Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

16 hours ago, uname -i said:

Et kamera ser en gutt løpe ut i veien. En LIDAR supplerer med nøyaktig avstand og guttens hastighet og retning, data som et kamera er notorisk dårlig på. Man skal drive mye med mentalakrobikk for å se LIDARens bidrag som en ulempe.

Hørt om snekkere som insisterer på å bare ta ting på øyemål fordi en tommestokk gjør dem forvirret? Ikke jeg heller.

Scorer Tesla best I verden i testene til NCAP og EuroNCAP på nettop slike scenarioer?

Bedre enn bilene som har radar i tillegg til kamera?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (1 time siden):

De som ikke har problemer har de noe real oppfatning av kundebehandling når kostbare problemer oppstår?

Hvem snakker om de som IKKE er i kontakt med kundebehandling??? Må du absolutt trolle SÅ åpenlyst? Jeg snakker om alle de som opplever små og store problemer som Tesla løser raskt og profesjonelt. Tesla roadservice kommer gjerne hjem til oss, eller til jobben og fikser ting UTEN at man må ta fri for å oppsøke et merkeverksted.

Nei HUFF, nå orker jeg ikke å argumentere selvfølgeligheter til en som bare troller mer. Takk for meg i dette håpløse ordskiftet.

Ser tydelig at du blir den neste som blir satt på ignoreringslista her.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Duriello said:

Fikk ikke fjernet den boksen under redigering, beklager det.

Hørte snakk om den hendelsen i Sandvika, bilen hadde visst kjørt på en måte som kunne indikere illebefinnende.

Ta det med en klype salt da.

Men hvis det hadde vært en manuelt giret Volvo 240, så tipper jeg den ikke hadde kommet opp i en hastighet som gjorde at den gikk igjennom et autovern. Men ja blir mye spekulasjoner. 

Synes uansett det er greit om ikke alle og enhver kan nå 100 km/t inne på en parkeringsplass ved et illebefinnende. Dette er en ganske ny problemstilling, i og med at frem til for en 4 år siden, så var den en uhyre liten del av bilparken som hadde potensiale til å bygge opp så mye kinetisk energi på under 50m

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ut som det er flere tilfeller der førerene sier at Volvoen deres akselerer av seg selv. 

Det er lenker til to andre tilfeller med samme bilmodell i NRK artikkelen. https://www.nrk.no/stor-oslo/dodsulykken-i-sandvika_-politiet-bekrefter-at-bilen-ble-tilbakekalt-1.17063478

Det jeg er mest interessert i her, er at fabrikanten må gå ut med dataene. 

Dersom det viser seg at føreren faktisk tråkket på bremsen i alle disse tre tilfellene, og at det ikke stoppet/bremset bilen, så må den få kjøreforbud.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (58 minutter siden):

Ser ut som det er flere tilfeller der førerene sier at Volvoen deres akselerer av seg selv. 

Det er lenker til to andre tilfeller med samme bilmodell i NRK artikkelen. https://www.nrk.no/stor-oslo/dodsulykken-i-sandvika_-politiet-bekrefter-at-bilen-ble-tilbakekalt-1.17063478

Det jeg er mest interessert i her, er at fabrikanten må gå ut med dataene. 

Dersom det viser seg at føreren faktisk tråkket på bremsen i alle disse tre tilfellene, og at det ikke stoppet/bremset bilen, så må den få kjøreforbud.

Tror du virkelig sjåførene, gjerne noen som har vært i panikk, har innrømmet eller endog oppfattet selv at de har tråkket på gassen istedet for bremsen? Tenker det er veldig lav sannsynlighet for at en slik innrømmelse kommer, og spesielt om media blir involvert.

Så datakontrollert som bilene er blitt, så kan bilprodusentene se hva som er trykket på eller ei, så om det hadde visst seg at de faktisk tråkket på bremsen og bilen likevel akselererte opp i høy hastighet, så ville de mest sannsynlig funnet ut det. Og myndighetene kan kreve granskning, der eventuelt juks og bedrag med slik info, fort kunne og villet bli oppdaget. Jeg tror ikke noen bilprodusenter ville tatt sjansen på å lyve om dette.

