Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Kan ikke huske at eg har sagt at eg er spesielt fornøyd med vision parkeringsassistent? Har vel heller sagt at eg er glad eg har uss.....

Men gidder ikke lyve og si ting som ikke stemmer. Det har ikke vært noe problem med mørke på parkeringsassistenten ved bruk av vision for min del.

Du må gjerne vise ryggekamera og folk som klager på det, men skjønner ikke helt hva det har med akkurat avstander fra vegger etc å gjør? 

Så mørkt som han som klager er forøvrig ikke ryggekamera mitt. 

Hvis du vil kan eg gjerne si det såg knallbra ut på bimmeren din for det gjorde det. Målet mitt er ikke å overbevise noen om at alt er verdens beste på min bil. Du må gjerne ha det behovet det er greit for meg, men eg har ikke det 🤷

Endret av Jotun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Syar-2003 skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke ute etter hverken ditt eller datt.
Men for å skape litt generell elbil prat i elbiltråden med noe input fra "ikke tesla" etter flere sider med Tesla prat lastet jeg opp noen bilder som viser "parkerings assistent plus" som man kan få med BMW.
Men jaggu ble den også etter kort tid kritisert fra noen Tesla eiere her , og vi er plutselig over på kamera og sensitivitet i mørke 🤷 istedet for ultrasonic tranceivere som jeg fortalte var representert i forrm av gule, røde og grønne stolper. 

Hele diskusjonen og mine bemerkninger har bakgrunn i at "enkelte" virker å tviholde på oppfatningen om at det "ikke er" noe som helst dårligere etter at de enkle og billige ultrasound ryggesensorer er fjernet og at budskapet er tesla vision ved parkering er overlegent eller likeledes hva alle andre biler har.
Det har noe med mangel på objektivitet og bias å gjøre.

 

 

Ja , har registrert det nå og tidligere :) 


 

Når man fremdelse får "høre og se" at det er problemer med mørke kamera for enkelte betyr det vel at problemet er tilstede og viser at rygge/kamaera sensitivitet funksjonen ikke er konsistent worldwide . 


 

At  hva ryggekamera og avstander til vegger (og andre objekter på bakken) osv har å si uten at man har USS er ganske åpenbart ,uss har en nøyaktighet ned til en cm både i lys og mørke. 

Vision har jo også større dødsoner og grov feilvisning av avstand til objekter (om de i det hele tatt er detektert) 

 

 

Det er som sagt bare lagt inn uten å være rettet til noen spesielle  i det som heter "elbiltråden" .
Kall det "informasjon" , "opplysning" og "motvekt" til alle innslag og prat om Tesla, ryggesensorer, vision og USS tilstedeværelse eller bortfall av de :) 

Hvordan er forskjellen om vinteren? Mitt ryggekamera er ubrukelig 90% av tiden pga skitt fra piggdekk og strøsand. Er det automatisk vasking av alle kamera som gjelder? Ser bmw har det på noen biler men ikke på min.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (5 minutter siden):

Hvordan er forskjellen om vinteren? Mitt ryggekamera er ubrukelig 90% av tiden pga skitt fra piggdekk og strøsand. Er det automatisk vasking av alle kamera som gjelder? Ser bmw har det på noen biler men ikke på min.

Er ikke noe vask/spyling av kameraer på i4M50 med full spec driving ass pro og park assist +. Men det er stor hjelp å ha parking assist + med 360° (antar din ikke er utstyrt med det).

Snø/is/skitt er et problem for alle kamera og ising er problem for uss sensorer. 
Front radaren er oppvarmet men ikke kort distanse-raderene under bumper/skjermer i hvert hjørne .

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 time siden):

Er ikke noe vask/spyling av kameraer på i4M50 med full spec driving ass pro og park assist +. Men det er stor hjelp å ha parking assist + med 360° (antar din ikke er utstyrt med det).

Snø/is/skitt er et problem for alle kamera og ising er problem for uss sensorer. 
Front radaren er oppvarmet men ikke kort distanse-raderene under bumper/skjermer i hvert hjørne .

