Trestein Skrevet 23. september Del Skrevet 23. september Snowleopard skrev (Akkurat nå): Nei du har selvsagt rett, o'store allvitende! Tesla har selvsagt ikke undersøkt hva Europa etterspør eller hvorfor, og er helt uvitende om dette. Å bygge en snuteløs versjon som likevel er mer aerodynamisk enn konkurrentene, er jo totalt umulig! Er jo ikke slik at Tesla kan tilføre noe på effektivitet i drivlinja heller, de er jo helt middelmådige på dette. Og ladenettverk kan de jo heller ikke! Og da skrur jeg av sarkasmen her! Lastebiler handler om rullemotstand. Aerodynamikk er ikke så veldig viktig for en trailer Om de finner opp noen nye dekk kan det vel være noe. Effektivitet i drivlinje er vel ikke noe tesla utmerker seg på. Ladenettverket på 400volt er vel totalt ubrukelig for batterier på 500-1000kwh Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 23. september Del Skrevet 23. september (endret) 1 minute ago, Trestein said: Ladenettverket på 400volt er vel totalt ubrukelig for batterier på 500-1000kwh Supercharger V4 støtter vel 1000V Endret 23. september av Complexity Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 23. september Del Skrevet 23. september Complexity skrev (2 minutter siden): Supercharger V4 støtter vel 1000V Hvor finner du dem? Det siste jeg så var at de kjørte ampere opp i 650A og fikk 300KW Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 23. september Del Skrevet 23. september (endret) Complexity skrev (13 minutter siden): Supercharger V4 støtter vel 1000V Tesla har da startet med Megaladere for Semi, som gir mer enn gode nok effekter til at man får lada det man trenger i løpet av hviletiden. https://electrek.co/2023/07/31/close-look-tesla-massive-megacharger-tesla-semi-electric-truck/ Endret 23. september av Snowleopard Lagt til video, fjernet bilde, da jeg oppdaget at det ikke var for MegaCharger, men en Mobile Charger! 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 23. september Del Skrevet 23. september 375KW er ikke mye (De gamle ionity laderne klarer vel det) Vil tro det er flere IONITY enn Tesla 4 ldere i europa Europeiske lastebiler planlegger 1000KW lading for at ikke bilene skal stå for lenge. Mener mercedes har noe slikt Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 23. september Del Skrevet 23. september (endret) 9 minutes ago, Trestein said: Hvor finner du dem? Det siste jeg så var at de kjørte ampere opp i 650A og fikk 300KW Finner dem vel mange plasser? er jo de laderne Tesla montere om dagen. Men selv om laderne støtter 1000V så er de bare konfigurert til å levere 500V eller noe per dags dato. Men de er oppgraderbare iallefall. Endret 23. september av Complexity 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 23. september Del Skrevet 23. september Megacharger er foreløpig støttet for 750 kW effekt! Se video jeg la til i innlegget over! 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 23. september Del Skrevet 23. september Complexity skrev (7 minutter siden): Finner dem vel mange plasser? er jo de laderne Tesla montere om dagen. Men selv om laderne støtter 1000V så er de bare konfigurert til å levere 500V eller noe per dags dato. Men de er oppgraderbare iallefall. Har knapt sett en slik 750KW lader i Norge. Er de vanlige i europa? Antall? Går utifra de har noen om de skal konkurrere ut alle europeisk el lastebiler som det finnes tusenvis av i dag Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 23. september Del Skrevet 23. september Trestein skrev (11 minutter siden): Har knapt sett en slik 750KW lader i Norge. Er de vanlige i europa? Antall? Går utifra de har noen om de skal konkurrere ut alle europeisk el lastebiler som det finnes tusenvis av i dag @Complexity snakker om vanlig V4-ladere som det finnes mange av i Norge allerede. Det jeg snakker om er altså megaladere som ennå ikke er bygd ut i Norge eller Europa, men som selvsagt vil komme når de begynner å selge Tesla Semi i Norge og Europa. Er ingen poeng å begynne utbygging av disse før de har biler på vei som har behov for disse, så dette vil nok Tesla bygge ut temmelig planmessig når det blir riktig tid for det. Men fantastisk at du så klart demonstrerer det jeg har sagt før, at bare fordi du ikke har hørt om, lest om eller sett noe, så kan du ikke ta det som bevis på at slikt ikke eksisterer eller er på vei, eller er mulig. 