Nå er det forresten ett firma som har lagt inn i programmet at den ikke skal akse til maks når det viser seg at det ikke er mulig (murvegg, elv eller grøft eller andre hindringer i veien) enten det er ryging eller å kjøre fremover. Det er, i tilfelle de ikke allerede har samme begrensninger, noe alle de andre gjerne kan lage tilsvarende løsning på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Angående "Vision Only" eller Tesla Vision" mot multi-sensor løsninger. Høres jo ut som endel her tror Tesla bare har ett kamera i bruk om gangen, og ikke flere. Det er påtagelig i diskusjonen her å se de som angriper Tesla, hovedsakelig skriver "kameraet" i entall, selv om det beviselig er flere kameraer for å dekke synsobservasjonene fra disse.

En annen ting er jo at man med disse kameraene ser mer enn bare vanlig lys vi klarer å se. Tesla har jo og infrarødt spekter som de benytter, for å se når det er lite synlig lys og/eller tåke som ville hindret det visuelle synsspekteret.

Og dataene sammenstilles og sammenlignes både med bilder tatt av samme kamera under hendelsen, og andre kameraer som dekker samme område, får å danne seg et 3D/4D bilde av omgivelsene. Forskjellen ligger jo i at de ikke samtidig får inn data fra lidar eller radar eller andre sensorer, men kun fra flere kameraer.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
PgUp skrev (4 minutter siden):

Hvilke biler kan man garantere er produsert i Europa? Da tenker jeg ikke på biler importert fra Kina som f.eks. model 3.

Produseres ikke både M3 og MY for det europeiske markedet i Tyskland da?

Lenke til kommentar
koots skrev (1 minutt siden):

Produseres ikke både M3 og MY for det europeiske markedet i Tyskland da?

Giga Berlin produserer kun TMY. Alle TM3 solgt i Norge/Europa, kommer fra Giga Shanghai. TMS og TMX, som det faktisk er registrert 19 av i dag, produseres såvidt jeg vet, bare på Giga Freemont i USA!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (24 minutter siden):

Angående "Vision Only" eller Tesla Vision" mot multi-sensor løsninger. Høres jo ut som endel her tror Tesla bare har ett kamera i bruk om gangen, og ikke flere. Det er påtagelig i diskusjonen her å se de som angriper Tesla, hovedsakelig skriver "kameraet" i entall, selv om det beviselig er flere kameraer for å dekke synsobservasjonene fra disse.

En annen ting er jo at man med disse kameraene ser mer enn bare vanlig lys vi klarer å se. Tesla har jo og infrarødt spekter som de benytter, for å se når det er lite synlig lys og/eller tåke som ville hindret det visuelle synsspekteret.

Og dataene sammenstilles og sammenlignes både med bilder tatt av samme kamera under hendelsen, og andre kameraer som dekker samme område, får å danne seg et 3D/4D bilde av omgivelsene. Forskjellen ligger jo i at de ikke samtidig får inn data fra lidar eller radar eller andre sensorer, men kun fra flere kameraer.

Tror du må lese innleggene før du fyrer løs. Poenget var vel at waymo tillegg til å ha flere kamera enn tesla også hadde lidar og radar sensorer. Absolutt ingen har påstått at tesla kun har ett kamera

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (39 minutter siden):

Tror du virkelig sjåførene, gjerne noen som har vært i panikk, har innrømmet eller endog oppfattet selv at de har tråkket på gassen istedet for bremsen? Tenker det er veldig lav sannsynlighet for at en slik innrømmelse kommer, og spesielt om media blir involvert.

Så datakontrollert som bilene er blitt, så kan bilprodusentene se hva som er trykket på eller ei, så om det hadde visst seg at de faktisk tråkket på bremsen og bilen likevel akselererte opp i høy hastighet, så ville de mest sannsynlig funnet ut det. Og myndighetene kan kreve granskning, der eventuelt juks og bedrag med slik info, fort kunne og villet bli oppdaget. Jeg tror ikke noen bilprodusenter ville tatt sjansen på å lyve om dette.

