Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (23 timer siden):

Ikke noe stort problem å ha knapp på skjermen så lenge den får lov å være der hele tiden og ikke forsvinner om man bytter gir :p

Men må inrømme at jeg har ettermontert knapp til å åpne hanskerommet i min egen bil. Går litt raskere. 1 trykk åpner hanskerommet og to trykk folder speilene.

Kansje noe lignende blir å få kjøpt til Volvo sine biler og etterhvert.

Jeg trykker på den høyre knappen på rattet, og sier "Åpne hanskerommet". Så åpner det seg. Ingen menyer eller fikling med skjermen. Tipp topp, tommel opp! 👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (22 timer siden):

Unødvendig å spare på en fysisk knapp/lås men er ikke akkurat noen showstopper for min del.  
Men registrerer at noen bruker det til å pirke på PS4 som virker som en gjennomført bil i premium sjiktet. At det kommer fra folk med tesla som har samme løsning og man diskuterer antall trykk får meg bare til å le.

Samme løsning? Nå er du helt på bærtur. På Tesla bruker man stemmekommando til sånt. Man skal ikke fikle med skjermen under kjøring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (Akkurat nå):

Samme løsning? Nå er du helt på bærtur. På Tesla bruker man stemmekommando til sånt. Man skal ikke fikle med skjermen under kjøring.

Kan også holde inn venstre scroll hjul og velge hanskerommet ved scrolling.

Men å kalle to klikk på skjerm det samme som 9 er ganske søkt😅 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 20.9.2024 at 2:34 PM, sverreb said:

Hvem gidder å ha en app for hver enkelt ladeoperatør man er innom. Hvis man absolutt må bruke app er jo noe slikt som elton et langt mer åpenbart valg i norge om man ikke får med en ferdig roamingløsning med bilen. De aller fleste ladestasjoner er ikke tesla.

 

Kanskje ikke ladestasjoner. Men sist jeg sjekket for litt over et år siden, så var over 50% av hurtigladestolper i Norge Tesla.

On 22.9.2024 at 11:48 AM, Syar-2003 said:

På min kan man dobbellåse hanskerommet med nøkkelbladet i keyfob. F.eks om man overlater en digital key via mobil til en vallet er hanskerommet og dets innhold sperret. Så den løsningen lever videre i dagens biler (hvert fall i BMW sine). 
I tesla kan man vel legge til en pin kode.

For å sitere Jay-Z sang «Do you mind if I look around the car a little bit? -The glovecompartment is locked, so is the trunk in the back. I know my rights, so you gonna need a warrant for that….»

Viktig for amerikanerne at det er låsbart, sånn at ikke politiet kan sjekke det uten ransakingsordre :) 

Endret av bzzlink
Damn autocorrect
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Hanhijnn said:

Jeg trykker på den høyre knappen på rattet, og sier "Åpne hanskerommet". Så åpner det seg. Ingen menyer eller fikling med skjermen. Tipp topp, tommel opp! 👍

Det funker jo også.

Er en del morsomme kommandoer man kan bruke og. Kan si hvor mange bacon strips man vil ha på setevarmen, eller bare fortelle den at ballene er kalde.

Nå kommer jo Grok AI til bilene snart så da blir det sikkert enda smartere stemmestyring vil jeg tro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har nå prøvekjørt en E-5008 i helga. Fikk kjørt en 10-ish mil på Haugalandet.
Jeg kommer fra en ID4 1st. (ikke max) fra 2021 så mitt syn er farget av dette.

Først og fremst: Bilen ser veldig bra ut inni og utenfor. Rett og slett vakker, og den fargen som var på testbilen var nydelig. Selgeren sa det var Blå Ingaro (den som følger med bilen), men jeg mistenker at det egentlig var Blå Obsession (+8900). Testbilen hadde ikke hengerfeste så fikk ikke testet det, ei hadde den selvkjøring. Kun ACC med Stop&Go.

Bra:
- Kjapp og rask infotainment. Merket ingen lugging eller stopp da jeg brukte det.
- I-Cockpit ser bra ut og har mange oppsettsmuligheter slik at det kan se ut akkurat som du vil
- Gode seter i oppgradert setepakke (+24.000), med varme, kulde og massasje i begge forsetene.
- Grei plass i seterad 2, med justerbare seter.
- Uvant med lite ratt og speedometer over rattet, men jeg ble glad i det.
- Trådløs Android Auto som var KJAPP å starte opp. I ID4 kan det ta ett til to minutt før den virker fra kald bil. I tillegg kunne en bytte ut kartet på skjermen foran rattet med Google Maps-kartet!
- Tre 12V uttak (for de som trenger det)
- Rullegardin innfelt i bakdørene (GT-utgave)
- 3-seterader! Med ok plass. Bemerk at seterad 2 må litt frem hvis en voksen skal sitte bakerst.

