Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (10 timer siden):

hvorfor er de rare? Mulig det ikke er jeg som henger med i hva som er "normalt" men over 20 dager virker tregt for å selge ett produkt. Men det er kanskje det som er normalen? Jeg aner ikke. 

De få dieselbilene som er til salgs, blir det fort kamp om blant de som trenger "ny" bil og absolutt ikke skal  ha el. Det gir en kunstig prisøkning, fordi det rett og slett begynner å bli tynt med biler  velge mellom.

For el, så antar jeg at det er mange som har kjøpt bil for dyrere enn man får nytt, og man tror likevel man skal få tett opp til nypris, i et marked der mange like biler er til salgs. Er jo fort like billig å kjøpe helt nytt enn 1-2 år gammel brukt, og man får garanti i 5/7 år, og uten fare for at man nærmer seg utløpt garanti pga km kjørt.

Som antydet i artikkelen, mange leasing-elbiler og nyferske brukte elbiler til salgs, og som man ser av statistikkene, er det relativt få modeller som har dominans i volumet. Det kombinert med at elbilene får mer normalisert verditap, som mange selgere ikke helt er med p ennå, gjør at folk må "seige ut" selgerne for å få de til å akseptere en mer normalisert bruktpris.

Jeg ser det som at bruktmarkedet er i ferd med å normalisere seg, noe som selvsagt er litt smertefullt for de som skal selge, som ikke har trodd på særlig tap. I det lange løp, er dette et sunnhetstegn, selv om det har vært noen turbulente år forut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har gjort egne undersøkelser på finn i forbindelse med kjøp og salg. Ført regneark over annonser, km, årstall og "merknader" etter å ha lest gjennom annonsene. Jeg har til og med sendt noen meldinger på annonser som er markert solgt for å høre hvilken pris de egentlig fikk. Det jeg fant ut der var at snitt pruting lå på ca 5% på den modellen jeg sjekket.

En annen analyse jeg gjorde var pris vs km vs årsmodell for å få en slags formening om hva ett år forskjell utgjør i kroner, samt hva hver km utgjør i kroner. På en bestemt modell jeg sjekket ut. Det ga meg et verktøy til å raskt kunne sjekke om nye annonser utmerket seg som kupp, var normalpriset eller overpriset. Jeg mener markedet er såpass vilt priset at det går an å gjøre kupp etter kupp om man har tålmodighet til å vente på det rette kuppet. Etter et økonomisk katastrofalt eierskap (TMS) så har jeg hatt to økonomisk gode. Forrige fikk jeg +40% av det jeg ga for den, etter to års eierskap. Den jeg har nå forventer jeg å få +50% for etter et års eierskap, men har ikke tenkt til å selge den ennå. NB. Inflasjon utgjør nok noen prosent av denne "økningen".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Jeg har gjort egne undersøkelser på finn i forbindelse med kjøp og salg. Ført regneark over annonser, km, årstall og "merknader" etter å ha lest gjennom annonsene. Jeg har til og med sendt noen meldinger på annonser som er markert solgt for å høre hvilken pris de egentlig fikk. Det jeg fant ut der var at snitt pruting lå på ca 5% på den modellen jeg sjekket.

En annen analyse jeg gjorde var pris vs km vs årsmodell for å få en slags formening om hva ett år forskjell utgjør i kroner, samt hva hver km utgjør i kroner. På en bestemt modell jeg sjekket ut. Det ga meg et verktøy til å raskt kunne sjekke om nye annonser utmerket seg som kupp, var normalpriset eller overpriset. Jeg mener markedet er såpass vilt priset at det går an å gjøre kupp etter kupp om man har tålmodighet til å vente på det rette kuppet. Etter et økonomisk katastrofalt eierskap (TMS) så har jeg hatt to økonomisk gode. Forrige fikk jeg +40% av det jeg ga for den, etter to års eierskap. Den jeg har nå forventer jeg å få +50% for etter et års eierskap, men har ikke tenkt til å selge den ennå. NB. Inflasjon utgjør nok noen prosent av denne "økningen".

Hvilke biler er dette?

Lenke til kommentar
  • den økonomiske katastrofen Tesla model S 2014, undersøkelser gjort i 2020-2022, kjøpt for 430k i 2017, solgt for 75k i 2022
  • Honda CR-V 2006, undersøkelser gjort i 2021 og 2023, kjøpt for 20k, solgt for 28k
  • Mitsubishi Outlander PHEV 2014, undersøkelser gjort i 2023 og 2024, kjøpt for 100k i 2023, regner med den er verdt ca 150k hvis jeg skulle solgt den nå. Jeg vil beholde den i hvert fall et år til.
Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (17 minutter siden):
  • den økonomiske katastrofen Tesla model S 2014, undersøkelser gjort i 2020-2022, kjøpt for 430k i 2017, solgt for 75k i 2022
  • Honda CR-V 2006, undersøkelser gjort i 2021 og 2023, kjøpt for 20k, solgt for 28k
  • Mitsubishi Outlander PHEV 2014, undersøkelser gjort i 2023 og 2024, kjøpt for 100k i 2023, regner med den er verdt ca 150k hvis jeg skulle solgt den nå. Jeg vil beholde den i hvert fall et år til.

😮 hva skjedde mede S'en som førte til salg på 75k? Ødelagt hovedbatteri? Selv i dag får en de ikke så billig om en ikke går inn og skampruter da såklart. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Salvesen. said:

😮 hva skjedde mede S'en som førte til salg på 75k? Ødelagt hovedbatteri? Selv i dag får en de ikke så billig om en ikke går inn og skampruter da såklart. 

Om du ser på finn så har alle 85kwt modeller hatt 2-4 batteribytter. Og med mindre de har fått satt inn ett 90kwt batteri vil det havarere igjen i nær fremtid.

Kombinert med luftfjæring fra Mercedes som er svindyrt og feiler på alle, samt veldig mange jalla løsninger på ting (skikkelig prototype wibes) så er det absolutt en bil man burde holde seg unna.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Om du ser på finn så har alle 85kwt modeller hatt 2-4 batteribytter. Og med mindre de har fått satt inn ett 90kwt batteri vil det havarere igjen i nær fremtid.

Kombinert med luftfjæring fra Mercedes som er svindyrt og feiler på alle, samt veldig mange jalla løsninger på ting (skikkelig prototype wibes) så er det absolutt en bil man burde holde seg unna.

Ja jeg holdt meg unna de i 2013 og kommer til å gjøre det for alltid 😛 Ser det ligger en del biler til rundt 90 nå, ser ut som alle er ukjørbare og de har alle bud på 90ish. Så 75k for to år siden må a vært svin billig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (29 minutter siden):

😮 hva skjedde mede S'en som førte til salg på 75k? Ødelagt hovedbatteri? Selv i dag får en de ikke så billig om en ikke går inn og skampruter da såklart. 

Hovedbatteri gåent, AC gåent, en koblingsboks i høyspentkretsen gåen, samtlige vindusheiser gåen, 3 av 4 dørhåndtak gåen, et stabstag gåent, to av fire felger oppdaget sprekk som gjorde de til vrak, ytterligere 4 felger uten verdi pga feil lastindeks, oppdaget for sent, MCU gåen og pga tregt salg og den sto lenge så begynte det å komme mugg i setene. Hærverk på taket (noen stygge hakk) og gåen driver til et av hovedlysene. Sikkert flere mindre ting jeg ikke kommer på i farta. De store problemene begynte rett etter garantiutløp. Teslas kostnadsoverslag for komplett utbedring var over 200k, på et tidspunkt disse gikk for ca 200k. Flere budgivere trakk seg da jeg opplyste om at bilen må hentes på henger i Tromsø.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (38 minutter siden):

Hovedbatteri gåent, AC gåent, en koblingsboks i høyspentkretsen gåen, samtlige vindusheiser gåen, 3 av 4 dørhåndtak gåen, et stabstag gåent, to av fire felger oppdaget sprekk som gjorde de til vrak, ytterligere 4 felger uten verdi pga feil lastindeks, oppdaget for sent, MCU gåen og pga tregt salg og den sto lenge så begynte det å komme mugg i setene. Hærverk på taket (noen stygge hakk) og gåen driver til et av hovedlysene. Sikkert flere mindre ting jeg ikke kommer på i farta. De store problemene begynte rett etter garantiutløp. Teslas kostnadsoverslag for komplett utbedring var over 200k, på et tidspunkt disse gikk for ca 200k.

Jøss, har en 2012 modell som er kjørt 190 000km. Har aldri vert på verksted. 

Har vel byttet deler for 10 000kr siden ny.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Trestein said:

Jøss, har en 2012 modell som er kjørt 190 000km. Har aldri vert på verksted. 

Har vel byttet deler for 10 000kr siden ny.

En Toyota eller noe da? fra ett bilmerke som på den tiden hadde litt mere erfaring med biler vil jeg tro 😛

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

En Toyota eller noe da? fra ett bilmerke som på den tiden hadde litt mere erfaring med biler vil jeg tro 😛

Nei helt vanlig bmw f30. Toyota bruker vel motorene i noen biler?

Det har vert utrolig lite feil

El bilen min av samme merke har også ikke hatt noe som helst trøbbel etter 45 000km. Har ikke vert hos forhandler siden jeg kjørte den ut av butikken

Lenke til kommentar
kremt skrev (38 minutter siden):

2 eller 3 liter. Men motoren fra 2015 og opp er totalt forskjellig fra en 2012 motor. Spesielt B58 motoren har veldig godt rykte. 

2 literen min bil er førstegenerasjon med pulslading. Performance er bra men mye lyd fra dyser. Litt groing i innsug pga ingen bensinvask.

 Skiftet tidlig til kraftig fjære i kjedestramner i register. Har fungert bra. Resten av drivverk virker bra. 8 trinns Zf kasse med converter. Ingen feil på noe så langt. 

Veldig off topic. Men man kan ha kompliserte drivsystemer som virker også. Selv om å bli kvitt bmw motoren var ok når jeg kjøpte el bil. Likte bedre de gamle motorene. Gikk fint 4-500 tusen uten problemer.

Endret av Trestein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...