Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Me har i meir enn 7 år hatt ei regjering som snakkar om å utligne dei stadig aukande forskjellane mellom fattig og rik. Men kva har skjedd? Ta til dømes elbilar. Det er bra for alle, ikkje minst klima, at stadig fleir går over frå fosil til bærekraftig energi. Men med den avgiftspolitikken som vert ført i dag, subsidierer me dei med best råd. Ved at det ikkje er sett grenser for korkje kostnader eller andre former for avgrensing. 

Om du til dømes kjøper ein bil til 1. mill. er det fullt moms frådrag, ingen årsavgift og reduserte bompenger. Dette kan fort utgjere sparte utgifter på rundt 300.000 kr berre i investering. Ein bil til 400.000 kr vil få redusert avgiftene med rundt 100.000 kr. Er dette utjamning eller det stikk motsatte?

I tillegg medfører ein større og tyngre bil større slitasje på vegane. Samstundes som det truleg går med meir energi til både utvinning av materialer og øvrige forureinande element. Kom hug, ingen produkt er til denne dag utslepsfrie!

Beste helsing

Henry J. Lie

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Henry J. Lie skrev (1 time siden):

Me har i meir enn 7 år hatt ei regjering som snakkar om å utligne dei stadig aukande forskjellane mellom fattig og rik. Men kva har skjedd? Ta til dømes elbilar. Det er bra for alle, ikkje minst klima, at stadig fleir går over frå fosil til bærekraftig energi. Men med den avgiftspolitikken som vert ført i dag, subsidierer me dei med best råd. Ved at det ikkje er sett grenser for korkje kostnader eller andre former for avgrensing. 

Du får også Nissan Leaf til 50.000kr, ferdig subsidiert av staten. Jeg er enig i at et flatt momsfritak kan være usosialt, men både fattig og rik kan ha glede av å velge elbil fremfor fossil bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Henry J. Lie skrev (1 time siden):

Me har i meir enn 7 år hatt ei regjering som snakkar om å utligne dei stadig aukande forskjellane mellom fattig og rik. Men kva har skjedd? Ta til dømes elbilar. Det er bra for alle, ikkje minst klima, at stadig fleir går over frå fosil til bærekraftig energi. Men med den avgiftspolitikken som vert ført i dag, subsidierer me dei med best råd. Ved at det ikkje er sett grenser for korkje kostnader eller andre former for avgrensing. 

Om du til dømes kjøper ein bil til 1. mill. er det fullt moms frådrag, ingen årsavgift og reduserte bompenger. Dette kan fort utgjere sparte utgifter på rundt 300.000 kr berre i investering. Ein bil til 400.000 kr vil få redusert avgiftene med rundt 100.000 kr. Er dette utjamning eller det stikk motsatte?

I tillegg medfører ein større og tyngre bil større slitasje på vegane. Samstundes som det truleg går med meir energi til både utvinning av materialer og øvrige forureinande element. Kom hug, ingen produkt er til denne dag utslepsfrie!

Beste helsing

Henry J. Lie

 

Angående veislitasje på "tunge" biler kontra lette;

https://www.faktisk.no/faktasjekker/xVq/nei-tesla-biler-sliter-ikke-merkbart-pa-veien

Sitat

Gjennomgangen viser at det ikke er støtte i skandinavias fremste forskning for å si tunge personbiler som Tesla sliter mer på veiene enn andre biler. For veislitasjen har det bare marginal betydning om en bil veier ett eller to eller tre tonn.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om ikke dyrere elbiler insentiveres i forhold til fossilbilene risikerer man at salget av fossilbiler øker.

Dette var en betydelig større problemstilling for ~3 år siden, da man måtte kjøpe bil til 600.000+ kroner om man skulle ha elektrisk familiebil med god rekkevidde, men det er fortsatt en problemstilling man må ta hensyn til. Om ikke Audi e-tron hadde avgiftsfritak, så kunne det godt hende det ble solgt mer diesel Audi A6 eller diesel XC-90, eksempelvis. Og 3-5 år senere omsettes jo disse bilene til langt lavere priser, noe som kommer de mindre rike til gode. (Jeg sier mindre rike, fordi de fattige i Norge i all hovedsak ikke eier bil.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Om ikke dyrere elbiler insentiveres i forhold til fossilbilene risikerer man at salget av fossilbiler øker.

Neh. Jeg ser ikke hvorfor en flatt rabattert sum på elbil og høyere CO2-komponent på fossile biler ikke skal være en mer rettferdig løsning.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Gavekort said:

Neh. Jeg ser ikke hvorfor en flatt rabattert sum på elbil og høyere CO2-komponent på fossile biler ikke skal være en mer rettferdig løsning.

Økt CO2-avgift kan kompansere for reduserte insentiver på dyrere elbiler, men så er det det å få med seg FRP...

Realiteten ville bli at man øker avgiftene på elbiler og ikke øker avgiftene på fossilbiler, slik at konkurransedyktigheten svekkes.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (16 minutter siden):

Økt CO2-avgift kan kompansere for reduserte insentiver på dyrere elbiler, men så er det det å få med seg FRP...

Realiteten ville bli at man øker avgiftene på elbiler og ikke øker avgiftene på fossilbiler, slik at konkurransedyktigheten svekkes.

Diskuterer vi kompromisser så er jeg enig, men diskuterer vi hva som er den ideelle løsningen så er momsfritaket, som Henry er inne på, en sosialt urettferdig løsning.

En flat subsidie på f.eks. 100.000 vil gi mer rabatt til rimelige elbiler, og betydelig mindre rabatt til de dyreste bilene. Dyre elbiler bør fortsatt være attraktive gjennom andre rabatter og goder, og kanskje fortsatt redusert moms. Men å spekulere på flykt tilbake til store fossile SUV-beist er som å tale mot skatting av de rike i frykt for at de flytter til Monaco. Det er sjeldent så sort-hvitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Gavekort said:

Diskuterer vi kompromisser så er jeg enig, men diskuterer vi hva som er den ideelle løsningen så er momsfritaket, som Henry er inne på, en sosialt urettferdig løsning.

Jeg er uenig i at den er *urettferdig*. Den er helt nøytral - alle får lik prosent. Men den gjør så klart ingenting for å rette opp ulikheter.

18 minutes ago, Gavekort said:

En flat subsidie på f.eks. 100.000 vil gi mer rabatt til rimelige elbiler, og betydelig mindre rabatt til de dyreste bilene. Dyre elbiler bør fortsatt være attraktive gjennom andre rabatter og goder, og kanskje fortsatt redusert moms. Men å spekulere på flykt tilbake til store fossile SUV-beist er som å tale mot skatting av de rike i frykt for at de flytter til Monaco. Det er sjeldent så sort-hvitt.

Jeg er enig i at det er ikke en veldig stor frykt i dag. Det var en mye større problemstilling for noen år siden. Nå er det mer sannsynlig at de som f.eks ville kjøpt Model X heller setter seg på liste for Model Y, og de som ville kjøpt Model S heller kjøper Model 3. De som kjøper e-tron ville kanskje heller se mot Skoda Enyaq, osv. I dag og i nær fremtid finnes det noenlunde greie alternativer for de som bare kunne ha klart seg med ganske dyre biler for noen år siden.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Jeg er uenig i at den er *urettferdig*. Den er helt nøytral - alle får lik prosent. Men den gjør så klart ingenting for å rette opp ulikheter.

Det er urettferdig om perspektivet er fra et samfunn med progressive skatter. Man trenger ikke å nevne sosial urettferdighet en gang. Det er bare ineffektiv politikk å rabattere luksusbiler for de som vasser i penger når målgruppen bør være folk flest som skal bytte ut sin 1998 Opel Vectra. Rabatter bør være en nødvendighet, ikke en gavepakke, er hva jeg mener.

Sitat

Jeg er enig i at det er ikke en veldig stor frykt i dag. Det var en mye større problemstilling for noen år siden. Nå er det mer sannsynlig at de som f.eks ville kjøpt Model X heller setter seg på liste for Model Y, Og de som ville kjøp Model S heller kjøper Model 3. De som kjøper e-tron ville kanskje heller se mot Skoda Enyaq, osv. I dag og i nær fremtid finnes det noenlunde greie alternativer for de som bare ha kunne klart seg med ganske dyre biler for noen år siden.

e-Tron er dessverre Norges mest solgte elbil og det mener jeg er fullstendig galt.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (20 minutter siden):

e-Tron er dessverre Norges mest solgte elbil og det mener jeg er fullstendig galt.

Hvorfor er det galt? Forstår ikke hvordan det går an å tenke sånn. Dette minner om den utredningen som ble gjort for mange år siden rundt tapte inntekter for staten, der de tok utgangspunkt i at alle som kjøpte Model S og X ellers ville kjøpt en tilsvarende Porsche.

Dette er så langt fra realiteten man kan komme. De fleste som kjøpte Model S og X den gangen var vanlige familier, som ellers ville kjøpt en diesel-Passat eller Avensis i samme prisklasse.

Det samme er situasjonen i dag med ETron, I-pace og andre "luksus-elbiler". Rikingene kjøper fremdeles millionbilene, mens nå kan også vanlige familier unne seg litt luksus i form av en miljøvennlig, romslig bil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (8 minutter siden):

Det samme er situasjonen i dag med ETron, I-pace og andre "luksus-elbiler". Rikingene kjøper fremdeles millionbilene, mens nå kan også vanlige familier unne seg litt luksus i form av en miljøvennlig, romslig bil. 

Fordi 1 stk Audi e-tron er subsidiert  det samme som 2,17 til 2,77 stk Peugeot e-208. Men i stedet for å subsidiere 2,77 familier en ny og miljøvennlig kompaktbil så har vi subsidiert en passe rik mellomleder som typisk bytter biler oftere en underbuksene sine, og som typisk har råd til å betale 25% moms for et privilegium.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (Akkurat nå):

Fordi 1 stk Audi e-tron er subsidiert  det samme som 2,17 til 2,77 stk Peugeot e-208. Men i stedet for å subsidiere 2,77 familier en ny og miljøvennlig kompaktbil så har vi subsidiert en passe rik mellomleder som typisk bytter biler oftere en underbuksene sine.

Poenget mitt gikk deg hus forbi ser det ut som. De fleste som kjøper e-tron er ikke rikinger, men familier. Selvsagt også rikinger, naturlig nok, men de fleste er folk som hadde kjøpt bil i den pris/størrelsesklassen uansett, men sannsynligvis fossilbil dersom "luksus-elbiler" var avgiftsbelagt.

Trenger du en romslig familie-bil med god rekkevidde, og skal bruke ca. 600 000 på bil, er e-tron et godt alternativ. Innføres det ekstra avgifter på den, kjøper familien en annen bil i samme størrelse til samme pris,  men da gjerne med diesel i stedet. De velger ikke en Peugeot 208 som alternativ...

Dette lukter sovjet-tankegang og janteloven lang vei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (5 minutter siden):

Poenget mitt gikk deg hus forbi ser det ut som. De fleste som kjøper e-tron er ikke rikinger, men familier. Selvsagt også rikinger, naturlig nok, men de fleste er folk som hadde kjøpt bil i den pris/størrelsesklassen uansett, men sannsynligvis fossilbil dersom "luksus-elbiler" var avgiftsbelagt.

Trenger du en romslig familie-bil med god rekkevidde, og skal bruke ca. 600 000 på bil, er e-tron et godt alternativ. Innføres det ekstra avgifter på den, kjøper familien en annen bil i samme størrelse til samme pris,  men da gjerne med diesel i stedet. De velger ikke en Peugeot 208 som alternativ...

 

Kjøper du en Audi så er du by default en person som ikke trenger subsidier, så argumentet ditt er ganske moot.

Sitat

Dette lukter sovjet-tankegang og janteloven lang vei.

Ad hominem tøv. Det er ikke misunnelse å være for progressiv og målrettet skatte- og avgiftspolitikk.

Løsningen er superlett. Flat 100.000kr rabatt, så får du nesten dobbelt så mye rabatt på en e-208, og mye mindre på en Porsche Taycan.

Lenke til kommentar

Når politikken på mva først skal legges om så blir det nok en avvikling, ikke en omlegging til sosial profil. Avviklingen skjer nok så snart EØS ikke godtar mva-fritaket lengre slik at politikerne kan skylde på at "det var ikke oss som bestemte det". Jeg håper og tror mva-fritaket avvikles trinnvis over f.eks en 5-års periode. F.eks

2022: 0% mva

2023: 5% mva

2024: 10% mva

2025: 15% mva

2026: 20% mva

2027: 25% mva

Dette vil gi fem rush for å kjøpe elbil før avgiftsøkninga. Hvert hopp er stort nok til å gi et betydelig incentiv til å få ut fingeren men lite nok til at det fortsatt er rasjonelt å vente på neste års modell hvis det er noe man virkelig har lyst til å vente på. Lengden på hvert trinn er også fornuftig etter min mening.

Et alternativ er å trekke ned et "flatt tak" på mva-fritak:

Spoiler

 

2022: 25% mva på den delen av kjøpesummen som overstiger 500 000 kr

2023: 25% mva på den delen av kjøpesummen som overstiger 400 000 kr

2024: 25% mva på den delen av kjøpesummen som overstiger 300 000 kr

2025: 25% mva på den delen av kjøpesummen som overstiger 200 000 kr

2026: 25% mva på den delen av kjøpesummen som overstiger 100 000 kr

2027: 25% mva på hele kjøpesumen

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...