Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Et kamera ser en gutt løpe ut i veien. En LIDAR supplerer med nøyaktig avstand og guttens hastighet og retning, data som et kamera er notorisk dårlig på. Man skal drive mye med mentalakrobikk for å se LIDARens bidrag som en ulempe.

Hørt om snekkere som insisterer på å bare ta ting på øyemål fordi en tommestokk gjør dem forvirret? Ikke jeg heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
uname -i skrev (3 minutter siden):

Et kamera ser en gutt løpe ut i veien. En LIDAR supplerer med nøyaktig avstand og guttens hastighet og retning, data som et kamera er notorisk dårlig på. Man skal drive mye med mentalakrobikk for å se LIDARens bidrag som en ulempe.

Hørt om snekkere som insisterer på å bare ta ting på øyemål fordi en tommestokk gjør dem forvirret? Ikke jeg heller.

Et stereoskopisk kamera er ganske bra på å kunne bygge en 3-dimensjonal modell. Ulempen er at det krever en del mer prosessering, og er mer utsatt for forstyrrelser slik som refleksjoner og smuss.

 

Lenke til kommentar
uname -i skrev (7 minutter siden):

Et kamera ser en gutt løpe ut i veien. En LIDAR supplerer med nøyaktig avstand og guttens hastighet og retning, data som et kamera er notorisk dårlig på. Man skal drive mye med mentalakrobikk for å se LIDARens bidrag som en ulempe.

Hørt om snekkere som insisterer på å bare ta ting på øyemål fordi en tommestokk gjør dem forvirret? Ikke jeg heller.

Mobileye er uenig med deg, er vell det selskapet som har drevet med dette lengst. Samt Tesla da såklart, men det vet jeg jo ikke gjør en døyt for deg uansett 😅

Og en kan jo såklart stille spørsmål om hvilket produkt er best til å gjøre x oppgave. Men det var egentlig ikke diskusjonen akkurat nå. Det var støy i fra andre kilder som feks radar er notorisk for i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 time siden):

Et kamera ser en gutt løpe ut i veien. En LIDAR supplerer med nøyaktig avstand og guttens hastighet og retning, data som et kamera er notorisk dårlig på. Man skal drive mye med mentalakrobikk for å se LIDARens bidrag som en ulempe.

Nå spør eg mest fordi eg ikke vet. Men Tesla scorer da veldig bra på tester på nettopp slike scenarioer? Eller scoret biler med kamera og lidar enormt mye bedre? 

Men eg såg all time high på en Tesla her for et års tid siden. Men er ikke helt sikker gitt.

Bare tenker siden Tesla kun har kamera og det er veldig dårlig? 

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Jotun skrev (2 minutter siden):

Nå spør eg mest fordi eg ikke vet. Men Tesla scorer da veldig bra på tester på nettopp slike scenarioer? Eller scoret biler med kamera og lidar enormt mye bedre? 

Men eg såg all time high på en Tesla her for et års tid siden. Men er ikke helt sikker gitt.

Bare tenker siden Tesla kun har kamera og det er veldig dårlig? 

Det er vel slik at mange har flere sensorer som radar ,avstand sensor og kamera.

Problemet er vel ofte at gjenstander kan være bevegelige. Små barn kan krype inn i en kamera dødsone eller en handlepose kan være plassert etter bilens kamra har sett område eller et hengerfeste kan være usynlig for kameraet. Derfor kan det være greit med avstandssensorer i tillegg til kameraer. Det er nok en grunn for at 99% av bilprodusener har begge deler

Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 minutter siden):

Det er vel slik at mange har flere sensorer som radar ,avstand sensor og kamera.

Problemet er vel ofte at gjenstander kan være bevegelige. Små barn kan krype inn i en kamera dødsone eller en handlepose kan være plassert etter bilens kamra har sett område eller et hengerfeste kan være usynlig for kameraet. Derfor kan det være greit med avstandssensorer i tillegg til kameraer. Det er nok en grunn for at 99% av bilprodusener har begge deler

Ja eg vet ikke grunner etc. Men hvis man er best i slike tester, hvorfor putte på mer? 

Ser du nevner hengerfester, men det var ikke det eg svarte på her i sted. Det var han gutten som sprang over gaten, ikke et parkeringsscenario. Der tenker eg USS kunne vært greit å hatt. Men det er ikke mange bilmerker som bruker USS til å hindre en kollisjon med et barn under kjøring vel?

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Jotun skrev (1 minutt siden):

Ja eg vet ikke grunner etc. Men hvis man er best i slike tester, hvorfor putte på mer?

Du får spørre dem som lager autonome kjøretøy. Tviler på om de bruker det for kartlegging eller gøy. Waymo leverer vel dette i rimelig store antall. 

Best i en forhåndsdefinert test kan bety så mye. Øver man systemet på ett scenario eller ønsker man at det skal virke i den virkelige verden der ingen situasjoner er lik eller mulig å øve inn?

Lenke til kommentar

Hadde endret forrige innlegg men det var ikke publisert.

Hehe... Ja for det har jo aldri i verdenshistorien skjedd at noen finner på noe nytt som gjør "det alle andre gjør" obsolete :)

Ser godt ka du meine, men ser også at f.eks Tesla leverer på høyt nivå med sine kamera.  Poenget mitt var at å bruke en av de tingene som Tesla scorer bra på som et argument mot at kameraløsning ikke vil fungere ble litt snodig for min del. Mulig Tesla har jukset for å få gode tester, ikke noe eg kan uttale meg om. Eg kan kun forholde meg til de faktiske tingene.

Det vi vel kan konkludere med er at fremtiden ennå er litt uviss.

 

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...