Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (2 timer siden):

Er poengløst med fysisk brukerhåndbok på nye biler som får oppdateringer hele tiden. Boken som eventuelt ville fulgt med min bil for 5 år siden ville vært totalt feil da bilen omtrent har helt annet operativsystem i dag..

Digital manual med oppdatert informasjon og bilder/video samt søkefunksjon er gull kontra manuell bok.

Jeg har hovedsaklig brukt håndbøker til bilene når jeg har utført vedlikehold som skifting av pærer, måling og fyllig av diverse væsker, finne ut hva ulike varselslamper betyr osv. Noen foretrekker fortsatt å ikke stirre i en skjerm for å "lese seg opp" på ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mandela skrev (4 minutter siden):

Jeg har hovedsaklig brukt håndbøker til bilene når jeg har utført vedlikehold som skifting av pærer, måling og fyllig av diverse væsker, finne ut hva ulike varselslamper betyr osv. Noen foretrekker fortsatt å ikke stirre i en skjerm for å "lese seg opp" på ting.

Fysiske brukerhåndbøker blir fort utdaterte i dagens samfunn. Å ha manualer på nett sørger for oppdatert og rett info til enhver tid.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (På 20.9.2024 den 4:04 PM):

Jeg er glad jeg slipper å hurtiglade så ofte. Dødtid og en BK i nærheten aiai, BMIen hadde gått amok. 

 


Fikk meg nettopp elbil, og måtte hurtiglade i noen uker før hjemmeladeren kom på plass. Tok det på den lokale Mer-laderen utenfor butikken jeg handler på uansett. En kamerat tipset meg om noen Teslaladere et kvarter unna, og mente de var billigere. Nevnte tilbake at der lå det også en Burger King, så det ble neppe så billig uansett 😁

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (5 minutter siden):

Da prater du uuuuuutrolig tregt! 😅

Her overdriver du veldig synes jeg.  Eller så er det lenge siden du har testet. Svarte på en tekstmelding lest opp for meg av Android Auto, ved å lese opp teksten. Veldig behagelig for korte setninger, ihvertfall!

Skulle jeg svart lengre, så hadde jeg nok stoppet og tatt det ved å tafse på mobilen, for det gjør jeg selvsagt ikke når jeg kjører!

Jeg har selvsagt ikke stått der med stoppklokka, men det føles treigt å bruke talestyring. Men er kjekt i noen tillfeller når man kommer inn i en bekmørk stue med handleposer i hver arm. Men som regel foretrekker jeg en bryter. En bryter kan man dukte borti med albuen etc. 

å svare en SMS med talestyring kommer ikke til å skje. Man vet jo aldri hvordan Siri tolker det du sier og brått har du sendt sms svaret til feil person også. Telefonen lar jeg være og knote med mens jeg kjører uansett. Slår man av lyden så slipper man å sitte å være nyskjerrig på hvorfor telefonen gir varsel også. 

Men nå er ikke jeg en person som går med trynet i mobilskjermen hele dagen heller da. Enkelte er jo livredd for å gå glipp av noe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 minutt siden):

Jeg har selvsagt ikke stått der med stoppklokka, men det føles treigt å bruke talestyring. Men er kjekt i noen tillfeller når man kommer inn i en bekmørk stue med handleposer i hver arm. Men som regel foretrekker jeg en bryter. En bryter kan man dukte borti med albuen etc. 

å svare en SMS med talestyring kommer ikke til å skje. Man vet jo aldri hvordan Siri tolker det du sier og brått har du sendt sms svaret til feil person også. Telefonen lar jeg være og knote med mens jeg kjører uansett. Slår man av lyden så slipper man å sitte å være nyskjerrig på hvorfor telefonen gir varsel også. 

Men nå er ikke jeg en person som går med trynet i mobilskjermen hele dagen heller da. Enkelte er jo livredd for å gå glipp av noe. 

Jeg har heller ikke hodet i telefonen hele tiden, og forstår veldig godt skepsisen/motargumentene.  Man må jo selvsagt se det an, og se at teknologien utvikle seg.

Er selv vokst opp med sort/hvitt-tv i starten, selv om vi fikk farge-tv mens jeg ennå var i før-skole-alder. Og jeg husker ennå det var mye bjeffing mot fjernkontroll til TV'en da det kom. "Æ orke da ennu å gå bort til TV'en før å slå han av/på...".

Nå går det knapt å betjene TV med knapper på apparatet, og jeg savner det ikke, annet enn når jeg står og fikler med Chromecast-enheten eller kabler (skjer svææært sjeldent). 😎

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (15 minutter siden):

Jeg har heller ikke hodet i telefonen hele tiden, og forstår veldig godt skepsisen/motargumentene.  Man må jo selvsagt se det an, og se at teknologien utvikle seg.

Er selv vokst opp med sort/hvitt-tv i starten, selv om vi fikk farge-tv mens jeg ennå var i før-skole-alder. Og jeg husker ennå det var mye bjeffing mot fjernkontroll til TV'en da det kom. "Æ orke da ennu å gå bort til TV'en før å slå han av/på...".

Nå går det knapt å betjene TV med knapper på apparatet, og jeg savner det ikke, annet enn når jeg står og fikler med Chromecast-enheten eller kabler (skjer svææært sjeldent). 😎

Jada, jeg har tro på talestyring jeg, men da må det skje mer sømløst. Det kommer til å skje på sikt, men slik det er nå skjer det alt for ofte at siri/google ikke skjønner av flere grunner. Så jeg er ikke imot talestyring. Jeg var heller ikke imot mobiltelefoner når disse dukket opp for oss vanlige dødelige til 1 kr. Mot binding med Netcom etc. har vel eid en mobiltelefon siden Motorola 5200 i 1992 (tror det var 1992?). :)

 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (35 minutter siden):

å svare en SMS med talestyring kommer ikke til å skje. Man vet jo aldri hvordan Siri tolker det du sier og brått har du sendt sms svaret til feil person også.

Med Apple CarPlay så er det ganske uproblematiske, får du en mld så blir den lest opp (om du ønsker det selvfølgelig). Vil du så svare, så sier du det du skal si. Siri leser opp hva du har sagt, og spør om du vil sende. Er ikke mld slik du vil så sier du nei og gjør et nytt forsøk, er mld grei, så sier du ja og meldingen blir sendt.

På samme måte er det jo om en skal ringe eller sende en mld til noen, en finner dem i telefonlista og enten ringer dem opp eller sender en mld. Det er noe av det enkleste jeg har opplevd med Apple CarPlay, så det er noe som forenkler mye.
Men det er selvsagt opp til hver enkelt hva en synes og hvordan en vil benytte det eller ikke.

Selvfølgelig kan alt også vente til en kan trykke med egne fingre på mobilen, alt til sitt bruk og egne behov/ønsker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (16 minutter siden):

Jada, jeg har tro på talestyring jeg, men da må det skje mer sømløst. Det kommer til å skje på sikt, men slik det er nå skjer det alt for ofte at siri/google ikke skjønner av flere grunner. Så jeg er ikke imot talestyring. Jeg var heller ikke imot mobiltelefoner når disse dukket opp for oss vanlige dødelige til 1 kr. Mot binding med Netcom etc. har vel eid en mobiltelefon siden Motorola 5200 i 1992 (tror det var 1992?). :)

 

Skiftet fra personsøker (skaffet for ikke å miste melding om ekstravakt ledig på bolig for psykisk utviklingshemmede) til en Nokia (også Netcom med mobil til 1,- kr) ca samtidig! :thumbs:

fotonisse skrev (2 minutter siden):

Med Apple CarPlay så er det ganske uproblematiske, får du en mld så blir den lest opp (om du ønsker det selvfølgelig). Vil du så svare, så sier du det du skal si. Siri leser opp hva du har sagt, og spør om du vil sende. Er ikke mld slik du vil så sier du nei og gjør et nytt forsøk, er mld grei, så sier du ja og meldingen blir sendt.

På samme måte er det jo om en skal ringe eller sende en mld til noen, en finner dem i telefonlista og enten ringer dem opp eller sender en mld. Det er noe av det enkleste jeg har opplevd med Apple CarPlay, så det er noe som forenkler mye.
Men det er selvsagt opp til hver enkelt hva en synes og hvordan en vil benytte det eller ikke.

Selvfølgelig kan alt også vente til en kan trykke med egne fingre på mobilen, alt til sitt bruk og egne behov/ønsker. 

Ja, ca samme prosedyre på min Google Pixel 7 Pro koblet til min Kona. Alt via skjermdeling og stemmestyring. Helt uproblematisk!

Lenke til kommentar
fotonisse skrev (14 minutter siden):

Med Apple CarPlay så er det ganske uproblematiske, får du en mld så blir den lest opp (om du ønsker det selvfølgelig). Vil du så svare, så sier du det du skal si. Siri leser opp hva du har sagt, og spør om du vil sende. Er ikke mld slik du vil så sier du nei og gjør et nytt forsøk, er mld grei, så sier du ja og meldingen blir sendt.

På samme måte er det jo om en skal ringe eller sende en mld til noen, en finner dem i telefonlista og enten ringer dem opp eller sender en mld. Det er noe av det enkleste jeg har opplevd med Apple CarPlay, så det er noe som forenkler mye.
Men det er selvsagt opp til hver enkelt hva en synes og hvordan en vil benytte det eller ikke.

Selvfølgelig kan alt også vente til en kan trykke med egne fingre på mobilen, alt til sitt bruk og egne behov/ønsker. 

Helt konge å sende meldinger med carplay. Bruker det mye! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Fysiske brukerhåndbøker blir fort utdaterte i dagens samfunn. Å ha manualer på nett sørger for oppdatert og rett info til enhver tid.

Det er veldig få mekaniske ting som endrer seg på en bil. En håndbok som var rett når bilen var ny vi som regel være det til den er skrot. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fotonisse skrev (28 minutter siden):

Med Apple CarPlay så er det ganske uproblematiske, får du en mld så blir den lest opp (om du ønsker det selvfølgelig). Vil du så svare, så sier du det du skal si. Siri leser opp hva du har sagt, og spør om du vil sende. Er ikke mld slik du vil så sier du nei og gjør et nytt forsøk, er mld grei, så sier du ja og meldingen blir sendt.

På samme måte er det jo om en skal ringe eller sende en mld til noen, en finner dem i telefonlista og enten ringer dem opp eller sender en mld. Det er noe av det enkleste jeg har opplevd med Apple CarPlay, så det er noe som forenkler mye.
Men det er selvsagt opp til hver enkelt hva en synes og hvordan en vil benytte det eller ikke.

Selvfølgelig kan alt også vente til en kan trykke med egne fingre på mobilen, alt til sitt bruk og egne behov/ønsker. 

Helt enig. Har svært sjelden feil med å diktere med norsk svar på sms med Siri og CarPlay med hendene på rattet. Kjenner meg ikke igjen i kritikken, bruker dette daglig og det fungerer "dritbra"

Endret av Syar-2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, Syar-2003 said:

At det kommer fra folk med tesla som har samme løsning og man diskuterer antall trykk får meg bare til å le.

Sjekka videoen på nytt nå. Er 5 trykk totalt for å åpne hanskerommet om bilen står i gir..

Dog tar jeg det med en liten klype salt at man ikke kan programmere en snarvei eller noe til det. Carwow er kilden og de har vært litt raskt ute med sånt før.

Tesla sin løsning har alltid krevd 2 trykk og det er uansett hvilket gir bilen står i så litt forskjell.

Man kan velge at venstre knapp på rattet skal åpne hanskerommet om ønskelig, men det er en del andre ting som er mere praktisk å bruke den knappen til enn det.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Sjekka videoen på nytt nå. Er 5 trykk totalt for å åpne hanskerommet om bilen står i gir..

Dog tar jeg det med en liten klype salt at man ikke kan programmere en snarvei eller noe til det. Carwow er kilden og de har vært litt raskt ute med sånt før.

Tesla sin løsning har alltid krevd 2 trykk og det er uansett hvilket gir bilen står i så litt forskjell.

Man kan velge at venstre knapp på rattet skal åpne hanskerommet om ønskelig, men det er en del andre ting som er mere praktisk å bruke den knappen til enn det.

Hvor gammel er den testen? Er det med førproduksjonsmodellene så er det gjort mye siden det. Leveransene i EU startet vel  først i juli/august i år . Mange som har testet bilen gang nummer to sier det er en helt annen bil .
Dette er også noe man lett kan endre på i software.

Vi kan sikkert parkere diskusjonen om PS4 hanskerommet nå 🙃

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar

Alle produsenter burde hatt en rekke (f.eks 5) med knapper lett tilgjengelige der hver bruker kunne velge hvilken funksjon de skal ha. Hadde løst mye av diskusjonen skjerm vs knapper.

På min MG4 har jeg et par knapper på ratte hvor jeg kan velge egne funksjoner. Samtidig har jeg 5 knapper under skjermen som har permanente funksjoner, to av disse er volum opp/ned som jeg aldri bruker fordi jeg også har disse på rattet, tenk om jeg kunne programmert disse til å f.eks slå på rattvarme og setevarme som jeg ellers må finne via skjermen? Det hadde vel vært for mye å håpe på!

Lenke til kommentar
31 minutes ago, Syar-2003 said:

Hvor gammel er den testen? Er det med førproduksjonsmodellene så er det gjort mye siden det. Leveransene i EU startet vel  først i juli/august i år . Mange som har testet bilen gang nummer to sier det er en helt annen bil .
Dette er også noe man lett kan endre på i software.

Vi kan sikkert parkere diskusjonen om PS4 hanskerommet nå 🙃

De har ikke sluppet videoen enda (som jeg kan se iallefall) bare små klipp så vil tro den er ganske ny - men ikke sikkert bilen er oppdatert alikevel.

Forøvrig morro å se at Android Automotive har "vanlig" recovery som på standard Android. Kansje man kan legge inn Custom Rom en dag på bilen 😅

 

RDT_20240922_195456668639284191492666.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (13 minutter siden):

Alle produsenter burde hatt en rekke (f.eks 5) med knapper lett tilgjengelige der hver bruker kunne velge hvilken funksjon de skal ha. Hadde løst mye av diskusjonen skjerm vs knapper.

På min MG4 har jeg et par knapper på ratte hvor jeg kan velge egne funksjoner. Samtidig har jeg 5 knapper under skjermen som har permanente funksjoner, to av disse er volum opp/ned som jeg aldri bruker fordi jeg også har disse på rattet, tenk om jeg kunne programmert disse til å f.eks slå på rattvarme og setevarme som jeg ellers må finne via skjermen? Det hadde vel vært for mye å håpe på!

På den ene bilen min fra 2012 er dette fullt mulig. Det kan være dekktrykk, fuel forbruk, radio, aux tilkobling, service meny osv osv . Det er ikke en elbil men det burde være fullt mulig

Lenke til kommentar
21 minutes ago, OC-Freak said:

Alle produsenter burde hatt en rekke (f.eks 5) med knapper lett tilgjengelige der hver bruker kunne velge hvilken funksjon de skal ha. Hadde løst mye av diskusjonen skjerm vs knapper.

På min MG4 har jeg et par knapper på ratte hvor jeg kan velge egne funksjoner. Samtidig har jeg 5 knapper under skjermen som har permanente funksjoner, to av disse er volum opp/ned som jeg aldri bruker fordi jeg også har disse på rattet, tenk om jeg kunne programmert disse til å f.eks slå på rattvarme og setevarme som jeg ellers må finne via skjermen? Det hadde vel vært for mye å håpe på!

Får ikke noe 3eparts løsninger til MG da som til Tesla?

Tesla-CTRL-Bar-button-accessory.thumb.jpg.8132212fa092d3277c43869f3faa23c6.jpg5_6911d83f-2d19-4c5d-94ab-23dbd90300ce_1200x.thumb.jpg.49b820343a75fc1c9e302faca16e9382.jpgPXL_20240121_211850865.thumb.jpg.200e7c1e0364f37b608404ae9de5fa9a.jpg4n6El_S3XY_Buttons_S3XY_Buttons_-_Tesla_Model_3____1.thumb.jpg.557df8ab6695d52366bd6b1fc8f71b99.jpg

Jeg har de nederste der. Trådløse brytere som bare festes med klister og kan programeres til å gjøre omtrent hva som helst. 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...