Mitt inntrykk er at parkerings sensorer virker bra selv om de er skitne. Kamera not do much. Greit å habegge deler tenker jeg, man skal ikke bulke bilen mye for 600kr

Lenke til kommentar
Trestein skrev (15 minutter siden):

Mitt inntrykk er at parkerings sensorer virker bra selv om de er skitne. Kamera not do much. Greit å habegge deler tenker jeg, man skal ikke bulke bilen mye for 600kr

Husker det var snakk om at Tesla skulle fjerne utvendig temperaturmåler( ~15 kroner) og heller bruke GPS/værmelding, men jeg tror ikke det ble noe av. Går en grense liksom. Men hadde jo selvfølgelig vært morsomt å se "the usual suspects" forsvare det.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (10 minutter siden):

Husker det var snakk om at Tesla skulle fjerne utvendig temperaturmåler( ~15 kroner) og heller bruke GPS/værmelding, men jeg tror ikke det ble noe av. Går en grense liksom. Men hadde jo selvfølgelig vært morsomt å se "the usual suspects" forsvare det.

Det må jo være en helt unødig sensor. Tesla bilene vet selvfølgelig friksjons koeffisient til enhver tid og tilpasser farten automatisk om det er glatt. På skjermen kommer det opp en unnskyldning på hvorfor bilen ikke kan følge fartsgrensen. De har jo 100% selvkjørende biler om mindre enn 10 dager. Snødrev og skitt er heller ingen hindring. De har sikkert lært kameraene å blunke!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bilen jeg har nå spyler ryggekameraet, mens resten av 360 kameraene er uten beskyttelse. For de under speilene går det helt greit, mens for kameraet foran i grillen, under radaren, så blir det mye skitt vintertid. Men spylinga av ryggekameraet er helt suveren! Fungerer fantastisk i alt slags vær. Men ville aldri i verden vært uten sensorene i tillegg, av personlig erfaring.

Men det er mye vane, og smak og behag. Sånn er det med bil. Jeg ville feks aldri i verden hatt en bil uten HUD igjen. Fullstendig uaktuelt. Men det er mange som syns dette bare er tull, eller til og med direkte forstyrrende 🤷‍♂️

Lenke til kommentar
41 minutes ago, uname -i said:

Husker det var snakk om at Tesla skulle fjerne utvendig temperaturmåler( ~15 kroner) og heller bruke GPS/værmelding, men jeg tror ikke det ble noe av. Går en grense liksom. Men hadde jo selvfølgelig vært morsomt å se "the usual suspects" forsvare det.

Ser at utetemperatur som vises i appen til bilen er mistenkelig mye lavere enn den som vises på værstasjonen min.... Så kan være at de faktisk bruker værmelding som utetemperatur. Det er i såfall ganske sært.

Værmeldingen på klokka mi sier at det er 13 grader ute. Bilen rapporterer 13 grader ute. 
Værstasjonen min rapporterer 17 grader ute....

Satt forøvrig pris på å se bilder av hvordan parkeringsassisten ser ut på BMW @Syar-2003. Ser ganske overlegent ift. hva som er på Y'en min. 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (På 1.10.2024 den 12:16 PM):

Der kom salgstallene for september.

Ser ut som om folk virkelig har fått opp øynene for Model 3, som nå begynner å puste volumbilene til de andre merkene i nakken på salg hittil i år.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/gwzyn0/en-av-tre-nybiler-i-september-var-en-tesla

https://ofv.no/registreringsstatistikk

Screenshot 2024-10-01 at 12.05.49.png

Screenshot 2024-10-01 at 12.06.11.png

De globale tallene kom vel i dag. Ligger vel litt etter 50% årlig vekst?

Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 timer siden):

Mitt inntrykk er at parkerings sensorer virker bra selv om de er skitne. Kamera not do much. Greit å habegge deler tenker jeg, man skal ikke bulke bilen mye for 600kr

Det er jo akkurat dette. Fatter ikke hvordan dette skal fungere med ryggekamera fullstendig tildekt av snø på vei til hytta. 

Men da skifter eg til uss 🤷

Lenke til kommentar
uname -i skrev (2 timer siden):

Husker det var snakk om at Tesla skulle fjerne utvendig temperaturmåler( ~15 kroner) og heller bruke GPS/værmelding, men jeg tror ikke det ble noe av. Går en grense liksom. Men hadde jo selvfølgelig vært morsomt å se "the usual suspects" forsvare det.

