Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Syar-2003 skrev (På 22.9.2024 den 11:57 AM):

Eneste showstopper for min del når det gjelder polestar 4 er det digitale skjermbaserte innvendige speilet. Har ikke fått tid til å gjennomføre prøvekjøring enda.
Alle som bruker progressive briller og har eller har fått begynnende presbyopia (aldrerssyn) vet hva jeg snakker om her.

IMG_1166.jpeg

IMG_1167.jpeg

Med forbehold om at jeg ikke egentlig har peiling på dette med langsynthet osv. Men burde ikke det kunne ordnes med en form for justering av fokus eller lignende? 🤔

Lenke til kommentar
28 minutes ago, Jotun said:

Med forbehold om at jeg ikke egentlig har peiling på dette med langsynthet osv. Men burde ikke det kunne ordnes med en form for justering av fokus eller lignende? 🤔

På en skjerm oppe i viduet? Det er nok ikke praktisk mulig. Skal du kompansere fokus for en skjerm vil du måtte ha en optikk for å projisere et bilde lengre unna enn der skjermen fysisk er. Det vil ta for mye plass der speilet står. Det du etterlyser er i praksis en HUD, det er også en optikk som projiserer en skjerm på et viruellt plan godt foran bilen, men hvis du kikker i optikken til en HUD så ser du at det blir ganske involvert.
(Som også er grunnen til at disse ettermarked HUD løsningene er noe jallemekk)

image.jpeg.d571be002c038e255fe7ed2808215bb1.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jotun skrev (1 time siden):

Med forbehold om at jeg ikke egentlig har peiling på dette med langsynthet osv. Men burde ikke det kunne ordnes med en form for justering av fokus eller lignende? 🤔

Fokus på speilet som kun er et skjermbilde i et gitt avstand si 40cm. Nei det vill ikke funke , det endrer ikke øyets evne til å endre fokus på den avstanden Det må skje i en eventuell brille nær øyet. Presbyopsi er ugreit å korrigere selv med spesielt tilpassede briller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skifter topic, nå til trådløs lading, som endel er redd for at blir for tregt og med for mye tap.

Her lader de en Porsche Taycan med 270 kW effekt med en effektivitet på 95 %, som er stort sett on-par med hva bilen klarer på en 800V 350 kW lader som hos Ionity!

Spørsmålet er nå egentlig bare når dette begynner å bli tilgjengelig, og elbilene får dette som tilleggsutstyr eller endog som standard i bilene.

https://www.elbil24.no/nyheter/her-setter-de-tradlos-rekord/81789229

Og ja, som nevnt før, også Tesla jobber med dette, og noe man vel mer ser for seg at vil komme på robotaxi'ene, når nå de skulle komme. Men sikkert mange som kunne tenke seg ladeplate både i garasjen og på gårdsplassen! Ser og for meg trådløse ladere der man nå fokuserer på AC-lading!

https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-jobber-med-tradlos-lading/80698592

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (4 minutter siden):

Fokus på speilet som kun er et skjermbilde i et gitt avstand si 40cm. Nei det vill ikke funke , det endrer ikke øyets evne til å endre fokus på den avstanden Det må skje i en eventuell brille nær øyet. Presbyopsi er ugreit å korrigere selv med spesielt tilpassede briller.

Hmm.... Her har man altså et potensiale 🤣 takk for info begge. Glad jeg har det synet jeg har kjenner jeg.

Lenke til kommentar
Jotun skrev (5 minutter siden):

Hmm.... Her har man altså et potensiale 🤣 takk for info begge. Glad jeg har det synet jeg har kjenner jeg.

Presbyopi rammer så og si alle personer .De som fra før ikke har noen brytningsfeil eller er lett nærsynte kan merke begynnende presbyopi allerede rundt midten av 40-årsalderen. 

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle youtubevideoer med "INSANE" i beskrivelsen er vel som oftest bare piss og clickbait. Mangler bare en måpende idiot med sugemunn så er vi der.. men et bilde av Musk får duge

Men når det er sagt så kommer vel semien deres på markedet i 2026 etter fullskalaproduksjon i USA i følge sjefen for opplegget hos Tesla, Dan Priestly - noen gode år forsinka. Får håpe at Tesla har brukt disse årene på god testing. Tanken på en semi i samme kvalitet som cyber burde være mer enn nok til å bannlyse faenskapet.

Men blir spennende å følge med på. Overskrifter og meninger om bilen blir det nok uansett..

Endret av Auto Asmodeus
  • Liker 3
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Snowleopard said:

Jeg skifter topic, nå til trådløs lading, som endel er redd for at blir for tregt og med for mye tap.

Trådløs lading er ikke veldig fundamentalt anneledes enn annen lading. Hvis du ser på hvordan strømforsyningen inne i bilens lader ser ut vil du finne at også der er det et ikke konduktivt gap (Gjerne kjent som galvanisk skille, i.e. trådløs kopling, også kalt en transformator)

Det er dermed ingen spesiell grunn til at man skal anta at trådløs lading hvor man tar den samme transformatorene og deler den i to og plasserer en del i bilen og en annen i infrastrukturen skal behøve å bli veldig ineffektiv.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som var interessant med videoen, til tross fore tittelen, var at det var hovedsakelig en fra Tesla som selv snakket i hoveddeelen av videoen, og som hele tiden nevner Europa, i tillegg til at han forteller mye om hvordan de har fått testet og fikset/tilpasset sammen med Pepsi.