👏 Så jammen på tide du legger av deg den typen argumentasjon! 2 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 23. september Del Skrevet 23. september (endret) Snowleopard skrev (1 time siden): Nei du har selvsagt rett, o'store allvitende! Tesla har selvsagt ikke undersøkt hva Europa etterspør eller hvorfor, og er helt uvitende om dette. Å bygge en snuteløs versjon som likevel er mer aerodynamisk enn konkurrentene, er jo totalt umulig! Er jo ikke slik at Tesla kan tilføre noe på effektivitet i drivlinja heller, de er jo helt middelmådige på dette. Og ladenettverk kan de jo heller ikke! Og da skrur jeg av sarkasmen her! Poenget er at 7 år etter at Semi ble lansert så er den fremdeles et utviklingsprosjekt hvor ordinær produksjon er helt i det blå. Samtidig så ruller det rundt en haug elektriske konkurrenter som man kan kjøpe nå. Og finnes det noen trailersjåfører som virkelig ønsker seg dette interiøret? Endret 23. september av uname -i 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 23. september Del Skrevet 23. september Snowleopard skrev (28 minutter siden): @Complexity snakker om vanlig V4-ladere som det finnes mange av i Norge allerede. Det jeg snakker om er altså megaladere som ennå ikke er bygd ut i Norge eller Europa, men som selvsagt vil komme når de begynner å selge Tesla Semi i Norge og Europa. Er ingen poeng å begynne utbygging av disse før de har biler på vei som har behov for disse, så dette vil nok Tesla bygge ut temmelig planmessig når det blir riktig tid for det. Men fantastisk at du så klart demonstrerer det jeg har sagt før, at bare fordi du ikke har hørt om, lest om eller sett noe, så kan du ikke ta det som bevis på at slikt ikke eksisterer eller er på vei, eller er mulig. 👏 Så jammen på tide du legger av deg den typen argumentasjon! Det finnes mange megaladere i Norge. Nesten enhver ferjekai på vestladet har det. Poenget mitt var at det finnes ikke noe europeisk nettverk til lastebiler for dette pr i dag selv om det finnes tusenvis av el lastebiler fra Volvo DAF mercedes mm Det kan selfølgelig alle aktører bygge. De står helt likt. Man kan også kjøpe amerikanske. Har bare sett veldig få amerikanske lastebiler generelt og el spesielt. Tror det er vanskelig å komme med us biler i europa. (De lager svært mange lastebiler i usa) Dessuten blir den økonomiske gevinsten mye lavere ved elektrifisering av lastebiler. Strømpriser er også en faktor. Flere har fått sjokk når de lader i søreuropeiske land. Strømpriser som ofte er over 10kr pr kWh Dessuten er det vel få som vet hva disse bilene koster i forhold til en diesel lastebil. Tesla oppgir vel nesten ikke noe data på sin semi i forhold til europeiske leverandører som oppgir rekkevidde og nyttelast. Men vi får se. Pr i dag kan man kjøpe europeiske lastebiler med 1000kWh batteri som har svært lang rekkevidde spørsmålet er om det er noe økonomi i dette. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 23. september Del Skrevet 23. september uname -i skrev (2 minutter siden): Poenget er at 7 år etter at Semi ble lansert så er den fremdeles et utviklingsprosjekt hvor ordinær produksjon er helt i det blå. Samtidig så ruller det rundt en haug elektriske konkurrenter som er i ordinært salg. Og finnes det noen trailersjåfører som virkelig ønsker seg dette interiøret? Sikkert praktisk på vestlandveier. Det er visst veldig enkelt å åpne sidevidu for å vise fraktpapier og snakke med portvakter eller trykke på telecom utstyr som pleier å stå på venstre side når man kjører inn på fabrikkområder Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 23. september Del Skrevet 23. september Man får litt mere informasjon her om Tesla Semi satsing og lansering i Europa (2026). Om og når det skjer vil tiden vise. Tesla wants to bring the Semi to Europe – but not before 2026 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 23. september Del Skrevet 23. september Syar-2003 skrev (7 minutter siden): Man får litt mere informasjon her om Tesla Semi satsing og lansering i Europa (2026). Om og når det skjer vil tiden vise. Tesla wants to bring the Semi to Europe – but not before 2026 Compliance with strict efficiency criteria: Tesla aims for an extremely low energy consumption rate of 100 kWh per 100 kilometres, making the Semi one of the most efficient electric trucks. Fun fact: during its European tour with the eActros 600, Daimler Truck achieved an average fuel consumption of 103 kilowatt hours per 100 kilometres over the entire tour. Så ingen detaljer nå heller. Godt å se at fysikken er lik for alle! Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 23. september Del Skrevet 23. september (endret) Syar-2003 skrev (14 minutter siden): Man får litt mere informasjon her om Tesla Semi satsing og lansering i Europa (2026). Om og når det skjer vil tiden vise. Tesla wants to bring the Semi to Europe – but not before 2026 I 2017 så sa uttalte Tesla at den skulle være i produksjon i 2019. Endret 23. september av uname -i 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 23. september Del Skrevet 23. september Trestein skrev (3 minutter siden): Compliance with strict efficiency criteria: Tesla aims for an extremely low energy consumption rate of 100 kWh per 100 kilometres, making the Semi one of the most efficient electric trucks. Fun fact: during its European tour with the eActros 600, Daimler Truck achieved an average fuel consumption of 103 kilowatt hours per 100 kilometres over the entire tour. Så ingen detaljer nå heller. Godt å se at fysikken er lik for alle! "aims". Med andre ord så er det fremdeles et utviklingssprosjekt. 3 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 23. september Del Skrevet 23. september (endret) uname -i skrev (3 minutter siden): "aims". Med andre ord så er det fremdeles et utviklingssprosjekt. Her er en som er i salg(Asko har hatt en slik lenge) https://www.designwerk.com/en/high-cab/ https://www.fvn.no/aktuelt/bil/i/Q75RGQ/den-har-batteri-paa-900-kwh Endret 23. september av Trestein Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 23. september Del Skrevet 23. september PepsiCo har 36 Tesla Semi Trailere i drift siden 2022 eller noe i forbindelse med sitt samarbeid. De øvrige av totalt 140 enheter har vært brukt av Tesla selv. I Mai 2024 var det avtalt bestilling og levering av 50 nye til PepsiCo. Totalt vil de ha 86 Semis i sin flåte. Om de 50 nye er levert helt eller delvis enda vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 23. september Del Skrevet 23. september Trestein skrev (8 minutter siden): Det finnes mange megaladere i Norge. Nesten enhver ferjekai på vestladet har det. Poenget mitt var at det finnes ikke noe europeisk nettverk til lastebiler for dette pr i dag selv om det finnes tusenvis av el lastebiler fra Volvo DAF mercedes mm Det kan selfølgelig alle aktører bygge. De står helt likt. Man kan også kjøpe amerikanske. Har bare sett veldig få amerikanske lastebiler generelt og el spesielt. Tror det er vanskelig å komme med us biler i europa. (De lager svært mange lastebiler i usa) Dessuten blir den økonomiske gevinsten mye lavere ved elektrifisering av lastebiler. Strømpriser er også en faktor. Flere har fått sjokk når de lader i søreuropeiske land. Strømpriser som ofte er over 10kr pr kWh Dessuten er det vel få som vet hva disse bilene koster i forhold til en diesel lastebil. Tesla oppgir vel nesten ikke noe data på sin semi i forhold til europeiske leverandører som oppgir rekkevidde og nyttelast. Men vi får se. Pr i dag kan man kjøpe europeiske lastebiler med 1000kWh batteri som har svært lang rekkevidde spørsmålet er om det er noe økonomi i dette. Elektrifisering er jo veldig lønnsomt bare ved pris på drivstoff. Dieselprisen er jo godt høyere, og utgjør en stor del av besparelsen, selv om bilene i seg selv er noe dyrere. Klarer man at på til å lade med "selvprodusert" strøm slik som f.eks. Asko gjør, så tar det ikke lang tid før investeringen i bl.a. solcellepaneler lønner seg. Kan man og sette opp noen vindturbiner på egnede steder (snakker da IKKE om de vanlige vindmøllene), som ikke har det samme iskast-problemet, så hjelper det på på dager det er lite sol. Er flere typer vindmøller man kan sette opp som har alternative bladutforminger, som og egner seg til å monteres på taket til industribygninger. Angående ladenettverk, så har jo UNO-X satt i gang sine første ladere for lastebiler og semitrucks, og de er i gang med å bygge ut på flere steder i løpet av året og de neste årene. Ionity har og satt opp sine første ladere som er egnet for større kjøretøy, selv om de laderne som er satt opp, foreløpig ikke er like stor effekt på. Men det blir nok endret når man ser langtransporten er i gang på el. I tillegg har du Fastcharge som har satt opp sine første ved Alnabru https://elbil.no/rema-reitan-apnet-ladestasjon-for-tungtransport-det-elektriske-er-ofte-det-beste/ https://elbil.no/fire-av-de-18-lynladerne-er-tilpasset-tungtransport/ https://elbil.no/her-kan-10-lastebiler-lade-samtidig/ Og flere er på vei! https://elbil.no/tungtransport-lading-etableres-na-over-hele-landet/ https://elbil.no/enova-med-millionstotte-til-nullutslipppslastebilerna-ruller-omstillingen/ https://elbil.no/nykomlingen-erinion-skal-bygge-40-000-ladepunkter-innen-2030/?swpmtx=a53c0a3ae4da5765dc6b975e5d0ba5b6&swpmtxnonce=97a7f0f6c7 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 23. september Del Skrevet 23. september Snowleopard skrev (11 minutter siden): Elektrifisering er jo veldig lønnsomt bare ved pris på drivstoff. Dieselprisen er jo godt høyere, og utgjør en stor del av besparelsen, selv om bilene i seg selv er noe dyrere. Klarer man at på til å lade med "selvprodusert" strøm slik som f.eks. Asko gjør, så tar det ikke lang tid før investeringen i bl.a. solcellepaneler lønner seg. Kan man og sette opp noen vindturbiner på egnede steder (snakker da IKKE om de vanlige vindmøllene), som ikke har det samme iskast-problemet, så hjelper det på på dager det er lite sol. Er flere typer vindmøller man kan sette opp som har alternative bladutforminger, som og egner seg til å monteres på taket til industribygninger. Angående ladenettverk, så har jo UNO-X satt i gang sine første ladere for lastebiler og semitrucks, og de er i gang med å bygge ut på flere steder i løpet av året og de neste årene. Ionity har og satt opp sine første ladere som er egnet for større kjøretøy, selv om de laderne som er satt opp, foreløpig ikke er like stor effekt på. Men det blir nok endret når man ser langtransporten er i gang på el. I tillegg har du Fastcharge som har satt opp sine første ved Alnabru https://elbil.no/rema-reitan-apnet-ladestasjon-for-tungtransport-det-elektriske-er-ofte-det-beste/ https://elbil.no/fire-av-de-18-lynladerne-er-tilpasset-tungtransport/ https://elbil.no/her-kan-10-lastebiler-lade-samtidig/ Og flere er på vei! https://elbil.no/tungtransport-lading-etableres-na-over-hele-landet/ https://elbil.no/enova-med-millionstotte-til-nullutslipppslastebilerna-ruller-omstillingen/ https://elbil.no/nykomlingen-erinion-skal-bygge-40-000-ladepunkter-innen-2030/?swpmtx=a53c0a3ae4da5765dc6b975e5d0ba5b6&swpmtxnonce=97a7f0f6c7 Men det er altså tesla som leder an denne utbyggingen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå