Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

kremt skrev (1 minutt siden):

Brukt model 3 priser er jo helt retard. Bokstavelig talt. Hva med en 2.5 år gammel bil gått over 50 tusen, til 40 tusen over det en ny, oppgradert modell koster, attpåtil med lavere rente på den nye? Mange model 3 selgere skal nok nærmere 100 tusen ned i pris. Ny RWD med referal rabatt koster fra 344 tusen. 

 

tesla3.JPG.571eee332c95741c50bd431a43a65cd8.JPG

 

Ja en finner mye rart på finn. Men nå så jeg på de billigste bilene. Og model 3 selger, så de laveste prisene er ikke så langt unna. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kremt skrev (35 minutter siden):

Mens elbilene har blitt 100-150 tusen rimeligere, har hybridene blitt ca 100 tusen dyrere, minst. Med det svært beskjedne antallet som er solgt av disse blir det lite å velge mellom på bruktmarkedet for de som er der. Dette er dagens pris på en Touring. Det er bare å sjekke pris på mange biler, f.eks Rav 4 phev, det er ikke billig for å si det sånn. 

bmw3serie.JPG.7baa97a1d43d666abccd97c3f0545b77.JPG

Jeg konfigurerte en 330e Touring slik jeg ønsket den med div ekstrautstyr, HK, met.lakk, felger, skinn etc .
Total pris uten v-dekk 926.000 
Av dette er 291.900 rene avgifter 🙄 

Kunne egentlig tenkt meg en 340i Touring ren bensin med rekke 6er. Men startprisen er 1.1 mill - så det blir nok med tanken.

IMG_1142.thumb.jpeg.b667e39cf4077c39021dcda962dd1390.jpeg
 


 

Engangsavgiften på en ny 340i Touring er 395.000 

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (2 minutter siden):

Jeg konfigurerte en 330e Touring slik jeg ønsket den med div ekstrautstyr, HK, met.lakk, felger, skinn etc .
Total pris uten v-dekk 926.000 
Av dette er 291.900 rene avgifter 🙄 

Kunne egentlig tenkt meg en 340i Touring ren bensin med rekke 6er. Men startprisen er 1.1 mill - så det blir nok med tanken.

IMG_1142.thumb.jpeg.b667e39cf4077c39021dcda962dd1390.jpeg
 

 

Det er helt utrolig hva de har lagt på avgifter for bensin og hybrid biler. Bare fra 2021 til 2022 var prisen økt 160 000på 3 serie. Så man må ikke komme å si at alle vil ha el bil i norge. Man har i praksis ikke noe valg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 minutter siden):

Det er helt utrolig hva de har lagt på avgifter for bensin og hybrid biler. Bare fra 2021 til 2022 var prisen økt 160 000på 3 serie. Så man må ikke komme å si at alle vil ha el bil i norge. Man har i praksis ikke noe valg. 

Sjekk engangsavgiften på en ny 340 Touring. 
395.000 (helt sjukt).
Moms kommer i tillegg.

Er ikke rart at bruktmarkedet for disse går bra .

Endret av Syar-2003
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har aldri skjønt poenget med å legge seg i toppsjiktet av prisnivå på Finn. De får aldri i verden solgt bilen til den prisen og ingen gidder å prute med et sånt utgangspunkt. Ingen legger en sånn som favoritt og dermed får ingen varsel om prisreduksjoner som kan utløse salg. Prisen for å annonsere dyrt er bortkastede penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 minutt siden):
Trestein skrev (5 minutter siden):

Det er helt utrolig hva de har lagt på avgifter for bensin og hybrid biler. Bare fra 2021 til 2022 var prisen økt 160 000på 3 serie. Så man må ikke komme å si at alle vil ha el bil i norge. Man har i praksis ikke noe valg. 

Sjekk engangsavgiften på en ny 340 Touring. 
395.000 (helt sjukt).
Moms kommer i tillegg.

Er ikke rart at bruktmarkedet for disse går bra .

Blir vel litt feil å si at avgiftene har økt så mye på bensinbilene, det er jo mest at hybridene ikke lengre får avgiftslettelser i 100K-klassen for endel biler. Mye er jo ellers prisøkninger pga generelt høy inflasjon etter noen år med nedstengninger pga Covid og pga Ukraina-krigen i første omgang, og dårlige tider i etterdønningene av disse hendelsene. Og på toppen har vi da og effektene av Israel-Palestina-krigens oppblussing.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (7 minutter siden):

Blir vel litt feil å si at avgiftene har økt så mye på bensinbilene, det er jo mest at hybridene ikke lengre får avgiftslettelser i 100K-klassen for endel biler. Mye er jo ellers prisøkninger pga generelt høy inflasjon etter noen år med nedstengninger pga Covid og pga Ukraina-krigen i første omgang, og dårlige tider i etterdønningene av disse hendelsene. Og på toppen har vi da og effektene av Israel-Palestina-krigens oppblussing.

Ser bare på listeprisene. Men selv om du ikke bruker en dråpe bensin må du betale for muligheten på en hybrid. 

Kjøper du en el bil vil du derimot ikke betale verken moms eller avgifter selv om du lader bilen med et bensin aggregat hver dag.

Poenget er vel at avgiftene bør ligge på drivstoffet og ikke bilen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (23 minutter siden):

Blir vel litt feil å si at avgiftene har økt så mye på bensinbilene, det er jo mest at hybridene ikke lengre får avgiftslettelser i 100K-klassen for endel biler. Mye er jo ellers prisøkninger pga generelt høy inflasjon etter noen år med nedstengninger pga Covid og pga Ukraina-krigen i første omgang, og dårlige tider i etterdønningene av disse hendelsene. Og på toppen har vi da og effektene av Israel-Palestina-krigens oppblussing.

Jeg har ikke sagt de har økt på bensin men at 400.000 i engangsavgift (1/3 del) er sjukt før man i det hele tatt har kjørt den en eneste kilometer (og forbrent noe bensin overhode).
Nybilmarkedet og avgifter i Norge er og har alltid vært helt unikt og annerledes fra alle andre land. Og er grunnen til at myndighetene har klart å tvinge igjennom elbilsalget i slik grad.
Andre land har ikke samme muligheter og man ser jo hvordan det går (har gått). 

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

Ser bare på listeprisene. Men selv om du ikke bruker en dråpe bensin må du betale for muligheten på en hybrid. 

Kjøper du en el bil vil du derimot ikke betale verken moms eller avgifter selv om du lader bilen med et bensin aggregat hver dag.

Poenget er vel at avgiftene bør ligge på drivstoffet og ikke bilen

At bil har vært dritdyrt i Norge pga en enorm avgiftskåthet, bør vel ikke overraske noen.

Det som er unikt, er at Elbiler har fått fritak, og hybrider har fått tildels feite avslag, rett og slett fordi man har ønsket at disse skal være konkurransedyktige tross noen "skavanker" som lav rekkevidde, høy vekt og høy pris før avgifter, bør ikke komme som noe sjokk på noen. Da har man i tilfelle sovna godt i timen...

Jeg er jo veldig glad for at elbiler gjøres konkurransedyktig på pris, og ser jo selvsagt at dette er pga at biler generelt har hatt svært høye avgifter. 2 og 3 gangeren fra pris eks avgifter, er ikke og har aldri vært uvanlig.

Og enda værre har det vært på biler som av en eller annen grunn har fått ekstra avgifter pga noens misunnelse. Klart naboen som absolutt må ha V6/8/12 og mange hundre hk, måtte straffes ekstra hardt. Her måtte man helst holde seg til Norgesversjonen" som var undermotorisert, men på papiret så mer miljøvennlig.