Trudde den brukte noko internettgreier eg, for den var ofte feil på min MY i vinter då eg såg på sånt. Det kunne vere -8 ute, bilen sa -4 og endra ikkje det talet sjølv om eg kjørte fleire hundre høgdemeter ned til der det var plussgrader.

Om bilen har temperatursensor så er den eller datamaskina på bærtur.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Trestein said:

De globale tallene kom vel i dag. Ligger vel litt etter 50% årlig vekst?

Er det Tesla du tenkte på, eller var det elbiler generelt? Hadde du gidde å slenge inn en lenke til hva du mener?

Ser det var 35% økning i EV salg fra 22-23. Blir spennende å se hva det blir 23-24.

Ja spøker for 2030 målene til Muskelusken.

Da må det i såfall komme en bil i Corolla / Yaris segmentet i mot slutten av 2025. Og det skal vel holde hardt. 

Har ikke hørt noe om de nye fabrikkene som ligger/lå i planene i Mexico heller. Gir vel liten mening som en liten bilprodusent å være ekspansiv i et marked hvor veksten avtar. 

For å nå de hårete målene om 20 millioner Teslaer i året eller hva det var så er de avhengig av det Kinesiske markedet, og der virker det som de er utkonkurrert.

Ser de tyske bilprodusentene kutter estimatene sine for 2024 for andre gang i år nå. Peker også på dalende etterspørsel i Kina. 

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/volkswagen-cuts-2024-outlook-macroeconomic-headwinds-2024-09-27/

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 time siden):

Trudde den brukte noko internettgreier eg, for den var ofte feil på min MY i vinter då eg såg på sånt. Det kunne vere -8 ute, bilen sa -4 og endra ikkje det talet sjølv om eg kjørte fleire hundre høgdemeter ned til der det var plussgrader.

Om bilen har temperatursensor så er den eller datamaskina på bærtur.

Det er ikke bare at den bruker lang tid på å justere seg inn? Hvis jeg kjører ut av parkeringshuset(15 grader) og ut i kulda så tar det kanskje 15 minutter(har ikke målt) før den viser korrekt utetemperatur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (8 minutter siden):

Det er ikke bare at den bruker lang tid på å justere seg inn? Hvis jeg kjører ut av parkeringshuset(15 grader) og ut i kulda så tar det kanskje 15 minutter(har ikke målt) før den viser korrekt utetemperatur.

Bilen sto utandørs.

Lenke til kommentar
1 hour ago, bzzlink said:

Ja spøker for 2030 målene til Muskelusken.

Da må det i såfall komme en bil i Corolla / Yaris segmentet i mot slutten av 2025. Og det skal vel holde hardt.

Tenker du på hans lønnskompensasjon? Tipper han jobber mer på andre Tesla-felter i fremtiden - energi/solar, Optimus, AI/SW.

Om han skal sende noen Starship til Mars om 2(?) år så bør han fokusere på Optimus - hvem ellers skal sitte i passasjersetene?

Endret av trikola
Lenke til kommentar
2 minutes ago, trikola said:

Tenker du på hans lønnskompensasjon? Tipper han jobber mer på andre Tesla-felter i fremtiden - energi/solar, Optimus, AI/SW.

De satt et mål om å levere 20 millioner biler i året i 2030. 
Men har droppet målet. Da måtte de nok hatt en mye større markedsandel i Kina, samt som sagt allerede begynt å levere bil i corolla/Yaris segmentet, eller i hvert fall ha fabrikkene i pipen. 

Begrenset hvor mye man kan vokse i volum med mindre man leverer bil i volumsegmentet. 

https://fortune.com/2024/05/24/tesla-drops-delivery-goal-musk/

Lenke til kommentar
5 minutes ago, bzzlink said:

De satt et mål om å levere 20 millioner biler i året i 2030. 
Men har droppet målet.

Jepp.

Han har til og med sagt en gang noe som at selv om Tesla skulle gå konk men elbilen var etablert i samfunnet, så skulle det ikke være noe problem (min ordlegging og forståelse).

Han har flere hobbyer. Elbilen er etablert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...