Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Dubious skrev (24 minutter siden):

Staten vil jo ha veiavgift via gps, og da må man ha en enhet i bilen som sender informasjon, og da kan man jo kutte ut skilt

Det kommer aldri til å bli slik. Det kommer i så fall til å bli en lukket black box enhet som kun sender sluttsummen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Da var første elbil i hus, kjøpte en 2014 leaf🥳. Vi kjører primært i byen og omegn, så det går helt fint for oss. Da får vi også se hvordan det er å eie en slik bil. 

Jeg tenkte å holde SOC mellom 30-75%, er det en grei løsning for å ta vare på batteriet? 

Lenke til kommentar
YourBestFriend skrev (18 minutter siden):

Jeg tenkte å holde SOC mellom 30-75%, er det en grei løsning for å ta vare på batteriet? 

Ikke tenk så mye på det. Fabrikanten legger inn buffer i batteriene selv, så det er ikke vits å bare bruke 45% av potensiell rekkevidde.

Lad den til 80% om det er nok for deg, og lad den til 100% om du må.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leafspy kan fortelle hvor 3.5V er per celle ca, så holder man seg rundt dette området så mye som mulig, så er du så snill man kan med batteriet syns jeg. 

https://www.bruktdel.no/nbf/Søk/?q=batteri&brand=Nissan&models=Leaf+2011-17

Angående Leaf, så hadde jeg ikke vært så bekymret. Det starter å fylles opp for å kunne erstatte batteriet om det blir krise om noen år, og prisene vil bare falle. Litt stiv pris ennå syns jeg, men det går seg til når lagrene fylles. 
 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (36 minutter siden):

Leaf er jo ikke akkurat kjent for god batterimanagement, eller god levetid på batteriet. Jeg synes det er en god strategi å sikte seg inn på 30-75% eller deromkring, til hverdagsbruk.

Er ikke det pga. dårlig temperaturregulering? Gamle leaf skal ha 10% buffer innebygget, så man kaster egentlig bare mer på toppen av dette, noe jeg synes er fryktelig unødvendig.

Jeg vil si det er desto viktigere å ikke ha for lavt batteri på iskalde dager, og heller ikke kjøre for lange turer på varme dager uten å gi batteriet noen pauser for å kjøle seg ned. Dette er fordi Leaf ikke har aktiv varming og kjøling av batteriet, som er akilleshælen til Leaf.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg lader som regel helt opp og kjører helt ut. Gidder ikke unødvendig lading. 

Gamle Leafer har jo labert batteri, og om man da skal holde bilen mellom 30-70% blir det en lidelse.

Lenke til kommentar

Jeg trenger sjeldent mer enn 80% til/fra jobb, så jeg lader stort sett til 80% selv, fordi mindre alltid er bedre uansett. Men når det er sagt så nøler jeg ikke med å lade den til 100% om jeg tror jeg får bruk for mer.

Det er viktigere å passe på den øvre grensen på 80%. Det er på den nedre siden mesteparten av bufferet sitter, så her ville jeg heller holdt fokus på om du kommer deg frem. Når en Leaf sier 0% så er den egentlig 10%, og på noen elbiler så er bufferet så mye som 20%.

Bottom line så trenger du ikke å gjøre livet ditt vanskelig for å spare på batteriet. Batteriet kommer ikke til å være problemet ditt uansett, så sant du ikke kjører en Leaf og koker batteriet på jevnlig basis. Lad det du trenger, men ikke mer.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (14 minutter siden):

Er ikke det pga. dårlig temperaturregulering? Gamle leaf skal ha 10% buffer innebygget, så man kaster egentlig bare mer på toppen av dette, noe jeg synes er fryktelig unødvendig.

Tja, kan god hende jeg tar feil og at temperatur er forklaringa. Jeg trodde det handlet om SoC siden det ikke er noen funksjon for å stoppe ladinga på f.eks 80%, slik mange andre merker har. Men som sagt, det kan god hende jeg tar feil.

Nidar2 skrev (9 minutter siden):

Gamle Leafer har jo labert batteri, og om man da skal holde bilen mellom 30-70% blir det en lidelse.

Det varierer visst veldig hvor godt eller dårlig batteri de har, men jeg tenker at så lenge man har som vane å plugge inn hver gang og ikke skal spesielt langt på hverdager så kan det gå helt fint å bare utnytte 30-75%. Jeg ser hvordan mitt ladebehov varierer sterkt. I 70% av årets dager kunne jeg klart meg fint med en gammel Leaf med halv-labert batteri og bare 30-75% SoC.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Tja, kan god hende jeg tar feil og at temperatur er forklaringa. Jeg trodde det handlet om SoC siden det ikke er noen funksjon for å stoppe ladinga på f.eks 80%, slik mange andre merker har. Men som sagt, det kan god hende du har rett i den forklaringa.

Det varierer visst veldig hvor godt eller dårlig batteri de har, men jeg tenker at så lenge man har som vane å plugge inn hver gang og ikke skal spesielt langt på hverdager så kan det gå helt fint å bare utnytte 30-75%. Jeg ser hvordan mitt ladebehov varierer sterkt. I 70% av årets dager kunne jeg klart meg fint med en gammel Leaf med halv-labert batteri.

Min 2014-leaf hadde mulighet til å lade til 80%. Var veldig skjeldent jeg var over det. Har de gått bort fra det igjen?

Lenke til kommentar

Har kjørt fra 80-20 % fra i går og tilbakelagt 77.2 km, noe motorvei og noe by (ærender). Kone og barn som passasjer. Jeg er igrunn fornøyd jeg. Bor ved kysten, 5-10 grader, men kjennes bikkjekaldt. 

Så moro å se ikke avskrekkende prisede batterier på lager man evnt bytte. Hadde dette i bakhodet også etter å ha sett en video av et batteribytte. Svært enkelt sett bortfra de 300kg man må håndtere. Et verksted burde fikse det på 15 minutt. 

 

Venter på innstallsjon av lader på parkplass i borettslaget. 

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (4 timer siden):

Er ikke det pga. dårlig temperaturregulering? Gamle leaf skal ha 10% buffer innebygget, så man kaster egentlig bare mer på toppen av dette, noe jeg synes er fryktelig unødvendig.

Opprinnelig hadde vel Leaf ikke noe buffer. Mener dette kom som en software-oppdatering senere, da på bekostning av noe rekkevidde, men lenger batterilevetid.

Uansett virker det som at det som skader batteriet mest er å hele tiden ha bilen på lading til 100 %. Det samme ser man med PCer som er koblet til 100 % av tiden. Selvfølgelig, med rekkevidden til gamle Leaf blir det jo fort slik at du setter bilen på lading hver dag.

Lenke til kommentar

Halve batteripakken var jo tom på SR+ modellene, så var god plass til å bytte dem ut med flere og billigere LFP batterier.

Men det virker jo å ha noen utilsikta ulemper.

En annen ting er jo at de må lades til 100% med gjevne mellomrom. Stikk i strid med hva som annbefales å gjøre med lithium batterier 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Halve batteripakken var jo tom på SR+ modellene, så var god plass til å bytte dem ut med flere og billigere LFP batterier.

Men det virker jo å ha noen utilsikta ulemper.

En annen ting er jo at de må lades til 100% med gjevne mellomrom. Stikk i strid med hva som annbefales å gjøre med lithium batterier 

Nå vet jeg ikke hva som brukes i Ioniq, men i bruksanvisningen står det at man skal lade til 100 % minst en gang i måneden. Gjelder ikke det også for Tesla?

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Kajac said:

Nå vet jeg ikke hva som brukes i Ioniq, men i bruksanvisningen står det at man skal lade til 100 % minst en gang i måneden. Gjelder ikke det også for Tesla?

Tesla har en bedre BMS så den kan kalibrere batteriene på lavere spenning.
Har aldri ladet min Model 3 over 90% og bilen klager ikke av den grunn.

Den vil dog begynne å klage om man lader ofte over 90% ifølge internett.

Ioniq har vel forøvrig buffer i topp tror jeg? Så 100% er jo isåfall ikke egentlig 100%. Iallefall ikke i starten av bilens levetid frem til den får spist opp bufferen med degradering

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Ja, Teslaen klager om man har den stilt inn på å lade til 100% i flere dager på rad. Har ofte bilen stilt inn på 100% når jeg er på langtur, selv om jeg besøker familie i f.eks en uke, og den kommer med en påminnelse ala "Trenger du å lade til 100%? Batteriet kan ta skade om dette gjøres jevnlig. Du kan justere ladenivå ved å trykke på lyn-ikonet."

(Selv om bilen er stilt inn på 100% på langtur lades den sjeldent så mye opp. Det er i hovedsak fordi jeg ikke ønsker å måtte tenke på at superladingen kan stoppe ved f.eks 80% mens jeg spiser. Om den lader til 90% eller 95% eller 100% så gjør den det.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...