Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Volvo 240 (og sikkert mange andre) hadde jo lås på hanskerommet sitt. Så ikke akkurat nytt dette. Hanskerommet er sikkert enkelt å bryte opp men da må man forbi en terskel.

Alle sykkellåser er kjempelett å bryte opp - men sjansen for å få sykkelen stjålet er mye høyere om sykkelen ikke er låst for da er terskelen lavere for den kriminelle.

 

oldglovebox1.jpg

Lenke til kommentar

Er poengløst med fysisk brukerhåndbok på nye biler som får oppdateringer hele tiden. Boken som eventuelt ville fulgt med min bil for 5 år siden ville vært totalt feil da bilen omtrent har helt annet operativsystem i dag..

Digital manual med oppdatert informasjon og bilder/video samt søkefunksjon er gull kontra manuell bok.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 minutter siden):

Volvo 240 (og sikkert mange andre) hadde jo lås på hanskerommet sitt. Så ikke akkurat nytt dette. Hanskerommet er sikkert enkelt å bryte opp men da må man forbi en terskel.

Alle sykkellåser er kjempelett å bryte opp - men sjansen for å få sykkelen stjålet er mye høyere om sykkelen ikke er låst for da er terskelen lavere for den kriminelle.

 

oldglovebox1.jpg

På min kan man dobbellåse hanskerommet med nøkkelbladet i keyfob. F.eks om man overlater en digital key via mobil til en vallet er hanskerommet og dets innhold sperret. Så den løsningen lever videre i dagens biler (hvert fall i BMW sine). 
I tesla kan man vel legge til en pin kode.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Syar-2003 said:

På min kan man dobbellåse hanskerommet med nøkkelbladet i keyfob. F.eks om man overlater en digital key via mobil til en vallet er hanskerommet og dets innhold sperret. Så den løsningen lever videre i dagens biler (hvert fall i BMW sine). 
I tesla kan man vel legge til en pin kode.

Ja det er jo ikke dumt å kunne legge verdisaker en plass som i det minste er litt låst.

Tesla har pinkode ja, samt Valet mode som hindrer åpning av hanskerom og frunk.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Bjerknez said:

Naboen har vertfall Polestar 2 som kjørringa i huset kjører. Ho heter ikke Berit, men er ganske sikkert tante...

Polestar 2 er vel mere en tradisjonell bil basert på hybridplatform med manuell åpning av hanskerom.

God gammeldags girspake har dem og.

 

images (10).jpeg

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Eneste showstopper for min del når det gjelder polestar 4 er det digitale skjermbaserte innvendige speilet. Har ikke fått tid til å gjennomføre prøvekjøring enda.
Alle som bruker progressive briller og har eller har fått begynnende presbyopia (aldrerssyn) vet hva jeg snakker om her.

IMG_1166.jpeg

IMG_1167.jpeg

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar

Jeg tenker at i den pilot sensoren som sjekker om du er våken kunne hatt en ansiktsgjenkjenner inkludert øyescanner (slik telefoner har) så kunne man låst opp hanskerommet med en fysisk knapp HVIS den rette persjonen satt bak rattet. Det hadde vertfall vært LITT mer imponerende. Selv om det fortsatt hadde vært tøysete, på en måte. 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (33 minutter siden):

Eneste showstopper for min del når det gjelder polestar 4 er det digitale skjermbaserte innvendige speilet. Har ikke fått tid til å gjennomføre prøvekjøring enda.

Det høres ut som en ulempe med mindre man fullt ut utnytter fordelen med et kamera slik at interessante objekter blir fremhevet, at man klarer å se godt i dårlig lys(IR) etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Bjerknez said:

Jeg tenker at i den pilot sensoren som sjekker om du er våken kunne hatt en ansiktsgjenkjenner inkludert øyescanner (slik telefoner har) så kunne man låst opp hanskerommet med en fysisk knapp HVIS den rette persjonen satt bak rattet. Det hadde vertfall vært LITT mer imponerende. Selv om det fortsatt hadde vært tøysete, på en måte. 

Litt overkill.. 
Tesla vet hvem som kjører bilen basert på hvilken mobiltelefon som entrer førerdøren. Trenger ikke gjøres mere avansert enn det 😛

Forøvrig er det jo en trend for tiden å ikke ha hanskerom. Toyota BZ4x?, Nio ET5 og Fischer Ocean er jo noen eksempler på biler uten hanskerom.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (15 minutter siden):

Det høres ut som en ulempe med mindre man fullt ut utnytter fordelen med et kamera slik at interessante objekter blir fremhevet, at man klarer å se godt i dårlig lys(IR) etc.

Er ikke det som er problemet. 
Speil gir dybdesyn og øyets fokus er ikke på en halvmeter som med en «mobilskjerm» over ansikts høyde festet i øvre del av frontruta. Med progressive briller er nærsynet (lese avstand) korrigert i nedre del av glasset mens det gradvis endres styrke mot midten og opp. Og dette funker fint for å se klart alle display , knapper etc på dashbordet.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (Akkurat nå):

Er ikke det som er problemet. 
Speil gir dybdesyn og øyets fokus er ikke på en halvmeter som med en «mobilskjerm» over ansikts høyde festet i øvre del av frontruta. Med progressive briller er nærsynet (lese avstand) korrigert i nedre del av glasset mens det gradvis endres styrke mot midten og opp. Og dette funker fint for å se klart alle display , knapper etc på dashbordet.

Ja, men det var det jeg skrev. Kompenserende tiltak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Litt overkill.. 
Tesla vet hvem som kjører bilen basert på hvilken mobiltelefon som entrer førerdøren. Trenger ikke gjøres mere avansert enn det 😛

Forøvrig er det jo en trend for tiden å ikke ha hanskerom. Toyota BZ4x?, Nio ET5 og Fischer Ocean er jo noen eksempler på biler uten hanskerom.

Klart er det ovverkill. Jeg skrev jo at det uansett hadde vært tøysete. Men allikevel i det minste litt mer imponerende. 

 

Lenke til kommentar

Talestyring er en fin gimmick, men ikke mer enn det. Når jeg sitter i bilen å kjlrer så sitter det langt inne å si "Hei google, kan du sette temperaturen til 20 grader". Når dette skjer så skrus selvsagt lyden på kusikken ned muligens og det hele blir bare litt klønete. Kanskje ikke når du er alene, men det tar kortere tid og trykke to ganger på en skjerm. 

Jeg har talesturing hjemme også med Philips Hue vedrørende lys. Det funker det, men det er bare raskere og klikke på bryteren på veggen. Eller evt. åpne appen på telefonen. 

for først må jeg si "Hei Siri, slå på lyset i stua" det tar 5 sekunder. Så tar det 5 sekunder til før siri bekrefter og til lysene faktisk er på. På den tiden kunne jeg skrudd av og på lysene 10 ganger med brytere, eller to ganger via appen. 

derimot funker talestyring der hvor du MÅ bruke begge hendene til noe annet og du i tillegg MÅ utføre en annen oppgave. Så i bil har talestyring mer for seg enn i hjemmet, men det fungerer så langt ikke optimalt. Det går for tregt og vertfall JEG synes det er litt kleint når man har folk i bilen og man ber google om å utføre en enkel oppgave før google enkelte ganger svarer "beklager, jeg skjønte ikke oppdraget". Da blir det bare kleint. Så må man liksom prøve igjen og før man har utført oppgaven via talestyring kunne man gjort det flere ganger vie knapper eller til og med via menyer. 

jeg har en kompis som har styrt hele hjemmet sitt med google. Det funker når alt ligger til rette, men det er ofte google missforstår. Mange ganger tenker jeg etter at han har bedt om å skru på og dimme lyset via google talestyring at "men dimmeren på veggen er jo f**** meg rett bak deg!" 

det fungerer heller ikke når mange sitter og prater i bilen. Plutselig sier du "Google, kan du sette på CC Cowboys" enten så snakker alle dem andre i bilen og google skjlnner ikke hva du sier, eller så stopper alle å snakke fordi du vil bytte sang og hele greia blir bare kleint. 

Men det er nå min mening i såfall. Nå er det såpass vanlig blitt også, så det er liksom ikke kult lenger heller. Enda værre er det når det ikke funker. Da tenker jeg dem som hører på tenker sitt om akkurat det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (8 minutter siden):

først må jeg si "Hei Siri, slå på lyset i stua" det tar 5 sekunder.

Da prater du uuuuuutrolig tregt! 😅

Her overdriver du veldig synes jeg.  Eller så er det lenge siden du har testet. Svarte på en tekstmelding lest opp for meg av Android Auto, ved å lese opp teksten. Veldig behagelig for korte setninger, ihvertfall!

Skulle jeg svart lengre, så hadde jeg nok stoppet og tatt det ved å tafse på mobilen, for det gjør jeg selvsagt ikke når jeg kjører!

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...