprekke.
Å eliminere dette og la varmepumpen gjøre PTC arbeidet er jo genialt.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (3 minutter siden):

Men skal noen av oss holdes ansvarlig for hva teslabjørn sier?

Fun fact. Teslabjørn er (Eller har vert bruker her)

Neida det er bare det at mange tror dette er unikt for tesla med octovalve og greier. Bare se noen murno videoer!

Men selvfølgelig ikke her inne. Her vet alle at alle produsenter av elbiler kan dette. Tesla kom vel med varmepumpe lenge etter de andre

Endret av Trestein
Lenke til kommentar

Så hva er meningen med sånne kommentarer da? Hva oppnår du? 

Forøvrig eksisterer det vel biler uten noe særlig godt system. Bz4x er jo imponerende dårlig på dette punktet.

Endret av Jotun
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (47 minutter siden):

The i4 has a fairly elaborate thermal management system, 

Tror ikke at teslas heat recovery er unikt

Har BMW også hatt mange problemer med klimaanlegget? Hvis ikke så skulle det være lett å kåre en vinner.

Endret av uname -i
Lenke til kommentar
Jotun skrev (1 time siden):

Så hva er meningen med sånne kommentarer da? Hva oppnår du? 

Forøvrig eksisterer det vel biler uten noe særlig godt system. Bz4x er jo imponerende dårlig på dette punktet.

Hvilken kommentar? 

Mitt poeng er at alle bilfabrikanter har ingeniører som vet at varme kan gjenvinnes

 

Godt mulig at BZ4x er dårlig. Var på fjellet (Hardangervidda) for noen uker siden og Jeg tok toget. Imidlertid var det flere som kom med el bil fra Bergen. Det som var realiteten var at han som kom med BZ4x hadde 45% på batteriet mens tesla y en kom opp med 25% på batteri.(Jeg kjørte strekningen for noen uker siden og hadde 60% igjen på batteriet med min bil)Begge startet med 100%. Så ja Godt mulig at Toyota ikke har peiling på heat recovery men i praksis funker bilene veldig bra. Kunne faktisk godt tenkt meg en slik toyota. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det geniale med Tesla sitt system er todelt. Det ene er at de har alt av sjalting mellom kretsene i en kompakt enhet, fremfor mange separate småsystemer som ikke nødvendigvis snakker så godt sammen, og ikke er så gode på å veksle varme mellom sonene.

Dette gjør Tesla sitt system godt, ihvertfall nå etter å ha luket bort noen barnesykdommer. Det andre er at de som nevnt over av andre, har kunne fjerne PTC-elementet/elementene.

Men, jeg har nevnt det før. Og det er at Hyundai har vært svæert gode på dette siden ihvertfall på den opprinelige Ioniq'en, og de har hatt godt forbedrede utgaver av systemet sitt i bl.a. Kona, og man kan vel si det er 3. generasjon på Ioniq 5 og 6.

Tesla har nok hentet mye lærdom ut av å sjekke hvordan koreanerne har klart å lage drivstoffgjerrige system med god varmegjenvinning, fremfor dumping av varme ett sted for så å varme opp et annet sted, så vel noen produsenter drev med før.

Og nå har vel flere andre bilprodusenter også tatt til seg den lærdommen, slik at de fleste nok har et godt og effektivt system for dette. Men så gjenstår det nok for flere å gjøre systemene enda bedre, og samtidig gjøre det med mindre komponenter.

Og angående diskusjonen tidligere i dag. Det er jo helt normalt at produsentene har helt egne markedsføringsnavn på samme/tilsvarende funksjon som man finner hos andre produsenter. Men da selvsagt med andre, fancy navn.

Er jo bare å trekke frem Alcantara og Matrix. Dette er hhv merkevarenavn på plast-variant av semsket skinn (skal gi samme følelse og funksjon) og på lys som bruker mange dioder som kan individuelt blendes for å maskere ut områder der møtende sjåførs øyne risikerer å bli blendet.

Kan jo og hinte til Alltrack og tilsvarende navn på biler som har litt høyere bakkeklaring enn standardmodellen og gjerne noen plastdeler som skal gi et røffere preg for å gi inntrykk av at de er egnet til å brukes utenfor vei i tillegg til langs skogsveier, selv om bilene i hovedsak er uegnet til offroad bruk. Ja, mere egnet til grusveier enn tilsvarende modell som ikke er Alltrack!

Også forskjellige versjoner av begrep for å beskrive ABS og antispinn i kombo, finnes i det man må kalle markedsføringsnavn.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (50 minutter siden):

Hvilken kommentar? 

Mitt poeng er at alle bilfabrikanter har ingeniører som vet at varme kan gjenvinnes

 

Godt mulig at BZ4x er dårlig. Var på fjellet (Hardangervidda) for noen uker siden og Jeg tok toget. Imidlertid var det flere som kom med el bil fra Bergen. Det som var realiteten var at han som kom med BZ4x hadde 45% på batteriet mens tesla y en kom opp med 25% på batteri.(Jeg kjørte strekningen for noen uker siden og hadde 60% igjen på batteriet med min bil)Begge startet med 100%. Så ja Godt mulig at Toyota ikke har peiling på heat recovery men i praksis funker bilene veldig bra. Kunne faktisk godt tenkt meg en slik toyota. 

Haha dette er hvertfall totaaaaaaaalt motsatt av min opplevelse etter en uke med bz4x som leiebil. 

Kjørte til og fra jakt og måtte nesten lade på turen, kom hjem med under ti prosent. Med min bil kommer jeg hjem med godt over 40 prosent. 

Dette var dagens beste 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Endret av Jotun
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...