Nå er det forresten ett firma som har lagt inn i programmet at den ikke skal akse til maks når det viser seg at det ikke er mulig (murvegg, elv eller grøft eller andre hindringer i veien) enten det er ryging eller å kjøre fremover. Det er, i tilfelle de ikke allerede har samme begrensninger, noe alle de andre gjerne kan lage tilsvarende løsning på.

På alle fornuftig konstruerte biler skal bremsepedal lett kunne overvinne motor. Kan gi full gass på min og fint stoppe den på bremsen.

Vet ikke om noen har gått over til kun el actuering? Min har i alle fall bremseveske og slanger ut til hjula. Så der er det hydraulisk overføring fra pedal til hjul.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis ultralydsensorer er dårligere på å detektere avtstand en visuell (for parkerings formål til biler) er det rart at flaggermus gjennom tusenvis av års evolosjon har utviklet nettopp dette kontra syn. 
Min påstand er at Mr Musk klarer aldri å oppnå samme nøyaktighet til omkringliggende objekter med sitt p.d system for parkerings formål som biler utstyrt med 8 uss sensorer (normal oppsettt fremover , bakover og sideveis).  De har jo faktisk innrømmet det selv i den nevnte rettsak.

Endret av Syar-2003
  • Liker 3
Lenke til kommentar
50 minutes ago, Snowleopard said:

Tror du virkelig sjåførene, gjerne noen som har vært i panikk, har innrømmet eller endog oppfattet selv at de har tråkket på gassen istedet for bremsen? Tenker det er veldig lav sannsynlighet for at en slik innrømmelse kommer, og spesielt om media blir involvert.

Så datakontrollert som bilene er blitt, så kan bilprodusentene se hva som er trykket på eller ei, så om det hadde visst seg at de faktisk tråkket på bremsen og bilen likevel akselererte opp i høy hastighet, så ville de mest sannsynlig funnet ut det. Og myndighetene kan kreve granskning, der eventuelt juks og bedrag med slik info, fort kunne og villet bli oppdaget. Jeg tror ikke noen bilprodusenter ville tatt sjansen på å lyve om dette.

Nå er det forresten ett firma som har lagt inn i programmet at den ikke skal akse til maks når det viser seg at det ikke er mulig (murvegg, elv eller grøft eller andre hindringer i veien) enten det er ryging eller å kjøre fremover. Det er, i tilfelle de ikke allerede har samme begrensninger, noe alle de andre gjerne kan lage tilsvarende løsning på.

Ja jeg mente at fabrikanten skal gå ut med dataene, ikke at man skal intervjue førerene. Så på den Teslaen som var løpsk i Bergen at Tesla gikk ut med data og så at føreren hadde tråkka på gassen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
57 minutes ago, Trestein said:

På alle fornuftig konstruerte biler skal bremsepedal lett kunne overvinne motor. Kan gi full gass på min og fint stoppe den på bremsen.

Vet ikke om noen har gått over til kun el actuering? Min har i alle fall bremseveske og slanger ut til hjula. Så der er det hydraulisk overføring fra pedal til hjul.

 

Det er veldig mange elbiler som har brake by wire. Når du tramper på bremsen, så bestemmer bilen om den skal bruke regen, eller aktuere de mekaniske bremsene. Xc40 er inkludert i dem som har brake by wire.

Tesla er vel av de få som fortsatt har 100% mekaniske bremser slik  jeg har forstått det

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (9 minutter siden):

Ja jeg mente at fabrikanten skal gå ut med dataene, ikke at man skal intervjue førerene. Så på den Teslaen som var løpsk i Bergen at Tesla gikk ut med data og så at føreren hadde tråkka på gassen.

 

Politiet bekrefter at bilen ble tilbakekalt i 2022 , og reparert.

https://www.nrk.no/stor-oslo/dodsulykken-i-sandvika_-politiet-bekrefter-at-bilen-ble-tilbakekalt-1.17063478


Edit : 

Men to andre tilfeller med XC40 har også dukket opp i kjølvannet av dette hvor det påstås at bilen har aksellerert av seg selv.
1 ) 
https://www.dagbladet.no/nyheter/volvoen-skjot-fart-skremmende/81996306?fbclid=IwY2xjawFkkGpleHRuA2FlbQIxMAABHTbOCpIK9Kpsesxrhb_8JT0kY6GiyOJoWsNf6lDo0WecqvaHQwhmkmC67g_aem_MWrF3APnHGVNMM1_-hvy_g

2) 
https://www.oblad.no/lokale-nyheter/s/5-68-1343159?p=lc-8359179-35832-ostlandetsblad

 

Endret av Syar-2003
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (3 timer siden):

Hvem snakker om de som IKKE er i kontakt med kundebehandling??? Må du absolutt trolle SÅ åpenlyst? Jeg snakker om alle de som opplever små og store problemer som Tesla løser raskt og profesjonelt. Tesla roadservice kommer gjerne hjem til oss, eller til jobben og fikser ting UTEN at man må ta fri for å oppsøke et merkeverksted.

Nei HUFF, nå orker jeg ikke å argumentere selvfølgeligheter til en som bare troller mer. Takk for meg i dette håpløse ordskiftet.

Ser tydelig at du blir den neste som blir satt på ignoreringslista her.

Bare ignorer meg. Da slipper vi slikt vrøvl.

Jeg kan ikke uttale meg om bmw kundeservise fordi det er over 10år siden jeg var i kontakt med dem. 

Skulle jeg si at de er flinke eller fleksible? Jeg aner ikke

Det er faktisk dem som har problemer som må uttale seg. Er det noen som kommer i avisen og klager på bmws kundebehandling så ser jeg det. At jeg som aldri opplever dem skal uttale meg blir bare tull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (5 minutter siden):

Det er veldig mange elbiler som har brake by wire. Når du tramper på bremsen, så bestemmer bilen om den skal bruke regne, eller aktuere de mekaniske bremsene. Xc40 er inkludert i dem som har brake by wire.

Tesla er vel av de få som fortsatt har 100% mekaniske bremser slik  jeg har forstått det

Jeg har også el blending på bremsene. Man trenger ikke frikoble bremsepedalen av den grunn. Skal sjekke om jeg får trykk i hydraulikken når bilen er avslått

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (57 minutter siden):

Hvis ultralydsensorer er dårligere på å detektere avtstand en visuell (for parkerings formål til biler) er det rart at flaggermus gjennom tusenvis av års evolosjon har utviklet nettopp dette kontra syn. .

Jeg er ikke uenig i det med sensorene. Men kom igjen da.... Evolusjon? Er det argumentet ditt?🤣 At en flaggermus bruker ultralyd er argumentet for at biler skal bruke ultralyd og ikke kamera?🤣👍

Det var et killer argument! For flaggermusene har jo hatt tilgang til samme teknologi og valgt ultralyd ut av alle valgmulighetene 💪 spesielt er det et kovbe argument når man ser at omtrent alle andre arter i verden ikke bruker ultralyd 👍

Lenke til kommentar
42 minutes ago, Trestein said:

Jeg har også el blending på bremsene. Man trenger ikke frikoble bremsepedalen av den grunn. Skal sjekke om jeg får trykk i hydraulikken når bilen er avslått

Tror de har en failsafe, når man virkelig tramper så bremser det.

Men det er jo også et problem, (har jeg blitt fortalt på førerinstruksjonskurs på banekjøring) at folk ikke tramper hardt nok tidlig nok, når man virkelig skal stoppe. 

Her er Audi sitt system forklart

https://www.youtube.com/watch?v=KiCtOJn3J2k

 

Screenshot 2024-09-30 at 16.21.24.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...