Og at de nevnte at noen flåteoperatører er så store at de vil helst gjøre jobben hos seg, mens de samtidig må ha folk med kunnskap som kan gjøre dette for mindre operatører som kjøper disse tjenestene i større eller mindre grad, i tillegg til ev. garantijobber!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (5 minutter siden):

Trådløs lading er ikke veldig fundamentalt anneledes enn annen lading. Hvis du ser på hvordan strømforsyningen inne i bilens lader ser ut vil du finne at også der er det et ikke konduktivt gap (Gjerne kjent som galvanisk skille, i.e. trådløs kopling, også kalt en transformator)

Det er dermed ingen spesiell grunn til at man skal anta at trådløs lading hvor man tar den samme transformatorene og deler den i to og plasserer en del i bilen og en annen i infrastrukturen skal behøve å bli veldig ineffektiv.

Korrekt, men er fremdeles endel som tror det både blir trege hastigheter og mye ladetap. Derfor var det jeg følte for å ta frem denne artikkelen, der man ser at man kan få høye ladehastigheter og lite tap på samme tid! :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:

Her lader de en Porsche Taycan med 270 kW effekt med en effektivitet på 95 %, som er stort sett on-par med hva bilen klarer på en 800V 350 kW lader som hos Ionity!

53 minutes ago, Snowleopard said:

Korrekt, men er fremdeles endel som tror det både blir trege hastigheter og mye ladetap. Derfor var det jeg følte for å ta frem denne artikkelen, der man ser at man kan få høye ladehastigheter og lite tap på samme tid! :thumbup:

5% tap på 270kW effekt er 13.5 kW tap, er 7 av de største panelovner i full drift mens ladingen pågår. Jeg har avskaffet de fleste panelovner hjemme hos meg og ønsker de ikke tilbake i garasjen - (greit nok at det i garasjen kanskje bare blir én panelovnen men natten gjennom).

Til- og frakoblingen tar tilsammen ca 8 sekunder - når man ordner et praktisk opplegg.

Forøvrig FSD-kjørte nettopp min plenklipper inn i ladestasjonen og lader nå med galvanisk tilkobling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (55 minutter siden):

5% tap på 270kW effekt er 13.5 kW tap, er 7 av de største panelovner i full drift mens ladingen pågår. Jeg har avskaffet de fleste panelovner hjemme hos meg og ønsker de ikke tilbake i garasjen - (greit nok at det i garasjen kanskje bare blir én panelovnen men natten gjennom).

Til- og frakoblingen tar tilsammen ca 8 sekunder - når man ordner et praktisk opplegg.

Forøvrig FSD-kjørte nettopp min plenklipper inn i ladestasjonen og lader nå med galvanisk tilkobling.

Poenget var at tapet ikke er større enn ved kablet kobling på samme effekten. Noe tap vil du alltids ha, fordi det går som varme til omgivelsene. Det er ikke slik at kablet er 100 % effektivt, det heller!

Det oppstår et tap uansett om man bruker direkte kablet tilkobling eller trådløst, så når tapet ikke er større enn kablet tilkobling, så er ikke det et argument mot trådløs lading lengre!

Så kan man selvsagt spørre seg om det er mulig å redusere tapet, uten å gå ned på effekten! Og når ladetiden dessuten kommer ned mot 15 minutter, så vil 13,5 kW tap tilsvare 3,375 kWh, på et batteri som er på hele 93,4 kWh. Det tilsvarer ca 2 mil kjøring ved forbruk på 1,67 kWh/10 km.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, trikola said:

5% tap på 270kW effekt er 13.5 kW tap, er 7 av de største panelovner i full drift mens ladingen pågår. Jeg har avskaffet de fleste panelovner hjemme hos meg og ønsker de ikke tilbake i garasjen - (greit nok at det i garasjen kanskje bare blir én panelovnen men natten gjennom).

Til- og frakoblingen tar tilsammen ca 8 sekunder - når man ordner et praktisk opplegg.

Forøvrig FSD-kjørte nettopp min plenklipper inn i ladestasjonen og lader nå med galvanisk tilkobling.

Ta en kikk rundt elinstallasjonene rundt den 270kW laderen, så skal du se at du finner kabinetter med noen heftige lufteluker og vifter som gjemmer seg bak. Rundt 5% tap er nok ganske bra for enhver regulert AC-DC konvertering.

Ombordladeren er neppe så effektiv.

Nå er nok neppe use caset for trådløs lading, hjemmelading, ihvertfall ikke med en gang. Først og fremt er det gunstig for taxier og andre biler som brukes mye men har mange kortere opphold.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (5 timer siden):

Og når kommer Tesla Semi til Europa? Virker som Tesla virkelig har planer for dette nå.

 

Du får telle hvor mange snutebiler du ser ute i trafikken i dag og lure på hvorfor?

Asco kjører og har kjørt lastebiler med ca 1000kWh i lang tid her på vestlandet. Tviler på at Tesla semi bringer noe annet enn et design ingen kan bruke. Det er en grunn til at man bygger lastebiler slik man gjør i dag i europe

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Du får telle hvor mange snutebiler du ser ute i trafikken i dag og lure på hvorfor?

Asco kjører og har kjørt lastebiler med ca 1000kWh i lang tid her på vestlandet. Tviler på at Tesla semi bringer noe annet enn et design ingen kan bruke. Det er en grunn til at man bygger lastebiler slik man gjør i dag i europe

Nei du har selvsagt rett, o'store allvitende!

Tesla har selvsagt ikke undersøkt hva Europa etterspør eller hvorfor, og er helt uvitende om dette. Å bygge en snuteløs versjon som likevel er mer aerodynamisk enn konkurrentene, er jo totalt umulig! Er jo ikke slik at Tesla kan tilføre noe på effektivitet i drivlinja heller, de er jo helt middelmådige på dette. Og ladenettverk kan de jo heller ikke!

Og da skrur jeg av sarkasmen her!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...