Simen1 Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september (endret) Jarmo skrev (4 minutter siden): Så alt kan løses med flere standater og mer homogen produksjon kan være en target for bedre løsning? Tja. Veldig mange bilkomponenter er allerede standardisert. Produsert av en drøss med selskaper (annet enn bilprodusenten) som prøver å selge inn sitt produkt til bilutviklere. F.eks går lykter, bremsedeler etc på anbud. Så kjøper de inn fra vinneren. At komponenten brukes i flere andre bilmerker har ingen betydning. Når det gjelder ørten nye bilmerker så er det også litt obskurt. F.eks VAG produserer biler med flere merker, som i sin tid ble kjøpt opp av samme eier. I andre tilfeller så har produsentene opprettet egne salgsmerker, selv om det egentlig er samme eier. F.eks Lexus-brandet fra Toyota. Sånn er det nok med kinesiske merker også. Derfor tror jeg deletilgangen vil være ganske god, spesielt på typiske slitedeler siden det gir en etterspørsel som noen produsenter garantert vil ha en kakebit av. Noen sære deler kan bli vanskelige å få tak i når bilene blir 15-30 år gamle, men hovedproblemet vil være programvaren. Mulig det dukker opp et marked for 3. part programvare, styreenheter etc på populere modeller etter hvert. Endret 26. september av Simen1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september (endret) Simen1 skrev (20 minutter siden): Tja. Veldig mange bilkomponenter er allerede standardisert. Produsert av en drøss med selskaper (annet enn bilprodusenten) som prøver å selge inn sitt produkt til bilutviklere. F.eks går lykter, bremsedeler etc på anbud. Så kjøper de inn fra vinneren. At komponenten brukes i flere andre bilmerker har ingen betydning. Ja, jeg vet at du har noen flere hjerneceller mer enn jeg har. Hva vil tjene mest av vår/EU og til slutt verdens utvikling av biler? Bildet er veldig diffus siden kun de som har kjøpekraft går foran. Norge nr. 1. på elkartet, hva gjelder transport. Et bitt i lite land, med sine ca. 4,6 mill. forbrukere. Jeg tenker globalt og handler lokalt Endret 26. september av Jarmo Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september Hansien skrev (2 timer siden): Det kan hende at mine interesser for detailing påvirker meg veldig her, men jeg sliter med det konseptet at den ser ren ut lengre.. Jeg også prioriterte det. Må være et mareritt å ha hvit bil om man bryr seg om den ser ren ut eller ikke. Min bil kan brukes et par mnd før jeg trenger å vaske den pga utseende. Spesielt om vinteren når det ofte er for kaldt for hjemmevask. Har aldri min bil i maskin Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september Simen1 skrev (13 minutter siden): men hovedproblemet vil være programvaren. Mulig det dukker opp et marked for 3. part programvare, styreenheter etc på populere modeller etter hvert. For kinaprodusenter, så tror jeg faktisk at programvare blir det minste problemet. Av den enkle grunn at man ikke trenger ny software på en bil som fungerer i utgangspunktet. Mao så vil de fleste av bilens funksjoner fortsette å fungere, selv om man ikke får oppdatert til nyere software. Det største problemet vil nok være elektronikk og modellspesifiker deler som karosseri, interiørdetaljer, lykter, etc. Det vil nok bli rimelig vanskelig å få tak i dersom det kun er solgt noen få tusen biler i Europa av modellen. Dernest tror jeg det vil bli vanskelig å få reparert bilene. Selvsagt kan et verksted skifte bremser, hjulopphengsdeler etc, men å reparere større feil dersom det ikke finnes litteratur og el.skjema er nesten umulig på nyere biler. Lettest blir det nok å få tak i typiske slitedeler, men for selv de største Kinesiske merkene (utenom MG, selvsagt) finnes foreløpig ikke noen alternative deler å få tak hos europeiske nettbutikke, og for små merker som Hongqi, Hiphi, Voyah, Nio etc så vil det nok ikke komme heller. 1 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september Trestein skrev (9 minutter siden): Jeg også prioriterte det. Må være et mareritt å ha hvit bil om man bryr seg om den ser ren ut eller ikke. Min bil kan brukes et par mnd før jeg trenger å vaske den pga utseende. Spesielt om vinteren når det ofte er for kaldt for hjemmevask. Har aldri min bil i maskin Har hvit bil, er interessert i å holde den ren. Har ingen problemer eller synes det er et mareritt. For øvrig mener jeg det er viktigere med en vask i ny og ne vinterstid enn om en får håndvasket eller må ta det i maskin. Det krever ikke mer av meg å polere denne bilen til våren enn det hadde gjort om den kun hadde fått håndvask. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september Jarmo skrev (33 minutter siden): Så nesten alt kan løses med flere standater og mer homogen produksjon kan være en target for bedre løsninger? Joda, bare se på USA, der slitedeler på en pick-up fra 50-tallet og en "sportsbil" fra 90-tallet kan være like. Veldig lett å få reparert hvilken som helst amerikansk bil på ethvert lite bakgårdsverksted i USA. Ulempen er jo at det blir veldig mye drittbiler av det... 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september Hansien skrev (2 minutter siden): Har hvit bil, er interessert i å holde den ren. Har ingen problemer eller synes det er et mareritt. For øvrig mener jeg det er viktigere med en vask i ny og ne vinterstid enn om en får håndvasket eller må ta det i maskin. Det krever ikke mer av meg å polere denne bilen til våren enn det hadde gjort om den kun hadde fått håndvask. Har hatt biler med flere farger. Jeg synes grå er best pga skitten. Har en blå bil også. Synes ikke jeg klarte en tur til og fra job uten at den så akkurat ut som før jeg vasket den. Å vaske bilen hver dag slik mange taxier gjør orker jeg ikke. I praksis blir det vel vask hver 3 måned Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september (endret) I moderne software utvikling er det normalt å ha avtaler om at om en skulle forfalle så har andre parter rettigheter til å ta over kodebase samt IP etc. Normalt sett er dette nære partnere som blir hardt rammet av at slike ting skjer. Det er iallefall min opplevelse av utvikling av produkter i dag. Så jeg antar at det finner selskaper der ute som evt kan overta den dagen selskapene går under, om de vill såklart. Så kan de nok også selge det videre om det er en bedre løsning. Vet juss folkene har ett spesifikt ord for dette som jeg har sett en 100 ganger, men kommer ikke på det i farten. Edit: "Escrow agreement" er vist den rette terminologien Endret 26. september av Salvesen. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september Salvesen. skrev (25 minutter siden): I moderne software utvikling er det normalt å ha avtaler om at om en skulle forfalle så har andre parter rettigheter til å ta over kodebase samt IP etc. Normalt sett er dette nære partnere som blir hardt rammet av at slike ting skjer. Det er iallefall min opplevelse av utvikling av produkter i dag. Så jeg antar at det finner selskaper der ute som evt kan overta den dagen selskapene går under, om de vill såklart. Så kan de nok også selge det videre om det er en bedre løsning. Vet juss folkene har ett spesifikt ord for dette som jeg har sett en 100 ganger, men kommer ikke på det i farten. Edit: "Escrow agreement" er vist den rette terminologien Nå kjenner jeg flere som har gamle biler og felles er at de sjelden har problemer med software og oppgradering av den. Jeg har en 12 år gammel bil jeg kan oppgradere software på men hva er vitsen? Bilen fungerer akkurat slik den var når den var ny. Fabrikanten har nok brukt mye tid på motorstyring, kontroll av gearkasse osv men det virker. Problemet er når komponenter svikter ikke at motorstyringen virker dårligere pga software. El bilen min får ota oppgraderinger men det er uhyre sjelden at jeg merker noe som helst forskjell. Om jeg hadde kjørt på orginal software i dag hadde jeg ikke merket annet at tallene i speedometer har et litt annet utseende. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september Trestein skrev (15 minutter siden): Nå kjenner jeg flere som har gamle biler og felles er at de sjelden har problemer med software og oppgradering av den. Jeg har en 12 år gammel bil jeg kan oppgradere software på men hva er vitsen? Bilen fungerer akkurat slik den var når den var ny. Fabrikanten har nok brukt mye tid på motorstyring, kontroll av gearkasse osv men det virker. Problemet er når komponenter svikter ikke at motorstyringen virker dårligere pga software. El bilen min får ota oppgraderinger men det er uhyre sjelden at jeg merker noe som helst forskjell. Om jeg hadde kjørt på orginal software i dag hadde jeg ikke merket annet at tallene i speedometer har et litt annet utseende. Det hele handler jo OM noe skulle skje, hvordan håndterer en det? En har jo sett mange forskjellige sikkerhetsproblemer relatert til biler de siste årene. Dødsulykken på Østlandet nå eller hvor det var knyttes jo opp til dette. Hva gjør en i slike tilfeller om selskapet bak er konkurs og ingen eier softwaren? Jo en gir de kjøreforbud. Så, slike avtaler er viktig for videre drift. Og jeg antar at store importører har slike avtaler på plass som Bavaria, møller osv. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september (endret) Salvesen. skrev (1 time siden): Så jeg antar at det finner selskaper der ute som evt kan overta den dagen selskapene går under, om de vill såklart. Så kan de nok også selge det videre om det er en bedre løsning. Har f.eks Tesla open source for sine produkter? Eller BMW, Mercedes, Audi osv? Hva med Kinabiler, like lett? Problemet blir vel det at de som har utviklet programvarene, kan hacke seg inn når de vil eller? Endret 26. september av Jarmo 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september Jarmo skrev (10 minutter siden): Har f.eks Tesla open source for sine produkter? Eller BMW, Mercedes, Audi osv? Hva med Kinabiler, like lett? Problemet blir vel det at de som har utviklet programvarene, kan hacke seg inn når de vil eller? Tesla har ett åpent api med dokumentasjon på nett. Men i lange tider hadde de ikke dette og en måtte "sniffe" seg frem til kommandoer etc. Jeg utviklet selv software som brukte dette APIet på denne tiden og det var helt håpløst. Stadige breaking changes som førte til nedetid og ny sniffing for å finne endringen. Nei, moderne software utvikles sjeldent med bakveier der utviklerne kan hacke seg inn. Av den åpenbare grunnen om folk skulle bli sagt opp osv. En er langt forbi dette. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september Trestein skrev (1 time siden): Har hatt biler med flere farger. Jeg synes grå er best pga skitten. Har en blå bil også. Synes ikke jeg klarte en tur til og fra job uten at den så akkurat ut som før jeg vasket den. Å vaske bilen hver dag slik mange taxier gjør orker jeg ikke. I praksis blir det vel vask hver 3 måned Jeg greier fint å kjøre biler i alle regnbuens farger til og fra butikken og vanlige ærend uten at den blir møkkete. Nå bor jeg rett nok ikke langs en grusvei og har asfalt/brostein helt inn til garasjen. Det hjelper på å ha tatt en skikkelig runde med polering hvert halvår og bruke en god forsegling som gjør at smuss ikke henger seg så lett på. I tilfeller hvor det er uungåelig å holde bilen ren, så er gjerne det være med på å holde bilen ren fordi møkka slipper så lett. Igjen, jeg skjønner meg ikke på konseptet med at en grå bil fremstår som ren lengre. Men det kan være at jeg faktisk vet hva jeg ser etter uavhengig farge. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september (endret) Salvesen. skrev (21 minutter siden): En er langt forbi dette. Jeg personlig tror ikke på dine antagelser. Hvorfor blir f. eks. bankene tatt ned i perioder pga. uautorisert tilgang? Osv. osv. Sep 26, 2024 https://thehackernews.com/2024/09/hackers-could-have-remotely-controlled.html https://thehackernews.com/2024/09/hackers-could-have-remotely-controlled.html https://www.business-standard.com/world-news/biden-admin-to-prepare-ban-on-chinese-car-software-to-prevent-hacking-124092200065_1.html ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Ontopic i tråden nå Endret 26. september av Jarmo 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september Hansien skrev (3 minutter siden): Jeg greier fint å kjøre biler i alle regnbuens farger til og fra butikken og vanlige ærend uten at den blir møkkete. Nå bor jeg rett nok ikke langs en grusvei og har asfalt/brostein helt inn til garasjen. Det hjelper på å ha tatt en skikkelig runde med polering hvert halvår og bruke en god forsegling som gjør at smuss ikke henger seg så lett på. I tilfeller hvor det er uungåelig å holde bilen ren, så er gjerne det være med på å holde bilen ren fordi møkka slipper så lett. Igjen, jeg skjønner meg ikke på konseptet med at en grå bil fremstår som ren lengre. Men det kan være at jeg faktisk vet hva jeg ser etter uavhengig farge. Godt mulig. Bilen blir jo ikke renere uansett farge. Syntes bare at det ikke sees like bra på grå biler Piggdekk er vel noe som skitner ekstra om vinteren. Heldigvis ikke så mange som bruker det Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september Jarmo skrev (9 minutter siden): Jeg personlig tror ikke på dine antagelser. Hvorfor blir f. eks. bankene tatt ned i perioder pga. uautorisert tilgang? Osv. osv. Sep 26, 2024 https://thehackernews.com/2024/09/hackers-could-have-remotely-controlled.html https://thehackernews.com/2024/09/hackers-could-have-remotely-controlled.html https://www.business-standard.com/world-news/biden-admin-to-prepare-ban-on-chinese-car-software-to-prevent-hacking-124092200065_1.html ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Ontopic i tråden nå At noe kan hackes er ikke ekvivalent med at det ble laget backdoors av utviklerne. Det skjer såklart, men ikke normalt. Etter min erfaring. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september (endret) Salvesen. skrev (13 minutter siden): det ble laget backdoors av utviklerne Har ingen betydning når man kan sende ut andre verdier/koder over OTA. Du lever på fortiden.Det var lett å ta ut Hamas med personsøkere, ikke pga. eksplosive men styring av selve prosessen. So, now i rest my case.. Endret 26. september av Jarmo Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september Jarmo skrev (1 minutt siden): Har ingen betydning når man kan sende ut andre verdier/koder over OTA. Du lever i fortiden.Det var lett å ta ut Hamas med personsøkere, ikke pga. eksplosive men styring av selve prosessen. So, now i rest my case.. Du lever i fortiden, jeg jobber med software i ett av Norges største teknologiselskap og er oppdatert på moderne utvikling. Personsøkerene var modifisert og lastet med sprengstoff. Du er helt lost. Som sagt, en kan hacke ting. Men at en utvikler klarer å lage en bakdør i dag er usannsynlig i større selskap. Det er hundrevis av utviklere som har tilgang til koden, en går igjennom mange godkjennelser for alle endringer samt automatiske tester. Det er helt usannsynlig. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september Salvesen. skrev (3 minutter siden): Personsøkerene var modifisert og lastet med sprengstoff. Du er helt lost. Jarmo skrev (7 minutter siden): ikke pga. eksplosive men styring av selve prosessen. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 26. september Del Skrevet 26. september Jarmo skrev (53 minutter siden): Har f.eks Tesla open source for sine produkter? Eller BMW, Mercedes, Audi osv? Hva med Kinabiler, like lett? Problemet blir vel det at de som har utviklet programvarene, kan hacke seg inn når de vil eller? Ingen bilfabrikker har open source på sine produkter, og mye av koden eies ikke engang av bilprodusentene, men av underleverandører som Bosch, Lucas, Valeo etc. Det betyr ikke at de ikke kan hackes og modifiseres, og feks Simco her i Norge har en del kompetanse på dette. Problemet er at en bil i dag har millioner av linjer med programmkode, og man vil neppe finne noen som er villig til å følge opp dette hvis den totale kundebasen er la oss si 10.000 biler over 10 år. En ting er dessuten å forstå koden og modifisere den, en en helt annen ting er å utføre all den praktiske testingen og kjøretøydynamiske analysen som skal til for å skape koden. Den må gjerne utføres av et annet firma, og det er ikke billig. Når det er sagt, så blir vel dette uansett blandt de største problemene med å eie en bil der produsenten har trukket seg ut av Europa. Når bilen stryker på pkk pga defekte frontlykter somn er umulig å få tak i, så er nok ikke problemer med å få installert de nyeste appene første prioritet. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå