Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Syar-2003 skrev (1 time siden):

De har jo faktisk innrømmet det selv i den nevnte rettsak.

Med forbehold om at eg ikke har misforstått saken så har vel Tesla innrømmet at de på overleveringstidspunktet ikke hadde en brukende parkerinsassistent? Syns det er rart at de i en rettsak skal ha innrømmet at de aldri kommer til å få en god nok løsning. Og enda rarere hvis rettsaken er enig.....

Det de blir dømt for er vel å levere ut en bil som er solgt med parkeringsassistent og dette har den ikke før nesten to år etter utlevering. Altså har man kjøpt noe man ikke fikk når bilen var ny og dermed får man en erstatning.

Har rettssaken konkludert med at vision pr i dag ikke kan kalles parkeringsassistent og ikke er god nok og aldri blir like bra som uss som bilen kunden trodde han hadde kjøpt skulle hatt?

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jotun skrev (5 minutter siden):

. Men kom igjen da.... Evolusjon? Er det argumentet ditt?

At flere tusen års evolusjon av ultralyd for nevnte fra dyreriket er overlegent visuelt må være det en av de beste «beviset» på at ultralyd er overlegent til avstands bedømmelse.

Og som alt nevnt som du og flere andre ser ut til å overse TESLAS TEKNISKE LEDER OG REPRESENTANT I RETTSAKEN VEDKJENNER AT VISION LØSNINGEN HAR SVAKHETER IFT DEN AVVIKLEDE (USS).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (7 timer siden):

Det morsomme er at det er ingen som har så "god greie" på Teslas holdninger og praksis som de som IKKE har eller har hatt Tesla... 😅

Det morsommere er at jeg har hatt 2 Teslaer. Verre biler tror jeg faktisk ikke at jeg har hatt. Men så har jeg nok over snittet antall biler å sammenligne med.. det er mer morsomt at du tror du er ekspert på bileiere og vet alt om folk i tråden her. Lettere hysterisk faktisk.. 😅😅

Endret av Auto Asmodeus
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (6 timer siden):

Ja og media-oppslag vet vi jo gir et korrekt balansert og nyansert bilde av virkeligheten. I motsetning til de som eier og kjører disse bilene, hva vet vel de egentlig?

Erfaring fra bilfaget tilsier at folk flest vet ufattelig lite bare fordi de eier en spesifikk type bil. Jeg har flere ganger selv måtte vise folk hvordan man bruker enkle funksjoner eller at 70%(tall dratt rett ut i fra lufta) av det de lurer på finner de informasjon om ganske enkelt i instruksjonsboka. Ellers har jeg langt flere ganger enn man skulle tro måtte hentet biler for kunder hvorpå de forteller at de har hatt ulyd lenge, for så å lure på om det har noen sammenheng.

 

Så jeg er faktisk ikke sikker på om media eller den hverdagslige eier av et kjøretøy er best kilde til kunnskap gitt.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 time siden):

At flere tusen års evolusjon av ultralyd for nevnte fra dyreriket er overlegent visuelt må være det en av de beste «beviset» på at ultralyd er overlegent til avstands bedømmelse.

Ja, i bekmørke midt på natten (når flaggermusene gjerne er ute) er nok ultralyd helt klart overlegent visuelle sensorer. Tror ingen vil protestere på det. Men det er jo ikke så veldig relevant da, siden biler sjelden brukes i bekmørke. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (36 minutter siden):

Ja, i bekmørke midt på natten (når flaggermusene gjerne er ute) er nok ultralyd helt klart overlegent visuelle sensorer. Tror ingen vil protestere på det. Men det er jo ikke så veldig relevant da, siden biler sjelden brukes i bekmørke. 

Jeg parkerer i mørket rett som det er der kameraene i min bmw med 360° view ser dårlig. Men denne er også utstyrt med kortdistanse radar i hvert hjørne i tillegg til park sensorer. Så relevant er det så absolutt. Og enkelte (Tesla forkynnere) bør kanskje lese seg opp på ultrasonic tranceivere og hvorfor de er overlegne (enkle og billige med ~ 1% nøyaktighet) å bruke i denne applikasjons sammenhengen. 
 

 

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
45 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Ja, i bekmørke midt på natten (når flaggermusene gjerne er ute) er nok ultralyd helt klart overlegent visuelle sensorer. Tror ingen vil protestere på det. Men det er jo ikke så veldig relevant da, siden biler sjelden brukes i bekmørke. 

Jepp. Og de (dyr f. eks.) som trenger godt dybdesyn (for eks de som hopper fra gren til gren i trærne eller hopper på byttedyr) har begge 'kameraer' med en hvis avstand anordnet foran på hodet. Slik har det utviklet seg i løpet av 100000-vis av år.

(De dyr som overlever ved å flykte (f. eks. hester, fisk) har gjerne de to 'kameraene' på sidene av hodet for å ha bedre oversikt over farer i nærheten, men har dårlig dybdesyn.)

Endret av trikola
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (2 timer siden):

At flere tusen års evolusjon av ultralyd for nevnte fra dyreriket er overlegent visuelt må være det en av de beste «beviset» på at ultralyd er overlegent til avstands bedømmelse.

Og som alt nevnt som du og flere andre ser ut til å overse TESLAS TEKNISKE LEDER OG REPRESENTANT I RETTSAKEN VEDKJENNER AT VISION LØSNINGEN HAR SVAKHETER IFT DEN AVVIKLEDE (USS).

Svakheter ja. Vennligst les det eg skriver og ikke bare gå rett i skyttergraven.

Eg skriver jo at eg er enig med deg. Uss er bedre enn vision i dag. Men eg har ikke fått med meg at rettssaken har konkludert med at den aldri kan bli like god. Det beklager eg. Har forøvrig fortsatt ikke lest den konklusjonen......

Og nei. Evolusjon er ikke bevis på at noe er overlegent. Med den konklusjonen burde jo alle dyr brukt dette..... For en flaggermus med dens levesett kan man vel si at det funker ganske allright. Selv om eg personlig ikke er spesielt imponert over effektiviteten i en flaggermus' flight....

Lenke til kommentar

Jeg er ikke i tvil om at Elon Musk har rett i at en haug med kamera i sine biler kan klare det samme som en vanlig sjåfør! (som bare har to "kamera" montert på en 180 grader gimball) Det er bare å kaste på med computerpower det.

Men jeg vil gjerne kjøre en bil som er mye bedre enn meg jeg!!

Men jeg gidder ikke kjøre rundt med en lidar eller fem på taket, som stikker ti cm opp og snurrer som en jojo...

Men når vi ser utviklingen på størrelse, innbygnings-mulighet, og ikke minst pris, på slike ting de siste 20 årene, så er ikke jeg i tvil om at Lidar, Radar, og HiRes kamera vil bare bli mindre og mindre og billigere og billigere. USS er vel der allerede, så hvorfor skippe dem når de koster 20 kroner?

Akkurat nå er det kanskje "lurt" å skalere tilbake til kun kamera... Men på sikt så tror jeg alle biler vil ha et stort antall av de ovennevnte sensorer, OG flere (redundante) datamaskiner til å håndtere dem perfekt.

Lenke til kommentar

Her er et eksempel på hvordan en parkeringsassistent eksepsjonelt og sømløst integrerer både kameraer og parkeringssensorer (gule, røde og grønne stolper med retningsbaserte lydsignaler fra bilens høyttalere). Legg også merke til det mørke hjørnet i garasjen der kamera kun har svart/mørke felter og ikke ser noen løse objekter.

IMG_1181.jpeg

IMG_1180.jpeg

Endret av Syar-2003
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jotun skrev (25 minutter siden):

Svakheter ja. Vennligst les det eg skriver og ikke bare gå rett i skyttergraven.

Jeg er ikke i noens skyttergrav. 
Om flaggermus sin evolusjon av ultralyd for å bedømme avstand ikke er en indikasjon på ultralyd sin fortreffelighet for avstands bedømming kan man bare lese om fordeler og bakdeler av ultrasonic tranceivere.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...