Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Jotun skrev (4 timer siden):

Det er jo akkurat dette. Fatter ikke hvordan dette skal fungere med ryggekamera fullstendig tildekt av snø på vei til hytta. 

Men da skifter eg til uss 🤷

Om du kjøper en flett ny bil og ikke bryr deg om at den ser rammeskeiv ut, så er vel ikke en parkerings skade noe å bry seg om heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke merket noe spesiell feilmåling på min Tesla i de 5 årene jeg har hatt den, men kan hende de brukte bedre thermistorer før og har spart litt penger på det i ettertid.

Men de har ved senere oppdateringer (er fortsatt hyppige oppdateringer på denne "gamle" bilen) gått mere over til nettbasert værmelding virker det som. Siden man nå får opp været som kommer også.

 

20241002_214930.jpg

Lenke til kommentar
Complexity skrev (12 minutter siden):

Ikke merket noe spesiell feilmåling på min Tesla i de 5 årene jeg har hatt den, men kan hende de brukte bedre thermistorer før og har spart litt penger på det i ettertid.

Men de har ved senere oppdateringer (er fortsatt hyppige oppdateringer på denne "gamle" bilen) gått mere over til nettbasert værmelding virker det som. Siden man nå får opp været som kommer også.

 

20241002_214930.jpg

At temperaturen er nøyaktig og med minst 0.5grads oppløsning er rimelig viktig på snøføre. Har ofte kommet nedover fra relativt kald fjellovergang med godt snøgrep til 0 føre og ekstremt lite grep. Har du ikke nøyaktig måler merker du det ikke før du må bremse og du bare hører lyden fra ABS pumpa som eneste reaksjon

På 80 tallet måtte man kjøpe ute temp måler fordi det ikke var standard. Husker godt at jeg montere en slik. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Trestein said:

At temperaturen er nøyaktig og med minst 0.5grads oppløsning er rimelig viktig på snøføre. Har ofte kommet nedover fra relativt kald fjellovergang med godt snøgrep til 0 føre og ekstremt lite grep. Har du ikke nøyaktig måler merker du det ikke før du må bremse og du bare hører lyden fra ABS pumpa som eneste reaksjon

På 80 tallet måtte man kjøpe ute temp måler fordi det ikke var standard. Husker godt at jeg montere en slik. 

Ettersom jeg tillogmed kan lese av temperaturen på 12V batteriet mitt så tror jeg det er en del sensorer i sving så bilen vet når det er frost ute. Bilen aktivere jo automatisk vintermodus om det er kaldt ute(firehjulstrekk mere aktiv og mere nedbremsing i svinger med autopilot f.eks) Men kan ikke snakke for nyere modeller da min som sakt begynner å dra på årene nå.

Selvfølgelig dumt om værmeldingen man får på skjermen ikke skulle stemme da.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Eller man kjører på våt vei og temperaturen faller. Greit å vite om det er 8 eller 2 grader ute i den situasjonen. Og jeg vil anta klimaanleggets oppførsel er avhengig av utetemperaturen også og vil gi enten for mye eller for lite varme om temperaturmålingene er veldig feil. Med andre ord en ukomfortabel tur toppet med økt risiko for å skli av veien.

Og alt for å spare lommerusk på en skikkelig sensor.

Endret av uname -i
Lenke til kommentar

I alle moderne biler er flere titalls knøttsmå og dritbillige temperaturmålere i motor, batteri, ladekontakt, inverter, kupe, osv. samt uteluft selvfølgelig.
Så jeg kan aldri tenke meg at noen bilprodusent skipper den sensoren for å spare to kroner pr. bil.

Joda; Tesla gjør det helt naturlige: tar i bruk den profesjonelle meteorologi tjenesten som langt overgår det sensorer på bilen kan tilby om vær, vind, og temperatur fremover i løypen, men det betyr ikke at de ikke også ser verdien i å vite temperaturen på veien akkurat der bilen er ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, uname -i said:

Eller man kjører på våt vei og temperaturen faller. Greit å vite om det er 8 eller 2 grader ute i den situasjonen. Og jeg vil anta klimaanleggets oppførsel er avhengig av utetemperaturen også og vil gi enten for mye eller for lite varme om temperaturmålingene er veldig feil. Med andre ord en ukomfortabel tur toppet med økt risiko for å skli av veien.

Og alt for å spare lommerusk på en skikkelig sensor.

Temperaturmåleren (2022 modell basert på min googling) er plassert fremme i fangeren nesten helt nede med veien for nettop denne grunnen.

Veldig rart om de plutselig ikke bryr seg om dette og kun bruker værdata.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (18 minutter siden):

Temperaturmåleren (2022 modell basert på min googling) er plassert fremme i fangeren nesten helt nede med veien for nettop denne grunnen.

Veldig rart om de plutselig ikke bryr seg om dette og kun bruker værdata.

De har hver sine bruksområder. Ute temp real tids måleren under bilen gjør ikke forecasts eller bidrar til est. av forbruk i en rute kalkulering.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
1 minute ago, mandela said:

Basismodellen til Skodas Elroq kommer uten varmepumpe ifølge tekno, har det så veldig mye å si? Alle utgavene kommer med "mulighet for forvarming av batteriet", gjør det mangelen av varmepumpe mindre relevant?

