Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

49 minutes ago, Trestein said:

Bare husk at det ikke er veldig rimelig å reparere et varmepumpeanlegg i en bil. 

Tror nok effekten totalt sett er begrenset. Flere biler med langvrekkevidde har ikke vp. Når det blir kaldt synker ofte cop dramatisk

Ja samme med oppvarming av hus. Gir ingen mening med varmepumpe i Norge for det er så kaldt her. /s

Rekkevidde er jo ikke kritisk, før man har for lite av det. Så med en bil som gjør 340km en god sommerdag, så kan det være at man kommer ned i irriterende lav rekkevidde på vinteren.

Dersom varmepumpe gjør at man ikke mister så mye, så kan det utgjøre forskjellen på om bilen er veldig irriterende å eie eller ikke.

https://www.tv2.no/broom/bare-fire-elbiler-gar-over-50-mil-bade-sommer-og-vinter/14850788/

Screenshot 2024-10-03 at 09.58.49.png

Vil også legge til at når man ser på rekkeviddetall, så bør man se på hvor langt bilene går på 75% av batteriet for å skjønne hvilke avstander man klarer uten å lade. Man har ikke alltid helt fullt batteri, og man kjører i praksis ikke batteriet så langt ned mot 10% før man bør begynne å se seg om etter lader. 

En Elroq som har 372 wltp kan man anta at går 350-isj km på vanlig kjøring. På sommeren.

75% av det er 262km som man komfortabelt vet at man alltid klarer på sommeren.

På vinteren mister man nye 25% isj så da ligger Elroq'en på 19,5 mil.

For mange så er det mer enn nok, men hvis det ikke er det, så blir det en irriterende bil å eie.

 

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, Fantomtegningen said:

Akkurat for Enyaq sin del er det noe som fusker for bakhjulstrekk versjonen da den hadde -31,8% rekkevidde i forhold til WLTP, mens AWD versjonen hadde "bare" -15,5% i vinter 2022 testen. Like biler, bare ulik drivlinje. 56km lenger rekkevidde på 80X kontra 80 rart nok.

Ja, det var noen merkelige avvik i noen av testene til NAF der. Den test prosedyren har vel blitt diskutert opp og ned i mente, men det er nå noe av det beste man har. Var noen rare avvik på Model 3 der også et år både på rekkevidde og ladehastighet. 

Men om man ser alle bilene under ett, så gir det en indikasjon på hvor mye rekkevidde man mister om vinteren. Sånn ca. 10-30% avhengig av forholdene.

Poenget mitt med forrige posten min er at man ikke skal undervurdere hva man trenger i rekkevidde. Og det kan man nesten ikke vite før man tester bilen man har tenkt til å kjøpe, på strekningen man trenger bilen til, i det været man trenger å kjøre i. 

Som en anekdote, så kom jeg frem til Alvdal superlader med 5% strøm når det var -20C ute. Det er en strekning på bare 260km fra Jessheim der jeg bor. Men ca. 50% av strekningen er motorvei med 110 sone. Model 3 min hadde 560km wltp.... 

Lenke til kommentar

Man kan ikke sammenligne biler mellom forskjellige år når de er testet. Totalt forskjellige forhold fra år til år. Man kan kun sammenligne mellom bilene i samme test. Likedan er det stor forskjell på hvordan produsentene setter tallene. Noen setter så høyt som mulig i forhold til den syntetiske testen, andre holder litt tilbake og oppgir konservative tall. BMW har vel vært av de mest konservative der, mens noen merker oppgir så mye som mulig uten å tenke noe mer over det, vinterforhold etc etc. Det er også mange svakheter ved NAFs løype der de fleste stopper i den lange stigningen, men noen få kommer over og får 6-7 mil gratis rekkevidde. 

Ved normal hverdagsbruk, vanlig småkjøring som de fleste driver med, vil jeg påstå bilene ikke har veldig ulikt forbruk. Da kan bilene med minst batteri, som er designet aerodynamisk og fått høy rekkevidde pga det, skuffe stort pga forvarming og oppvarming av kupe mange ganger per dag. Og de drar lite til ingen nytte av sin gode aerodynamikk. 52 kwh netto er egentlig ikke så aller verst for dagligdags bruk for de aller fleste. Vil man ha mer må man som regel betale mer, men kanskje ha nytte av det sjelden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes WLTP testen er fin for å sammenlige rekkevidden mellom biler.

Men jeg er enig med NAF i at det burde vært en vinter WLTP test. Sånn at det gikk an å sammenligne mellom biler, se hvem som blir veldig påvirket av kulde.

Da ville man lett kunne fastslå om det var verdt det å kjøpe varmepumpe på Elroq'en.

Videre skulle jeg ønske meg en syntetisk ladetest også 1 for +20 grader og 1 for -10 grader.

Og en for motorvei 120 km/t.

Så oppsummert burde alle elbiler blitt pålagt å oppgi:

  • WLTP sommer
  • WLTP vinter, samme test som idag, men ved -10 grader
  • WLTP motorvei 120 km/t
  • WLTP ladehastighet 10%-70% ved 20 grader og ved -10 grader

Jeg tror dette hadde hjulpet litt på elbiladopsjonen nedover kontinentet også. Sånn det er nå så er det et sammensurium av oppblåste produsent-tall, rykter, clickbait og misinformasjon

  • Liker 2
Lenke til kommentar
39 minutes ago, bzzlink said:

Synes WLTP testen er fin for å sammenlige rekkevidden mellom biler.

Det blir litt feil når produsentene kan øke eller minke resultatet i forhold til hva de synes, eller ønsker å formidle til sine kunder. Hvis disse tallene virkelig hadde vært korrekte ville man ikke trengt alle disse rekkevidde testene. Bilene må få så god rekkevidde at ingen tenker på dette lenger men at andre aspekter ved bilene teller når man velger bil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, kremt said:

Det blir litt feil når produsentene kan øke eller minke resultatet i forhold til hva de synes, eller ønsker å formidle til sine kunder. Hvis disse tallene virkelig hadde vært korrekte ville man ikke trengt alle disse rekkevidde testene. Bilene må få så god rekkevidde at ingen tenker på dette lenger men at andre aspekter ved bilene teller når man velger bil. 

Joa enig i at rekkevidden trenger å bli litt bedre, ikke minst i høye hastigheter.

Men jukses det så mye med WLTP da? Ikke noe værre enn det alltid har vært med forbruket på fossilbiler. 

Det må jo være en syntetisk test for at det skal være sammenlignbart.

Men mistenker endel fabrikanter for å sette veldig lav lastekapasitet på bilene, sette på noe aerokapsel fjas osv for å jukse seg nedover i forbruk, men sånn har det jo alltid vært.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Complexity said:

For de som har luft-luft pumpe så synker cop drastisk ja. Håper de fleste begynner å komme seg bort fra det i bilene.

Hva annet skal du bruke som varmekilde? Og ja, jeg vet man høster spillvarme i de fleste moderne biler, men det holder ikke*  så du må ha en ekstern varmekilde for at varmepumpen skal kunne bidra

*) Og hadde det holdt da hadde du neppe trengt varmepumpe siden spillvarme gjerne er over kabintemperatur

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...