Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

sverreb skrev (3 minutter siden):

793000 ladere, ikke 175000.

Oj Har i alle fall aldri vert langt fra en lader som det kortet virker på. 
 

Har også mulighet for plugg and charge men har aldri brukt det. Man må jo ut av bilen for å koble til. Om man sveiper kortet (som ellers henger i solskjermen) eller ikke har liten betydning for tidsbruk. Kommer nok uansett til å prøve det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Snowleopard said:

Mulig jeg husker feil, men trodde det var krav om roaming. Dog antageligvis ikke før 2027, som vel og er når det er satt frist for kortbetaling og på eksisterende ladere. Årstall må ev. sjekkes, tok det på husken!

Virker som det uansett er et midlertidig problem, som vel løser seg snart!

innen 2027 skal alle eksisterende ladere (>50kW)  ha kortbetaling i hele EU. I norge skal alle nye ladere ha kortbetaling. Dette gjelder siden 1 juli 2023. Innen utgangen av 2025 skal alle eksisterende ladere ha kortbetaling.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2023-06-26-1152/§1#§1

https://elbil.no/vil-ha-kortbetaling-pa-bade-nye-og-gamle-hurtigladere-i-2025/

 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (58 minutter siden):

Det er jo hele poenget med å bruke EN app (Elton). En app til ALT. Kast ladebrikken og evt. si opp abonnementet. Forhold deg til EN app. Thats it. Uavhengig om du kun lader på en eller to stasjoner. 

 

Ja som eg sier lader eg jo kun hos Tesla nå uansett. Da plugger eg bare i....

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Complexity said:

Trenger for det meste bare Tesla appen ja.

Screenshot_20240920_085925_Chrome.thumb.jpg.63eba18ab5b5b051c1f72a4579276241.jpg

Eneste unntaket er om man har en bil med 800V som f.eks Ioniq 5 og har det travelt. De lader litt sakte på 400V ladere.

Tja. Når det er mulig å vise hver lader på et kart over hele nordeuropa så betyr det jo at det egentlig ikke er så mange.

Et kart over alle ladere så langt zoomet ut ville bare vært en uleselig smørje, men for å ta ett lite utsnitt av en ikke helt sentral plass i norge:

image.thumb.png.d307d4f1ba162a700d0a0668877023f6.png

Så ser vi at teslas ladere er et veldig lite mindretall av plasseringer så å begrense seg til kun de medfører mye kompromisser på hvor man helst vil lade.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har også lastet ned en god del ladeapper (også Elton), men det er mest bare for å ha de tilgjengelig og se litt hvordan det fungerer. Har ikke registrert meg eller tegnet abonnement noe sted, har heller ikke eller registret noe betalingskort på noe apper enda.
Det er mest for å ikke stå helt på bar bakke den dagen den bestilte bilen ankommer.

Nå har jeg gjort det jeg kan med apper, i tillegg til å byttet sikringsskap i boligen og fått lagt opp en egen kurs for lading til garasjen, det eneste jeg mangler nå er selve bilen 😉

Lenke til kommentar
36 minutes ago, sverreb said:

innen 2027 skal alle eksisterende ladere (>50kW)  ha kortbetaling i hele EU. I norge skal alle nye ladere ha kortbetaling. Dette gjelder siden 1 juli 2023. Innen utgangen av 2025 skal alle eksisterende ladere ha kortbetaling.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2023-06-26-1152/§1#§1

https://elbil.no/vil-ha-kortbetaling-pa-bade-nye-og-gamle-hurtigladere-i-2025/

 

Ja dette kommer til å løse seg. 

En annen ting de bør fikse er at alle ladenettverk må meldes inn til statens vegvesen kartdataene, (samme stedet som fartsgrenser ligger) Slik at alle elbiler kan hente inn alle ladere.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Husker jeg hang meg opp i dette med apper og tilgjengelighet da jeg fikk min første elbil for 14 år siden eller noe. Jungelen var mindre enn den er nå, men det var fortsatt en del gnål om dette.

Frem til nå tror jeg at jeg har hurtigladet alle bilene mine totalt et tyvetalls ganger, og i de tilfellene har jeg tatt det på sparket og løst det fint uten å være medlem av det ene eller det andre. Hva jeg kan finne på mens jeg lader har vært mye større tema, for eksempel tilgjengelighet på KFC eller en god kaffebar.

Endret av Auto Asmodeus
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...