At den samme bilen med 1,6l motor i praksis hadde høyere utslipp enn samme bilen med 2,2 l motor, og det var først på 2,4-2,6 de i praksis forurenset mer enn "norgesversjonen".

Biler med så små motor, ble nesten ikke solgt i andre land.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke sagt de har økt på bensin men at 400.000 i engangsavgift (1/3 del) er sjukt før man i det hele tatt har kjørt den en eneste kilometer (og forbrent noe bensin overhode).
Nybilmarkedet og avgifter i Norge er og har alltid vært helt unikt og annerledes fra alle andre land. Og er grunnen til at myndighetene har klart å tvinge igjennom elbilsalget i slik grad.
Andre land har ikke samme muligheter og man ser jo hvordan det går (har gått). 

Nei, men du korrigerte heller ikke @Trestein på den feilen, men "sang med".

Derfor tok jeg med siteringen fra han på ditt svar, da jeg skrev innlegget. For jeg mente at det beste var å ta med begge sine innlegg, og ikke bare svare en av dere!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Simen1 said:

Jeg har aldri skjønt poenget med å legge seg i toppsjiktet av prisnivå på Finn. De får aldri i verden solgt bilen til den prisen og ingen gidder å prute med et sånt utgangspunkt. Ingen legger en sånn som favoritt og dermed får ingen varsel om prisreduksjoner som kan utløse salg. Prisen for å annonsere dyrt er bortkastede penger.

I en podcast (mil etter mil) mente de at noen forhandlere hadde kassakreditt(lån) med pant i deler av varelageret sitt. Så noen av bilene var de ikke interessert i og selge, og de var interessert i at de skulle ha en viss verdi. 
Privatpersoner aner jeg ikke. Men det er vel noen som forventer å få igjen pengene de har lagt ut på alt fra lakkeres/ppf og at de har polert felgene sine en gang i mnd. 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (7 minutter siden):

Nei, men du korrigerte heller ikke @Trestein på den feilen, men "sang med".

Derfor tok jeg med siteringen fra han på ditt svar, da jeg skrev innlegget. For jeg mente at det beste var å ta med begge sine innlegg, og ikke bare svare en av dere!

Vi diskuterte opprinnelig hybrid bruktbil fra bmw og prisnivået dems. Det er en klar sammenheng at prisene i bruktmarkedet på disse (relativt nye , såkalt nybrukt) må ses i sammenheng med nypriser av tilsvarende modeller i dag.
Avgiftsnivået på ikke nullutslipp nybil er som alltid irriterende og enda mer irriterende etter siste justeringene og kreative krumspring fra regjering. Så det ble et par «rants» og «sang»  om det.

Kanskje du skal søke om å bli moderator ;) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (14 minutter siden):

At bil har vært dritdyrt i Norge pga en enorm avgiftskåthet, bør vel ikke overraske noen.

Det som er unikt, er at Elbiler har fått fritak, og hybrider har fått tildels feite avslag, rett og slett fordi man har ønsket at disse skal være konkurransedyktige tross noen "skavanker" som lav rekkevidde, høy vekt og høy pris før avgifter, bør ikke komme som noe sjokk på noen. Da har man i tilfelle sovna godt i timen...

Jeg er jo veldig glad for at elbiler gjøres konkurransedyktig på pris, og ser jo selvsagt at dette er pga at biler generelt har hatt svært høye avgifter. 2 og 3 gangeren fra pris eks avgifter, er ikke og har aldri vært uvanlig.

Og enda værre har det vært på biler som av en eller annen grunn har fått ekstra avgifter pga noens misunnelse. Klart naboen som absolutt må ha V6/8/12 og mange hundre hk, måtte straffes ekstra hardt. Her måtte man helst holde seg til Norgesversjonen" som var undermotorisert, men på papiret så mer miljøvennlig.

At den samme bilen med 1,6l motor i praksis hadde høyere utslipp enn samme bilen med 2,2 l motor, og det var først på 2,4-2,6 de i praksis forurenset mer enn "norgesversjonen".

Biler med så små motor, ble nesten ikke solgt i andre land.

Tro effekt avgift forsvant for ganske lenge siden.

Som sagt så er Hybrider dårlig behandlet i norsk avgift system der worst case scenario ofte bestemmer avgifter, ikke hva de i praksis slipper ut. Mange jeg kjenner er veldig fornøyd med hybrid og bruker nesten ikke bensin. Nå må man kjøpe biler som har alt for stort batteri som i mitt tilfelle i 99% av tiden jeg bruker bilen kun bruker 15% av. Hadde jeg hatt et 15kWh batteri kunne jeg kjørt 99% av all kjøring på el samtidig som man kunne laget 5 gange så mange biler med samme battericellebruk

Lenke til kommentar
Trestein skrev (18 minutter siden):

Som sagt så er Hybrider dårlig behandlet i norsk avgift system der worst case scenario ofte bestemmer avgifter, ikke hva de i praksis slipper ut. Mange jeg kjenner er veldig fornøyd med hybrid og bruker nesten ikke bensin. Nå må man kjøpe biler som har alt for stort batteri som i mitt tilfelle i 99% av tiden jeg bruker bilen kun bruker 15% av

Min 330e hadde gått bare 13.500km da jeg byttet den med en fullelekrisk ix3 april 2021.
Mye småkjøring og ladet den hver dag. Snitt forbruk over 1 1/2 år ble 0.28l/mil.

 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (29 minutter siden):

Tro effekt avgift forsvant for ganske lenge siden.

Som sagt så er Hybrider dårlig behandlet i norsk avgift system der worst case scenario ofte bestemmer avgifter, ikke hva de i praksis slipper ut. Mange jeg kjenner er veldig fornøyd med hybrid og bruker nesten ikke bensin. Nå må man kjøpe biler som har alt for stort batteri som i mitt tilfelle i 99% av tiden jeg bruker bilen kun bruker 15% av. Hadde jeg hatt et 15kWh batteri kunne jeg kjørt 99% av all kjøring på el samtidig som man kunne laget 5 gange så mange biler med samme battericellebruk

Ja, effekt-avgiften forsvant, men ble samtidig erstattet med COx og NOx-avgifter, som fremdeles straffa de mest motorsterke bilene, som teoretisk har/hadde høyere utslipp enn biler med mindre motor. Men disse "mellom-motorene" ble langt billigere å kjøpe etter det!

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Ja, effekt-avgiften forsvant, men ble samtidig erstattet med COx og NOx-avgifter, som fremdeles straffa de mest motorsterke bilene, som teoretisk har/hadde høyere utslipp enn biler med mindre motor. Men disse "mellom-motorene" ble langt billigere å kjøpe etter det!

Hvorfor slipper store motorer ut mere NOx og CO? Ofte vil disse gå med lavere middeltrykk og lavere turtall i test syklus

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Fordi de bruker mye drivstoff?

Det påvirker lite kullos og NOx. Det gir bare høyre CO2

 

Se om du finner mye høyere NOx på store motorer?  Du finner ingen sammenheng mellom motorstørrelse og NOx kullos

https://www.skatteetaten.no/globalassets/tabeller-og-satser/listepris-bil/ofv-bilpriser-2021.pdf

Endret av Trestein
La inn link
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Det påvirker lite kullos og NOx. Det gir bare høyre CO2

 

Se om du finner mye høyere NOx på store motorer?  Du finner ingen sammenheng mellom motorstørrelse og NOx kullos

https://www.skatteetaten.no/globalassets/tabeller-og-satser/listepris-bil/ofv-bilpriser-2021.pdf

Jeg leste ikke hva du skrev tydlig ser jeg, tenkte på CO2 ja, som er grunnen til økte avgifter? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...