Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ozone skrev (5 minutter siden):

(EDIT: Er det ikke det hele bilbransjen har tuftet hele sin eksistens på i hundre år da???😂)

Kanskje de burde gjøre det, så vi kan lære noe og applaudere dem også?
Jeg gidder i alle fall ikke bruke energi på å disse én innovatør fordi det kanskje finnes andre like gode som ikke er kjent enda...
Alle bidrag til fremskritt er like velkommen i min verden. Få dem frem i lyset!

All info er konge,. Men ikke om Tesla i elbil tråden.....

Innlegget ditt var helt konge. Du sier ikke noe om at Tesla er noe bedre eller unikt. Du sier jo faktisk motsatt. Så veldig unødvendig kommentar du fikk på den syns eg.... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (Akkurat nå):

Når det er snø eller is på sensorene fungerer ikke de heller. Jeg slet konstant med dette på min gamle X. 

Når eg kommer til hytta og ikke ser en dritt ut ryggekamera så virker fortsatt sensorene. 

En gang her eg opplevd konstant piping når eg rygger på plass foran hytta. Da var det 3cm tykt islag rundt bakenden. 
Uss funker MYE bedre med dritt og snø etc enn ryggekameraet mitt hvertfall..... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (6 minutter siden):

Når eg kommer til hytta og ikke ser en dritt ut ryggekamera så virker fortsatt sensorene. 

En gang her eg opplevd konstant piping når eg rygger på plass foran hytta. Da var det 3cm tykt islag rundt bakenden. 
Uss funker MYE bedre med dritt og snø etc enn ryggekameraet mitt hvertfall..... 

Min erfaring var at sensorene koblet ut så snart det var en cm med is eller snø på de, noe som skjedde ganske ofte. Og det er håpløst å fjerne is fra alle sensorene. Mye jobb, og lett å skade bilen (eller så må man til med føner). Ryggekameraet renser jeg med en finger på noen få sekunder. 

Problemet er nok mindre for de som parkerer innendørs. Min bil sto ute, og med stadige snøfall, tining på dagen i sola og kaldt igjen på natten var den til tider ganske godt dekket av is. 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (8 timer siden):

Det er vel forskjellen mellom de kalde og de varme delene av bilen som trengs å utnyttes fullt ut for å få ned forbruket i enten veldig varmt vær, eller veldig kaldt vær. En varmepumpe er overlegen til det formålet.

Hvis man hopper over å gjenbruke energien, enten overskuddsvarme eller kulde, så påvirker det forbruket. Her er hvordan min bil løser det. 

(om jeg har lyst til å eie denne bilen når den er 15 år gammel. Nei ikke spesielt :))

Screenshot2024-10-03at13_07_14.thumb.png.457ec3489b09c92dd9df9f55a9f1b5f1.png

 

Thermal management system

The i4 has a fairly elaborate thermal management system, combining waste heat recovery, circulation heaters and a heat pump to improve efficiency and cold-weather performance. Using coolant control valves and dedicated control units for the eDrive and HVAC systems, the i4 can heat, cool or recover energy using any combination of the three circuits and expansion tank. It predicts and responds to spirited driving (especially in sport mode) to condition the battery for prolonged hooliganism.

In cold weather, the i4 will recover heat from the motor and power electronics to heat the battery and (with the heat pump’s assistance) the cabin. The heat pump itself uses 75% less energy than the one fitted to the i3. In temperatures past the heat pump’s capability, dual 9 kW circulation heaters will kick in, including to automatically pre-condition the battery for fast charging. 18 kW of heating power seems like overkill, but perhaps BMW found that getting the eDrive and cabin to operating temperature quickly yields better overall efficiency.

Speaking of the cabin, iDrive’s intelligent nature will make sure you butt and hands are warm based on your habits. The climate control system controls seat heating/ventilation in unison with desired temperature, automatically adjusting based on the preferences of each passenger and where they are sitting in the vehicle.

 

Tror ikke at teslas heat recovery er unikt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (9 minutter siden):

Thermal management system

The i4 has a fairly elaborate thermal management system, combining waste heat recovery, circulation heaters and a heat pump to improve efficiency and cold-weather performance. Using coolant control valves and dedicated control units for the eDrive and HVAC systems, the i4 can heat, cool or recover energy using any combination of the three circuits and expansion tank. It predicts and responds to spirited driving (especially in sport mode) to condition the battery for prolonged hooliganism.

In cold weather, the i4 will recover heat from the motor and power electronics to heat the battery and (with the heat pump’s assistance) the cabin. The heat pump itself uses 75% less energy than the one fitted to the i3. In temperatures past the heat pump’s capability, dual 9 kW circulation heaters will kick in, including to automatically pre-condition the battery for fast charging. 18 kW of heating power seems like overkill, but perhaps BMW found that getting the eDrive and cabin to operating temperature quickly yields better overall efficiency.

Speaking of the cabin, iDrive’s intelligent nature will make sure you butt and hands are warm based on your habits. The climate control system controls seat heating/ventilation in unison with desired temperature, automatically adjusting based on the preferences of each passenger and where they are sitting in the vehicle.

 

Tror ikke at teslas heat recovery er unikt

Nei det er det ikke, men selve integreringen er meget kompakt i forhold til både BMW og Porsche. Regner med disse bilene som leveres uten varmepumpe også leveres uten Aircondition da det faktisk er en varmepumpe. Derfor er jo i grunn å levere en varmepumpe som kan gå andre veien nesten gratis for produsenten. Spesielt om de kan ta ut et PTC element i samme slengen. Vedlikehold av av varmepumpe er derfor ikke noe mer problematisk enn av et Aircondition anlegg. Å ikke høste rest varme på en ny bil i 2024 er faktisk en god grunn til å ikke kjøpe bilen i Norge og noe importøren faktisk bare bør takke høflig nei til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...