Middels:
- Ok matriselykter. Har prøvekjørt ID4 med IQ light og de føler jeg er raskere og klarere
- Bagasjerommet er mindre enn en skulle tro. Det er oppgitt 750l, men jeg mistenker at 200 av dem er under gulvet i en grop helt bakers + en 15cm høy hule under 3. seterad en må ha en egen skuff for å bruke. Med seterad 3 nede så det nesten ut som om det er bedre plass i ID4 (ikke medregnet plass under gulv og seter).
- Litt trang cockpit, føles nesten som om en sitter i et jagerfly. Ikke ubehagelig, bare litt trangere enn det jeg er vant med.
- Litt irriterende ACC-kontroll. I ID4 kan jeg stille inn ACC til å følge fartsgrensene. Det funker ikke i E-5008, der må du manuelt trykke "OK" hver gang fartsgrensen endrer seg. I tillegg er det ingen indikasjon på om bilen ser kantlinjer (aner ikke om det er fordi bilen ikke har selvkjøring).
- Varsel om for høy fart. Hvis en legger ADAS som snarvei på I-toggle så er det tre trykk for å skru av varselet.

Dårlig:
- Irriterende mange menyer i infotainment, med ulogiske funksjoner. Eksempelvis finnes seter under klima (for varme og kulde), men da får du ikke stilt inn massasje. Først hvis du går på Seter i hovedmenyen kan du også stille massasje. 
- I-toggles er i utgangspunktet en fordel siden en kan ha snarveier til de mest brukte funksjoner. Men jeg kunne ikke legge til Seter der, men jeg kunne legge til "kulde i seter" eller "varme i seter", ikke begge deler. 
- Litt lite utsikt ut bakrute
- Ingen mobillomme eller holder til mobil i baksetene
- De kapasative knappene kan de kaste på sjøen. Og jeg har det (og er en av de få som liker det) i ID4, men de på E-5008 føles veldig billige ut. Masse "klikkelyder" og ingen sveiping. I tillegg er det samme ingeniøren i Peugeot som i ID4 som har laget "neste/forrige og volum opp/ned" oppsett. Hvem mener at opp skal være neste og høyre skal være volum opp!?
- Taleassistent er like god som i ID4. De eneste taleassistentene som korrekt navigerer hjem til meg er Tesla og Android Auto. Alle andre jeg har prøvd vil ha meg til Rygge flyplass. Bemerk at jeg tror at hvis du har et abonnement på telematikktjenester så skal taleassistenten ha ChatGPT innebygd.
- Hakkete Android Auto, selv om den er kjapp å koble opp så hakket AA ved panorering i kart og slik.

Usikre momenter:
- Selvkjøring, aner ikke hvor bra det funker, men ønsker det
- Grip control på 2WD på vinterstid. Satser på å evt. kjøpe 4-hjulstrekk
- V2L kunne heller ikke selgeren si så mye om

Endret av unik42
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (4 timer siden):

Samme løsning? Nå er du helt på bærtur. På Tesla bruker man stemmekommando til sånt. Man skal ikke fikle med skjermen under kjøring.

Samme løsning som at hanskerom ikke kan åpnes på vanlig måte. Du kunne jo lest resten jeg har skrevet før du kaster deg på en diskusjon som nå er avsluttet og kommenterer helt unødvendig samt sier jeg er på bærtur. Jeg har vel heller aldri sagt at sjåføren skal fikle med sånt mens man kjører. Newsflash PS 4 har også voice command for å åpne hanskerommet.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lord Britishface skrev (1 minutt siden):

Kanskje enda mer interessant: han er sjokkert over at noen kan være så uansvarlige at de trykker på skjermen i fart, men ser tydeligvis ikke noe problem med å strekke seg ned i hanskerommet. 

Nå tror jeg du foregriper begivenhetene her. Er det noe du har sett at jeg har gjort, eller sett at jeg har skrevet at jeg har gjort?

Man kan åpne hanskerommet for passasjeren også vet du, men du ville kanskje bare være litt kranglete?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Hanhijnn said:

Og totalprisen blir???

546.000 + frakt og levering med den utgaven vi vil ha. Da har vi vinterpakke, sikkerhetspakke 2 og tilhengerfeste og GT utgave. Da "mangler" vi de fancy setene og panoramatak. Jeg kunne få litt rabatt, tilsvarende frakt omtrent.

Lenke til kommentar
unik42 skrev (2 minutter siden):

546.000 + frakt og levering med den utgaven vi vil ha. Da har vi vinterpakke, sikkerhetspakke 2 og tilhengerfeste og GT utgave. Da "mangler" vi de fancy setene og panoramatak. Jeg kunne få litt rabatt, tilsvarende frakt omtrent.

Det var jo slett ikke verst. Blir jo faktisk et reelt alternativ med slik prising. 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...