Du mister veldig mye mer rekkevidde på vinteren uten varmepumpe. «Vinteren» vil her si alt under 10-15 plussgrader, så store deler av året her på berget.

Ville ikke hatt bil uten varmepumpe i Norge.

 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 minutter siden):

Du mister veldig mye mer rekkevidde på vinteren uten varmepumpe. «Vinteren» vil her si alt under 10-15 plussgrader, så store deler av året her på berget.

Ville ikke hatt bil uten varmepumpe i Norge.

 

Lurer på om det er veldokumentert og reelt siden jeg har sett et par artikler hos TU hvor dette settes i tvil:

https://www.tu.no/artikler/sa-mye-betyr-varmepumpe-for-elbilen/457717

https://www.tu.no/artikler/ingen-varmepumpe-i-el-mustangen-dersom-det-virkelig-hadde-gjort-en-forskjell-ville-vi-inkludert-det-sier-ford/479210

Lenke til kommentar
13 minutes ago, mandela said:

Det var en fryktelig merkelig test av TU. Hvordan kan de sammelignet tapet på tvers av bilmodeller, det gir jo ingen mening.

Elbil bruker mye energi på å varme opp kupeen og batteriet. Men hvor mye avhenger av størrelsen på bilen, og hvor mye den bilen varmer opp batteriet.

Jeg uttalte meg av erfaring på Tesla Model 3. Som jeg har kjørt med og uten varmepumpe. Tesla varmer generelt opp batteriene en god del grader høyere enn andre merker av det jeg har sett.

Så mulig det ikke har mye å si på en Elroq. Det vet man ikke før man tester akkurat den modellen med og uten.

Hvis det ikke har noe så si, så er det merkelig at produsentene utvikler VP da…

 

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
1 hour ago, mandela said:

Basismodellen til Skodas Elroq kommer uten varmepumpe ifølge tekno, har det så veldig mye å si? Alle utgavene kommer med "mulighet for forvarming av batteriet", gjør det mangelen av varmepumpe mindre relevant?

Ja det har mye å si om vinterern. Jeg har en Model 3 uten varmepumpe og om vinteren har jeg mye høyere forbruk enn tilsvarende Model 3 med varmepumpe.

Min bruker 3-5kW nesten konstant for å holde varmen mens de med varmepumpe kan finne på å lugne nede i en 500W for å holde samme temperatur. Skal sies at Tesla benytter spillvarme fra motorer og slikt for at varmepumpen skal jobbe mere effektivt og vet ikke om skoda har like bra system på det.

Mulighet for forvarming av batteri forteller jo ikke så mye da. Om det er slik at bilen varmer batterier hver morgen før du kjører avgårde kan det hjelpe en del på forbruket, men om det kun er forvarming for å hurtiglade raskere så vil det ikke hjelpe så mye i hverdagen.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Det var en fryktelig merkelig test av TU. Hvordan kan de sammelignet tapet på tvers av bilmodeller, det gir jo ingen mening.

Elbil bruker mye energi på å varme opp kupeen og batteriet. Men hvor mye avhenger av størrelsen på bilen, og hvor mye den bilen varmer opp batteriet.

Jeg uttalte meg av erfaring på Tesla Model 3. Som jeg har kjørt med og uten varmepumpe. Tesla varmer generelt opp batteriene en god del grader høyere enn andre merker av det jeg har sett.

Så mulig det ikke har mye å si på en Elroq. Det vet man ikke før man tester akkurat den modellen med og uten.

Hvis det ikke har noe så si, så er det merkelig at produsentene utvikler VP da…

 

Bare husk at det ikke er veldig rimelig å reparere et varmepumpeanlegg i en bil. 

Tror nok effekten totalt sett er begrenset. Flere biler med langvrekkevidde har ikke vp. Når det blir kaldt synker ofte cop dramatisk

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Trestein said:

Bare husk at det ikke er veldig rimelig å reparere et varmepumpeanlegg i en bil. 

Tror nok effekten totalt sett er begrenset. Flere biler med langvrekkevidde har ikke vp. Når det blir kaldt synker ofte cop dramatisk

For de som har luft-luft pumpe så synker cop drastisk ja. Håper de fleste begynner å komme seg bort fra det i bilene.

Lenke til kommentar
mandela skrev (2 timer siden):

Basismodellen til Skodas Elroq kommer uten varmepumpe ifølge tekno, har det så veldig mye å si? 

Hvis rekkevidden holder så er det et spørsmål om økonomi.

Med min bruk, og jeg lar all tvil om virkningsgrad komme varmepumpen til gode, så kan forskjell på strømforbruk utgjøre 100-200 kr per år. Hvordan det vurderes mot varmepumpens kostnad, vekt, kompleksitet, mulig reprasjon, det er opp til den enkelte. Jeg ville ikke la det avgjøre valg av bil.

Varmepumpene i huset derimot, som varmer kanskje 5000 timer i året med høy  virkningsgrad, det er det mulig å regne hjem.

Endret av Mag ne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...